Sancocho

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Sancocho
Barranquilla - Sancocho de mondongo.jpg
Sancocho de mondongo.
JenisSup atau stew
Bahan utamaDaging, sayuran, air rebusan
di Wikibuku Buku Masakan: Sancocho  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Sancocho
Sancocho de guandú con carne salá (Sancocho dengan kacang merpati dan daging masin

Sancocho (dari kata kerja Bahasa Sepanyol sancochar, "separa merebus") ialah sup tradisional (sering dianggap sebagai stew) dalam beberapa masakan Amerika Latin berasal dari hidangan Sepanyol dikenali sebagai cocido. Kepelbagaian mewakili hidangan kebangsaan popular di Kepulauan Canary, Puerto Rico, Honduras, Ecuador, Colombia, Panama, Peru, Republik Dominika dan Venezuela dan stew seperti versi Corsica, Ireland, Denmark, Jerman dan Itali dan bouillon di Haiti, pot au feu di Perancis. Ia biasanya terdiri daripada kepingan besar daging, ubi dan sayuran disajikan dalam sup.

Kepelbagaian[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Canary Dalam Kepulauan Canary, hidangan yang biasanya dibuat dengan ikan. Ikan itu biasanya dimasak keseluruhan.[1]

Sancocho di Amerika Latin, terutamanya Caribbean, berkembang daripada kedua-dua Puchero Canario dan Sancocho dari Kepulauan Canary, yang dibawa bersama orang Pulau Canary yang berhijrah ke Amerika Latin.

 Venezuela - Di Venezuela, sancocho disediakan di seluruh negara, dikenali sebagai hidangan biasa hujung minggu, stew boleh mengandungi daging lembu (biasanya di rantau Llanos), ayam (biasanya wilayah tengah dan barat), perut dan kaki lembu (hanya dipanggil "babat") atau kambing (di sini dipanggil "babat kambing", biasa di negeri barat Falcón dan Lara) dan ikan atau makanan laut (biasanya pantai Timur dan Caribbean), dalam kes mencampurkan dua jenis daging (ayam dan daging lembu, dan lain-lain) dipanggil silang atau "cruzado". Antara sayur-sayuran dan rempah tradisional yang digunakan untuk semua jenis sancocho adalah keladi, bawang, bawang putih, garam, lada hitam, oregano, kentang, ubi kayu, jojoto (jagung), saderi (akar saderi), labu (squash), kubis, keladi Cina, atau cili Chirel, daun ketumbar dan pisang hijau atau topocho.

Sup ini adalah hidangan utama masakan Venezuela yang biasanya tidak disertai dengan makanan lain. Dimakan pada waktu makan tengahari atau pada waktu malam, stew adalah hidangan biasa ketika perayaan, biasanya dihidangkan semasa atau selepas makan, yang kedua itu, menurut kepercayaan popular, untuk melegakan mabuk. Atas sebab ini, ia adalah khas untuk menyajikan hidangan ini untuk makan tengah hari pada Hari Krismas atau Tahun Baru.

Biasanya dihidangkan dengan ubi kayu atau dengan arepas. Sesetengah orang biasanya menambah jus lemon (terutama ikan). Terdapat variasi yang sama, seperti "cruzado", yang dipanggil dengan cara ini apabila ia mengandungi dua jenis daging, dan tiga fasa, apabila tiga jenis daging digabungkan dalam stew. Tidak dapat dinafikan, hidangan ini sering dikaitkan dengan suatu sambutan. Ia menjadi begitu apaila berkata anda hendak ke suatu parti, adalah lazim untu mengatakan "pergi ke sancocho." Bahasa sehari, ia sering hanya dipanggil "sup". Di sesetengah kawasan (seperti dalam kerajaan Zulia) ia diberi nama sopón.

 Colombia - Sancocho ialah makanan tradisional di Colombia dibuat dengan pelbagai jenis daging (paling biasa ayam, tulang rusuk babi, tulang rusuk lembu, ikan dan ekor lembu) bersama-sama dengan kepingan besar plantain, kentang, ubi kayu dan/atau sayur-sayuran lain seperti tomato, daun bawang, daun ketumbar, dan mazorca (jagung), bergantung kepada rantau. Ada juga daripada itu ditambah dengan ketumbar segar, bawang dan diperah limau-semacam "pico de gallo", tolak tomato; ia juga biasanya dihidangkan dengan sisi avokado dihiris, dan sepinggan nasi putih, yang biasanya dicelup dalam setiap sudu sup.

