Sang Penari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sang Penari
PengarahIfa Isfansyah
PenulisSalman Aristo
Ifa Isfansyah
Shanty Harmayn
BerdasarkanRonggeng Dukuh Paruk oleh
Ahmad Tohari
Dihasilkan olehShanty Harmayn
DibintangiNyoman Oka Antara
Prisia Nasution
SinematografiYadi Sugandi
Muzik olehWong Aksan
Titi Sjuman
Syarikat
penerbitan
Salto Films
Tarikh tayangan
  • 10 November 2011 (2011-11-10) (Indonesia)
Masa tayangan
111 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia, Banyumasan

Sang Penari ialah sebuah filem Indonesia 2011 berdasarkan trilogi novel Ronggeng Dukuh Paruk oleh Ahmad Tohari arahan Ifa Isfansyah. Dibintangi oleh Nyoman Oka Antara dan Prisia Nasution, ia menceritakan kisah seorang lelaki muda dan persahabatannya dengan ronggeng baru kampung kecilnya.

Adaptasi dua trilogi Ronggeng Dukuh Paruk, Sang Penari memerlukan dua tahun penyelidikan untuk membentangkan konteks sejarah lebih baik, termasuk Gerakan 30 September dan tindakan anti-komunis; butiran ini, yang ditapis dalam trilogi asal oleh kerajaan Orde Baru, lebih jelas daripada dalam novel. Walaupun filem ini ditayangkan dan difilemkan di Purwokerto, Jawa Tengah, tidak ada pun yang yang menjadi bintang utama adalah etnik Jawa. Prisia, yang dilahirkan dalam peranan sulungnya, adalah Batak, sedangkan Antara adalah orang Bali.

Semasa ditayangkan pada 10 November 2011, Sang Penari menerima pujian kritis. Tohari menyifatkannya sebagai "penyesuaian tinggi karya beliau",[1] sementara Labodalih Sembiring dari Jakarta Globe menggambarkan elemen sosiobudaya yang layak mendapat tragedi Shakespeare. Di Festival Filem Indonesia 2011, Sang Penari menang empat anugerah, termasuk Filem Terbaik, dari sembilan pencalonan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Prisia Nasution sebagai Srintil
  • Nyoman Oka Antara sebagai Rasus
  • Slamet Rahardjo sebagai Kartareja
  • Lukman Sardi sebagai Bakar
  • Tio Pakusadewo sebagai Sergeant Binsar

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Ifa Isfansyah (gambar pada 2018) mengarahkan Sang Penari

Sang Penari diarahkan oleh Ifa Isfansyah.[2] Pasangan suami isteri Wong Aksan dan Titi Sjuman telah dipilih untuk melakukan pemarkahan, yang mereka menghabiskan sebulan setengah; mereka kemudian berkata bahawa kerja di filem itu membawa mereka lebih dekat bersama.[3]Shanty Harmayn, yang sebelum bekerja untuk filem Pasir Berbisik (2004), terpilih sebagai penerbit, sementara Salman Aristo, terkenal dengan skrip untuk Ayat-Ayat Cinta (2008) dan Laskar Pelangi (2009) mengendalikan penulisan.[4] Skrip filem ini melepasi 12 draf dan mengambil masa dua tahun penyelidikan.[5]

Sang Penari berdasarkan daripada Ronggeng Dukuh Paruk oleh Ahmad Tohari;[6] ia merupakan adaptasi kedua karya tersebut, selepas Darah dan Mahkota Ronggeng, arahan Yazman Yazid dan lakonan Ray Sahetapy dan Enny Beatrice, pada 1983.[1] Penggambaran kebanyakkanya dijalankan di Banyumas, Jawa Tengah.[1] Pengarah Ifa Isfansyah cuba untuk membawakan peranan Srintil di sana, tetapi gagal selepas beberapa bulan mencari.[2]

Isfansyah akhirnya mengambil pelakon baru Prisia Nasution.[1] Pelakon Bali, Nyoman Oka Antara, yang sebelum ini berlakon dalam filem Ayat-Ayat Cinta (2008) dan Perempuan Berkalung Sorban (2009), terpilih menjayakan watak utama.[1] Filem ini juga menampilkan Slamet Rahardjo, Dewi Irawan, Hendro Djarot, Tio Pakusadewo, Lukman Sardi, dan Teuku Rifnu Wikana dalam peranan pembantu; Happy Salma juga membuat kemunculan khas sebagai penari.[1]

