Sejarah Kepulauan Cocos (Keeling)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gambar NASA pada bahagian selatan Kepulauan Cocos (Keeling)

Kapten William Keeling merupakan orang Eropah pertama melihat kepulauan ini, pada tahun 1609, tetapi kepulauan tidak diduduki hingga abad ke-19, apabila ia menjadi milik keluarga Clunies-Ross. Hamba-hamba dibawa kerja ke kebun kelapa dari Indonesia , Tanjung Harapan dan Malaysia oleh Alexander Hare, yang telah mengambil bahagian ambilan tempat Pulau Jawa Stamford Raffles pada tahun 1811. Seorang pedagang bernama Kapten John Clunies-Ross, yang juga berkhidmat bawah Raffles dalam ambilan tempat itu, mendirikan sebuah perkarangan dan hamba-hamba Hare yang dilayan dengan kejam kemudian melarikan diri untuk bekerja dengan layanan yang lebih baik di perkarangan Clunies-Ross.

Pada 1 April 1836 HMS Beagle di bawah pemerintahan Kapten Robert FitzRoy tiba untuk menubuhkan profil atol. Kepada naturalist muda Charles Darwin yang berada di kapal dan mengumpul spesimen. Pembantunya Syms Covington mencatatkan bahawa "seorang lelaki Inggeris dan keluarganya, dengan sekurang-kurangnya enam puluh atau tujuh puluh Mulatto dari Tanjung Harapan, tinggal di salah satu kepulauan ini. Kapten Ross, gabenornya, sekarang tidak hadir di Tanjung."

Sebuah carta 1840 pada Kepulauan Cocos (Keeling)

Kepulauan ini berada di bawah Empayar British pada tahun 1857. Pada tahun 1867, pentadbirannya di letak bawah Negeri-negeri Selat, yang kemudian dikenali sebagai Singapura. Ratu Victoria memberi kepulauan tersebut selama-lamanya kepada Keluarga Clunies-Ross pada tahun 1886. Kepulauan Cocos di bawah keluarga Clunies-Ross telah dikatakan sebagai contoh negara mikro abad ke-19.

Pada 9 November 1914, kepulauan ini menjadi tapak Peperangan Cocos, salah satu kapal perang Perang Dunia I. Stesen telegraf di Direction Island telah diserang oleh penjajap ringan Jerman, SMS Emden, yang kemudiannya dimusnahkan beberapa jam kemudian oleh penjajap Australia, HMAS Sydney[1].

Selepas Kejatuhan Singapura pada tahun 1942 semasa Perang Dunia II, kepulauan ini ditadbirkan oleh Ceylon (Sri Lanka), manakala Pulau Barat dan Pulau Direction diletakkan di bawah pentadbiran tentera Pihak Berikat. Pada malam 8/9 Mei 1942, askar Garison Meriam Ceylon di Pulau Horsburgh memberontak. Dahagi Kepulauan Cocos itu dihancurkan, dan salah tiga orang pemberontak merupakan askar Komanwel British yang tunggal yang dihukum mati kerana dahagi semasa Perang Dunia II. Pada tahun 1946, pentadbiran kepulauan ini dikembalikan ke Singapura.

Pada 23 November 1955 kepulauan ini dipindahkan ke bawah kawalan Australia di bawah Akta Kepulauan Cocos (Keeling) 1955. Pada tahun 1978, Australia memasuki borang bayaran kepulauan ini dengan keluarga Clunies-Ross.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ HMAS Sydney (I), Royal Australian Navy