Sejarah Australia Selatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sejarah Australia Selatan merujuk kepada sejarah Negeri Australia iaitu Australia Selatan dan Orang Asli sebelumnya serta masyarakat penjajah British. Orang Asli Australia telah tinggal di Australia Selatan selama berpuluh-puluh ribu tahun, manakala penjajah British tiba pada abad ke-19 untuk mewujudkan satu koloni bebas, tanpa peneroka banduan. Peneroka Eropah telah dihantar jauh ke kawasan pedalaman, menemui beberapa tanah gembala tetapi kebanyakannya kawasan padang pasir.

Koloni ini menjadi tempat bermulanya pembaharuan demokrasi di Australia. Parlimen Australia Selatan telah ditubuhkan pada tahun 1857, apabila tanah jajahan itu telah diberikan kerajaan sendiri. Wanita telah diberikan undi dalam tahun 1890-an. Australia Selatan telah menjadi Negeri Komanwel Australia pada tahun 1901 berikutan undi untuk bersekutu dengan negara-negara jajahan British yang lain daripada Australia. Walaupun ia mempunyai penduduk yang lebih kecil daripada negeri-negeri di timur, Australia Selatan sering berada di barisan hadapan dalam perubahan politik dan sosial di Australia.

Penempatan Orang Asli[sunting | sunting sumber]

Aboriginal Family Travelling (Perjalanan Keluarga Orang Asli) oleh W.A. Cawthorne.

Orang yang pertama menduduki kawasan yang kini dikenali sebagai Australia Selatan ialah orang asli Australia. Kehadiran mereka di utara Australia bermula sekitar 40,000 hingga 60,000 tahun yang lalu dengan kedatangan pertama nenek moyang mereka melalui jambatan tanah dari apa yang kini Indonesia. Keturunan mereka berpindah ke selatan dan, walaupun bilangan tidak pernah besar, menduduki seluruh kawasan Australia, termasuk Australia Selatan masa depan.[1]

Bukti kepada aktiviti manusia di Australia Selatan bertarikh kembali lebih daripada 65,000 tahun yang lalu dengan laman upacara dan seni batu di Flinders Ranges dan aktiviti perlombongan batu api dan batu seni di Gua Koonalda, Nullarbor Plain. Di samping itu tombak dan alat kayu telah dibuat di kawasan yang kini dilitupi paya gambut di tenggara. Pulau Kanggaru telah didiami lama sebelum pulau itu terputus oleh kenaikan aras laut.

Pada masa tersebut sejurus sebelum penempatan British Australia, terdapat sebilangan besar masyarakat dan bahasa yang berbeza di tempat yang kini Australia Selatan. Adalah tidak mustahil untuk dikatakan sekurang-kurangnya dua budaya dominan di Australia Selatan sebelum bertembung dengan orang Eropah, walaupun terdapat banyak masyarakat yang berbeza dalam setiap budaya ini. Yang pertama telah digelar "kumpulan Tasik" oleh ahli antropologi awal Elkin dan Howitt. Budaya "kumpulan Tasik" terbentang utara Gunung Lofty Ranges, sehingga ke Flinders Ranges ke sekitar Tasik Eyre, dan merentas Semenanjung Eyre. Perkumpulan budaya ini bercakap sekurang-kurangnya bahasa yang agak saling difahami, yang dikenali secara kolektif sebagai bahasa Thura-Yura. Mereka juga berkongsi ritual. Kumpulan utama kedua (dan masih sehingga hari ini) ialah "kumpulan Gurun Barat", atau blok budaya Gurun Barat. Kumpulan budaya ini merangkumi utara dan barat Tasik Eyre, dan barat Semenanjung Eyre. Ia mengunjur jauh di luar Australia Selatan ke Australia Barat dan Wilayah Utara. Budaya Gurun Barat bercakap bahasa yang sebahagian besarnya saling difahami, sehinggakan beberapa ahli bahasa percaya bahasa berasingan harus dipanggil dialek "bahasa Gurun Barat" yang lebih luas. Bahasa-bahasa ini adalah antara bahasa Orang Asli yang paling subur dalam Australia moden, termasuk Pitjantjatjara dan Yankunytjatjara. Kebudayaan lain yang wujud di Australia Selatan pada masa ini yang tidak sesuai ke dalam kumpulan di atas, seperti pelbagai masyarakat yang telah bertapak di sepanjang Sungai Murray, serta Ngarrindjeri dari Coorong dan kawasan Tasik Alexandrina, dan pelbagai masyarakat yang wujud di tenggara.

Penerokaan Eropah[sunting | sunting sumber]

Pemerhatian pantai Australia Selatan oleh orang Eropah pertama direkodkan pada 1627 apabila kapal Belanda 't Gulden Zeepaerdt (Kuda Laut Emas), diketuai oleh François Thijssen, mengkaji pantai itu. Thijssen menamakan penemuannya itu "Pieter Nuyts Land", sempena individu dengan kedudukan tertinggi di atas kapal tersebut.

