Pencarian kecerdasan luar angkasa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari SETI)
Tangkapan layar skrin untuk SETI@home, sebuah projek pengkomputeran diedarkan di mana sukarelawan mendermakan kuasa komputer terbiar untuk menganalisis isyarat radio untuk tanda-tanda kecerdasan luar angkasa.

Pencarian kecerdasan luar angkasa (bahasa Inggeris: Search for extraterrestrial intelligence, SETI) merupakan istilah kolektif untuk pencarian saintifik untuk kecerdasan kehidupan luar angkasa, contohnya, memantau sinaran elektromagnet untuk tanda-tanda penghantaran dari tamadun di planet lain.[1][2][3]

Penyelidikan saintis bermula sesaat setelah munculnya radio pada awal 1900-an, dan keupayaan antarabangsa yang difokuskan telah berlangsung sejak tahun 1980-an. Pada tahun 2015 Stephen Hawking dan jutawan Rusia Yuri Milner mengumumkan usaha yang dibiayai dengan baik yang dikenali sebagai Inisiatif Kejayaan.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schenkel, Peter (May 2006). "SETI Requires a Skeptical Reappraisal". Skeptical Inquirer. Dicapai pada June 28, 2009.
  2. ^ Moldwin, Mark (November 2004). "Why SETI is science and UFOlogy is not". Skeptical Inquirer.
  3. ^ Johnson, Steven (28 June 2017). "Greetings, E.T. (Please Don't Murder Us.)". New York Times. Dicapai pada 28 June 2017.
  4. ^ Katz, Gregory (July 20, 2015). "Searching for ET: Hawking to look for extraterrestrial intelligence". AP News. Dicapai pada July 20, 2015.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]