Sejarah Victoria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Artikel ini menerangkan sejarah tanah jajahan dan negeri Victoria di Australia.

Sehingga 1851 kawasan itu adalah sebahagian daripada New South Wales, kemudian dari 1851 sehingga 1901 ia adalah tanah jajahan Victoria, dengan kerajaan sendiri dalam Empayar British. Pada tahun 1901, ia menjadi sebuah negara yang baru Komanwel Australia.

Sejarah Orang Asli[sunting | sunting sumber]

Peta wilayah bahasa Orang Asli Victoria

Negeri Victoria pada asalnya adalah rumah kepada banyak bangsa pribumi yang telah menduduki tanah itu untuk beribu-ribu tahun.[1] Menurut Gary Presland, Orang Asli telah tinggal di Victoria selama kira-kira 40,000 tahun,[2] hidup dalam keadaan separa nomad memancing, memburu dan mengumpul, dan penternakan belut.[3]

Di Tapak Arkeologi Keilor perdiangan manusia digali pada tahun 1971 telah ditarikh radiokarbon kepada kira-kira 31,000 tahun BP, menjadikan Keilor salah satu daripada lokasi terawal kediaman manusia di Australia.[4] Tengkorak ditemui di tapak itu telah bertarikh di antara 12,000[5] dan 14,700 tahun BP.[4]

Tapak arkeologi di Tasmania dan di Selat Bass Kepulauan telah bertarikh antara 20,000 – 35,000 tahun yang lalu, apabila paras laut 130 meter di bawah paras sekarang membolehkan Orang Asli untuk bergerak merentasi kawasan selatan Victoria dan seterusnya ke laluan darat dataran Bassian ke Tasmania sekurang-kurangnya 35,000 tahun yang lalu.[6][7]

Ketika Zaman Ais kira-kira 20,000 tahun BP, kawasan yang kini teluk Port Phillip dahulunya tanah kering, dan sungai Yarra dan Werribee bergabung mengalir melalui tanjung kemudian ke selatan dan barat daya melalui dataran Bassian sebelum bertemu laut di sebelah barat. Tasmania dan pulau-pulau Selat Bass terpisah dari tanah besar Australia sekitar 12,000 BP, apabila paras laut adalah kira-kira 50m di bawah paras ketika.[8] Port Phillip telah dibanjiri oleh kenaikan paras laut pasca glasier antara 8000 dan 6000 tahun yang lalu.[9]

Sejarah lisan dan cerita-cerita penciptaan dari bahasa Wada wurrung, Woiwurrung dan Bun wurrung menggambarkan banjir teluk berkenaan. Hobsons Bay pernah menjadi tanah memburu kanggaru. Kisah penciptaan menerangkan bagaimana Bunjil bertanggungjawab kepada pembentukan teluk,[7] atau teluk itu dibanjiri ketika sungai Yarra telah dicipta (Yarra Creation Story.[10])

Penerokaan awal Eropah[sunting | sunting sumber]

Datang dari New Zealand pada tahun 1770, Leftenan James Cook dalam HM Bark Endeavour ternampak darat di Point Hicks, lebih kurang 70 km barat Pulau Gabo, sebelum membelok ke timur dan utara mengikuti pantaiAustralia.

Kapal yang belayar dari United Kingdom ke Sydney biasanya melintasi Lautan Hindi dan Lautan Selatan, belayar mengelilingi Van Diemen's Land sebelum membelok ke utara ke destinasi mereka. Beberapa kapten memandang hamparan air antara Van Diemen's Land dan pantai timur New South Wales dan tertanya-tanya sama ada ia adalah teluk yang besar atau selat. Mereka yang terselamat dalam nahas Sydney Cove, rosak dalam pulau-pulau Kumpulan Furneaux, juga fikir ia mungkin selat.

Untuk menjernihkan persoalan ini, Gabenor John Hunter menghantar George Bass untuk menyemak dengan teliti pantai dengan kapal penangkap ikan paus. Selepas sampai ke Wilsons Promontory dan Western Port pada Januari 1798 cuaca buruk dan kekurangan peruntukan memaksanya kembali ke Sydney. Bass kembali dengan Matthew Flinders pada Disember 1798 dalam Norfolk dan belayar melalui selat itu, membuktikan kewujudannya.

