Sejarah Asia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perincian sutera Cina dari abad ke-4 SM. Sifat perdagangan sutera melalui Jalan Sutera menghubungkan pelbagai daerah dari China, India, Asia Tengah, dan Timur Tengah ke Eropah dan Afrika.

Sejarah Asia boleh dilihat sebagai perkumpulan sejarah beberapa kawasan pinggiran pantai berbeza seperti, Asia Timur, Asia Selatan, dan Timur Tengah yang dihubungkan dengan rantau pedalaman padang steppe Eurasia.

Pinggir pantai menjadi tempat membangunnya tamadun yang paling awal di dunia, dengan tiga buah rantau membangun tamadun awal di sekitar lembah sungai yang subur. Lembah-lembah ini subur kerana tanahnya kaya dan dapat menampung banyak tanaman akar. Tamadun di Mesopotamia, India, dan China berkongsi banyak persamaan dan mungkin bertukar teknologi dan idea seperti matematik dan roda. Lain-lainnya seperti tulisan mungkin dibangunkan secara tersendiri di setiap kawasan. Bandar-bandar, negeri-negeri dan kemudian empayar berkembang di kawasan tanah rendah ini.

Rantau steppe pula telah lama didiami oleh nomad, dan dari steppe tengah mereka dapat sampai ke semua kawasan di benua Asia. Bahagian utara benua, yang meliputi kebanyakan kawasan Siberia juga tidak dapat dimasuki oleh nomad steppe akibat hutan yang tebal dan tanah tundra. Kawasan-kawasan ini di Siberia sangat jarang penduduknya.

Pusat dan pinggirnya dipisahkan oleh gunung dan padang pasir. Kaukasus, Himalaya, Gurun Karakum, dan Gurun Gobi membentuk halangan yang mungkin hanya golongan nomad berkuda yang boleh rentasi. Walaupun dari segi teknologi dan budaya, penduduk bandar lebih maju, mereka hanya kurang membangunkan kekuatan ketenteraan yang mampu mempertahankan mereka daripada gerombolan berkuda steppe. Walau bagaimanapun, dataran rendah tidak mempunyai padang rumput terbuka yang cukup untuk menyokong kumpulan berkuda yang besar. Oleh itu, para nomad yang menakluki negeri-negeri di Timur Tengah terpaksa beradaptasi dengan masyarakat setempat.

Sejarah Asia akan memaparkan perkembangan utama yang dilihat di bahagian lain di dunia, serta peristiwa yang akan mempengaruhi kawasan-kawasan lain. Ini termasuk perdagangan Jalan Sutera, yang menyebarkan budaya, bahasa, agama, dan penyakit sepanjang perdagangan Afro-Eurasia. Satu lagi kemajuan utama adalah inovasi serbuk letupan di zaman pertengahan China, yang membawa kepada peperangan maju melalui penggunaan senjata api.

Prasejarah[sunting | sunting sumber]

Laporan oleh ahli arkeologi Rakesh Tewari di Lahuradewa, India menunjukkan penemuan baru C14 yang berkisar antara 9000 hingga 8000 SM yang berkaitan dengan beras, menjadikan Lahuradewa tapak Neolitik paling awal di seluruh Asia Selatan.[1]

Tapak prasejarah Beifudi berhampiran Yixian di WilayahHebei, China, mengandungi peninggalan kebudayaan sezaman dengan budaya Cishan dan Xinglongwa sekitar 8000-7000 SM, budaya neolitik di timur Pergunungan Taihang, mengisi jurang arkeologi antara dua budaya Cina Utara itu. Jumlah keluasan keseluruhan yang digali adalah lebih daripada 1,200 meter persegi dan mengumpulkan penemuan neolitik di tapak ini yang terdiri daripada dua fasa. [2]

Sekitar 5500 SM budaya Halafi muncul di Lubnan, Israel, Syria, Anatolia, dan Mesopotamia utara, berdasarkan pertanian kering.

Di selatan Mesopotamia pula wujudnya dataran aluvial Sumer dan Elam. Disebabkan hanya terdapat sedikit hujan, sistem pengairan diperlukan. Budaya Ubaid berkembang dari 5500 SM.

Purba[sunting | sunting sumber]

Zaman Gangsa[sunting | sunting sumber]

Tempoh Kalkolitik (atau Zaman Tembaga) bermula kira-kira 4500 SM, maka Zaman Gangsa bermula kira-kira 3500 SM, menggantikan budaya Neolitik.

Tamadun Lembah Indus adalah peradaban Zaman Gangsa (3300-1300 SM; tempoh matang 2600-1900 SM) yang berpusat kebanyakannya di bahagian barat benua kecil India; dan dianggap bentuk awal agama Hindu telah diwujudkan semasa tamadun ini. Beberapa bandar besar peradaban ini termasuk Harappa dan Mohenjo-daro, yang mempunyai perancangan dan seni bandar yang tinggi. Penyebab kemusnahan kawasan-kawasan ini sekitar 1700 SM boleh dibahaskan, walaupun bukti menunjukkan ia disebabkan oleh bencana alam (terutama banjir).[3] Era ini menandakan tempoh Veda di India, yang berlangsung dari kira-kira 1500 hingga 500 SM. Dalam tempoh ini, bahasa Sanskrit berkembang dan Veda ditulis iaitu gita puja epik yang menceritakan kisah para dewa dan peperangan. Inilah asas bagi agama Veda, yang akhirnya akan menjadi canggih dan berkembang menjadi Hindu.[4]

China dan Vietnam juga merupakan pusat kerja logam. Bertarikh kembali ke Zaman Neolitik, dram gangsa pertama, yang dikenali sebagai dram Dong Son telah ditemui di dalam dan di sekitar kawasan Delta Sungai Merah di Vietnam dan Selatan China. Ini berkaitan dengan dongeng Dong Son prasejarah Vietnam.

Di Ban Chiang, Thailand, Asia Tenggara, artifak tembaga telah ditemui sejak 2100 SM.

Di Nyaunggan, alat gangsa Burma telah digali bersama dengan seramik dan artifak batu.

Zaman Besi[sunting | sunting sumber]

Zaman Besi melihat penggunaan alat besi, senjata, dan perisai yang meluas di seluruh tamadun utama Asia.

Timur Tengah[sunting | sunting sumber]

Dinasti Achaemenid Empayar Parsi, yang diasaskan oleh Cyrus Agung, memerintah kawasan dari Yunani dan Turki ke Sungai Indus dan Asia Tengah pada abad ke-6 hingga ke-4 SM. Politik Parsi memaparkan toleransi untuk budaya lain, kerajaan yang sangat terpusat, dan perkembangan infrastruktur yang penting. Kemudian, dalam pemerintahan Darius yang Agung, wilayah-wilayah terintegrasi, birokrasi telah dibangunkan, bangsawan telah ditugaskan jawatan ketenteraan, kutipan cukai telah diurus dengan teliti, dan mata-mata digunakan untuk memastikan kesetiaan pegawai serantau. Agama utama Persia pada masa ini adalah Zoroastrianisme, yang dibangunkan oleh ahli falsafah Zoroaster. Ia memperkenalkan bentuk awal monoteisme di kawasan tersebut. Agama itu mengharamkan pengorbanan haiwan dan penggunaan minuman keras dalam ritual; dan memperkenalkan konsep keselamatan rohani melalui tindakan moral peribadi, hari akhirat, dan penghakiman umum dan khusus dengan syurga atau neraka. Konsep-konsep ini akan sangat mempengaruhi maharaja dan orang ramai kemudiannya. Lebih penting lagi, Zoroastrianisme akan menjadi pendahulu penting bagi agama Ibrahim seperti Kristian, Islam, atau Yahudi. Empayar Parsi berjaya membina keamanan dan kestabilan di seluruh Timur Tengah dan merupakan pengaruh besar dalam seni, politik (mempengaruhi pemimpin Hellenistik), dan agama.