Pada tahun 1801-02 Matthew Flinders memimpin pelayarannya mengelilingi Australia yang pertama di atas kapal HMS Investigator, kapal peninjau Tentera Laut Diraja. Kapten Perancis Nicolas Baudin juga dalam misi tinjauan pada 1802, secara berasingan memetakan pantai selatan benua Australia dengan kapal Tentera Laut Perancis Géographe dan Naturaliste.

Ekspedisi British dan Perancis dapat saling lihat melihat, dan walaupun Perancis dan Britain sedang berperang pada masa itu, mereka bertemu secara aman di Encounter Bay ke tenggara Semenanjung Fleurieu.

Baudin merujuk kepada tanah itu sebagai "Terre Napoléon". Dalam pelayaran yang sama, Baudin menamakan Semenanjung Fleurieu sempena Charles Pierre Claret de Fleurieu, seorang penjelajah dan negarawan Perancis. Pada tahun 1802 Flinders menamakan Gunung Lofty tetapi merekodkan hanya sedikit kawasan yang kini menjadi Adelaide.

Charles Sturt mengetuai ekspedisi dari New South Wales pada tahun 1829 yang pertama sekali menyusuri Sungai Murrumbidgee menjadi 'sebatang sungai yang luas dan besar', yang dinamakan Sungai Murray. Kumpulannya kemudian mengikuti sungai ini ke persimpangan dengan Sungai Darling dan terus ke hilir sungai ke Tasik Alexandrina, di mana Murray bertemu dengan laut di Australia Selatan. Dengan penat lelah, kumpulan itu terpaksa mendayung kembali beratus-ratus hulu kilometer ke hulu untuk perjalanan balik.[2]

Persediaan British untuk menubuhkan koloni[sunting | sunting sumber]

Iklan 1835

Sebuah kumpulan di Britain yang diketuai oleh Edward Gibbon Wakefield telah meninjau untuk memulakan koloni berdasarkan penempatan bebas dan bukan buruh banduan. Wakefield mencadangkan bahawa berbanding pemberian tanah bebas kepada peneroka seperti yang berlaku di negara-negara jajahan lain, tanah itu harus dijual. Wang dari pembelian tanah akan digunakan semata-mata untuk mengangkut pekerja ke tanah jajahan secara percuma, yang merupakan pekerja yang bertanggungjawab dan mahir dan bukannya orang fakir dan banduan. Harga tanah perlu cukup tinggi supaya pekerja yang menyimpan untuk membeli tanah mereka sendiri akan kekal dalam tenaga kerja cukup lama untuk mengelakkan kekurangan tenaga kerja.

Pada tahun 1830 Charles Sturt meneroka Sungai Murray dan kagum dengan apa yang beliau secara ringkas lihat semasa melalui Tasik Alexandrina, kemudian menulis:

"Tergesa-gesa .... sebagaimana pandangan saya, mata saya tidak pernah melihat sebuah negara yang aspeknya lebih cerah, atau yang lebih baik, dari apa yang memenuhi ruang di antara tasik (Tasik Alexandrina) dan banjaran St Vincent Gulf, dan, bersambungan ke utara dari Gunung Barker terbentang jauh, tanpa sebarang sempadan yang boleh dilihat".

Kapten Collet Barker, yang dihantar oleh Gabenor New South Wales Ralph Darling, menjalankan kajian yang lebih menyeluruh di kawasan itu pada tahun 1831, seperti yang disyorkan oleh Sturt. Selepas berenang di muara Sungai Murray, Barker telah dibunuh oleh penduduk asli yang mungkin mempunyai hubungan dengan pemburbu anjing laut dan banduan yang melarikan diri di rantau ini. Walaupun begitu, kajian lebih terperinci beliau memimpin Sturt untuk membuat kesimpulan dalam laporan 1833 beliau:

"Nampaknya tempat yang akhirnya telah dijumpai di pantai selatan New Holland yang penjajah mungkin akan usahakan dengan setiap prospek kejayaan ....Semua yang pernah mendarat di pantai timur St. Vincent's Gulf akan bersetuju tentang kekayaan tanah dan banyaknya padang ragut."