 Ecuador - Di "Sierra", Sancocho juga dikenali sebagai Fritada ialah makanan menenangkan dibuat dengan daging babi. Di Wilayah Pantai ia adalah sama dengan Sancocho Colombia. Ia mengandungi bahan yang biasa: yuca, plantain, dan jagung "choclo". Ia boleh diperbuat daripada Ikan, Ayam, ekor lembu dan daging lembu. Disebabkan perbezaan budaya di antara kawasan-kawasan ini, ia boleh menyebabkan kekeliruan ketika orang pergi dari satu kawasan ke kawasan yang lain.

 Peru - Sancocho Peru dipanggil "sancochado", garis dasar: ketulan daging, jagung, beras dan kentang.

 Republik Dominika - "Sancocho" Dominika dianggap sebagai salah satu hidangan kebangsaan, bersama-sama dengan "la bandera" (bendera), yang terdiri daripada nasi putih, kacang umumnya merah dan daging, biasanya pollo (ayam). Terdapat variasi yang dikenali sebagai Sancocho cruzado atau Sancocho de siete carnes yang mengandungi pollo (ayam), res (daging lembu) dan cerdo (babi) bersama-sama dengan daging lain. "Sancocho de siete carnes" bermakna "Sancocho tujuh daging," dan dianggap hidangan Sancocho ulung. Di Republik Dominika, Longaniza (sejenis sosej daging babi) juga digunakan. Sancocho de gallina (sancocho ayam betina) ayam betina menjadi kebiasaan juga, sering dibuat untuk majlis-majlis khas atau pada hujung minggu. Sementara sancocho de habichuela (sancocho kacang) dan sancocho de guandules adalah biasa, lain-lain jenis Sancocho adalah sangat jarang di Republik Dominika.

 Costa Rica - terdapat hidangan yang sama, walaupun ia dipanggil olla de carne (periuk daging).

 Panama - Juga dikenali sebagai Sancocho de gallina, ia adalah hidangan kebangsaan dan ia berasal dari rantau Azuero. Bahan-bahan asas ialah ayam (sebaik-baiknya diternak secara lepas bebas), ñame (menambah rasa dan bertindak sebagai pemekat, memberikan tekstur kecerahan dan cirinya), dan culantro (memberikan sebahagian besar daripada rasa cirinya dan warna kehijauan); biasanya yuca, mazorca (jagung) dan otoe ditambah. Bahan-bahan pilihan lain termasuk ñampí, cincangan bawang, bawang putih dan oregano. Ia sering dihidangkan dengan nasi putih di sebelah, bertujuan untuk dicampur atau dimakan dengan setiap sudu.Sos pedas juga sering ditambah, bergantung kepada citarasa serantau dan individu. Jenis wilayahnya merangkumi Sancocho chorrerano (keistimewaan bandar La Chorrera, yang hanya dibuat dengan ayam kampung, bawang, bawang putih, cili, oregano dan ñame[2]) dan Sancocho chiricano (keistimewaan dari Wilayah Chiriquí dan jenis yang enak, yang mengandungi skuasy sebagai tambahan kepada semua bahan-bahan asas dan pilihan yang dinyatakan sebelum ini, hasilnya mempunyai warna kekuningan). Ia sering disyorkan sebagai ubat terbaik untuk mabuk dan ia juga digunakan sebagai metafora untuk kepelbagaian kaum di negara ini (sama seperti konsep rojak di Malaysia) kerana bahan-bahan yang berbeza-beza yang menyumbang sifat-sifat rasa dan warna tertentu dan mempunyai peranan yang sama penting dalam hidangan.

 Puerto Rico - Sancocho dianggap sebagai hidangan yang agak desa. Ia dibuat dengan ayam dan ham salai (Sancocho de gallina), bahagian daging lembu (Sancocho), kaki babi dengan kacang kuda (Sancocho de patitas), atau rusuk pendek lembu dengan chorizo. Terdapat beberapa versi dan setiap rumah terus mempunyai pandangan mereka sendiri tentang Sancocho tetapi Sancocho Puerto Rican sebenar sentiasa ada jagung, pelbagai ubi, guineo, sofrito, dan sazón. Sayur-sayuran dan perisa lain boleh termasuk saderi, lobak merah, halia, thyme, pasli, daun bay, orégano, wain dan rum. Stew lazat dihidangkan dengan semangkuk kecil nasi, pique criollo, tostones, dan roti.

 El Salvador - ia adalah stew dibuat dengan organ lembu, seperti perut.

 Filipina- Mencerminkan pengaruh Sepanyol, Sancocho dimakan di Filipina di mana stew yang lazat dibuat dengan ikan, keting lembu, tiga jenis daging, ayam, daging babi punggung, bakon, chorizo de bilbao dan morcilla (Sosej darah Sepanyol) dan juga yuka, kentang, daun ketumbar, jagung, kubis, bok choy, lobak merah dan kacang tali. Dikenali sebagai cocido di Filipina, ia sering dikelirukan dengan puchero Filipina, yang mungkin menggunakan ham dan sosej yang berbeza.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]