Alexander Agung menakluk dinasti ini pada abad ke-4 SM, mewujudkan tempoh Hellenistik yang ringkas. Dia tidak dapat membentuk kestabilan dan selepas kematiannya, Parsi berpecah masuk ke dalam dinasti-dinasti yang lemah termasuk Empayar Seleucid, diikuti oleh Empayar Parthia. Menjelang akhir zaman klasik, Parsi telah disatukan kembali ke dalam Empayar Sassanid, yang juga dikenali sebagai Empayar Parsi kedua.

Empayar Rom kemudian menguasai bahagian Asia Barat. Dinasti Parsi Seleucid, Parthian dan Sassanid telah menguasai Asia Barat berabad-abad lamanya.

India[sunting | sunting sumber]

Empayar Maurya dan Gupta dipanggil Zaman Emas India dan ditandai dengan penemuan dan penciptaan dalam bidang sains, teknologi, seni, agama, dan falsafah yang meluas yang merangka unsur-unsur yang umumnya dikenali sebagai budaya India. Agama-agama Hindu dan Buddhisme, yang bermula di benua India, adalah pengaruh penting di Asia Selatan, Timur dan Asia Tenggara.

Menjelang 600 SM, India telah dibahagikan kepada 17 wilayah serantau yang kadang-kadang akan bertarung sesama mereka. Pada 327 SM, Alexander Agung datang ke India dengan visi untuk menakluk seluruh dunia. Beliau melintasi barat laut India dan mewujudkan wilayah Bactria tetapi tidak dapat bergerak maju lebih jauh kerana tenteranya ingin kembali kepada keluarga. Tidak lama sebelum itu, askar Chandragupta Maurya mula mengawal sungai Ganges dan segera menubuhkan Empayar Maurya. Empayar Maurya (Sanskrit: मौर्य राजवंश, Maurya Rājavanśha) adalah empayar yang luas dan kuat di India purba, yang diperintah oleh dinasti Maurya dari 321 hingga 185 SM. Ia adalah salah satu empayar terbesar di dunia pada masa itu, yang merentang ke Himalaya di utara, yang sekarang Assam di timur, mungkin melangkaui Pakistan moden di barat, dan mengilhakkan Balochistan dan banyak kawasan Afghanistan sekarang. Selatan empayar Maurya adalah Tamilakam, sebuah negara merdeka yang didominasi oleh tiga dinasti, Pandya, Chola dan Cheras. Kerajaan yang ditubuhkan oleh Chandragupta dipimpin oleh seorang raja yang autokratik, yang sangat bergantung kepada tentera untuk menzahirkan kekuasaannya.[5] Ia juga menggunakan birokrasi dan juga menaja perkhidmatan pos.[5] Cucu Chandragupta, Ashoka, memperluaskan empayar dengan menakluk kebanyakan India moden (kecuali untuk hujung selatan). Dia akhirnya memeluk agama Buddha, dan memulakan kehidupan damai di mana ia mempromosikan agama serta cara perikemanusiaan di seluruh India. Empayar Maurya hancur tidak lama selepas kematian Ashoka dan ditakluki oleh penceroboh Kushan dari barat laut lalu mendirikan Empayar Kushan. Penukaran mereka kepada agama Buddha menyebabkan agama telah dikaitkan dengan orang asing dan dengan itu penurunan populariti berlaku.[5]

Empayar Kushan runtuh pada 220 SM, menjadikan lebih banyak pergolakan politik di India. Kemudian pada tahun 320, Empayar Gupta (Sanskrit: गुप्त राजवंश, Gupta Rājavanśha) ditubuhkan dan meliputi sebahagian besar Subbenua India. Didirikan oleh Maharaja Sri-Gupta, dinasti itu adalah model tamadun klasik. Raja-raja Gupta menyatukan kawasan tersebut terutama melalui rundingan para pemimpin dan keluarga setempat serta perkawinan yang strategis.[6] Pemerintahan mereka meliputi keluasan yang lebih kecil daripada Kerajaan Maurya, tetapi paling stabil. Pada 535, kerajaan berakhir apabila India ditakluki oleh kaum Hun.

Cina klasik[sunting | sunting sumber]

Dinasti Zhou[sunting | sunting sumber]

Sejak 1029 SM, Dinasti Zhou ( Bahasa Cina: 周朝; pinyin:Zhōu Cháo; Wade–Giles: Chou Ch'ao [tʂóʊ tʂʰɑ̌ʊ] ), telah wujud di China dan ia akan berterusan sehingga 258 SM.[7] Dinasti Zhou telah menggunakan sistem feudal dengan memberi kuasa kepada bangsawan tempatan dan bergantung pada kesetiaan mereka untuk mengawal wilayahnya yang besar.[7] Sebagai hasilnya, kerajaan China pada masa ini cenderung sangat berpusat dan lemah, dan sering kali maharaja boleh lakukan untuk menyelesaikan isu-isu negara. Walau bagaimanapun, kerajaan dapat mengekalkan kedudukannya dengan penciptaan Mandat Syurga, yang boleh menubuhkan maharaja yang dipilih secara ilahi untuk memerintah. Zhou juga menggalakkan pengorbanan manusia zaman dahulu dan menyatukan bahasa Cina. Akhirnya, kerajaan Zhou menggalak peneroka untuk bergerak ke lembah Sungai Yangtze, sekali gus mewujudkan Kerajaan Pertengahan Cina.

Tetapi menjelang 500 SM, kestabilan politiknya mula merosot disebabkan serangan nomad yang berulang[7] dan konflik dalaman putera dan keluarga. Ini dikurangi oleh banyak gerakan falsafah, bermula dengan kehidupan Confucius. Tulisan-tulisan falsafahnya (yang dipanggil Konfusianisme) mengenai penghormatan para penatua dan negara kemudiannya akan digunakan secara umum dalam Dinasti Han. Di samping itu, konsep Laozi Taoisme, termasuk yin dan yang dan sifat duniawi dan keseimbangan semula jadi dan alam semesta, menjadi popular sepanjang tempoh ini. Walau bagaimanapun, Dinasti Zhou akhirnya hancur kerana para bangsawan tempatan mula mendapat kuasa yang lebih besar dan konflik mereka menjadi tempoh Negeri Berperang, dari 402 hingga 201 SM.[8]


Dinasti Qin[sunting | sunting sumber]

Seorang pemimpin akhirnya muncul di atas, Qin Shi Huang (Bahasa Cina: 始皇帝, Shǐ Huángdì), yang menggulingkan maharaja Zhou yang terakhir dan mendirikan dinasti Qin.[7] Dinasti Qin (Bahasa Cina: 秦朝; pinyin: Qín Cháo) adalah dinasti kerajaan Imperial pertama yang berkuasa dari 221 hingga 207 SM.[9] Maharaja baru menghapuskan sistem feudal dan terus melantik birokrasi yang akan bergantung kepadanya untuk kuasa. Tentera imperialis Huang telah menghancurkan sebarang rintangan serantau, dan mereka memajukan empayar China dengan memperluas ke Laut China Selatan dan Vietnam utara. Organisasi yang lebih besar membawa sistem cukai seragam, bancian kebangsaan, bangunan jalan yang dikawal selia (dan lebar kereta), ukuran piawai, duit syiling standard, dan bahasa tulisan dan lisan rasmi.[10] Pembaharuan lebih lanjut termasuk projek-projek pengairan baru, galakan pembuatan sutera,[10] dan (paling terkenal) permulaan pembinaan Tembok Besar China yang direka untuk menjauhkan pengganas nomad yang sentiasa menghancurkan rakyat China. Walau bagaimanapun, Shi Huang terkenal dengan kezalimannya, memaksa buruh untuk membina Tembok, melaksanakan cukai berat, dan menghukum semua yang menentangnya. Dia menindas penganut Konfusianisme dan mempromosikan Legalisme, idea bahawa orang-orang itu memang jahat, dan kerajaan yang kuat diperlukan untuk mengawal mereka. Legalisme telah disebarkan dengan pandangan yang realistik, logik dan menolak keseronokan perbualan yang berpendidikan sebagai remeh. Semua ini menjadikan Shi Huang sangat tidak popular dengan rakyat. Ketika Qin mula melemah, pelbagai puak mulai memerangi China.

