Sejarah Australia (1851–1900)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sejarah Australia (1851–1900) merujuk kepada sejarah orang pribumi dan penjajah benua Australia semasa tempoh 50 tahun yang mendahului asas Komanwel Australia pada tahun 1901.

Kerubut emas dan industri pertanian membawa kemakmuran dan demokrasi parlimen autonomi mula ditubuhkan di seluruh koloni dari pertengahan abad ke-19. Pendatang British meneruskan pengembangan mereka di seluruh benua ke tanah-tanah Orang Asli dan penjelajah Eropah dihantar jauh ke pedalaman. Perkembangan kereta api dan telegraf membawa penempatan yang bersepah lebih dekat bersama dan rasa identitis kebangsaan yang lebih kuat muncul, dibuktikan dalam tulisan-tulisan balada belukar dan pelukis Heidelberg School. Pergerakan bagi enam jajahan untuk bersama dalam persekutuan mengumpulkan kekuatan dan pada penghujung abad, negara jajahan telah mengundi untuk bersatu.[1]

Kerubut emas[sunting | sunting sumber]

Penemuan emas, bermula pada tahun 1851 di Bathurst di New South Wales dan kemudian di koloni Victoria yang baru terbentuk, mengubah Australia secara ekonomi, politik dan demografi. Gelombang emas berlaku sejurus kemelesetan ekonomi dunia yang utama. Akibatnya, kira-kira dua peratus penduduk Britain dan Ireland berhijrah ke NSW dan Victoria pada tahun 1850-an. Terdapat juga sejumlah besar dari benua Eropah, Amerika Utara dan Cina

Kerubut itu bermula pada tahun 1851 dengan pengumuman penemuan emas berharga dekat Bathurst oleh Edward Hargraves. Pada tahun itu, New South Wales mempunyai kira-kira 200,000 orang, satu pertiga daripada mereka dalam perjalanan satu hari ke Sydney, selebihnya bertaburan di sepanjang pantai dan melalui daerah pastoral, dari Daerah Port Phillip di selatan ke Moreton Bay di utara. Pada tahun 1836, sebuah koloni baru Australia Selatan telah ditubuhkan, dan wilayahnya dipisahkan dari New South Wales. Kerubut emas pada tahun 1850-an membawa kemasukan peneroka besar, walaupun pada mulanya kebanyakan mereka pergi ke ladang emas terkaya di Ballarat dan Bendigo, di Daerah Port Phillip, yang pada tahun 1851 dipisahkan menjadi koloni Victoria.

Victoria kemudiannya mempunyai penduduk yang lebih besar daripada New South Wales, dan ibu kotanya, Melbourne, yang mengalahkan Sydney. Tetapi ladang emas New South Wales juga menarik kebanjiran prospek, dan pada tahun 1857 koloni itu mempunyai lebih dari 300,000 orang. Pekan-pekan pedalaman seperti Bathurst, Goulburn, Orange dan Young berkembang. Emas membawa kekayaan yang besar tetapi juga ketegangan sosial yang baru. Pendatang perlbagai etnik datang ke New South Wales dalam jumlah besar untuk pertama kalinya. Young menjadi lokasi rusuhan pelombong anti-Cina yang terkenal pada tahun 1861 dan Akta Rusuhan rasmi dibacakan kepada pelombong pada 14 Julai - satu-satunya bacaan rasmi dalam sejarah New South Wales.[2] Walaupun terdapat ketegangan, kemasukan pendatang juga membawa idea-idea segar dari Eropah dan Amerika Utara ke New South Wales - Norway memperkenalkan ski di Australia ke bukit-bukit di atas pergunungan emas Snowy Mountains di bandar Kiandra sekitar 1861.