Pada Disember 1800, Leftenan James Grant dalam HMS Lady Nelson, dalam perjalanan dari Cape Town ke Sydney, belayar melalui Selat Bass dari barat ke timur. Gabenor King, kecewa dengan kekaburan carta Grant, menghantarnya kembali untuk meninjau selat dengan lebih teliti. Cuaca buruk menghalang beliau daripada tetap meneruskan melebihi Western Port, di mana beliau tinggal selama lima minggu, menanam gandum, jagung, kacang, beras, kopi dan kentang pada Pulau Churchill luar Pulau Phillip.[11]

Pada 1801 Harbinger, di bawah John Black, merupakan kapal kedua yang belayar di Selat Bass dalam perjalanan ke Port Jackson. Beliau sampai ke pantai berhampiran Cape Otway pada 1 Januari 1801, kemudian melencong tajam barat daya ke hujung barat laut Pulau Gabenor King (sekarang Pulau King), yang Black namakan sempena Gabenor New South Wales, Philip Gidley King. Beliau kemudiannya belayar ke arah timur Wilsons Promontory. Meneruskan perjalanan sekitar hujung tanjung, Black menemui Hogan Group, yang dinamakan sempena pemilik kapal Michael Hogan. Harbinger tiba di Port Jackson pada 12 Januari 1801.[12]

Pada Januari 1802, Leftenan John Murray dalam Lady Nelson melawat Western Port dan memasuki Port Phillip pada 14 Februari. Beliau menamakan Arthur's Seat, meneroka Corio Bay dan secara rasmi mengambil alih teluk (yang dinamakan Port King) untuk Britain.

Tiga minggu kemudian penjelajah Perancis Nicolas Baudin belayar melalui selat itu dari timur ke barat dan adalah yang pertama untuk meninjau dengan sempurna pantai di sebelah barat. Pada bulan April 1802, kapal ekspedisi Perancis Le Naturaliste di bawah Jacques Hamelin meneroka kawasan di sekeliling Pulau Perancis, sebagai sebahagian daripada ekspedisi Baudinke Australia. Ia menamakan pulau itu Ile des Français, dan di-Melayukan sebagai Pulau Perancis.

Pada 26 April 1802, Flinders, tidak menyedari lawatan Murray, memasuki Port Phillip dalam Investigator, memanjat Arthur's Seat, mendayung ke Mornington dan menyeberang ke Semenanjung Bellarine dan memanjat You Yangs.

Pada Januari 1803 Pemangku Leftenan Charles Robbins dalam sekunar HMS Cumberland belayar tepat di Port Phillip. Bersama beliau pemangku juruukur am Charles Grimes, James Meehan dan tukang kebun James Fleming.[13] Di hujung teluk mereka menemui sungai dan mengikutinya ke hulu di mana ia kemudian terbahagi. Mereka mengikuti cabang barat dan menamakannya Sungai Saltwater (sekarang Maribyrnong) ke tempat yang kini Braybrook, dan kemudian cabang timur air tawar (Yarra) ke Dights Falls. Mereka mengadakan pertemuan mesra dengan Orang Asli tempatan dan kembali ke kapal mereka melalui Corio Bay. Mereka membuat kesimpulan bahawa tapak yang terbaik untuk penempatan ialah di air tawar di sebelah hujung utara teluk, tetapi tidak bersemangat tentang tanah dan potensi pertanian.

Penempatan British 1803[sunting | sunting sumber]

Dengan Britain terlibat dalam peperangan revolusi Perancis, Governor King bimbang bahawa Selat Bass boleh melindungi perompak musuh, dan bahawa dalam masa damai ia boleh memberi laluan perdagangan yang penting dan asas perdagangan. Kemunculan kapal Baudin mengukuhkan kebimbangan bahawa Perancis berminat dengan kawasan itu. King juga mencari sebuah penempatan alternatif untuk peningkatan jumlah banduan di Sydney dan untuk mengurangkan tekanan ke atas sumber makanan. Port Phillip, dengan suasana yang bersesuaian dan perikanan yang melimpah dan sumber yang tersembunyi, seolah-olah lokasi yang ideal untuk penempatan lain.

Penerangan penuh Murray dan Flinders penemuan, bersama-sama dengan pemikiran King tentang penyelesaian, tetapi bukan laporan Grimes, sampai ke England sebaik sahaja HMS Calcutta sedang disiapkan untuk menghantar sekapal banduan ke Sydney. Pada Februari 1803, Lord Hobart, Setiausaha Negara mengubah destinasi kepada Port Phillip. Pada 24 April 1803, HMS Calcutta, diperintahkan oleh Kapten Daniel Woodriff, with Leftenan Kolonel David Collins sebagai komander ekspedisi, meninggalkan England disertai oleh kapal stor Ocean. Ekspedisi ini terdiri daripada 402 orang: 5 orang Pegawai-pegawai kerajaan, 9 orang pegawai marin, 2 orang pemain gendang, dan 39 orang prebet, 5 orang isteri askar, dan seorang anak, 307 orang banduan, 17 orang isteri banduan, dan 7 orang anak[14] Salah satu daripada anak-anak ialah John Pascoe Fawkner yang berusia sebelas tahun, kemudian menjadi pengasas Melbourne, yang diiringi bapanya yang merupakan banduan dan ibunya.

