Said al-Andalusi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ṣāʿid al‐Andalusī (1029–1070) ialah seorang qadi Muslim al-Andalus. Beliau dilahirkan di Almería dan meninggal dunia di Toledo, Sepanyol. Said Al-Andalusi ialah seorang sejarawan, ahli falsafah sains dan pemikiran, dan ahli matematik dengan minat yang istimewa dalam ilmu falak. Sebagai seorang qadi yang disegani di istana pegawai di Toledo, beliau menghimpunkan sekumpulan golongan terpelajar yang terdiri daripada pembuat alatan jitu, ahli falak dan ahli sains muda, yang paling ternama ialah al-Zarqali. Beliau ialah penulis karya yang berjudul Rectification of Planetary Motions and Exposition of Observers' Errors dan menyumbang pada Jadual Toledo.

Satu-satunya karya Said yang terselamat ialah apa yang sering dipanggil "sejarah sains"nya: Al‐tarif bi-tabaqat al-umam (Exposition of the Generations of Nations) bertarikh 1068. "Bangsa" yang dimaksudkan ialah mereka yang memupuk pembelajaran, seperti bangsa India, Parsi, Kaldean, Mesir, Yunani, Bizantin, Arab dan Yahudi (bertentangan dengan yang lain tidak mudah, seperti bangsa Norse, Cina, Afrika, Rusia, Alain, Turki dan Barbar). Beliau menulis karya lain seperti Jawāmiʿ akhbār al‐umam min al‐Arab wa‐l Ajam (Compendious History of Nations – Arab and Non‐Arab) dan Maqālāt ahl al‐milal wa-l-nihal (Doctrines of the Adherents of Sects and Schools).

Karya[sunting | sunting sumber]

  • Tabaqat al-'Umam - Sa`id al-Andalusi (1 March 1996). Science in the Medieval World. Diterjemahkan oleh Sema`an I. Salem; Alok Kumar. University of Texas Press. ISBN 978-0-292-70469-5.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Ṣāʻid al-Andalusī (1935). Livre des catégories des nations. Régis Blachère (trans.). Larose Éditions.
  • Said al-Andalusí, Science in the Medieval World: "Book of the Categories of Nations" (trans. Sema'an I. Salem and Alok Kumar, 1991, University of Texas Press. ISBN 0-292-71139-5)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Islamic astronomy Templat:Islamic mathematics


Templat:Islamic-scholar-stub Templat:Al-Andalus-bio-stub