Dinasti Han[sunting | sunting sumber]
Laluan Sutera di Asia

Dinasti Han (Bahasa Cina mudah: 汉朝; Cina tradisional: 漢朝; pinyin: Hàn Cháo; 206 SM - 220 M) adalah dinasti empayar kedua China, didahului oleh Dinasti Qin dan digantikan oleh Tiga Kerajaan (220-265 M). Menguasai selama empat abad, tempoh Dinasti Han dianggap zaman kegemilangan dalam sejarah China. Salah satu maharaja terhebat Dinasti Han, Maharaja Wu dari Han, mewujudkan keamanan di seluruh China setanding dengan Pax Romana yang dilihat di Mediterranean seratus tahun kemudian.[10] Sehingga hari ini, kumpulan etnik majoriti China merujuk dirinya sebagai "orang Han". Dinasti Han ditubuhkan apabila dua petani berjaya bangkit melawan keturunan Shi Huang yang lemah. Kerajaan Han yang baru mengekalkan pemusatan dan birokrasi Qin, tetapi mengurangkan penindasan yang dilihat sebelum itu. Mereka mengembangkan wilayah mereka ke Korea, Vietnam, dan Asia Tengah, mewujudkan empayar yang lebih besar daripada Qin.

Han membangun hubungan dengan Empayar Parsi di Timur Tengah dan Rom, melalui Jalan Sutera, lalu mereka mampu untuk menjual banyak komoditi—terutamanya sutera. Banyak tamadun kuno dipengaruhi oleh Jalan Sutera, yang menghubungkan China, India, Timur Tengah dan Eropah. Maharaja Han seperti Wu juga mempromosikan Konfusianisme sebagai "agama" kebangsaan (walaupun diperdebatkan oleh para ahli teologi tentang sama ada ia ditakrifkan sebagai falsafah). Tempat suci yang dikhaskan untuk Konfusius dibina dan falsafah Konfusian diajar kepada semua ulama yang memasuki birokrasi Cina. Birokrasi itu terus dipertingkatkan dengan pengenalan sistem peperiksaan yang terpilih oleh para sarjana yang tinggi merit. Birokrat ini biasanya terdiri daripada orang-orang kelas atasan yang dididik di sekolah-sekolah khas, tetapi kuasa mereka yang sering diimbang oleh kelas rendah yang dibawa masuk ke dalam birokrasi melalui kemahiran mereka. Birokrasi imperial Cina sangat berkesan dan sangat dihormati di dunia dan bertahan lebih dari 2,000 tahun. Kerajaan Han sangat teratur dan memerintahkan tentera, undang-undang kehakiman (yang menggunakan sistem mahkamah dan undang-undang yang ketat), pengeluaran pertanian, ekonomi, dan kehidupan umum rakyatnya. Kerajaan juga mempromosikan falsafah intelektual, penyelidikan saintifik, dan rekod sejarah terperinci.

Walau bagaimanapun, walaupun wujudnya semua kestabilan yang mengagumkan ini, kuasa pusat mula hilang kawalan apabila masuknya zaman Masihi. Ketika Dinasti Han merosot, banyak faktor terus mendorongnya kepada penyerahan sehingga China tinggal dalam keadaan kekacauan. Menjelang 100 M, aktiviti falsafah menjadi perlahan, dan rasuah berleluasa dalam birokrasi. Tuan-tuan tanah tempatan mula menguasai kerana para sarjana mengabaikan kewajiban mereka, dan ini menyebabkan cukai yang banyak dikenakan terhadap petani. Tao mula mendapat tempat yang penting dan membantah kejatuhan itu. Mereka mula mengisytiharkan kuasa ajaib dan berjanji untuk menyelamatkan China sendiri; Pemberontakan Serban Kuning Tao pada tahun 184 (yang dipimpin oleh pemberontak dalam kain selendang kuning) telah gagal tetapi mampu melemahkan kerajaan. Bersama-sama ini dengan penyakit yang membunuh separuh daripada penduduk telah secara rasminya mengakhiri Dinasti Han menjelang tahun 220. Masa huru-hara berikutnya adalah sangat mengerikan yang berlangsung selama tiga abad, di mana banyak pemimpin dan dinasti daerah yang lemah gagal menubuhkan pemerintahan besar di China. Tempoh kekacauan dan percubaan untuk menyusun semula kerajaan ini biasanya dikenali sebagai Enam Dinasti. Bahagian pertama ini termasuk dalam Tiga Kerajaan yang bermula pada tahun 220 dan menggambarkan "dinasti" pengganti yang sekejap dan lemah yang menyusuli Han. Pada tahun 265, Dinasti Jin dari China telah dimulakan dan tidak lama kemudian berpecah kepada dua empayar yang berbeza dalam mengawal barat laut dan tenggara China. Pada tahun 420, penaklukan dan penolakan kedua-dua dinasti ini mengakibatkan munculnya Dinasti Selatan dan Utara yang pertama. Dinasti Utara dan Selatan telah berlangsung sehingga akhirnya, pada 557, Dinasti Zhou Utara memerintah utara dan Dinasti Chen memerintah selatan.

Zaman pertengahan[sunting | sunting sumber]

Dalam tempoh ini, empayar dunia Timur terus berkembang melalui perdagangan, penghijrahan dan penaklukan kawasan jiran. Serbuk letupan digunakan secara meluas seawal abad ke-11 dan mereka menggunakan percetakan jenis bergerak lima ratus tahun sebelum Gutenberg mencipta cetakan penekannya. Buddhisme, Taoisme, Konfusianisme adalah falsafah yang dominan di Timur Jauh pada Zaman Pertengahan. Marco Polo bukanlah orang Barat pertama yang melakukan perjalanan ke Timur dan kembali dengan kisah-kisah yang menakjubkan tentang kebudayaan yang berbeza ini, tetapi laporannya yang diterbitkan pada abad ke-13 dan awal abad ke-14 adalah yang pertama dibaca secara meluas di seluruh Eropah.

Asia Barat (Timur Tengah)[sunting | sunting sumber]

Semenanjung Arab dan kawasan Timur Tengah dan Dekat Timur sekitarnya menyaksikan perubahan dramatik semasa era Abad Pertengahan disebabkan terutamanya oleh penyebaran Islam dan penubuhan Empayar Arab.

Pada abad ke-5, Timur Tengah dipisahkan menjadi negara-negara kecil yang lemah; kedua-dua yang paling menonjol adalah Empayar Sasan dari Parsi dalam apa yang sekarang adalah Iran dan Iraq, dan Empayar Byzantine di Anatolia (Turki moden). Empayar Byzantine dan Sasan bertempur dengan satu sama lain secara berterusan, mencerminkan persaingan antara Empayar Rom dan Empayar Parsi yang dilihat selama lima ratus tahun sebelumnya. Pertempuran melemah kedua-dua negara, meninggalkan pentas terbuka kepada kuasa baru. Sementara itu, puak-puak Badwi nomad yang menguasai padang pasir Arab Saudi menyaksikan tempoh kestabilan puak, rangkaian perdagangan yang lebih besar dan kebiasaan dengan agama Ibrahim atau monoteisme.

