Sarutobi Konohamaru

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Konohamaru Sarutobi (猿 飛 木 ノ 葉 丸, Sarutobi Konohamaru) adalah watak rekaan dalam siri anime dan manga Naruto.

Biodata
Sarutobi Konohamaru
Tarikh Lahir 30 Disember
Jantina Lelaki
Umur Bahagian l : 8-9

Bahagian ll : 11-12

Tinggi Bahagian l : 128 CM

Bahagian ll : 141 CM

Gaiden : 177 CM

Berat Bahagian l : 27 KG

Bahagian ll : 36 KG

Jenis Darah B
Pekerjaan Guru Akademi (Boruto)
Team Team Ebisu
Klan Klan Sarutobi
Rank Bahagian l : Genin

Bahagian ll : Chunin

Gaiden : Jonin

Keluarga Sarutobi Hiruzen (Datuk)

Sarutobi Biwako (Nenek)

Sarutobi Asuma (Pakcik)

Sarutobi Mirai (Sepupu)

Elemen Elemen Api (Utama)

Elemen Angin

Elemen Yang

Konohamaru Sarutobi (猿 飛 木 ノ 葉 丸, Sarutobi Konohamaru) adalah shinobi dari klan Sarutobi Konohagakure. Setelah kemudian menjadi jōnin, dia menjadi ketua pasukan geninnya sendiri. Dia berusaha untuk suatu hari menjadi Hokage setelah pujaannya, Naruto Uzumaki.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Konohamaru dilahirkan dalam klan Sarutobi dan diberi nama Konoha oleh datuknya. Semasa dibesarkan oleh orang tuanya Anbu, Konohamaru tidak pernah disebut namanya oleh penduduk kampung, hanya pernah disebut "Cucu Yang Terhormat" (お 孫 様, Omago-sama) kerana hubungannya dengan Hokage. Ingin diakui sebagai seorang dan bukan hanya cucu Hokage, Konohamaru mula berusaha mengalahkan Hiruzen untuk menggantikannya sebagai Hokage.

Personaliti[sunting | sunting sumber]

Walaupun dia diperkenalkan di pertengahan jalan melalui percubaan yang gagal untuk mengalahkan datuknya, Konohamaru pada mulanya mendapat kenikmatan tertentu dalam statusnya sebagai cucu Hokage: dia sering terhindar dari dihukum atas tindakannya dan akan menolong orang-orang yang tidak bersedia untuk melawannya . Apabila Naruto tidak menahan diri dan bebas memukulnya, Konohamaru menjadi kagum dengannya dan menyatakan Naruto sebagai saingan dan panutannya, memanggilnya "bos" (オ ヤ ブ ン, oyabun) dan "kakak" (兄 ち ゃ ん, Nīchan) . Seperti Naruto, Konohamaru cenderung keras, keras kepala, menghabiskan banyak waktu untuk mencipta ninjutsu sesat, dan, dalam anime, bahkan meniru gambar pendaftaran ninja kabuki Naruto ketika mengambil sendiri. Dia juga mengakhiri banyak kalimatnya dengan "kore" (コ レ, secara harfiah bermaksud: "hey", "oi", "yo"), sama seperti yang dilakukan Naruto dengan "dattebayo".

Konohamaru juga mengambil sejumlah sifat baik dari Naruto, seperti kesedaran bahawa menjadi Hokage adalah proses panjang yang tidak ada jalan pintas. Ini membuat Konohamaru melanjutkan pelajarannya di Akademi dan menjadikan tugas tutornya, Ebisu, jauh lebih mudah. Dalam usahanya untuk naik ke level Naruto, Konohamaru menguasai sejumlah jutsu tingkat jōnin ketika masih genin dan menerapkan penolakan untuk lari dari pertarungan, bahkan melawan lawan yang unggul. Dalam anime, Konohamaru akhirnya melangkah ke persaingannya dengan Naruto untuk mantel Hokage, dan memutuskan bahawa dia akan menjadi Hokage hanya setelah Naruto mendapat giliran. Bertahun-tahun kemudian, dia menjadi lebih dewasa dan menghargai tugas yang ada, walaupun kekagumannya terhadap Naruto masih dapat menunjukkan: Konohamaru menjadi emosional dengan prospek bahwa dia dapat membimbing putra Naruto, Boruto Uzumaki, dengan cara yang sama seperti yang dibimbing oleh Naruto. Kasihannya terhadap Boruto telah berkembang menjadi cinta persaudaraan, secara diam-diam menyukai bagaimana Boruto sering menyebutnya sebagai "Big Brother" walaupun dia secara rasmi menegaskan bahawa anak itu harus menggunakan "Sensei" setelah Boruto memasuki Akademi, dan sangat ingin melihat Boruto berkembang. Dia juga telah menjalin ikatan yang kuat dengan bibi Boruto, Hanabi Hyūga, yang juga mempunyai kasih sayang yang sama terhadap keponakannya.