Gaya dan tema[sunting | sunting sumber]

Sang Penari menyentuh sejarah komunisme di Indonesia, yang memfokuskan pada parti komunis bangsa yang menyebarkan ideologinya dan pembersihan anggota Parti Komunis dari tahun 1965-1966, yang dianggap telah membunuh beberapa ratus ribu.[5] Ia hanya filem Indonesia ketiga yang membabitkan pembunuhan, selepas filem arahan Arifin C. Noer G30S/PKI (1984) dan filem arahan Riri Riza Gie (2005).[5] Tohari kemudian mengatakan bahawa jika dia telah menulis tentang pembunuhan seperti yang digambarkan dalam filem itu, kerajaan Orde Baru yang menindas akan menembaknya.[7]

Sang Penari mempunyai banyak baris lisan dalam bahasa Banyumasan yang dituturkan di kawasan tersebut.[8] Ia juga mempunyai beberapa aspek budaya Indonesia, termasuk batik[8] dan muzik Jawa.[7]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Sang Penari dikeluarkan pada 10 November 2011.[2] Tohari, yang enggan menyaksikan adaptasi pertama, menikmati Sang Penari dan dilaporkan menganggapnya sebagai "penyesuaian luhur karya beliau".[1] Triwik Kurniasari, menulis untuk The Jakarta Post, menggambarkan filem itu sebagai "seni yang menakjubkan" dan bahawa Isfansyah "dengan lancar menerjemahkan momen jahat dan percubaan kejam yang diambil oleh tentera dalam mengendalikan pengkhianat yang mungkin".[1] Labodalih Sembiring, menulis untuk Jakarta Globe, berkata unsur-unsur sosio-budaya dalam filem itu layak mendapat tragedi Shakespeare dan ia mempunyai lakonan dan arah yang baik; Walau bagaimanapun, runut bunyi filem itu dianggap kurang.[7]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Sang Penari telah dicalonkan untuk sembilan anugerah pada Festival Filem Indonesia 2011, memenangi empat.[6] Filem itu dipilih sebagai kemasukan Indonesia untuk Oscar Bahasa Asing Terbaik di Anugerah Akademi ke-85, tetapi ia tidak membuat senarai pendek akhir.[9]

Anugerah Tahun Kategori Penerima Keputusan
Festival Filem Indonesia 2011 Filem Terbaik[6] Menang
Pengarah Terbaik[6] Ifa Isfansyah Menang
Lakonlayar Terbaik[10] Salman Aristo, Ifa Isfansyah, dan Shanty Harmayn Tercalon
Sinematografi Terbaik[10] Yadi Sugandi Tercalon
Penata Artistik Terbaik[10] Eros Eflin Tercalon
Pelakon Lelaki Terbaik[10] Nyoman Oka Antara Tercalon
Pelakon Wanita Terbaik[6] Prisia Nasution Menang
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik[10] Hendro Djarot Tercalon
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik[6] Dewi Irawan Menang
Anugerah Akademi 2012 Filem Bahasa Asing Terbaik[9] Kemasukan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki
Bibliography
  • "Film brings Titi closer to husband". The Jakarta Post. Jakarta. 4 November 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 December 2011. Dicapai pada 24 December 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Krismantari, Ika (3 November 2011). "Ahmad Tohari: The return of the people's writer". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Kurniasari, Triwik (18 December 2011). "A vibrant year for the film industry". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Kurniasari, Triwik (13 November 2011). "Ronggeng 2.0". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • de Leon, Sunshine Lichauco (24 September 2012). "Indonesia introduces Oscar to 'Dancer'". Variety. Reed Business Information. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 December 2012. Dicapai pada 24 September 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Maryono, Agus (22 November 2011). "Ifa Isfansyah: The man behind 'Sang Penari'". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Sembiring, Lebodalih (21 November 2011). "Gripping Drama Shines Light on Indonesian Dark Past". Jakarta Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Siregar, Lisa (8 November 2011). "Film: Dancing Through Indonesia's Dark Days". Jakarta Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Sofyan, Eko Hendrawan (1 December 2011). "Oka Antara Bersaing dengan Tio Pakusadewo". Kompas (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 March 2012. Dicapai pada 18 March 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  • Subagyo, Rz. (5 November 2011). ""Sang Penari", Potret Buram Pasca Tragedi". Kompas (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2012. Dicapai pada 12 January 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]