Persatuan Australia Selatan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1834 Persatuan Australia Selatan, dengan bantuan tokoh-tokoh seperti George Grote, William Molesworth dan Duke Wellington memujuk Parlimen British untuk meluluskan Akta Penjajahan Australia Selatan 1834. Akta tersebut menyatakan bahawa 802,511 kilometer persegi akan diperuntukkan ke tanah jajahan dan akan bebas banduan. Rancangan untuk tanah jajahan sebagai jelmaan yang sesuai untuk masyarakat British yang terbaik, iaitu, tanpa diskriminasi agama atau pengangguran. Wilayah dan ibu kotanya dinamakan sebelum penempatan wujud. Akta tersebut lebih lanjut menetapkan bahawa ia akan berdikari; jaminan £20,000 terpaksa diwujudkan dan tanah bernilai £35,000 terpaksa dijual di tanah jajahan baru sebelum sebarang penempatan dibenarkan. Syarat-syarat ini telah dipenuhi pada hujung 1835.

Sementara New South Wales, Tasmania dan Australia Barat (walaupun tidak pada mulanya) telah ditubuhkan sebagai penempatan banduan, pengasas Australia Selatan mempunyai wawasan bagi tanah jajahan dengan kebebasan politik dan agama, bersama-sama dengan peluang untuk kekayaan melalui pelaburan perniagaan dan gembala. Akta Australia Selatan [1834] mencerminkan keinginan ini dan termasuk janji kerajaan perwakilan apabila penduduk mencapai 50,000 orang. Australia Selatan dengan itu menjadi satu-satunya tanah jajahan dikuatkuasakan melalui suatu Akta Parlimen, dan yang bertujuan untuk dibangunkan tanpa sebarang kos kepada kerajaan British. Pengangkutan banduan dilarang, dan 'Penghijrah miskin', dibantu oleh Dana Penghijrahan, dikehendaki membawa keluarga bersama mereka.[3] Dengan ketara, Surat Paten 1836 membolehkan Akta Australia Selatan merangkumi jaminan hak-hak 'mana-mana Anak Orang Asli' dan keturunan mereka kepada tanah yang mereka 'kini duduki atau nikmati'.[4]

Sempadan barat dan timur tanah jajahan telah ditetapkan pada 132° dan 141° Timur Greenwich, dan di utara di Garisan Jadi, (23° 26′ Selatan).[5] Titik sempadan barat dan timur telah dipilih apabila mereka menandakan sejauh mana pantai pertama yang ditinjau oleh Matthew Flinders pada tahun 1802 (keutamaan Nicolas Baudin diabaikan).[6]

Pada 1836, John Pirie dan Duke of York dari Syarikat Tanah Australia Selatan berlayar ke Australia Selatan untuk mendirikan penempatan pertama di Pulau Kanggaru.

Pengisytiharan Australia Selatan (1836)[sunting | sunting sumber]

Wilayah Australia Selatan
Jajahan Mahkota British
1834–1901
Flag of Australia Selatan
flag (1870-1876)
History
Kerajaan
 • JenisTanah jajahan ditadbir sendiri
Monarki 
• 1834-1837
William IV pertama
• 1837-1901
Victoria terakhir
Gabenor 
• 1836-1838
John Hindmarsh pertama
• 1899-1901
Hallam Tennysonterakhir
Sejarah 
1834
1901
Didahului oleh
Diganti oleh
Koloni New South Wales
Australia
Australia Selatan
Pengisytiharan Australia Selatan 1836, Charles Hill.
Kolonel William Light.

Tentera Laut Diraja Laksamana Muda John Hindmarsh telah dipilih untuk menjadi gabenor pertama di Australia Selatan. Peneroka pertama dan pegawai memulakan pelayaran pada awal 1836. Sebanyak sembilan buah kapal yang terdiri daripada 636 orang berlayar dari London ke Australia Selatan. Kapal-kapal dalam armada termasuk Cygnet (membawa juruukur Kolonel William Light), Africaine, Tam O'Shanter, Rapid, dan HMS Buffalo (membawa Hindmarsh).[7]

Selepas pelayaran lapan bulan di serata dunia, sebahagian besar daripada kapal-kapal mengambil bekal dan peneroka ke Pulau Kanggaru. Mereka mendarat di Kingscote untuk menunggu keputusan rasmi mengenai lokasi dan pentadbiran tanah jajahan baru.

Juruukur Kolonel William Light telah diberi dua bulan untuk mencari lokasi yang paling berfaedah untuk tanah jajahan utama. Beliau dikehendaki mencari tapak dengan pelabuhan, tanah pertanian, air tawar, komunikasi dalaman dan luaran, bahan binaan dan saliran. Light menolak lokasi berpotensi untuk penempatan utama baru, termasuk Pulau Kanggaru, Port Lincoln dan Encounter Bay. Light memutuskan bahawa dataran Adelaide adalah lokasi terbaik untuk penempatan.

Sebahagian besar peneroka telah berpindah dari Pulau Kanggaru ke Holdfast Bay dengan Gabenor Hindmarsh tiba pada 28 Disember 1836 untuk mengumumkan wilayah Australia Selatan.[7] Sungai Port telah ditinjau dan disifatkan sebagai pelabuhan yang sesuai, tetapi tidak ada air tawar yang terdapat berdekatan.