Sementara Empayar Byzantine Romawi dan Sasan Parsi keduanya lemah oleh Perang Byzantium-Sasan 602-628, kuasa baru dalam acuan Islam berkembang di Timur Tengah di bawah Muhammad di Madinah. Dalam satu siri penaklukan Muslim yang cepat, tentera ar-Rasyidin, yang diketuai oleh Khalifah dan komandan tentera yang mahir seperti Khalid ibn al-Walid, mengaut sebahagian besar Timur Tengah, mengambil lebih separuh wilayah Byzantine dalam perang Arab-Byzantine dan sepenuhnya menenggelamkan Parsi dalam penaklukan Islam ke atas Parsi. Khalifah Arab Zaman Pertengahanlah yang pertama akan menyatukan seluruh Timur Tengah sebagai wilayah yang berbeza dan mewujudkan identiti etnik yang dominan yang berterusan hari ini. Kekhalifahan ini termasuk Khulafa al-Rasyidin, Khulafa Bani Umaiyah, Khulafa Bani Abbasiyah, dan kemudian Empayar Seljuk.

Selepas Muhammad memperkenalkan Islam, ia melonjakkan budaya Timur Tengah ke dalam Zaman Kegemilangan Islam, pencapaian inspirasi dalam seni bina, kebangkitan semula kemajuan lama dalam sains dan teknologi, dan pembentukan cara hidup yang berbeza. Umat Islam menyelamatkan dan menyebarkan kemajuan Yunani dalam bidang perubatan, aljabar, geometri, astronomi, anatomi, dan etika yang kemudiannya akan kembali ke Eropah Barat.

Penguasaan orang Arab tiba-tiba berakhir pada pertengahan abad ke-11 dengan kedatangan orang-orang Turki Seljuq, yang berpindah ke selatan dari negara-negara Turki di Asia Tengah. Mereka menakluki Parsi, Iraq (menawan Baghdad pada 1055), Syria, Palestin, dan Hijaz. Ini diikuti dengan siri serangan Kristian Eropah Barat. Pemecahan Timur Tengah membenarkan gabungan pasukan, terutama dari Inggeris, Perancis, dan Empayar Suci Rom yang baru muncul, untuk masuk ke rantau ini. Pada tahun 1099, kesatria Perang Salib Pertama menawan Baitulmaqdis dan mendirikan Kerajaan Baitulmaqdis, yang bertahan sehingga tahun 1187, ketika Salahuddin mendapatkan kembali kota itu. Pada masa awal abad ke-13, gelombang penceroboh baru, tentera Empayar Mongol menyapu rantau ini, menceroboh Baghdad dalam Pengepungan Baghdad pada 1258 dan mara ke selatan sejauh sempadan Mesir dalam apa yang dikenali sebagai penaklukan Mongol. Mongol akhirnya berundur pada 1335, tetapi kekacauan yang berlaku di seluruh empayar melenyapkan Turki Seljuq. Pada tahun 1401, rantau ini terus dibelenggu oleh Turko-Mongol, Tamerlane, dan serangan-serangan ganas mereka. Pada masa itu, satu lagi kumpulan Turki juga telah muncul, iaitu Uthmaniyyah.

Asia Tengah[sunting | sunting sumber]

Empayar Mongol[sunting | sunting sumber]

Empayar Mongol menawan sebahagian besar Asia pada abad ke-13, sebuah kawasan yang mengunjur dari China ke Eropah. Abad Pertengahan Asia adalah kerajaan Khan. Tidak pernah ada mana-mana orang yang menguasai tanah seperti Genghis Khan. Beliau membina kuasanya dengan menyatukan suku Mongol yang terpisah sebelum mengembangkan kerajaannya di selatan dan barat. Dia dan cucunya, Kublai Khan, menguasai tanah di China, Burma, Asia Tengah, Rusia, Iran, Timur Tengah, dan Eropah Timur. Terdapat anggaran bahawa tentera Mongol mengurangkan penduduk China dengan hampir satu pertiga. Genghis Khan adalah orang pagan yang menafikan hampir semua agama, dan budaya mereka sering mengalami nasib yang paling teruk dari tentera Mongol. Tentera Khan menakluk barat sejauh Baitulmaqdis sebelum dikalahkan pada tahun 1260.

Asia Selatan[sunting | sunting sumber]

India[sunting | sunting sumber]

Penerapan Buddha di Asia, Buddhisme Mahayana mula-mula memasuki China melalui Laluan Sutera.

India pada awal abad pertengahan India, tahun 600 hingga 1200, ditakrifkan oleh kerajaan-kerajaan serantau dan kepelbagaian budaya. Ketika Harsha dari Kannauj, yang memerintah banyak Dataran Indo-Gangetik dari 606 hingga 647, cuba mengembangkan ke arah selatan, ia dikalahkan oleh penguasa Chalukya dari Deccan. Apabila penggantinya cuba mengembangkan ke arah timur, dia dikalahkan oleh raja Pala dari Bengal. Apabila Chalukya cuba untuk berkembang ke arah selatan, mereka dikalahkan oleh Pallava dari selatan jauh, yang kemudiannya ditentang oleh Pandya dan Chola dari selatan jauh. Chola di bawah pemerintahan Raja Raja Chola mampu mengalahkan saingan mereka dan bangkit menjadi kuasa serantau. Chola berkembang ke utara dan mengalahkan Chalukya Timur, Kalinga dan Pala. Di bawah Rajendra Chola, Chola mencipta angkatan laut pertama yang terkenal di benua India. Tentera Chola memperluaskan pengaruh kerajaan Chola ke tenggara Asia. Pada masa ini, masyarakat pastoral yang tanahnya telah dibersihkan untuk memberi laluan kepada ekonomi pertanian yang semakin meningkat ditampung dalam masyarakat kasta, seperti kelas pemerintah bukan tradisional yang baru.[11]

Penaklukan Muslim di benua kecil India berlaku terutamanya dari abad ke-12 dan seterusnya, walaupun penaklukan Muslim yang sebelumnya dibuat hanya terbatas di rantau itu, bermula semasa kekuasaan Kerajaan Rajput di India Utara, walaupun Sindh dan Multan ditawan pada abad ke-8.

Asia Timur[sunting | sunting sumber]

China[sunting | sunting sumber]

China menyaksikan kenaikan dan kejatuhan dinasti Sui, Tang, Song, dan Yuan dan, dengan itu, penambahbaikan dalam birokrasinya, penyebaran Buddhisme, dan kedatangan Neo-Konfusianisme. Ia adalah era yang sangat sukar ditandingi untuk seramik dan lukisan Cina. Karya seni bina abad pertengahan Gerbang Besar Selaran di Todaiji, Jepun, dan Kuil Tien-ning di Peking, China adalah sebahagian daripada pembinaan yang masih kekal dari era ini.

Dinasti Sui[sunting | sunting sumber]

Dinasti berkuasa yang baharu mula meningkat pada tahun 580-an, di kalangan puak-puak yang terbahagi di China. Ini dimulakan apabila bangsawan bernama Yang Jian berkahwin dengan anak perempuannya ke Dinasti Zhou Utara. Beliau mengisytiharkan diri sebagai Maharaja Wen dari Sui dan meraikan tentera nomad dengan meninggalkan ningrat sarjana Konfusian. Maharaja Wen tidak lama kemudian memimpin penaklukan Dinasti Chen selatan dan menyatukan China sekali lagi di bawah Dinasti Sui. Maharaja menurunkan cukai dan membina jelapang untuk mengatasi kelaparan dan mengawal pasaran. Kemudian anak lelaki Wen akan membunuhnya untuk menaiki takhta dan mengisytiharkan dirinya Maharaja Yang dari Sui. Maharaja Yang menghidupkan kembali falsafah sarjana dan birokrasi Konfusian, yang membawa kepada kemarahan para bangsawan dan pemimpin tentera nomad. Yang kemudiannya menjadi pemimpin yang boros yang menggunakan sumber-sumber China untuk kemewahan peribadi dan usaha-usaha menyeluruh untuk merebut semula Korea. Kegagalan tentera dan pengabaiannya terhadap empayar memaksa menteri sendiri untuk membunuhnya pada 618 lalu mengakhiri Dinasti Sui.

