Sains dan teknologi di Filipina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bangunan Instiutut Biologi Molekul dan Bioteknologi di UP Diliman.

Sains dan teknologi di Filipina menerangkan kemajuan saintifik dan teknologi yang dibuat oleh Filipina dan menganalisis isu-isu dasar yang berkaitan. Agensi utama yang bertanggungjawab menguruskan sains dan teknologi (S&T) ialah Jabatan Sains dan Teknologi (DOST). Terdapat juga dewan sektoral untuk Perhutanan, Pertanian dan Akuakultur, Industri Logam, Penyelidikan Nuklear, Makanan dan Pemakanan, Kesihatan, Meteorologi, Vulkanologi dan Seismologi.[1]

Antara lelaki dan wanita yang telah memberikan sumbangan dalam bidang sains ialah Fe del Mundo dalam bidang pediatrik, Eduardo Quisumbing dalam taksonomi tumbuhan, Gavino Trono dalam fikologi marin tropika dan Maria Orosa dalam bidang teknologi makanan.[2][3]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Reyes, Francisco (1972). "Historical Background of Science and Technology in the Philippines". Science & Technology in Philippine Society. Manila: UST Publication.
  2. ^ "Briefer on the Order of National Scientists". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-29. Dicapai pada October 6, 2014.
  3. ^ Rodriguez, Socorro M. (1996). "The Early Years of Philippine Science and Technology". Philippine science and technology : economic, political and social events shaping their development. Quezon City: Giraffe Books. m/s. 9–10. ISBN 978-9718967287.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]