Sungai Torrens telah ditemui di selatan dan Light dan pasukannya menentukan lokasi yang tepat bandar itu dan susun aturnya sekali. Kaji selidik itu telah diselesaikan pada 11 Mac 1837. Pasukan ukur Light yang kurang dibayar dan tidak berkelayakan langsung dijangka akan memulakan satu lagi tugas pengukuran besar sekurang-kurangnya 405 km² tanah luar bandar. Light, walaupun perlahan-lahan mengalah kepada batuk kering, berjaya meninjau 605.7 km² menjelang Jun 1838.

Kebanyakan jajahan lain telah diasaskan oleh Gabenor dengan kuasa hampir penuh. Di Australia Selatan, kuasa pada mulanya dibahagikan antara Gabenor dan Pesuruhjaya Residen supaya kerajaan tidak boleh campur tangan dengan urusan perniagaan atau kebebasan beragama peneroka. Hubungan antara Hindmarsh dan Pesuruhjaya Residen dengan cepat bermasalah.

Pengembangan tanah jajahan[sunting | sunting sumber]

Sehingga 1851, Gabenor memerintah dengan dibantu oleh sebuah Majlis Eksekutif dengan pegawai berbayar yang dilantik. Pembangunan tanah dan penempatan adalah asas wawasan Wakefield. Undang-undang tanah dan peraturan-peraturan yang mengawalnya menjadi asas kepada dasar Wilayah dan membolehkan tanah dibeli pada harga yang seragam bagi setiap ekar (tanpa mengira kualiti), dengan lelongan tanah yang dikehendaki oleh lebih daripada satu pembeli, dan pajakan yang disediakan di atas tanah yang tidak digunakan. Hasil dari tanah adalah bagi membiayai Dana Penghijrahan untuk membantu peneroka miskin untuk datang sebagai pedagang dan buruh.[8]

Pergolakan untuk wakil kerajaan dengan cepat muncul.[9] Kebanyakan jajahan lain telah diasaskan oleh Gabenor dengan kuasa hampir penuh, tetapi di Australia Selatan, kuasa pada mulanya dibahagikan antara Gabenor dan Pesuruhjaya Residen, supaya kerajaan tidak boleh mencampuri urusan perniagaan atau kebebasan beragama peneroka. Dari tahun 1843 ke tahun 1851, tanah jajahan itu ditadbir oleh tujuh orang ahliMajlis Undangan yang dilantik - tetapi menjelang 1851 tanah jajahan telah bereksperimen dengan majlis yang sebahagiannya dipilih.[10]

Pertanian pertama: Bebiri, gandum dan anggur[sunting | sunting sumber]

Biri-biri dan ternakan lain yang pertama di Australia Selatan dibawa masuk dari Tasmania. Kambing biri-biri melalui darat dari New South Wales dari tahun 1838, dengan industri bulu yang menjadi asas ekonomi Australia Selatan untuk beberapa tahun pertama. Tanah yang luas dipajak oleh "Setinggan" sehingga diperlukan untuk pertanian. Apabila tanah itu dikaji, ia dijual dan setinggan terpaksa bergerak pindah.

Kebanyakan yang membeli tanah mereka ialah apabila ia dijual murah, tidak memberi faedah kepada petani yang mempunyai masa yang sukar mencari tanah yang baik dan tidak berpenghuni. Ladang mengambil masa lebih lama untuk doniat berbanding laluan biri-biri dan mahal untuk ditubuhkan. Walaupun begitu menjelang 1860 ladang gandum dibina dari Encounter Bay di selatan hingga ke Clare di utara.

Ekspedisi hukuman ke Coorong selepas 25 orang yang terselamat daripada kapal karam Maria telah dibunuh oleh Orang Asli dalam 1840.

Pada tahun 1840, brigantin Maria telah terdampar berhampiran Cape Jaffa selepas meninggalkan Pelabuhan Adelaide ke Hobart.[11] Semua 25 orang di atas kapal telah dibunuh oleh Orang Asli di sepanjang Coorong.[11]

Kawasan menanam wain McLaren Vale dan Lembah Barossa telah ditubuhkan pada tahun 1840-an. Port Pirie telah ditubuhkan pada tahun 1845.

Tembaga telah ditemui berhampiran Kapunda pada tahun 1842. Pada tahun 1845 deposit tembaga lebih besar telah ditemui di Burra yang membawa kekayaan kepada pekedai Adelaide yang melabur di lombong. John Ridley mencipta satu mesin menuai pada tahun 1843 yang mengubah kaedah pertanian di Australia Selatan dan negara secara amnya. Menjelang 1843, 93 km² tanah digunakan untuk gandum (berbanding dengan 0.08 km² pada 1838). Pada penghujung abad itu, Australia Selatan dikenali sebagai "jelapang Australia".