Dinasti Tang[sunting | sunting sumber]
Pertempuran Talas antara Dinasti Tang dan Khalifah Abbasiyah kk. 751

Mujurnya, salah seorang penasihat Yang paling dihormati, Li Yuan, dapat menuntut takhta dengan cepat, menghalang keruntuhan yang lebih huru-hara. Beliau mengisytiharkan dirinya Maharaja Gaozu, dan mendirikan dinasti Tang pada tahun 623. Tang melihat perkembangan China melalui penaklukan Tibet di barat, Vietnam di selatan, dan Manchuria di utara. Maharaja Tang juga meningkatkan pendidikan sarjana dalam birokrasi Cina. Sebuah Kementerian Upacara telah ditubuhkan dan sistem peperiksaan telah diperbaiki untuk memenangi lebih ramai sarjana untuk pekerjaan mereka.[12] Di samping itu, Buddhisme menjadi popular di China dengan dua jenis yang berbeza antara kaum petani dan golongan elit, iaitu Buddhisme Tanah Tulen dan Zen.[13] Dengan sangat menyokong penyebaran agama Buddha adalah Maharani Wu, yang secara tidak rasmi juga menuntut "Dinasti Zhou" dan memperlihatkan toleransi China terhadap penguasa wanita, yang jarang berlaku pada masa itu. Bagaimanapun, Buddhisme juga akan mengalami beberapa tindak balas, terutama dari Pengamal Konfusianisme dan Taoisme. Ini biasanya melibatkan kritikan tentang bagaimana ia menggunakan wang negara, kerana kerajaan tidak mampu mengenakan cukai kepada biara Buddha, dan juga menghantar banyak geran dan hadiah kepada mereka.[14]

Dinasti Tang mula merosot di bawah pemerintahan Maharaja Xuanzong, yang mula mengabaikan ekonomi dan ketenteraan dan menyebabkan rusuhan di kalangan pegawai pengadilan akibat pengaruh berlebihan gundiknya, Yang Guifei, dan keluarganya.[15] Ini akhirnya mencetuskan pemberontakan pada tahun 755.[15] Meskipun pemberontakan itu gagal, untuk menundukkan pemberontakan itu memerlukan penglibatan suku nomad yang tidak teratur di luar China dan mengagihkan lebih banyak kuasa kepada pemimpin tempatan—menyebabkan kerajaan dan ekonomi di negara itu jatuh. Dinasti Tang secara rasmi berakhir pada tahun 907 dan pelbagai puak yang diketuai oleh puak-puak nomad dan pemimpin tempatan akan berjuang untuk mengawal China dalam tempoh Lima Dinasti dan Sepuluh Kerajaan.

Dinasti Liao, Song dan Jin[sunting | sunting sumber]

Menjelang 960, kebanyakan negara China telah disatukan semula di bawah Dinasti Song, walaupun ia kehilangan wilayah di utara dan tidak dapat mengalahkan salah satu puak nomad di sana—dinasti Liao iaitu orang Khitan yang sangat kecinaan. Sejak itu, Dinasti Song perlu memberi ufti penghormatan untuk mengelakkan pencerobohan dan dengan itu menetapkan duluan bagi kerajaan nomad yang lain untuk menindas mereka. Dinasti Song juga menyaksikan kebangkitan semula Konfusianisme dalam bentuk Neo-Konfusianisme. Ini mempunyai kesan dengan meletakkan sarjana Konfusian pada status yang lebih tinggi daripada bangsawan atau penganut Buddha dan juga meningkatkan pengurangan kuasa wanita. Amalan mengikat kaki yang dikembangkan pada masa ini adalah salah satu hasilnya. Akhirnya dinasti Liao di utara digulingkan oleh dinasti Jin dari orang-orang Jurchen yang berkaitan dengan Manchu. Kerajaan Jin baru menyerang utara China, menyebabkan Song lari jauh ke selatan dan mencipta dinasti Song Selatan pada 1126. Di sana, kehidupan budaya berkembang.

Dinasti Yuan[sunting | sunting sumber]
Peta perjalanan Marco Polo

Menjelang 1227, Mongol telah menakluk kerajaan Xia Barat barat laut China. Tidak lama kemudian kaum Mongol menyerang empayar Jin dari puak Jurchen. Bandar-bandar China tidak lama kemudian dikepung oleh gerombolan Mongol yang tidak langsung menunjukkan belas kasihan bagi mereka yang menentang dan Cina Song Selatan dengan cepat kehilangan wilayah. Pada tahun 1271, raja agung ketika itu, Kublai Khan, mendakwa dirinya Maharaja China dan secara rasmi menubuhkan Dinasti Yuan. Menjelang 1290, seluruh China dikuasai oleh Mongol, menandakan kali pertama mereka pernah ditakluki sepenuhnya oleh penyerang asing; ibu kota baru ditubuhkan di Khanbaliq (Beijing moden). Kublai Khan memisahkan budaya Mongolia dari budaya Cina dengan menganggu interaksi antara kedua-dua negara, memisahkan ruang hidup dan tempat ibadat, dan menempah kedudukan pentadbiran teratas kepada Mongol, dengan itu menghalang sarjana Konfusian untuk meneruskan sistem birokrasi. Walau bagaimanapun, Kublai tetap terpesona dengan pemikiran Cina, mengelilingi dirinya dengan penasihat Cina Buddha, Tao, atau Konfusian.

Wanita Mongol mempamerkan sifat bebas yang berbeza berbanding wanita Cina yang terus ditindas. Wanita Mongol sering menunggang kuda atau bahkan berperang. Isteri Kublai, Chabi, adalah contoh yang sempurna dalam hal ini; Chabi menasihati suaminya mengenai beberapa perkara politik dan diplomatik; dia meyakinkan suaminya bahawa orang Cina mahu dihormati dan diperlakukan dengan baik untuk menjadikan mereka lebih mudah untuk diperintah.[16] Bagaimanapun, ini tidak mencukupi untuk memberi kesan kepada kedudukan wanita Cina, dan penerus Neo-Konfusian yang semakin meningkat di Kublai terus menindas kaum Cina dan bahkan wanita Mongolia.

Wabak Hitam, yang kemudiannya akan meranapkan Eropah Barat, bermula di Asia, di mana ia mengorbankan populasi besar di China pada tahun 1331.

Jepun[sunting | sunting sumber]

Patung Putera Shōtoku
Zaman Asuka[sunting | sunting sumber]

Sejarah abad pertengahan di Jepun bermula dengan zaman Asuka, dari sekitar 600 hingga 710. Masa itu dicirikan oleh Pembaharuan Taika dan pemusatan empayar, yang kedua-duanya merupakan hasil langsung dari hubungan dan pengaruh Cina yang semakin meningkat. Pada tahun 603, Putera Shōtoku dari Dinasti Yamato mula mengubah politik dan budaya dengan ketara. Beliau mengeluarkan Perlembagaan tujuh belas fasal pada tahun 604, memusatkan kuasa ke arah maharaja (di bawah gelaran tenno, atau daulat syurgawi) dan menghapuskan kuasa untuk mengecualikan cukai dari tuan-tuan wilayah. Shōtoku juga penaung agama Buddha dan beliau menggalakkan bangunan kuil secara kompetitif.[17]

Zaman Nara[sunting | sunting sumber]

Pembaharuan oleh Shōtoku telah beralih ke Jepun pada zaman Nara (710 hingga 794), dengan pemindahan ibu kota Jepun ke Nara di Honshu. Tempoh ini menyaksikan penulisan tulisan, etika, dan senibina gaya Cina di Jepun bersama dengan gagasan Konfusian[18] sebagai tambahan Buddhisme yang sedia ada. Para petani menghormati kedua-dua sarjana Konfusian dan rahib Buddha. Walau bagaimanapun, agama Buddha mendapat status sebagai agama negara, dan kerajaan mengarahkan pembinaan kuil, biara, dan patung-patung Buddha.[17] Perbelanjaan mewah digabungkan dengan hakikat bahawa banyak bangsawan tidak membayar cukai, meletakkan beban berat kepada kaum petani yang menyebabkan kemiskinan dan kebuluran.[17] Akhirnya kedudukan Buddha keluar dari kawalan, mengancam untuk merebut kekuasaan empayar dan menyebabkan Maharaja Kanmu untuk memindahkan ibu kota ke Heian-kyō untuk menghindari pengambilalihan Buddha.[18] Ini menandakan permulaan zaman Heian dan akhir pembaharuan Taika.