Pada tahun 1858, satu kemunculan emas baru bermula jauh di utara, yang membawa kepada pemisahan Queensland sebagai koloni baru pada tahun 1859. Dengan itu, New South Wales mencapai sempadannya sekarang, walaupun apa yang akan menjadi Wilayah Utara masih menjadi sebahagian daripada jajahan itu sehingga tahun 1863, apabila ia diserahkan kepada Australia Selatan. Pemisahan dan pertumbuhan pesat Victoria dan Queensland menandakan awal sebenar New South Wales sebagai entiti politik dan ekonomi yang berbeza dari koloni Australia yang lain. Persaingan di antara New South Wales dan Victoria sengit sepanjang separuh kedua abad ke-19, dan dua koloni berkembang dalam arah yang berbeza. Setelah kerubut emas mula habis sekitar 1860, Victoria menyerap lebih banyak tenaga buruh dari medan emas dalam sektor pembuatan, dilindungi oleh tembok tarif yang tinggi. Victoria menjadi kubu fahaman perlindungan, liberalisme dan radikalisme Australia. New South Wales, yang kurang terjejas secara radikal secara demografi oleh kerubut emas, kekal lebih konservatif, masih dikuasai politik oleh kelas setinggan dan sekutunya dalam komuniti perniagaan Sydney. New South Wales, sebagai sebuah koloni perdagangan dan pengeksport, terus beroperasi dengan perdagangan bebas.

Bersumpah setia kepada Southern Cross pada 1 Disember 1854 - cat air oleh Charles Doudiet.
Pemimpin Eureka Stockade, Peter Lalor dalam kehidupan kemudian sebagai Speaker Dewan Undangan Victoria.

Emas menghasilkan kekayaan secara tiba-tiba untuk beberapa orang, dan beberapa keluarga kaya tertua di Australia membuat nasib mereka dari masa ini, tetapi juga pekerjaan dan kemakmuran sederhana untuk banyak lagi orang lain. Dalam beberapa tahun, peneroka baru ini mengatasi banduan dan bekas banduan, dan mereka mula menuntut perbicaraan melalui juri, wakil kerajaan, akhbar bebas dan lambang kebebasan dan demokrasi yang lain. Bertentangan dengan mitos yang popular, terdapat sedikit bangkangan terhadap tuntutan ini daripada gabenor penjajah atau Pejabat Kolonial di London, walaupun terdapat beberapa daripada penduduk setinggan. New South Wales telah mempunyai Majlis Legislatif yang terpilih sejak 1825.

Eureka Stockade pada tahun 1854, sebuah protes bersenjata oleh pelombong di medan emas Victoria, dan perdebatan yang diikuti, bertindak sebagai dorongan penting untuk pembaharuan demokrasi. Pemberontakan timbul akibat bangkangan terhadap lesen perlombongan kerajaan. Yuran lesen harus dibayar tanpa mengira sama ada tuntutan penggali mempunyai sebarang emas dan pengusaha yang kurang berjaya mendapati sukar untuk membayar yuran lesen mereka. Rasuah rasmi adalah kebimbangan yang lain. Pada bulan November 1854, beribu-ribu penggali berarak menyeru pemansuhan yuran lesen dan undi untuk semua lelaki. Liga Pembaharuan telah dibentuk, dengan beberapa pemimpinnya dikaitkan dengan pergerakan Chartist di England. Pada 30 November, pembakaran lesen secara besar-besaran berlaku dan penunjuk perasaan berarak ke Eureka Diggings dan membina benteng. Dipimpin oleh Peter Lalor, 500 orang bersumpah di bawah bendera yang memaparkan Southern Cross dan bersedia mempertahankan benteng. Pada 3 Disember, tentera penjajah menyerang benteng dan pertempuran dua puluh minit berlaku di mana 22 penggali dan 5 askar terbunuh. Tiga belas penggali yang dihadapkan untuk perbicaraan semuanya dibebaskan dan pada tahun berikutnya kerajaan memberi tuntutan pemberontak. Dalam pilihan raya 1855 berikutnya, Peter Lalor menjadi Ahli pertama Majlis Perundangan bagi kerusi Ballarat.[3]

Pada tahun 1855 New South Wales, Victoria, Australia Selatan dan Tasmania (memandangkan Van Diemen's Land telah dinamakan semula) telah diberikan kerajaan yang bertanggungjawab sepenuhnya, dengan parlimen dwidewan di mana dewan rendah yang dipilih sepenuhnya. Dewan atas (Majlis Legislatif) terus dikuasai oleh pelantikan kerajaan dan wakil-wakil orang-orang setinggan, bimbang bahawa para demokrat radikal mungkin cuba untuk merampas kawasan gembala mereka yang luas. Ketakutan mereka sebahagiannya berlaku, dengan Akta Pemilihan tahun 1860-an, khususnya Akta Tanah Robertson pada tahun 1861, memulakan pemisahan secara perlahan para setinggan di kawasan yang lebih selesa di Australia.

