Saya Mempunyai Impian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Martin Luther King, Jr. menyampaikan ucapan I Have a Dream di Perarakan Hak Awam Washington D.C. 1963
King di Perarakan Hak Awam Washington D.C.

"Saya Mempunyai Impian" (Inggeris: I Have a Dream) ialah suatu ceramah umum yang disampaikan oleh aktivis hak asasi Amerika Syarikat Martin Luther King, Jr. pada 28 Ogos 1963, di mana beliau menyeru penamatan rasisme di Amerika Syarikat. Disampaikan kepada lebih 250,000 penyokong hak awam dari anak tangga Memorial Lincoln semasa Perarakan di Washington untuk Pekerjaan dan Kebebasan, ucapan itu merupakan saat penting Gerakan Hak Awam Afrika-Amerika.[1]

Ucapan ini diletakkan sebagai ucapan terbaik A.S. abad ke-20 melalui suatu tinjauan pendapat sarjana 1999 terhadap ucapan umum.[2] Pada tahun 2004, Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat mengabadikan pidato ini dalam Registrar Rakaman Nasional negara tersebut.I

Intisari[sunting | sunting sumber]

Gaya penyampaian[sunting | sunting sumber]

Pemandangan dari Lincoln Memorial ke arah Monumen Washington pada 28 Agustus 1963
Inskripsi di ubin marmer tangga Lincoln Memorial tempat Dr. King menyampaikan pidato.

Pidato King dipuji secara luas sebagai karya agung retorik yang disampaikannya menyerupai gaya khutbah Gereja Baptis (Dr. King sendiri adalah seorang pendeta Baptis). Isinya merujuk kepada sumber-sumber yang begitu diakui dan dihormati secara luas seperti Alkitab dan mengutip Deklarasi Kemerdekaan Amerika Syarikat, Pengisytiharan Pembebasan, dan Perlembagaan Amerika Syarikat.

Kandungan[sunting | sunting sumber]

Pada pembuka pidatonya, ia mengingatkan orang pada Pidato Gettysburg dari Abraham Lincoln dengan mengatakan "Five score years ago..." ("Lima wingsati warsa yang lalu") untuk menyebut 100 tahun telah berlalu sejak Pengisytiharan Emansipasi. Ia juga mengingatkan orang pada ayat Alkitab, misalnya, Kitab Mazmur 30:5 pada [3] bait kedua pidato. Beliau mengatakan tentang penghapusan penghambaan warga kulit yang dinyatakan dalam Pengisytiharan Pembebasan, "fajar sukacita yang mengakhiri malam panjang penawanan mereka."

Ada lagi kemiripan dengan ayat Alkitab pada pidato bait ke-10, "Tidak, tidak, kita tidak puas, dan kita tidak akan puas sampai keadilan bergulung-gulung bagaikan air dan kebenaran bagaikan air sungai yang deras." Kalimat tersebut mirip dengan Kitab Amos 5:24.[4] King juga mengutip Kitab Yesaya 40:4-5-"Saya memiliki impian bahawa setiap lembah akan ditinggikan...." [5] Selain itu, King mengingatkan orang pada larik pembuka "Richard III" dari Shakespeare ketika mengatakan, "Musim panas yang memanggang dari ketidakpuasan yang wajar dirasakan orang Negro tidak akan berlalu sampai ada musim gugur yang menyegarkan...."

Anafora atau pengulangan frasa pada awal kalimat, adalah cara retorika yang dipakai dalam keseluruhan pidato ini. Sebuah contoh dari anafora dapat segera dikenali karena King mendorong hadirin untuk memanfaatkan kesempatan: "Sekarang adalah saatnya ..." diulang empat kali dalam paragraf keenam. Contoh anafora yang paling banyak dikutip adalah kalimat "Saya memiliki impian...." yang diulang delapan kali sebagai cara King melukiskan sebuah gambaran Amerika yang bersatu dan terintegrasi kepada pendengarnya. Anafora yang dipakai King juga bisa ditemui pada paragraf-paragraf lainnya antara lain "Seratus tahun kemudian," "Kita tidak akan pernah puas," "Dengan keyakinan ini," "Biarlah kebebasan berdering," dan "akhirnya bebas".

Isu hakcipta[sunting | sunting sumber]

Pidato ini disiarkan secara luas kepada pemirsa televisi dan pendengar radio. Oleh karena itu, muncul kontroversi mengenai status hak cipta dari pidato ini. Bila penyampaian pidato tergolong "publikasi umum", maka pidato ini sudah masuk ke dalam kategori domain awam karena King tidak pernah mendaftarkan pidatonya ke Panitera Hak Cipta. Namun bila pembacaan pidato tergolong sebagai "publikasi terbatas", maka hak cipta tetap berada di tangan King. Keragu-raguan tersebut menyebabkan terjadinya perkara hukum Estate of Martin Luther King, Jr., Inc. v. CBS, Inc. yang menetapkan bahawa pihak King adalah pemegang hak cipta dan berhak menuntut. Kedua belah pihak kemudian berdamai.

Penggunaan pidato yang tidak berlesen atau sebagian dari isinya masih dianggap sah pada beberapa situasi, terutama di bawah ruang lingkup doktrin seperti penggunaan wajar. Berdasarkan undang-undang hak cipta yang berlaku, pidato ini akan tetap berada dilindungi hak cipta di Amerika Serikat hingga 70 tahun sejak kematian King, sampai tahun 2038.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hansen, D, D. (2003). The Dream: Martin Luther King, Jr., and the Speech that Inspired a Nation. New York, NY: Harper Collins. m/s. 177.
  2. ^ Stephen Lucas and Martin Medhurst (15 Disember 1999). "I Have a Dream Speech Leads Top 100 Speeches of the Century". Universiti Wisconsin–Madison. Dicapai pada 2009-07-18.
  3. ^ "Psalm 30:5". Today's New International Version of the Bible. Dicapai pada 2007-01-15.
  4. ^ "Amos 5:24". King James Version of the Bible. Dicapai pada 2010-01-13.
  5. ^ "Isaiah 40:4-5". King James Version of the Bible. Dicapai pada 2010-01-13.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 38°53′21.48″N 77°3′0.40″W / 38.8893000°N 77.0501111°W / 38.8893000; -77.0501111