Walaupun sebagian besar penghormatan Konohamaru terhadap Naruto memang pantas, beberapa pujian dari Konohamaru padanya lebih banyak disebabkan oleh kebodohan dan kekentalannya sendiri: ketika dia melakukan perjalanan semasa pertemuan pertama mereka, dia menganggap Naruto melakukan sesuatu, tidak mahu menyalahkan kekoknya sendiri; Teknik Jubah Konohamaru yang tidak dapat dilihat selalu ditemui oleh Naruto bukan kerana kemahiran Naruto, tetapi kerana pelaksanaan penyamaran Konohamaru sangat buruk. Naruto mendorong pujian ini sampai tahap tertentu, tidak pernah menolak pujian dan tidak pernah membetulkan persepsi Konohamaru tentang dia sebagai lelaki wanita.

Konohamaru telah menunjukkan ketahanan emosional yang sangat besar, pulih dari tragedi di dekat hatinya, seperti kematian datuk dan pamannya, Asuma Sarutobi, dalam waktu yang relatif singkat, menunjukkan kemampuan untuk mengatasi kesedihan yang menghancurkan hati yang melampaui tahun-tahunnya . Aspek keperibadiannya ini cenderung meniru keinginan Naruto untuk mengambil Wasiat Api, kerana Naruto juga harus menghadapi banyak kehilangan dan kemurungan pada usia muda, tetapi tetap berpegang pada pandangannya yang optimis dan sengaja.

Menjelang dewasa, Konohamaru terbukti sangat menjaga murid-muridnya, terutama Boruto. Dia merasa sangat gembira ketika Boruto meminta Konohamaru untuk mengajarnya Rasengan karena Naruto adalah orang yang mengajarkannya kepadanya. Walaupun sangat peduli dengan murid-muridnya, di anime itu, dia terkejut dan awalnya bertentangan ketika penyataan bahawa Mitsuki adalah anak lelaki Orochimaru, lelaki yang membunuh datuk Konohamaru, mengalami kesukaran mengumpulkan perasaannya yang sebenarnya sehingga Mirai berbicara dengannya daripadanya.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Konohamaru mempunyai rambut coklat pendek, mata biru, dan cip kecil di giginya. Dalam beberapa penampilan Konohamaru di anime, dia digambarkan dengan tanda kemerahan di pipinya. Semasa pertama kali diperkenalkan, dia memakai topi keledar berwarna abu-abu dengan lubang di bahagian atas agar rambutnya tidak menonjol. Dia menggantikannya dengan kacamata lama Naruto untuk Bahagian I yang lain, menggantikannya dengan pelindung dahinya sendiri di Bahagian II. Dia memakai selendang biru panjang sepanjang hayatnya.

Pakaian Bahagian I Konohamaru terdiri daripada seluar pendek kelabu dan kemeja kuning dengan simbol Konoha merah yang dicetak di atasnya. Pakaian Bahagian IInya agak serupa, dengan seluar lebih panjang dan jaket hijau pucat dengan jalur hijau gelap di tengahnya. Semasa Festival Rinne, pakaiannya terdiri daripada jaket zip-up kelabu / hitam, seluar kelabu gelap, sandal, dan pembalut di kedua lengannya. Untuk perkahwinan Naruto dan Hinata Hyūga, dia memakai pakaian formal. Sebagai orang dewasa, dia cukup tinggi dengan wajah yang lebih sempit. Dia memakai selendangnya dengan seluar biru tua, sandal hitam dan ketika bertugas, dia memakai jaket flak dengan gelang tangan merah di lengan kirinya yang mempunyai lambang klannya.