Peta Sullivan Bay, Victoria

Kumpulan itu memasuki Port Phillip pada 9 Oktober 1803 dan memilih tapak di Sullivan Bay berhampiran Sorrento masa kini.

Collins tidak lama kemudian kecewa dengan kawasan itu. Laporan dari pihak meneroka diketuai oleh Leftenan James Tuckey dan juruukur George Harris menggambarkan arus yang kuat, tanah berpasir, hutan kayu yang sedikit, tanah paya dan air tawar yang terhad. Mereka juga bertempur dengan orang Wathaurung berhampiran Corio Bay, membunuh pemimpin mereka - orang asli pertama diketahui telah dibunuh oleh peneroka di Victoria.

Collins melaporkan kritikan beliau kepada Gabenor King, yang menyokong beliau dan mencadangkan perpindahan penempatan. Pada 18 Disember Calcutta berlepas ke Port Jackson, dan parti itu telah disediakan untuk pemindahan. Ini dicapai dalam dua pelayaran Ocean pada Januari dan Mei 1804, dibantu oleh HMS Lady Nelson yang sedang mengukur Port Dalrymple di pantai utara Van Diemens Land. Kumpulab itu telah dipindahkan ke penempatan baru ditubuhkan di Hobart, diasaskan oleh Leftenan John Bowen sebagai tanah jajahan keseksaan di Risdon Cove pada September 1803.

Penempatan ringkas di Sorrento dibangun sedikit sahaja dan meninggalkan hanya beberapa peninggalan untuk pelancong moden lihat. Collins telah dikritik kerana tidak menyiasat teluk dengan teliti, khususnya hujung utara dengan sungai air tawar, dan kerana terlalu terburu-buru dalam kutukannya terhadap teluk itu. Tapak penempatan itu sekarang menjadi sebuah hutan simpan menggabungkan empat kubur daripada tempoh itu.[15][16]

Apabila Collins berangkat, beberapa banduan - yang telah melarikan diri apabila mereka mendengar tanah jajahan itu berlepas ke Van Diemen's Land – tertinggal. Mereka dipercayai dibunuh oleh Orang Asli. Walau bagaimanapun, William Buckley terselamat, bertemu orang-orang Wathaurong di Semenanjung Bellarine dan hidup bersama mereka untuk 32 tahun akan datang. (Pada tahun 1835 dia menyedari kem Persatuan Port Phillip John Batman dan memperkenalkan semula dirinya kepada orang Eropah.)[17]

Dalam tiga puluh tahun akan datang, beberapa penangkap anjing laut dan ikan paus berehat di atas pantai selatan New South Wales.

Minat berkembang di pantai utara Selat Bass[sunting | sunting sumber]

Berikutan beberapa ekspedisi penerokaan selatan dari kawasan penempatan New South Wales, gembala Hamilton Hume dan bekas kapten laut William Hovell berangkat untuk meneroka negara ke selatan dalam Oktober 1824. Mereka menyeberangi Sungai Murray (yang mereka menamakan Sungai Hume) near the site of Albury dan terus ke selatan. Mereka telah menyeberang Sungai Goulburn (yang mereka sebut Sungai Hovell) di atas tapak Yea, dan terpaksa melencong sekitar gunung. Mereka tiba di pantai Corio Bay, tersilap mempercayai bahawa ia Western Port, dan kembali ke Sydney pada Januari 1825, dengan mewah memuji mutu kawasan yang mereka telah lalui.

Pada bulan April 1826, peneroka Perancis d'Urville melawat salah satu daripada kem pemburu anjing laut di Pulau Phillip. Bimbang dengan minat Perancis kembali kepada kawasan tersebut dan digalakkan oleh laporan Hume dan Hovell ini, Gabenor Darling mengarahkan penempatan hendaklah ditubuhkan di Western Port. Segolongan banduan kecil tiba pada November 1826 di Corinella di bawah pimpinan Samuel Wright, untuk melindungi pendekatan ke teluk. Hovell, mengiringi parti, kemudian menyedari bahawa ini bukanlah di mana beliau telah tiba dua tahun sebelumnya, dan berlabuh di tanah paya sekitar Western Port, walaupun beliau merujuk kepada tanah yang lebih baik di utara. Walaupun pembersihan tanah untuk tanaman, dan pembinaan sebuah kubu dan rumah-rumah, penempatan ini ditinggalkan pada April 1828.

