Rusuhan Redfern 2004

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rusuhan Redfern
Lokasi
Australia
PuncaKematian Thomas Hickey
KaedahKoktel Molotov, bunga api, botol, dan batu.
Pihak terlibat
Orang Asli, Samseng Orang Asli
Polis Redfern, New South Wales Police
Pemerhati
Korban
Maut1
Tercedera40+ Polis cedera (satu cedera teruk selepas terkena kepala dengan bata)[perlu rujukan]
Bunga api ditembak di polis semasa rusuhan

Rusuhan Redfern 2004 berlaku pada malam hari Sabtu 14 Februari 2004, di pinggir bandar Sydney di Redfern, New South Wales, yang dicetuskan oleh kematian seorang lelaki muda bernama Thomas Hickey.

Kematian Thomas Hickey[sunting | sunting sumber]

Keadaan sekitar Kematian Thomas 'T.J.' Hickey dipertikaikan. Pada pagi hari Sabtu 14 Februari 2004, Orang Asli Australia yang berumur 17 tahun sedang menaiki basikalnya di bawah bukit sebagai kenderaan polis sedang meronda kawasan berhampiran. Menurut kepolisian, dia bertembung dengan longsor yang terbenam dan dilepaskan ke udara dan diletakkan di atas pagar tinggi 2.5 meter di luar blok unit di luar Phillip street, Waterloo, menyebabkan kecederaan leher dan dada menembusi.[1] Pegawai polis di tempat kejadian menugaskan bantuan pertama sehingga pegawai Ambulan NSW tiba. Manual "Australian First Aid" memerlukan instrumen penembusan untuk tetap berlaku setelah kecederaan telah berlaku, kerana penyingkiran instrumen menembusi biasanya menyebabkan pendarahan bencana. Polis mengusir badan TJ Hickey dari mana ia diletakkan di atas pagar sebelum ambulans tiba. Ini bukan latihan Australia First Aid. Hickey diangkut dari tempat kejadian ke Hospital Kanak-kanak Sydney dalam keadaan yang kritikal tetapi stabil. Dia meninggal dunia bersama keluarganya pada 15 Februari akibat keterukan lukanya.

Sebilangan besar siasatan kehakiman ini berpusat pada sama ada polis "mengejar" Encik Hickey, atau "mengikuti" dia. Pada akhir inkues, Ken Moroney ditemubual di radio ABC dan memberi penjelasan mengenai perbezaan ini: "Saya fikir jika anda meminta orang di jalan itu definisi di antara, dan bukan definisi Kamus Oxford Concise, tetapi jika anda adalah untuk meminta seseorang tafsiran mereka untuk diikuti dan sedang diusahakan Saya fikir mereka adalah dua tindakan yang jelas dan jelas Diikuti, saya fikir, dalam fikiran orang awam biasa, membuat gambaran tertentu. Tidak ada bukti bahawa Encik Hickey sedang dikejar dalam definisi biasa perkataan itu."

Ken Moroney menyokong pemandu kereta polis, Hollingsworth, dalam keengganannya untuk memberikan keterangan. Kedua-duanya mengekalkan ini adalah "hak awam". Buletin Sosialis Freedom, oleh Ray Jackson: ABC Radio PM Selasa 17 Ogos

Menurut polisi, mereka tiba di tempat kejadian dengan cepat, kerana mereka memandu kereta mereka ke taman awam selepas Hickey. tetapi tidak dapat menyelamatkannya sebagai "kecederaan itu mungkin tidak dapat diselamatkan."[1] Terdapat waran tangkap yang tertunggak atas namanya, tetapi polis secara konsisten mengekalkan bahawa kereta rondaan sedang mencari individu yang berbeza, mahu berkaitan dengan rampasan beg kekerasan di stesen kereta api Redfern, kereta api Sydney Redfern sebelum hari yang sama.[2]

Keluarga dan penyokong Hickey mempertikaikan versi kejadian ini, mendakwa saksi menyaksikan basikal Hickey dipotong oleh kereta polis, sehingga mendorongnya ke pagar. Tuntutan ini disokong oleh kesaksian dua Pegawai Perhubungan Orang Asli kepada NSW Parliamentary Inquiry ke dalam kematian,[3] though neither of the Officers were present at the scene. Walaupun panggilan untuk membuka kembali inkues kerajaan, kerajaan New South Wales enggan berbuat demikian.[3]

Rusuhan[sunting | sunting sumber]

Pada petang 15 Februari, pemuda Orang Asli berkumpul dari seluruh Sydney ke kawasan Redfern, dan ketika polis menutup pintu masuk Eveleigh Street ke stesen, orang ramai menjadi ganas dan mula melemparkan botol, batu bata, kembang api hidup dan koktel Molotov. Keganasan itu meningkat menjadi kerusuhan penuh di sekitar The Block, di mana stesen keretapi Redfern turun sebentar, menderita kerosakan cetek. Huru-hara itu terus ke awal pagi, sehingga polis menggunakan selang api bomba untuk menyebarkan orang ramai. Jumlah kerosakan termasuk kereta yang dibakar (sebelum ini dicuri dari pinggir barat), dan 40 pegawai polis yang cedera.

Pasca-rusuhan[sunting | sunting sumber]

Perkhidmatan peringatan telah diadakan pada 19 Februari 2004 di Redfern, dan di Walgett, New South Wales (kampung halaman Hickey), pada 22 Februari 2004.[1]

Pada tahun 2005, persatuan pelajar University of Technology menyumbangkan sebuah plak dengan potret TJ, dengan sebuah tulisan yang membaca: "Pada 14 Februari 2004, TJ Hickey, berusia 17 tahun, diletakkan di atas pagar logam di atas, yang timbul dari pengejaran polis. Pemuda itu meninggal akibat luka-lukanya pada keesokan harinya. Di dalam hati kita, kamu akan tinggal TJ. " Polis tempatan, kerajaan NSW dan Jabatan Perumahan menolak untuk membenarkan plak ditempatkan di dinding di bawah pagar di mana Hickey diletakkan kecuali kata-kata "mengejar polis" ditukar kepada "kemalangan tragis", yang ditolak oleh keluarga untuk melakukan.[4]

Ibu bapa Hickey, Gail dan Ian Hickey, bercerai pada akhir 2006. Penyokong Hickey juga mendakwa bahawa polis terus mengganggu keluarga, termasuk penangkapan beberapa ahli keluarga dan rakan-rakan pada 4 September 2010.

Legasi[sunting | sunting sumber]

Filem 2013 Around the Block memberi tumpuan sebahagiannya kepada rusuhan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Abernethy, J: Report by the NSW State Coroner into deaths in custody/police operations 2004, page 71. ISSN 1323-6423.
  2. ^ Karla Grant, Matthew Benns. "Little girl lost in a racial storm". The Sydney Morning Herald. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  3. ^ a b "Commemoration of Death of T. J. Hickey". Lee Rhiannon MLC. 18 May 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-27. Dicapai pada 24 January 2011.
  4. ^ "Rallies demand truth about TJ Hickey's death". Green Left Weekly. 23 February 2005. Dicapai pada 24 January 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]