Satoshi (Pokémon)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Satoshi
Watak Pokémon
Seorang lelaki berpakaian cosplay ala Satoshi/Ash Ketchum
Kemunculan pertama "Pokémon, I Choose You!" (1997)
Permainan pertamaPokémon Puzzle League (2000)
Dicipta oleh Satoshi Tajiri
Disuarakan oleh
Informasi
GelaranAsh Ketchum (Bahasa Inggeris)
PekerjaanPelatih Pokémon
Pangkat
  • Juara Liga Orange
  • Juara Battle Frontier
  • Juara Persidangan Manalo
Keluarga
  • Delia Ketchum (ibu)
  • Bapa tidak bernama
  • Datuk tidak bernama

Satoshi (Jepun: サトシ), dikenali sebagai Ash Ketchum di Amerika Syarikat, ialah sebuah watak fiksyen dalam francais Pokémon yang dimiliki oleh Nintendo. Dia adalah protagonis siri anime Pokémon dan siri manga tertentu dan series as well as on various merchandise related to the franchise. Dalam bahasa Jepun, watak ini disuarakan oleh Rika Matsumoto, dan Hana Takeda. Dalam versi bahasa Inggeris, dia disuarakan oleh Veronica Taylor dalam lapan musim yang pertama dan disuarakan oleh Sarah Natochenny dari musim ke-9.

Nama Inggerisnya berasal daripada nama Jepunnya (kerana huruf 'ash' termasuk dalam 'Satoshi') dan moto Inggerisnya berasal dari moto Jepunnya (kerana huruf 'Gotta catch em all!' termasuk dalam 'Pokémon getto da ze!'). Impian Ash adalah untuk menjadi seorang Pokémon Master. Sebagai protagonis siri anime Pokémon, Ash telah membuat penampilan di semua episod dalam siri anime, kesemua filem dan beberapa siri khas televisyen.

Rujukan

  1. ^ "Veronica Taylor". Supanova Pop Culture Expo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 7, 2016. Dicapai pada November 7, 2017.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  2. ^ "sarahnatochennyhome". ABOUT. Dicapai pada 7 November 2017.