Penemuan emas di Victoria pada tahun 1851 membawa kepada kekurangan tenaga kerja yang teruk di Adelaide yang disebabkan penghijrahan pekerja untuk mencari rezeki di kawasan emas. Walau bagaimanapun, ini juga mewujudkan permintaan yang tinggi untuk gandum Australia Selatan. Keadaan bertambah baik apabila pencari gali kembali dengan emas yang mereka dapati.

Dalam tahun 1850-an, lebih 5,400 orang Jerman yang bekerja keras menetap di Australia Selatan. Ramai memulakan industri wain di Lembah Barossa dan mereka membuka gereja Lutheran yang pertama di Hahndorf.

Orang Australia Selatan berminat untuk mewujudkan hubungan perdagangan dengan Victoria dan New South Wales, tetapi pengangkutan darat terlalu perlahan. Hadiah £4,000 telah ditawarkan pada tahun 1850 oleh kerajaan Australia Selatan untuk dua orang pertama yang mengemudi Sungai Murray dalam kapal wap besi sejauh persimpangan dengan Sungai Darling. Pada tahun 1853 William Randell dari Mannum dan Francis Cadell dari Adelaide, tidak sengaja membuat percubaan pada masa yang sama, berlumba-lumba antara satu sama lain ke Swan Hill dengan Cadell menjadi yang pertama.

Santo Mary Mackillop (1842-1909) bersama mengasaskan suatu kumpulan biarawati di luar bandar Australia Selatan pada tahun 1866 dan menjadi santo Australia pertama Gereja Katolik pada tahun 2010.
Pejuang hak mengundi wanita Australia Selatan Catherine Helen Spence (1825-1910). Pada tahun 1895 wanita di Australia Selatan adalah antara yang pertama di dunia untuk memperoleh hak mengundi dan adalah yang pertama untuk dapat berdiri di parlimen.

Menjelang abad ke-19 pertengahan, terdapat keinginan yang kuat untuk kerajaan berperwakilan dan bertanggungjawab dalam koloni Australia. Pada tahun 1840, Majlis Perbandaran Adelaide telah ditubuhkan sebagai majlis bandar pertama di tanah jajahan Australia. Akta Kerajaan Koloni Australia [1850] merupakan satu perkembangan bersejarah yang memberikan perlembagaan perwakilan kepada New South Wales, Victoria, Australia Selatan dan Tasmania dan tanah jajahan dengan penuh semangat menulis perlembagaan yang menghasilkan parlimen demokratik progresif dengan raja British sebagai ketua simbolik negeri.[12] Pada tahun 1850, pilihan raya untuk majlis-majlis perundangan diadakan dalam koloni Victoria, Australia Selatan dan Tasmania.[13]

Pada tahun 1855, kerajaan sendiri yang terhad telah diberikan oleh London kepada New South Wales, Victoria, Australia Selatan dan Tasmania. Undi rahsia yang berinovatif telah diperkenalkan di Victoria, Tasmania dan Australia Selatan pada tahun 1856, di mana kerajaan membekalkan kertas undian yang mengandungi nama-nama calon dan pengundi boleh memilih secara tertutup. Sistem ini telah diterima pakai di seluruh dunia, dikenali sebagai "Pengundian Australia". 1855 juga menyaksikan pemberian hak untuk mengundi kepada semua rakyat lelaki British 21 tahun ke atas di Australia Selatan.

Parlimen Pertama Australia Selatan (1857)[sunting | sunting sumber]

Australia Selatan menjadi koloni berkerajaan sendiri pada tahun 1856 dengan pengesahan perlembagaan yang baru oleh Parlimen British. Parlimen dwidewan telah dilantik pada 9 Mac 1857, di mana pada waktu 109,917 orang tinggal di wilayah itu.

Perlembagaan Australia Selatan 1856 adalah antara yang paling demokratik di dunia - lebih-lebih lagi berbanding jajahan lain di Australia, United Kingdom dan kebanyakan negara Eropah pada masa itu. Ia memperuntukkan bagi: hak mengundi lelaki dewasa (termasuk orang asli); undian kertas undi rahsia; satu orang, satu undi; tiada kelayakan harta bagi Ahli-ahli Dewan Perhimpunan dan kelayakan harta yang agak rendah untuk Ahli-ahli Majlis Perundangan.[14]

Pada tahun 1877, ia menjadi bahagian pertama daripada Empayar British untuk menghalalkan Kesatuan Sekerja dan pada tahun 1891, empat calon Parti Buruh telah Bersatu dipilih ke Parlimen, menjadi ahli Buruh pertama disahkan di Australia.[14]

Penemuan tembaga sekali lagi telah berlaku pada tahun 1859 di Wallaroo dan pada tahun 1861 di Moonta.

