Satu Titik Di Garisan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Satu Titek Di Garisan
PengarahM. Amin
Lakon layarM. Amin
DibintangiAziz Jaafar
Dayang Sofia
Kuswadinata
Bad Latiff
SinematografiHitam Putih
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
1973
Masa tayangan
90 Minit
Negara Malaysia
BahasaMelayu

Satu Titek Di Garisan / Satu Titik Di Garisan merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada 1973. Filem Satu Titik Di Garisan diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna

Filem Satu Titik Di Garisan mula ditayangkan pada 1973 di pawagam seluruh negara. Menampilkan Aziz Jaafar, Dayang Sofia, Kuswadinata dan ramai lagi.

Pengarah[sunting | sunting sumber]

Filem Satu Titek Di Garisan diarah oleh pengarah M. Amin pada 1973.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Selepas 10 tahun, Kamal yang sedang bercuti dari pengajiannya bertemu sahabat baiknya Harun. Kamal telah memperkenalkan teman wanitanya Sofea dan mereka berdua merancang untuk mendirikan rumahtangga selepas Kamal menamatkan pengajiannya dalam bidang kedoktoran.

Sewaktu Kamal menyambung pengajiannya di universiti, Sofea dan Harun sering bertemu dan keluar bersama. Mereka berdua akhirnya telah berkahwin. Setelah Kamal mendapat tahu perkahwinan mereka, dia membawa diri ke Sarawak.

Walaupun Sofea dan Harun sudah berkahwin, Harun masih meneruskan kehidupan lamanya iaitu berfoya-foya dengan perempuan. Harun mempunyai teman wanita dan selalu menghabiskan waktu dengannya. Kelakuan Harun masih tidak berubah walaupun telah dikurnikan cahaya mata. Mereka berdua sering bertengkar dan pada satu hari Sofea tanpa sengaja telah membunuh suaminya kerana Harun cuba membunuh anak mereka Kamil.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama[sunting | sunting sumber]

Pelakon Pembantu[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]