Zaman Heian[sunting | sunting sumber]

Dengan tempoh Heian (dari 794 hingga 1185), munculnya penurunan kuasa imperialis. Pengaruh Cina juga merosot, sebagai akibat korelasi dengan pemusatan empayar dan mandat syurgawi, yang dianggap tidak efektif. Menjelang 838, istana Jepun menghentikan kedutaannya di China; hanya para peniaga dan rahib Buddha yang terus ke China. Buddhisme sendiri dianggap lebih Jepun daripada Cina, dan tetap popular di Jepun. Para penganut agama Buddha dan biara terus berusaha untuk mengumpul kuasa peribadi di istana, bersama dengan bangsawan. Sebuah keluarga mulia tertentu yang menguasai pengaruh dalam birokrasi empayar ialah suku Fujiwara. Pada masa ini, kehidupan budaya di istana empayar berkembang. Terdapat fokus kepada kecantikan dan interaksi sosial serta penulisan dan kesusasteraan telah dianggap halus. Wanita bangsawan telah berbudaya sama seperti lelaki bangsawan, berkecimpung dalam kerja-kerja kreatif dan politik. Contoh utama kesusasteraan Jepun dan peranan wanita dalam budaya kelas tinggi pada zaman ini adalah Kisah Genji, yang ditulis oleh dang perwara Murasaki Shikibu.

Popularisasi istana kayu dan pintu gelongsor shōji di kalangan golongan bangsawan juga berlaku.

Kehilangan kuasa imperialis juga menyebabkan peningkatan golongan elit pahlawan. Tuan-tuan kecil mula berfungsi secara mandiri. Mereka mentadbir undang-undang, projek-projek kerja awam yang diawasi, dan mengumpulkan hasil untuk diri mereka sendiri dan bukannya istana empayar. Tuan-tuan serantau juga mula membina tentera mereka sendiri. Pahlawan ini hanya setia kepada tuan-tuan tempatan mereka dan bukan maharaja, walaupun pemerintahan empayar sering memanggil mereka untuk melindungi ibu kota. Kelas perajurit serantau berkembang menjadi samurai, yang mencipta budaya sendiri: termasuk senjata khusus seperti katana dan bentuk kebanggaan, bushido. Kehilangan kawalan pemerintahan empayar pada separuh kedua zaman Heian membenarkan perbuatan rompak samun berkembang, mengharuskan para pendeta feudal dan biara Buddha untuk mendapatkan perajurit bagi memberi perlindungan. Apabila kawalan empayar ke atas Jepun merosot, tuan-tuan feudal juga menjadi lebih bebas dan dibebaskan dari empayar. Negeri-negeri feudal ini mensia-siakan petani yang hidup di dalamnya, merendahkan petani kepada status hampir hina seperti hamba. Para petani juga dibatasi secara tegas daripada naik ke kelas samurai, secara fizikal dihalang melalui sekatan pakaian dan senjata. Akibat penindasan mereka, banyak kaum petani beralih kepada Buddhisme sebagai harapan untuk pahala di akhirat atas tingkah laku yang baik.[19]

Dengan peningkatan feudalisme, keluarga di istana empayar mula bergantung kepada pakatan dengan tuan-tuan serantau. Suku Fujiwara merosot kuasanya, digantikan oleh persaingan antara suku Taira dan suku Minamoto. Persaingan ini berkembang menjadi Perang Genpei pada awal tahun 1180-an. Perang ini menyaksikan penggunaan samurai dan tentera petani. Untuk samurai, pertempuran adalah ritual dan mereka sering dengan mudah mengalahkan kaum tani yang terlatih. Suku Minamoto terbukti berjaya kerana persekutuan luar bandar mereka. Setelah Taira dimusnahkan, Minamoto menubuhkan sebuah kerajaan tentera yang disebut kesyogunan (atau bakufu) yang berpusat di Kamakura.

Zaman Kamakura[sunting | sunting sumber]

Akhir Perang Genpei dan penubuhan kesyogunan Kamakura menandakan berakhirnya zaman Heian dan permulaan zaman Kamakura pada tahun 1185, lantas menguatkan feudal Jepun.

Korea[sunting | sunting sumber]

Korea berperang antara tiga kerajaan tempatan: Silla, Baekje, dan Goguryeo. Ini berterusan sehingga Silla bersekutu dengan Tang China untuk menakluk seluruh Korea. Percubaan untuk pencinaan berlaku.

Zaman moden awal[sunting | sunting sumber]

Peta Asia 1796 (atau "dunia Timur"), yang juga termasuk benua Australia (ketika itu dikenali sebagai New Holland).

Empayar Rusia mulai berkembang ke Asia dari abad ke-17, dan akhirnya akan menguasai seluruh Siberia dan sebahagian besar Asia Tengah menjelang akhir abad ke-19. Empayar Uthmaniyyah menguasai Anatolia, Timur Tengah, Afrika Utara dan Balkan dari abad ke-16 dan seterusnya. Pada abad ke-17, Manchu menakluk China dan mendirikan Dinasti Qing. Pada abad ke-16, Empayar Mughal menguasai sebahagian besar India dan memulakan era keemasan kedua untuk India. China adalah ekonomi terbesar di dunia untuk sebahagian besar masa itu, diikuti oleh India hingga abad ke-18.

Ming China[sunting | sunting sumber]

Pada 1368, Zhu Yuanzhang mendakwa dirinya sebagai Maharaja Hongwu dan menubuhkan Dinasti Ming di China. Dengan segera, maharaja baru dan pengikutnya mendorong kaum Mongol dan budaya mereka keluar dari China dan luar Tembok Besar.[20] Maharaja baru itu agak mencurigakan kepada para sarjana yang menguasai birokrasi China, kerana dia dilahirkan sebagai petani dan tidak berpendidikan.[20] Walau bagaimanapun, sarjana Konfusian diperlukan untuk birokrasi China dan ditubuhkan semula serta memperbaiki sistem peperiksaan dan membuat mereka lebih penting dalam memasuki birokrasi berbanding sebelum ini. Peperiksaan menjadi lebih ketat, menghukum dengan teruk terhadap sebarang penipuan, dan mereka yang berjaya telah diangkat lebih tinggi. Akhirnya, Hongwu juga mengarahkan lebih kuasa ke arah peranan maharaja untuk menamatkan pengaruh rasuah birokrat.

Masyarakat dan ekonomi[sunting | sunting sumber]

Maharaja Hongwu, mungkin kerana simpatinya kepada rakyat, telah membina banyak sistem pengairan dan projek-projek awam lain yang memberikan keringanan kepada petani-petani.[21] Mereka juga dibenarkan untuk menanam dan menuntut tanah yang tidak didiami tanpa perlu membayar apa-apa cukai dan permintaan buruh dikurangkan.[21] Walau bagaimanapun, tiada satupun yang dapat menghentikan kenaikan kelas tuan tanah yang meningkat yang mendapat banyak keistimewaan daripada kerajaan dan perlahan-lahan menguasai kaum tani. Pemberi pinjaman wang merampas harta petani dalam pertukaran untuk gadai janji dan membeli tanah petani, memaksa mereka untuk menjadi penyewa kepada tuan tanah atau mengembara ke tempat lain untuk bekerja.[22] Juga pada masa ini, Neo-Konfusianisme semakin meningkat daripada dua dinasti terdahulu (Song dan Yuan). Fokus pada keutamaan golongan yang lebih tua berbanding belia, lelaki berbanding wanita, dan guru berbanding pelajar mengakibatkan diskriminasi kecil kelasan "rendah". Seni halus berkembang di era Ming, dengan teknik yang lebih baik dalam lukisan berus yang menggambarkan pemandangan istana, kehidupan kota atau luar kota; orang seperti sarjana atau pengembara; atau keindahan gunung, tasik, atau rawa. Novel Cina sepenuhnya berkembang di era ini, dengan klasik seperti penulisan Perjalanan ke Barat, dan Jin Ping Mei.

