Sabah Tea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sabah Tea Sdn Bhd
Jenis/bentuk sahSwasta
IndustriTeh
Ditubuhkan1973; 51 tahun yang lalu (1973) di Ranau, Sabah, Malaysia
Ibu pejabatSedco Industrial Estate, Kota Kinabalu, Malaysia[1]
PemilikSabah Tea Sdn Bhd dan Desa Tea Sdn Bhd (ahli the Yee Lee Corporation Bhd)[2]
Tapak webwww.sabahtea.com.my
Facebook: sabahtea Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sabah Tea Sdn Bhd (juga dikenali sebagai Sabah Tea) ialah syarikat teh utama di Sabah, Malaysia sejak 1973. Asalnya dimiliki oleh Sabah Tea Sdn Bhd dan Desa Tea Sdn Bhd, ia merupakan pengeluar teh terbesar di Borneo,[3] dengan pengedaran domestik dan antarabangsa terutamanya selepas menjadi sebahagian daripada Yee Lee Corporation Bhd yang meningkatkan eksport kedua-dua penduduk tempatan dan antarabangsa.[1][2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Papan tanda ladang teh Nalapak di Ranau.

Pada tahun 1976, kerajaan negeri Sabah telah mewartakan tanah seluas 6,200 ekar di Kg Nalapak, Ranau kepada Koperasi Pembangunan Desa (KPD). Tanah itu kemudiannya ditukar menjadi ladang teh dan pada 26 April 1978, ladang tersebut dimasukkan di Sabah Tea Sdn Bhd dengan subsidi dari KPD untuk mengurus dan mengendalikan.[3] Pembukaan ladang ini dirasmikan oleh mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad pada 19 Februari 1984. Pada 1987, pengurusan Sabah Tea bekerjasama dengan syarikat British, Tate & Lyle dan Commonwealth Development Corporation bagi mengurangkan bebanan kewangan kepada kerajaan.[3] Berikutan penyatuan itu, Sabah Tea dapat menyumbang kepada kerajaan dalam industri pertanian sebagai ukuran daya saing dengan ladang teh lain. Walau bagaimanapun, sejak 1997, Yee Lee Corporation Bhd telah mengambil jumlah saham Sabah Tea Sdn Bhd dan Desa Tea Sdn Bhd, sebuah syarikat dari Malaysia Barat dari Ipoh, Perak yang mengkhusus dalam pembuatan, eksport dan penjualan produk di peringkat tempatan dan antarabangsa.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "SABAH TEA – The 100% Pesticide Free Tea". Malaysia External Trade Development Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 March 2016. Dicapai pada 18 March 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ a b "Tea Plantation". Yee Lee Group. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 March 2016. Dicapai pada 18 March 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ a b c d "T Collectors Magazine 39 – Saba Tea Company (Sabah Tea)" (PDF). TeaBag Online Netherlands. February 2013. m/s. 11/21. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 18 March 2016. Dicapai pada 18 March 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]