Sawtell, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sawtell
Coffs HarbourNew South Wales
Koordinat30°23′S 153°06′E / 30.383°S 153.100°E / -30.383; 153.100Koordinat: 30°23′S 153°06′E / 30.383°S 153.100°E / -30.383; 153.100
Penduduk3,682 (2016)[1]
Poskod2452
Lokasi
Kawasan kerajaan tempatanCity of Coffs Harbour
Kawasan pilihan raya negeriCoffs Harbour
Kawasan pilihan raya persekutuanCowper
Pemandangan jalan utama Street Sawtell First Avenue dengan pokok-pokok besar di median
Pemandangan dari pantai Sawtell ke hujung utara

Sawtell adalah sebuah perkampungan pantai berhampiran Pelabuhan Coffs di utara New South Wales, Australia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1863, seorang pemotong membawa beban kayu cedar berlarut-larut pada apa yang akan menjadi Pantai Sawtell. Seorang petani Coffs Harbour bernama Walter Harvey memasang pasukan pekerja untuk menyelamatkan balak, dan penempatan kecil dibangunkan berhampiran tapak bangkai kapal itu.[2]

Empat puluh tahun kemudian, tanah di sekitar Sawtell Beach dibeli dan dibahagi oleh Oswald Sawtell untuk perumahan dan tanah ladang.[2][3] Stesen kereta api Sawtell, pejabat pos, sekolah dan hotel diikuti tidak lama kemudian dan oleh tahun 1930-an Sawtell telah menjadi kampung pesisir yang berkembang pesat.

Penduduk asal tanah itu adalah Orang Aborigin dari klan Gumbaynggirr. Nama Orang Asli untuk tanah di mana bandar yang kini berdiri adalah Bongil Bongil.[2]

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Sebuah pinggir bandar Pusat Serantau Coffs Harbour, Sawtell terletak di pantai timur laut New South Wales, bersebelahan dengan Toormina dan Boambee, dan 10 & nbsp; km selatan Pelabuhan Coffs. Ia diselenggarakan oleh Keretapi Utara Pantai dengan enam perkhidmatan XPT setiap hari, tiga menuju utara dan tiga selatan. stesen Sawtell merupakan pilihan pilihan bagi mereka semua. Lapangan Terbang Coffs Harbour terletak hanya di sebelah utara Sawtell dengan landasan yang berakhir ke utara bandar. Ia diservis setiap hari oleh Virgin Australia, Tiger Airlines dan QantasLink.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Sawtell mempunyai populasi 3,490 orang. Orang Orang Asli atau Torres Strait Islander membentuk 3.78% penduduk.

Sawtell, Toormina dan Boambee (semua dengan kod pos 2452) mempunyai penduduk seramai 19,477 orang, 5.5% daripadanya adalah Orang Asli atau Torres Strait Islanders.

Pantai Sawtell[sunting | sunting sumber]

Pantai Sawtell meluas ke utara dari Sawtell Headland dan kawasan berenang Sailors Bay ke pantai Murray. Pantai ini dipatuhi oleh Surf Lifesavers tempatan yang menjalankan Sawtell Surf Club separuh jalan di sepanjang pantai. Kerana bukit-bukit pasir tidak ada hartanah depan pantai yang benar di Sawtell Beach. Sesetengah hartanah melihat Bonville Creek dan beberapa di atas Pantai Murray. Pantai ini mempunyai sandaran ketika berjalan di dalam keadaan kering.

Sukan dan Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Sawtell mempunyai banyak kelab sukan dan kemudahan. Kelab Sawtell Panthers muda dan kanan Rugby League bermain dari Rex Hardaker Oval, Toormina - bersama dengan Coffs Rugby, dan kelab balap merpati. Sawtell Scorpions adalah kelab bola sepak tempatan, yang berpusat di Toormina Oval. The Sawtell Saints adalah kelab Australia Rules Football, yang berpangkalan di Richardson Park bersama Kelab Sawtell Cricket.

Sawtell juga mempunyai beberapa kelab sukan rekreasi, terutamanya Kelab Golf Sawtell, Sawtell Bowling Club, Sawtell Swimming Club, Sawtell Surf Lifesaving Club dan Sawtell Tennis Club.

Beberapa acara tahunan telah dianjurkan oleh Chamber of Commerce Chamber of Commerce yang dipengerusikan oleh Clive Greenway yang mengendalikan kedai antik di jalan tinggi .au / contact / Bellacosa serta syarikat bangunan tempatan.

Festival tahunan Chilli Festival mempunyai lebih daripada 100 gerai vendor tempatan dan kebangsaan yang menyajikan makanan dan produk berasaskan cili. Festival ini adalah salah satu acara tahunan utama di Sawtell dan berorientasikan keluarga.

Tahun Baru Super Fun Day melibatkan hiburan keluarga, termasuk ping kayu, pertandingan kesenangan, pertandingan tug perang, dan hiburan secara langsung pada hari-hari tahun baru.

Kejohanan Kriket Ben Woods, yang diadakan di antara Sawtell dan Coffs Harbour, mengambil tempat semasa Tempoh Krismas.

Sawtell Beach

Pertandingan melayari, yang diadakan di Sawtell Beach, menimbulkan wang untuk mereka yang tinggal dengan kecederaan tulang belakang. Surfers dari seluruh NSW dan Queensland datang untuk bersaing dalam acara tersebut.

Pelancongan dan Hiburan[sunting | sunting sumber]

Sawtell mempunyai kafe moden dan restoran moden. Makanan dan minuman disediakan sepanjang hari dari jam 7 pagi hingga lewat di kafe, restoran, pub tempatan dan RSL. Kolam Boambee menawarkan kolam renang yang selamat dan berjalan kaki di sekitar kawasan tanah air. Sawtell Headland adalah popular untuk menonton ikan paus. Pawagam baru-baru ini telah diubah suai dan menawarkan dua skrin. Kemudahan yang biasa, kedai roti, pejabat pos, hotel, motel, laundromat semuanya tersedia. Sawtell mempunyai rehat surfing yang sangat baik untuk memenuhi semua peringkat dan arah angin. Sydney Morning Herald Review of Sawtell

Harta dan Pelaburan[sunting | sunting sumber]

Sawtell adalah tempat yang paling popular untuk hidup, bekerja dan bercuti dan harga hartanah terkini telah berkembang pesat. Tarikan pantai dan restoran yang menakjubkan menjadikannya semakin popular dengan keluarga dan penduduk baru dari bandar-bandar utama yang ingin berpindah ke kawasan pinggir pantai. Kesemua hartanah Sawtell berada dalam jarak berjalan kaki dari tarikan-tarikannya. Sesetengah hartanah mempunyai pemandangan laut kerana bukit-bukit pasir pantai tetapi ada yang ada. Terdapat pemandangan sungai yang hebat yang terdapat di Taman Negara Bongil Bengal dan Boambee Creek dari hartanah yang terletak di Jalan Lyons.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 Jun 2017). "Sawtell (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 4 Januari 2018. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ a b c "Travel:Sawtell". Sydney Morning Herald. 8 Februari 2004. Dicapai pada 30 November 2007.
  3. ^ Templat:NSW GNR

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Mid North Coast NSW