Ekonomi juga berkembang pesat semasa Dinasti Ming. Pengenalan tanaman Amerika seperti jagung, keledek, dan kacang tanah yang diperbolehkan untuk ditanam di tanah subur amat membantu mencegah kelaparan. Ledakan penduduk yang bermula pada dinasti Song semakin pesat sehingga penduduk China berjumlah dari 80 atau 90 juta orang hingga 150 juta orang hanya dalam tiga abad, memuncak pada tahun 1600.[23] Ini menyerupai ekonomi pasaran yang berkembang baik secara dalaman dan luaran. Sutera, teh, seramik, dan perkakas sampang telah dihasilkan oleh tukang-tukang yang menjualnya di Asia dan kepada orang Eropah. Barat mula berdagang (dengan beberapa had yang diberikan oleh China), terutamanya di bandar-bandar pelabuhan Macau dan Canton. Walaupun peniaga banyak mendapat manfaat daripadanya, tanah tetap menjadi simbol utama kekayaan di China dan kekayaan para pedagang sering dikaitkan dengan memperoleh lebih banyak tanah.[23]

Kepentingan asing[sunting | sunting sumber]

Pemandangan Fort St George, Madras pada abad ke-18.

Demi kepentingan kemuliaan bangsa, orang Cina mula menghantar kapal-kapal jong yang mengagumkan merentasi Laut China Selatan dan Lautan Hindi. Dari 1403 hingga 1433, Maharaja Yongle menugaskan ekspedisi yang diketuai oleh Laksamana Zheng He, seorang sida-sida Islam dari China. Jong Cina membawa beratus-ratus tentera, barangan, dan binatang untuk zoo, mengembara ke Asia Tenggara, Parsi, selatan Arab, dan timur Afrika untuk menunjukkan kehebatan kuasa Cina. Kehebatan mereka melampaui orang Eropah ketika itu, dan jika ekspedisi ini tidak berakhir, ekonomi dunia mungkin berbeza pada hari ini.[24] Pada tahun 1433, kerajaan China memutuskan bahawa kos tentera laut adalah perbelanjaan yang tidak perlu. Tentera laut China perlahan-lahan dibubar dan memberi tumpuan kepada pembaharuan dalaman dan pertahanan ketenteraan pun bermula. Ia sudah menjadi keutamaan China sejak lama yang mereka perlu melindungi diri mereka dari orang nomad dan mereka telah sepatutnya kembali kepada keadaan itu. Had yang semakin besar pada tentera laut China akan menyebabkan mereka terdedah kepada pencerobohan asing melalui laut pada kemudian hari.

Gambar seorang Jesuit, Adam Schall von Bell (1592-1666), berpakaian sebagai pegawai Jabatan Astronomi China.

Seperti yang tidak dapat dielakkan, orang-orang Barat tiba di pantai timur China, terutamanya mubaligh Jesuit yang sampai ke tanah besar pada tahun 1582. Mereka cuba menukar orang-orang Cina ke agama Kristian dengan terlebih dahulu menukarkan hierarki sosial dan membenarkan kelas-kelas yang lebih rendah untuk menukar agama. Untuk terus mendapat sokongan, ramai orang Jesuit menerima pakai pakaian, adat istiadat, dan bahasa Cina.[25] Sesetengah cendekiawan Cina berminat dengan ajaran Barat tertentu dan khususnya dalam teknologi Barat. Menjelang 1580an, sarjana Jesuit seperti Matteo Ricci dan Adam Schall membuatkan golongan elit China kagum dengan kemajuan teknologi seperti jam Eropah, kalendar dan meriam yang lebih baik, dan ramalan gerhana yang tepat.[25] Walaupun sesetengah ningrat sarjana menukar agama, ramai yang mencurigai orang Barat yang mereka panggil "orang-orang yang tidak bertamadun" dan bahkan membenci mereka kerana rasa malu yang mereka terima oleh Barat. Walau bagaimanapun, sekumpulan kecil sarjana Jesuit kekal di istana untuk menarik perhatian maharaja dan penasihatnya.

Kejatuhan[sunting | sunting sumber]

Batavia Belanda pada abad ke-17, dibina di Jakarta Utara sekarang.

Menjelang akhir tahun 1500-an, kerajaan yang sangat berpusat yang memberi kuasa kepada maharaja telah gagal kerana ramai penguasa yang tidak cekap. Seiring dengan penguasa-penguasa yang lemah ini datang pegawai yang mengambil kesempatan dari keadaan tersebut. Sekali lagi projek-projek awam menjadi rosak akibat pengabaian oleh birokrasi lalu mengakibatkan banjir, kemarau, dan kebuluran yang mengancam kaum petani. Kebuluran tidak lama kemudian menjadi begitu dahsyat sehingga beberapa petani terpaksa menjual anak-anak mereka kepada perhambaan untuk menyelamatkan mereka dari kelaparan, atau untuk memakan kulit pokok, najis angsa, atau memakan orang.[26] Banyak tuan tanah menyalahgunakan keadaan dengan membina ladang besar di mana para petani yang terdesak akan bekerja dan dieksploitasi. Sebaliknya, banyak petani ini lari, merompak, dan memberontak secara terbuka.

Kesemua ini sepadan dengan kemerosotan biasa dinasti China yang dilihat sebelum ini, serta ancaman asing yang semakin meningkat. Pada pertengahan abad ke-16, lanun Jepun dan etnik Cina mula menyerang pantai selatan, dan birokrasi mahupun tentera tidak dapat menghentikannya.[27] Ancaman orang Manchu utara juga berkembang. Manchu adalah negara yang sudah membesar di utara China, ketika pada awal abad ke-17 seorang pemimpin lokal bernama Nurhaci tiba-tiba menyatukan bala tentera daripada keluarga-keluarga yang saling menentang di bawah Lapan Panji-panji. Manchu mengguna pakai banyak adat China, khususnya mengambil cara birokrasi mereka. Walau bagaimanapun, Manchu masih kekal sebagai pengikut China. Pada tahun 1644, pentadbiran Cina menjadi sangat lemah, Maharaja ke-16 dan terakhir, Maharaja Chongzhen, tidak bertindak balas terhadap keparahan pemberontakan yang berlaku oleh pihak setempat sehingga musuh telah menyerang Kota Larangan (istana peribadinya). Beliau tidak lama kemudian menggantung dirinya di taman kerajaan.[27] Untuk masa yang singkat, Dinasti Shun telah dituntut, sehingga seorang pegawai Ming memanggil sokongan dari Manchu untuk meletakkan dinasti baru. Dinasti Shun berakhir dalam masa setahun dan Manchu kini berada dalam Tembok Besar. Mengambil kesempatan daripada keadaan itu, Manchu berarak ke ibu kota China di Beijing. Dalam tempoh dua dekad, semua China adalah milik Manchu dan Dinasti Qing ditubuhkan.


