Saeujeot

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Saeujeot
Saeujeot diperisakan dengan cili
Nama Korea
Hangul 새우젓
Hanja n/a
Perumian Semakan sae(-)ujeot
McCune–Reischauer saeuchŏt

Saeujeot (Sebutan bahasa Korea: [sʰɛ.udʑʌt]) adalah sejenis jeotgal, makanan yang diasin dan diperam dibuat dengan udang kecil dalam masakan Korea. Makanan ini mempunyai keserupaan variasi dengan produk istimewa dari Melaka, Malaysia iaitu cencaluk.

Saeujeot adalah jeotgal yang paling banyak diambil bersama dengan myeolchijeot (멸치젓, jeot ikan bilis masin) di Korea Selatan. Namanya terdiri daripada dua perkataan Korea, saeu (새우 udang) dan jeot. Saeujeot digunakan secara meluas dalam seluruh masakan Korea tetapi kebanyakannya digunakan sebagai bahan dalam kimchi dan pes celup. Udang yang digunakan untuk membuat saeujeot dipanggil jeotsaeu (젓새우) dan adalah lebih kecil dan mempunyai kulit nipis daripada udang biasa.[1]

Kualiti saeujeot sebahagian besarnya bergantung kepada kesegaran udang. Dalam cuaca panas, nelayan boleh dengan segera tambah garam untuk pengawetan awal.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Jenis-jenis saeujeot bergantung kepada jenis udang yang digunakan dan ketika ia ditangkap.

Pada musim bunga[sunting | sunting sumber]

Putjeot (풋젓) dibuat dengan udang dituai dari akhir bulan Januari dalam takwim qamari hingga April.Ia dikenali sebagai deddeugi jeot (데뜨기젓) atau dotddegi jeot (돗떼기젓) di pantai barat Korea Selatan. Ojeot (오젓) dibuat dengan udang ditangkap pada bulan Mei.

Pada musim panas[sunting | sunting sumber]

Yukjeot (육젓, 六젓) dibuat dengan udang dituai pada bulan Jun dan dianggap sebagai jeot kualiti terbaik. Ia saeujeot yang paling menjadi pilihan untuk membuat kimchi[2] kerana rasa lebih kaya dan udang lebih besar daripada yang lain saeujeot. Udang Yukjoet mempunyai kepala dan ekor merah. Chajeot (차젓) dibuat dengan udang ditangkap pada bulan Julai.

Pada musim gugur[sunting | sunting sumber]

Gonjaeng-ijeot (곤쟁이젓) atau jahajeot (자하젓, 紫蝦젓) dibuat dengan udang sangat kecil seperti Neomysis awatschensis, salah satu keluarga opossum udang yang dipanggil gonjaeng-i atau jaha (자하, 紫蝦) in Korean.[3] Udang yang digunakan untuk itu adalah yang paling kecil di kalangan semua saeujeot. Mereka dituai pada bulan Ogos dan September dalam jumlah yang kecil di mana air tawar bercampuran dengan air laut dari jurang Laut Kuning. Ketika ia menapai, perubahan jeot daripada lutsinar menjadi ungu cair atau berwarna perang dan menjadi lembut. Gonjaeng-ijeot dipanggil gogaemijeot (고개미젓) di Wilayah Jeolla. Ia menjadi hidangan istimewa tempatan Seosan-gun, Wilayah Chungcheong.

Chujeot (추젓) dibuat dengan udang kecil dituai pada musim luruh yang lebih kecil dan lebih bersih daripada udang yukjeot.

Pada musim sejuk[sunting | sunting sumber]

Dongjeot (동젓, 冬젓) dibuat dengan udang dituai pada November. Dongbaekha (동백하젓 冬白蝦) dibuat dengan udang dituai pada bulan Februari yang badan berwarna putih dan bersih.

Saeujeot lain[sunting | sunting sumber]

Tohajeot (토하젓, 土蝦젓) dibuat dengan toha (토하, 土蝦), dibuat dengan udang kecil ditangkap hanya dari air tawar bersih di lembah. Ia menjadi hidangan istimewa tempatan Jeolla Selatan. Ia juga dikenali sebagai saengijeot (생이젓).[4]

Jajeot (자젓) biasanya dipanggil japjeot (잡젓, harfiahnya jeot bercampur) yang dibuat dengan beberapa jenis udang kecil tanpa pilihan khas. Daetdaegijeot (댓대기젓) dibuat dengan udang yang mempunyai kulit tebal, keras, kekuningan. Ia dianggap sebagai kualiti saeujeot yang paling rendah.

Saeualjŏt (새우알젓) dibuat dengan telur udang merah sederhana dituai pada bulan April. Ia telah dipersembah kepada raja sebagai produk tempatan dalam tempoh yang akhir Dinasti Joseon dan pada masa ini hanya dihasilkan dalam Okgu-gun, Jeolla Utara.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 제4장 찬류 (pdf) (dalam bahasa Korean). 국립문화재연구소. m/s. 8-10. Dicapai 2007-12-20. 
  2. ^ 새우젓 (육젓) (dalam bahasa Korean). 광천수산영어조합법인. 2004-09-06. Dicapai 2007-12-20. 
  3. ^ "곤쟁이류 (절지동물) (opossum shrimp)" (dalam bahasa Korean). Daum/Britannica. 
  4. ^ 천연 건강식품인 전라도의 토하젓 (dalam bahasa Korean). Fooddesk.com. 1996-08-31. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]