Australia Selatan adalah syurga bagi pelarian agama yang meninggalkan Eropah sepanjang tempoh ini. Lutheran Jerman menubuhkan Misi Hermmannsberg berpengaruh di Australia Tengah pada tahun 1870.[15] David Unaipon yang akan menjadi pendakwah dan penulis Orang Asli Australia yang pertama dilahirkan di Point McLeay Mission di Australia Selatan pada tahun 1872. Anak paderi Orang Asli pertama di Australia, beliau hari ini diberi penghormatan di atas kepingan $50 Australia.

Saint Mary Mackillop mengasaskan bersama Sisters of St Joseph of the Sacred Heart di luar bandar Australia Selatan pada tahun 1866. Khusus untuk pendidikan anak-anak golongan miskin, ia adalah aliran keagamaan pertama yang diasaskan oleh seorang rakyat Australia. Mackillop mendirikan sekolah, rumah anak yatim dan institusi kebajikan di seluruh jajahan itu. Beliau menjadi orang Australia pertama yang diberi penghormatan oleh pengisytiharan wali sebagai seorang wali Gereja Roman Katolik pada tahun 2010.[16]

Semasa ekspedisi John McDouall Stuart pada 1862 ke pantai utara Australia beliau mendapati 200,000 km² padang ragut di sebelah barat Tasik Torrens dan Tasik Eyre. Stuart berjaya menyeberangi Australia Tengah dari selatan ke utara. ekspedisinya merangka laluan yang kemudiannya diikuti dengan Talian Darat Telegraf Australia.[17] Australia Selatan telah dipertanggungjawabkan bagi pentadbiran Wilayah Utara, yang sebelum ini sebahagian daripada New South Wales.

Dalam tahun 1890-an Australia terjejas teruk akibat kemelesetan ekonomi. Institusi kewangan di Melbourne dan bank-bank di Sydney ditutup. Kadar kesuburan negara jatuh dan penghijrahan telah dikurangkan. Nilai eksport Australia Selatan dikurangkan hampir separuh. Kemarau dan tuaian kurang dari tahun 1884 memburukkan lagi masalah dengan beberapa keluarga berangkat ke Australia Barat. Adelaide tidak seteruk bandar-bandar besar Sydney dan Melbourne, dan penemuan perak dan plumbum di Broken Hill melegakan sedikit ekonomi koloni.

Wanita berharta dalam tanah jajahan Australia Selatan telah diberikan hak mengundi dalam pilihan raya tempatan (tetapi tidak pilihan raya Parlimen) pada tahun 1861. Wanita menjadi layak untuk mengundi bagi Parlimen Australia Selatan pada tahun 1895.[18] Ini adalah undang-undang yang pertama di dunia yang membenarkan wanita turut bertanding ke jawatan politik dan, pada tahun 1897, Catherine Helen Spence menjadi calon politik wanita pertama untuk jawatan politik, tidak berjaya bertanding dalam pilihan raya sebagai wakil ke Konvensyen Persekutuan dalam Persekutuan Australia. Western Australia granted voting rights to women in 1899.[19][20] Menjelang tahun 1890-an, beberapa faktor baru telah melakar tanah jajahan Australia ke arah kesatuan politik dan Australia Selatan diundi oleh referendum untuk menyertai Komanwel Australia.

Abad ke-20[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Januari 1901, berikutan pengisytiharan oleh Ratu Victoria, Australia Selatan tidak lagi menjadi tanah jajahan berkerajaan sendiri dan menjadi sebuah negeri Komanwel Australia. Pada tahun 1906, lombong uranium pertama di Australia Selatan telah dibuka di Radium Hill.[21] Pada tahun 1910, kerajaan John Verran berkhidmat sebagai kerajaan Parti Buruh lengkap pertama di dunia.[22]

28,000 orang Australia Selatan menawarkan diri untuk berjuang semasa penglibatan Australia dalam Perang Dunia Pertama. Adelaide menikmati ledakan ekonomi selepas perang tetapi dengan kedatangan kemarau, memasuki kemelesetan pada 1930-an, kemudian kembali kepada kemakmuran dengan kepimpinan kerajaan yang kuat. Industri sekunder membantu mengurangkan kebergantungan negeri kepada industri utama. Bancian 1933 mencatatkan penduduk negeri seramai 580,949 orang, kurang daripada peningkatan negeri-negeri lain kerana batasan ekonomi negeri.