Zaman moden akhir[sunting | sunting sumber]

Qing China[sunting | sunting sumber]

Menjelang 1644, orang Manchu utara telah menakluki China dan mendirikan dinasti asing—Dinasti Qing—sekali lagi. Maharaja Manchu Qing, terutamanya ilmuan Konfusian Kangxi, kekal sebahagian besarnya konservatif—mengekalkan birokrasi dan sarjana, serta ideologi Konfusian yang hadir dalam masyarakat Cina. Walau bagaimanapun, perubahan dalam ekonomi dan percubaan baru untuk menyelesaikan isu-isu tertentu juga berlaku. Ini termasuk peningkatan perdagangan dengan negara-negara Barat yang membawa sejumlah besar perak ke dalam ekonomi China sebagai pertukaran untuk teh, porselin, dan tekstil sutera. Ini membolehkan untuk kelas saudagar baru, para komprador, untuk membangun. Di samping itu, kerja-kerja pembaikan dilakukan untuk daik, terusan, jalan, dan kerja pengairan. Ini, digabungkan dengan penurunan cukai dan tugas buruh kerajaan, sepatutnya menenangkan pergolakan petani. Walau bagaimanapun, Qing gagal mengawal kelas tuan tanah yang semakin berkembang yang telah mula mengeksploitasi petani dan menyalahgunakan kedudukan mereka.

Menjelang akhir abad ke-18, isu-isu dalaman dan luaran mula muncul dalam politik, masyarakat, dan ekonomi Qing China. Sistem peperiksaan yang mana para sarjana diserap ke dalam birokrasi menjadi semakin korup; rasuah dan lain-lain bentuk penipuan yang dibenarkan untuk para sarjana yang tidak berpengalaman dan tidak masuk akal mula memasuki birokrasi dan ini akhirnya menyebabkan pengabaian berleluasa terhadap petani, tentera, dan projek infrastruktur yang sebelumnya. Kemiskinan dan rompakan semakin meningkat, terutamanya di kawasan luar bandar, dan migrasi besar-besaran mencari kerja di seluruh China berlaku. Kerajaan yang sentiasa konservatif enggan membuat pembaharuan untuk menyelesaikan masalah ini.

Perang Candu[sunting | sunting sumber]

China melihat statusnya dikurangkan dengan apa yang dilihat sebagai perdagangan parasit dengan orang Barat. Pada mulanya, peniaga-peniaga Eropah mengalami kerugian kerana orang Cina tidak peduli dengan barangan mereka, sementara permintaan Eropah untuk komoditi Cina seperti teh dan porselin hanya meningkat. Untuk mengimbangi ketidakseimbangan perdagangan yang memihak kepada mereka, para peniaga Inggeris mula menjual candu India kepada orang Cina. Ini bukan sahaja menghabiskan simpanan emas Cina, ia juga menyebabkan penagihan dadah yang meluas di kalangan birokrasi dan masyarakat secara amnya. Satu larangan candu dibuat seawal 1729 oleh Maharaja Yongzheng, tetapi sedikit yang dilakukan untuk menguatkuasakannya. Pada awal abad ke-19, di bawah Maharaja Daoguang yang baru, kerajaan mula berusaha keras untuk membasmi candu daripada masyarakat Cina. Memimpin usaha ini adalah pegawai-pegawai sarjana yang dihormati termasuk Pesuruhjaya Imperial Lin Zexu.

Selepas Lin memusnahkan lebih daripada 20,000 buah peti candu pada musim panas tahun 1839, orang Eropah menuntut pampasan bagi apa yang mereka lihat sebagai gangguan China yang tidak wajar dalam hal ehwal mereka. Apabila tidak dibayar, British mengisytiharkan perang pada tahun yang sama, bermula dengan apa yang dikenali sebagai Perang Candu Pertama. Jong Cina yang ketinggalan zaman tidak mampu melawan kapal British yang maju, dan tidak lama kemudian rantau Sungai Yangzi menjadi ancaman pengeboman dan pencerobohan British. Maharaja tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menuntut damai, mengakibatkan pembuangan Lin dan Perjanjian Nanking, lalu menyerahkan kawalan Hong Kong kepada British dan membuka perdagangan dan diplomasi dengan negara-negara Eropah yang lain, termasuk Jerman, Perancis, dan Amerika Syarikat.

Kontemporari[sunting | sunting sumber]

Peta Asia pada awal abad ke-20

Kuasa Eropah telah mengawal bahagian-bahagian lain di Asia pada awal abad ke-20, seperti British India, Indochina Perancis, Hindia Timur Sepanyol, dan Macau dan Goa Portugis. Permainan Besar antara Rusia dan Britain adalah perjuangan untuk berkuasa di rantau Asia Tengah pada abad kesembilan belas. Kereta Api Trans-Siberia, yang melintasi Asia selesai pada tahun 1916. Sebahagian dari Asia kekal bebas dari kawalan Eropah seperti Parsi, Thailand dan kebanyakan negara China. Pada abad kedua puluh, Empayar Jepun berkembang ke China dan Asia Tenggara semasa Perang Dunia Kedua. Selepas perang, banyak negara Asia menjadi bebas dari kuasa Eropah. Semasa Perang Dingin, bahagian utara Asia adalah komunis yang dikawal dengan Kesatuan Soviet dan Republik Rakyat China, manakala sekutu barat membentuk perjanjian seperti CENTO dan SEATO. Konflik seperti Perang Korea, Perang Vietnam dan pencerobohan Soviet terhadap Afghanistan telah menjadi saksi perjuangan antara komunis dan anti komunis. Dalam dekad selepas Perang Dunia Kedua, rancangan penstrukturan semula besar-besaran mendorong Jepun untuk menjadi ekonomi kedua terbesar di dunia, sebuah fenomena yang dikenali sebagai keajaiban ekonomi Jepun selepas perang. Konflik Arab-Israel telah menguasai sebahagian besar sejarah baru-baru ini di Timur Tengah. Selepas kejatuhan Kesatuan Soviet pada 1991, terdapat banyak negara bebas baru di Asia Tengah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Second preliminary report of the excavations at Lahuradewa district" (PDF). Directorate of Archaeology (U.P, India). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-06-13. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "New Archaeological Discoveries and Researches in 2004 – The Fourth Archaeology Forum of CASS". Institute of Archaeology – Chinese Academy of Social Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-12. Dicapai pada 2007-09-18. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "The Indus Valley Civilisation". ThinkQuest. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 May 2013. Dicapai pada 9 February 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Stearns 2011, m/s. 68.
  5. ^ a b c Stearns 2011, m/s. 65.
  6. ^ Stearns 2011, m/s. 66.
  7. ^ a b c d Stearns 2011, m/s. 43.
  8. ^ Stearns 2011, m/s. 44.
  9. ^ Stearns 2011, m/s. 42.
  10. ^ a b c Stearns 2011, m/s. 45.
  11. ^ Stein, B. (1998), A History of India (ed. 1st), Oxford: Wiley-Blackwell, m/s. 119–122, ISBN 978-0-631-20546-3
  12. ^ Stearns 2011, m/s. 270, Chapter 12.
  13. ^ Stearns 2011, m/s. 271–272, Chapter 12.
  14. ^ Stearns 2011, m/s. 273, Chapter 12.
  15. ^ a b Stearns 2011, m/s. 274, Chapter 12.
  16. ^ Stearns 2011, m/s. 327, Chapter 14.
  17. ^ a b c Bowman 2000, m/s. 124–137.
  18. ^ a b Stearns dll. 2011, m/s. 291–301.
  19. ^ Stearns dll. 2011, m/s. 296.
  20. ^ a b Stearns 2011, m/s. 503, Chapter 22.
  21. ^ a b Stearns 2011, m/s. 504, Chapter 22.
  22. ^ Stearns 2011, m/s. 505, Chapter 22.
  23. ^ a b Stearns 2011, m/s. 507, Chapter 22.
  24. ^ Stearns 2011, m/s. 339, Chapter 15.
  25. ^ a b Stearns 2011, m/s. 508, Chapter 22.
  26. ^ Stearns 2011, m/s. 509, Chapter 22.
  27. ^ a b Stearns 2011, m/s. 510, Chapter 22.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]