Sandwic kapal selam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sandwic kapal selam
Nama alternatifPelbagai
EponimKapal selam Sunting ini di Wikidata
JenisSandwic Sunting ini di Wikidata
Tempat asalAmerika Syarikat
Kawasan/rantauTimur Utara
Bahan utamaPelbagai
Keragaman/variasiPelbagai
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sandwic kapal selam, juga dikenal sebagai subhoagie, submarine, hero, filled roll, grinder, wedge, spukie, poorboy, po'boy atau sandwic Itali, adalah nama yang diberikan di Amerika Syarikat untuk jenis sandwic yang terdiri roti panjang atau roti melintang dan dipenuhi dengan pelbagai daging, keju, sayur-sayuran, dan perasa.[1][2] Sandwic ini tidak mempunyai nama yang diseragamkan namun ragam jenis yang paling terkenal ialah yang diperjualbelikan Subway. Sandwic kapal selam memiliki lebih dari sedozen variasi digunakan di seluruh dunia.[3] sandwic kapal selam yang lebih besar, terutama mereka yang lebih panjang atau empuk dengan jumlah bahan-bahan daripada biasa dan lebih besar, kadang-kadang dipanggil sandwich war, sandwich pucuk atas atau sandwic pemusnah.[4]

Istilah kapal selam dan sub yang meluas dan tidak boleh diberikan ke mana-mana kawasan tertentu, walaupun banyak istilah setempat berkelompok di timur laut Amerika Syarikat.

Populariti dan ketersediaan[sunting | sunting sumber]

Rol yang dipenuhi dengan bumbu telah biasa di beberapa negara Eropah selama lebih daripada satu abad, terutamanya di Perancis dan Scotland.

Di Amerika Syarikat, dari asal-usulnya dengan tenaga buruh Amerika Syarikat di timur laut, sub mula muncul di menu buah-buahan tempatan. Menjelang masa dan populariti berkembang, restoran kecil, yang dikenali sebagai kedai hoagie dan kedai-kedai kecil, yang khusus dalam sandwic mula dibuka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "submarine sandwich". The American Heritage Dictionary of the English Language (ed. Fourth). Houghton Mifflin Co. 2000. Dicapai pada 22 August 2013.
  2. ^ "po'boy". Merriam-Webster Online Dictionary.
  3. ^ Eames, Edwin; Robboy, Howard (December 1967). "The Submarine Sandwich, Lexical Variations in a Cultural Context". American Speech. 42: 279–288. doi:10.2307/452990. Dicapai pada 14 July 2010.
  4. ^ "Generations of hoagies: Swissvale's Triangle builds clientele, giant subs for 60 years". February 9, 2005.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]