Selepas perang dunia kedua, roket berpandu Woomera telah ditubuhkan pada tahun 1947 sebagai sebahagian daripada Projek Bersama Anglo-Australia – pada masa itu salah satu daripada hanya empat roket berpandu di dunia. Sibuk menerusi tahun 1950-an, Woomera memainkan peranan penting dalam pembangunan teknologi angkasa.[23] Dengan bantuan Amerika Syarikat, Wresat 1, satelit Australia yang pertama, telah dilancarkan dari Woomera, pada November 1967 – projek bersama Pertubuhan Penyelidikan Senjata dan Universiti Adelaide. Projek ini menjadikan Australia negara ke-4 untuk melancarkan satelit sendiri dari wilayah sendiri – dan mercu tanda dalam bidang sains Australia.[24]

Jambatan Murray sepanjang Sungai Murray ke tenggara timur Adelaide, 1975

Pelancaran roket sebahagian besarnya terhenti dari awal 1970-an, walaupun beberapa aktiviti yang berkaitan angkasa terus ke dalam abad ke-21 dan asas itu kini dikawal oleh Tentera Udara Diraja Australia.[25] Universiti Adelaide mempunyai sejarah yang panjang dalam penyelidikan saintifik dan biasiswa kepentingan antarabangsa, dan lima Pemenang Anugerah Nobel telah dikaitkan dengan Universiti itu: Sir William Henry Bragg (Fizik 1915); Sir William Lawrence Bragg (Fizik 1915); Sir Howard Walter Florey (Fisiologi atau Perubatan 1945); J. M. Coetzee (Kesusasteraan 2003); Robin Warren (Fisiologi atau Perubatan 2005).[26]

Selepas Perang Dunia II, skim penghijrahan membantu membawa 215,000 orang berhijrah dari semua bangsa ke Australia Selatan antara 1947 dan 1973. Jambatan Murray, sebelum ini dikenali sebagai Mobilong dan kemudian Edward's Crossing, diberi nama sekarang pada tahun 1920-an. Kini ia adalah kawasan keempat paling ramai penduduk di Australia Selatan, didahului oleh Adelaide, Gunung Gambier dan Whyalla.

Tahun 1960-an dan 1970-an menyaksikan pengenalan siri mercu tanda perundangan Australia "pertama" di Australia Selatan, termasuk: Akta Larangan Diskriminasi 1966, yang melarang diskriminasi atas dasar bangsa, warna kulit, atau negara asal; dan Akta Diskriminasi Seks 1975, yang membuat diskriminasi atas dasar jantina, status perkahwinan, atau seksualiti menyalahi undang-undang. Pada tahun 1975 Parlimen "menyahjenayahkan" perbuatan homoseksual; dan pada tahun 1976 rogol dalam perkahwinan telah dibuat suatu kesalahan jenayah.[22]

Pembinaan Pusat Festival Adelaide bermula pada tahun 1970 dan Sir Robert Helpmann dari Australia Selatan menjadi pengarah Festival Seni Adelaide.[27][28] Perbadanan Filem Australia Selatan (SAFC) telah ditubuhkan oleh kerajaan Don Dunstan pada tahun 1972 dan memainkan peranan penting dalam kebangkitan wayang Australia, dengan kerja-kerja kritikal yang diiktiraf seperti Picnic at Hanging Rock dan Breaker Morant.

Pada tahun 1976, Akta Hak Tanah Pitjantjatjara memberikan orang asli Pitjantjatjara dan Yankunytjatjara pegangan bebas tidak boleh diasingkan lebih 100,000 km tanah mereka.[22] Pada tahun yang sama, Australia Selatan melantik gabenor Orang Asli pertama sebuah negara Australia apabila Sir Douglas Nicholls dijadikan Gabenor Australia Selatan.[29]

Pada tahun 1987, pengeluaran tembaga, emas dan perak bermula di lombong Olympic Dam. Olympic Dam juga mempunyai deposit uranium terbesar yang diketahui di dunia.