Kebolehan[sunting | sunting sumber]

Prestasi Konohamaru di Akademi agak buruk, gagal menggunakan teknik asas dengan betul, kebanyakannya kerana kemalasan dan keinginan untuk mendapatkan keputusan yang cepat. Namun, setelah belajar dari contoh ketekunan Naruto, bakatnya mulai berkembang dari latihan biasa. Sebagai genin, Konohamaru mendapat pujian dari Temari kerana menekannya, dan juga berjaya mengalahkan Path Naraka Pain. Menjelang dewasa, dia menjadi jōnin yang dianggap genius dan elit klan Sarutobi, dengan kemampuannya menjadi kelas atas.

Ninjutsu[sunting | sunting sumber]

Sebagai pelajar, dia kebanyakan belajar dari gurunya dan teknik Naruto yang sedikit atau tidak ada penggunaan praktikal. Setelah lulus, Konohamaru memperoleh serangkaian teknik yang lebih sesuai untuk pertempuran, seperti Teknik Multiple Shadow Clone, dan Teknik Shuriken Shadow Clone. Semasa genin, Naruto mengajar Konohamaru Rasengan. Pada mulanya memerlukan klon bayangan untuk melakukan teknik ini, Konohamaru akhirnya belajar untuk melakukannya sendiri dengan satu tangan. Dalam anime, Konohamaru dapat membuat Rasengan Bola Besar, walaupun secara kebetulan, tanpa petunjuk sebelumnya.

Sebagai orang dewasa, dia dapat memanggil kodok raksasa, dan monyet shinobi untuk membantunya. Dia juga mahir pada fūinjutsu, mampu melawan anjing laut yang ditempatkan kepadanya oleh musuh, memecahkan halangan, dan juga mampu menundukkan iblis dengannya.

Transformasi Elemen Alam[sunting | sunting sumber]

Sebelum Perang Dunia Shinobi Keempat, Konohamaru telah terbiasa dengan transformasi alam, dapat menggunakan Pelepasan Api, Angin dan Yang. Dengan menunjukkan kepandaian yang ketara dalam elemen api, dia dapat menggunakan elemen api milik bapa saudaranya: Pembakaran Longgokan Abu. Dia kemudian akan mempelajari elemen api : Great Flame Technique, dan juga Elemen Api : Fire Dragon Flame Bullet. Sebagai orang dewasa, Konohamaru dapat menerapkan elemen Angin pada Rasengannya, suatu prestasi yang hanya dapat dicapai Naruto Uzumaki. Dalam anime, dia juga dapat menggunakan Lightning Release, dapat mengalirkan arus listrik di sekitar dirinya yang akan mengejutkan siapa saja yang bersentuhan dengannya.

Bukijutsu[sunting | sunting sumber]

Konohamaru terbukti mahir dalam pelbagai gaya senjata. Dia mula menggunakan bilah chakra, seperti mendiang pamannya, dan mampu melawan Jūgo dengannya cukup lama untuk menariknya keluar dari amukannya. Seperti datuknya, Konohamaru mahir dalam bōjutsu. Apabila dibantu oleh Enra yang berubah, Konohamaru dapat menangkis banyak serangan dengan putaran yang banyak. Dia juga boleh menggunakan kakitangan sebagai medium untuk tekniknya.

Fizikal[sunting | sunting sumber]

Dia telah terbukti sangat mahir dalam taijutsu sebagai orang dewasa, dengan mudah dapat mengalahkan beberapa pelajar akademi semasa Ujian Genin, termasuk Uchiha Sarada yang memegang Sharingan. Dia juga dapat mengatasi serangan dua ninja tentera upahan dengan sempurna, ketika dalam lompatan tengah menahan seseorang. Seperti yang dilihat dari Rasengannya, Konohamaru memiliki kontrol chakra yang sangat halus. Demikian juga, dia juga dinyatakan memiliki simpanan chakra yang sangat besar.