Saka Harimau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alam Ghaib
Saka Harimau
Alam:Alam ghaib
Berbentuk fizikal:Tidak diketahui
Mampu berubah bentuk:Tidak diketahui
Mampu menyerupai manusia:Tidak diketahui
Menghisap darah:Tidak diketahui
Dipelihara:Ya
Bermasyarakat :Tidak
Gambaran

Sejenis makhluk halus
yang dipelihara bagi
menjaga diri dan harta benda.

Saka Harimau adalah merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara oleh seseorang, bagi tujuan memelihara harta benda dan diri daripada musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai Hala. saka.

Saka Harimau menjadi pilihan ketua rumah untuk menjaga anak bini dan harta pusaka. Di Negeri Sembilan, pewaris Saka Rimau ini hanyalah seorang wanita bukannya lelaki kerana mengikut Adat Pepatih, perempuanlah yang menjadi tuan tanah manakala di negeri yang mengamalkan Afat Temenggung,lelaki atau perempuan yang akan menjadi pewaris.

Saka Harimau dikatakan mampu menjelma diri sebagai harimau.

Matlamat[sunting | sunting sumber]

Saka Harimau dikatakan akan dipelihara bagi tujuan memelihara diri atau harta benda daripada diganggu musuh. Saka Harimau akan menyerang seseorang mereka yang dianggap musuh dan mampu menjelma apabila disuruh tuannya.

Status[sunting | sunting sumber]

Saka Harimau adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia. Ia perlu diberi makanan menurut tempoh tertentu. Dengan itu Saka Harimau tersebut perlu diwariskan kepada seseorang penganti sebelum tuannya mati sebagai saka. Sekiranya tuannya mati sebelum sempat mencari pengganti, Saka Harimau akan menumpang saudara terdekat atau sekiranya putus keturunan, ia akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan.Akan kelihatan seperti akan ada harimau yang berkeliaran kits haru memberi jurus pak mungkuas

Kelemahan[sunting | sunting sumber]

Pengamal ilmu sihir atau ilmu sesat ini adalah satu perbuatan syrik dalam ugama Islam. Pembela Saka Harimau dikatakan mudah naik darah kerana ilmunya yang panas, dan akan diserang saka itu sendiri sekiranya tidak dijaga dengan baik, terutamanya sekiranya warisnya tidak mengetahui mengenai saka yang menumpang dirinya.

Penelitian secara ilmiah[sunting | sunting sumber]

Penjelasan ini mungkin digunakan bagi menjelaskan mereka yang panas baran. Keluarga yang panas baran mungkin dijauhi orang kampung kerana takut mendapat menantu yang suka memukul pasangannya.

Lihat juga hantu dalam masyarakat Melayu.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]