Semasa ledakan hartanah komersial tahun 1980-an, State Bank of Australia Selatan merupakan bank yang paling pesat berkembang di Australia – tetapi pada tahun 1991, bank itu runtuh dan Premier Buruh John Bannon mengumumkan bahawa, disebabkan hutang lapuk, bank itu perlu diselamatkan oleh pembayar cukai – kemudiannya, hutang buku bank meningkat kepada $3 bilion. Suruhanjaya Diraja telah dipanggil dan Premier Bannon meletak jawatan selepas menghadap.[30]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Geoffrey Blainey; A Very Short History of the World; Penguin Books; 2004; ISBN 978-0-14-300559-9
  2. ^ Gibbney, H. J. Sturt, Charles (1795–1869). Australian Dictionary of Biography. National Centre of Biography. Australian National University. Retrieved on 21 March 2012.
  3. ^ South Australia Act, or Foundation Act, of 1834 (UK). Documenting a Democracy. Retrieved on 11 May 2016.
  4. ^ Letters Patent establishing the Province of South Australia 19 February 1836 (UK). Documenting a Democracy. Retrieved on 11 May 2016.
  5. ^ South Australian Association, South Australia: Outline of the Plan of a Proposed Colony to be Founded on the South Coast of Australia, London, Ridgway, 1834, p.6
  6. ^ Henry Capper and William Light, South Australia: Extracts from the Official Dispatches of Colonel Light, ... letters of settlers ... [and] the proceedings of the South Australian Company, London, H. Capper, 1837, p.21.
  7. ^ a b Kerr, Margaret Goyder Colonial Dynasty Rigby Limited, Adelaide 1980 ISBN 0 7270 1097 2
  8. ^ South Australian Commission Land Sale Regulations 1835 (issued by the Commissioners in the UK) Diarkibkan 2011-06-02 di Wayback Machine. Documenting a Democracy. Retrieved on 21 March 2012.
  9. ^ 1834-1851 - Colonial Government Diarkibkan 2011-07-06 di Wayback Machine. Parliament of South Australia. Retrieved on 21 March 2012.
  10. ^ Legislative Council 1843-1856. Parliament of South Australia. Retrieved on 21 March 2012.
  11. ^ a b "A Famous Wreck". The Evening News. Sydney: National Library of Australia. 5 October 1895. m/s. 1 Supplement: Evening News Supplement. Dicapai pada 29 May 2013. rujukan ini agak berwibawa menyatakan mayat disumbat ke dalam lubang wombat, di mana orang lain dgn malu-malu merujuk kepada "kubur cetek". Ia juga merupakan salah satu daripada beberapa menyentuh mengenai kemungkinan perbalahan kanibalisme.
  12. ^ The Right to Vote in Australia. Australian Electoral Commission. Retrieved on 21 March 2012.
  13. ^ (28 January 2011). Australia’s major electoral developments Timeline: 1788 - 1899. Australian Electoral Commission. Retrieved on 21 March 2012.
  14. ^ a b Democracy and human rights in the 19th century. Parliament of South Australia. Retrieved on 21 March 2012.
  15. ^ Nic Klaassen. "Hermannsburg Aboriginal mission on the Finke River Northern Territory". Dicapai pada 2011-04-21.
  16. ^ (20 December 2009). MacKillop to become Australia's first saint. ABC News. Australian Broadcasting Corporation. Retrieved on 21 March 2012.
  17. ^ Tim Flannery; The Explorers; Text Publishing 1998
  18. ^ "Women's Suffrage Petition 1894: parliament.sa.gov.au" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-03-29. Dicapai pada 2017-04-04.
  19. ^ "AEC.gov.au". AEC.gov.au. 25 Oct 2007. Dicapai pada 27 June 2010.
  20. ^ Constitution (Female Suffrage) Act 1895 (SA). Documenting a Democracy. Retrieved on 21 March 2012.
  21. ^ "Welcome". Radium Hill Historical Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-06-12. Dicapai pada 2009-07-27.
  22. ^ a b c Democracy and human rights in the 20th century Diarkibkan 2015-03-27 di Wayback Machine. Parliament of South Australia. Retrieved on 21 March 2012.
  23. ^ (18 July 2007). Woomera recognised for historic value. ABC Science. Australian Broadcasting Corporation. Retrieved on 21 March 2012.
  24. ^ (29 November 2007).40th anniversary of Australia's first satellite. University of Adelaide. Media Release. Retrieved on 21 March 2012.
  25. ^ Denise Chow (26 March 2010). New Hypersonic Rocket Test Launched in Australia. space.com. TechMediaNetwork.com. Retrieved on 21 March 2012.
  26. ^ (25 October 2011). Nobel Laureates. The University of Adelaide. Retrieved on 21 March 2012.
  27. ^ History Diarkibkan 29 Mei 2010 di Wayback Machine. Adelaide Festival Centre. Retrieved on 21 March 2012.
  28. ^ Sir Robert Helpmann – a Knight to Remember Diarkibkan 17 Februari 2011 di Wayback Machine. Helpmann Awards. Retrieved on 21 March 2012.
  29. ^ Sir Douglas Nicholls Diarkibkan 3 Jun 2016 di Wayback Machine. Civics and Citizenship Education. Retrieved on 21 March 2012.
  30. ^ Jonathan Wright (29 May 2008). Top 10 Financial Moments That Shaped SA. Retrieved on 21 March 2012.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Susan Marsden 'South Australia' in G Davison, J Hirst, S MacIntyre, eds, The Oxford Companion to Australian History, Oxford University Press, Melbourne (1998) ISBN 0-19-553597-9
  • Elizabeth Kwan Living in South Australia: A Social History Volume 1:From Before 1836 to 1914 (1987)
  • Derek Whitelock Adelaide: From Colony to Jubilee (1985)
  • Dorothy Jauncey, Bardi Grubs and Frog Cakes — South Australian Words, Oxford University Press (2004) ISBN 0-19-551770-9

Templat:South Australia