Kedatangan penyakit Dunia Lama adalah malapetaka bagi Orang Asli Aborigin. Antara hubungan pertama di Eropah dan tahun-tahun awal abad ke-20, bilangan penduduk Orang Asli menurun dari kira-kira 500,000 orang kepada kira-kira sepersepuluh dari jumlah itu (50,000 orang). Cacar, campak, dan influenza ialah pembunuh utama, banyak lagi yang menyumbang; untuk orang yang tanpa rintangan genetik yang berkembang ribuan tahun terhadap penyakit yang dimiliki oleh orang Eropah, cacar air juga mampu membawa maut.

Bushranger[sunting | sunting sumber]

Bushranger di St Kilda Road (1887) oleh William Strutt, tempat kejadian kerap bertembung semasa kerubut emas Victoria oleh bushranger yang dikenali sebagai perompakan St Kilda Road.
Perisai Ned Kelly yang dipamerkan di Perpustakaan Negeri Victoria.

Bushranger, pada asalnya dirujuk sebagai pelarian banduan pada tahun-tahun awal penempatan British Australia yang mempunyai kemahiran hidup yang diperlukan untuk menggunakan hitan belukar Australia sebagai tempat perlindungan untuk bersembunyi dari pihak berkuasa. Istilah "bushranger" kemudian berkembang untuk merujuk kepada mereka yang meninggalkan hak sosial dan keistimewaan untuk mengambil "rompakan bersenjata" sebagai cara hidup, menggunakan hitan belukar sebagai pangkalan mereka.[4] Bushranger ini kira-kira sama dengan "highwaymen" British dan Amerika "penjenayah Old West," dan jenayah mereka sering termasuk merompak bank-bank kecil atau perkhidmatan koc.

Lebih daripada 3000 orang bushranger dipercayai berkeliaran di pedalaman Australia, bermula dengan pelarian banduan hingga yang hampir selepas tewasnya Ned Kelly di Glenrowan.[5]

Bold Jack Donahue dicatatkan sebagai bushranger belantara yang terakhir.[5] Beliau dilaporkan dalam akhbar sekitar tahun 1827 sebagai bertanggungjawab meletusnya serangan di jalan antara Sydney dan Windsor. Sepanjang tahun 1830-an, beliau dianggap sebagai bushranger yang paling terkenal di koloni itu.[6] Memimpin banduan yang terlepas, Donahue menjadi pusat cerita rakyat Australia sebagai

Wild Colonial Boy.[5]

Bushranger adalah perkara biasa di tanah besar, tetapi Van Diemen's Land (Tasmania) menghasilkan bushranger yang paling ganas dan serius.[7] Beratus-ratus banduan berada di kawasan belukar, ladang-ladang yang telah ditinggalkan dan undang-undang tentera telah diisytiharkan.Penjahat asli Musytari Musquito menentang undang-undang kolonial dan mengetuai serangan terhadap peneroka.

Masa kejayaan para bushranger adalah tahun-tahun Kerubut Emas tahun 1850-an dan 1860-an.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Clark, Victor S. "Australian Economic Problems. I. The Railways," Quarterly Journal of Economics, Vol. 22, No. 3 (May, 1908), pp. 399–451 in JSTOR, history to 1907
  • Martin, Arthur Patchett (1889). "Australian Democracy" . Australia and the Empire (dalam bahasa English) (ed. 1). Edinburgh: David Douglas. m/s. 77–114.CS1 maint: unrecognized language (link)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Australia in Brief: Australia - an overview - Department of Foreign Affairs and Trade". 19 April 1984. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-16. Dicapai pada 2011-04-21.
  2. ^ "History & Heritage". Diarkibkan daripada yang asal pada 9 April 2011. Dicapai pada 21 April 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Eureka Stockade". 16 Februari 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 April 2011. Dicapai pada 21 April 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ "AUSTRALIAN BUSH RANGERS". Stand and Deliver, Highwaymen & Highway Robbery. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-18. Dicapai pada 2007-04-16.
  5. ^ a b c "BUSHRANGERS OF AUSTRALIA" (PDF). National Museum of Australia. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 14 Jun 2007. Dicapai pada 16 April 2007. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Old Windsor Road and Windsor Road Heritage Precincts". Heritage and conservation register. New South Wales Roads and Traffic Authority. Dicapai pada 2007-04-20.
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NMA2 tidak disediakan