Kekurangan padang rumput yang baik di Van Diemen's Land mendorong kepada penduduk kawasan itu menunjukkan minat di kawasan merentasi Selat Bass, berikutan laporan Hume dan Hovell dan cerita-cerita pemburu anjing laut yang melawat. Penggembala John Batman dan juruukur John Wedge merancang satu ekspedisi dari Launceston pada tahun 1825 tetapi kebenaran tidak diberikan. Beberapa peneroka berusaha memohon dalam tempoh beberapa tahun akan datang, tetapi Gabenor Darling menolak semua permintaan.

Pemburu anjing laut William Dutton dibina pondok di tepi Portland Bay pada tahun 1829 di mana beliau tinggal sehingga kematiannya.

Ekspedisi menyusuri Sungai Murray oleh Charles Sturt pada tahun 1830 sekali lagi membangkitkan minat dalam penempatan di selatan. Pada April 1833 Edward Henty, kembali ke Van Diemen's Land dari Spencer Gulf dikerah untuk ke Portland untuk membawa muatan minyak, dan kagum. Pada bulan November 1834 John Hart, dan pelaut lain, melaporkan perkara menggalakkan tentang Western Port di Launceston. Ia kini tidak dapat dielakkan bahawa penempatan akan berlaku.

Pada bulan Jun 1834, pegawai bank Charles Swanston menasihati pelanggannya George Mercer tanah sukar didapati di Van Diemen's Land dan dia perlu melabur merentasi Selat Bass. Penggembala John Aitken dan George Russell mencadangkan membentuk perkongsian, dan pada Ogos 1834 sekumpulan lapan kapitalis Launceston membentuk Persatuan Port Phillip. Pada 19 November 1834, Edward Henty mendarat di Portland Bay dan memulakan penempatan Eropah tetap pertama di pantai utara Selat Bass.

Penempatan tetap 1834[sunting | sunting sumber]

Penempatan British pertama yang berjaya di Victoria adalah di Portland, di pantai barat yang kini Victoria. Portland telah diduduki pada 19 November 1834[18] oleh keluarga Henty, yang pada asalnya petani dari Van Diemen's Land (Tasmania). Apabila Major Thomas Mitchell mengetuai ekspedisi ke rantau ini dari Sydney pada tahun 1835, tiba di Portland pada Ogos 1836, beliau terkejut mendapati komuniti kecil tetapi hidup makmur dengan tanah ladang yang subur.

Dengan perampasan suku kaum Orang Asli dari tanah mereka dengan penternakan biri-biri lepas oleh penduduk baru, konflik ke atas sumber dan penggunaan tanah berlaku. Satu kejadian yang sangat terkenal dipanggil Convincing Ground massacre berlaku di Portland Bay pada tahun 1833 atau 1834 dalam pertikaian mungkin tentang ikan paus terdampar antara penangkap ikan paus dan puak Kilcarer gundidj people Gunditjmara.[19]

Melbourne telah ditubuhkan pada tahun 1835 oleh John Batman, juga dari Van Diemen's Land dan dengan cepat berkembang menjadi masyarakat yang maju, walaupun dengan kos kemanusiaan yang sungguh mengerikan kepada penduduk asal. Penubuhannya adalah hasil daripada pencerobohan masyarakat setinggan kaya, spekulator tanah dan hamba berkontrak mereka (termasuk bekas banduan) yang tiba dari tahun 1835, dalam perlumbaan dengan satu sama lain untuk merebut sebuah daerah yang 'kosong'. Mahkota dan penjajah kerajaan British tidak mengiktiraf pemilikan asal tanah Orang Asli, perairan dan harta mereka, walaupun mendakwa bahawa Orang Asli jatuh dalam perlindungan undang-undang sebagai rakyat British.

Pada awal tahun 1835, Mr Franks, salah satu daripada pendatang pertama, dan gembalanya telah dibunuh oleh beberapa orang asli suku Goulburn. Stesen beliau adalah berhampiran Gunung Cotterill, dipanggil Sugarloaf, berhampiran sungai Exe, sekarang Werribee. Kedua-dua mereka dibunuh pada satu masa oleh orang asli, yang sambil berpura-pura bersahabat, membunuh mereka dengan memacu tomahawk ke belakang kepala mereka. Sebuah rombongan yang tidak lama kemudian dihantar mengejar mereka, yang diketuai oleh suku Melbourne, yang mendapati sebahagian daripada harta yang dicuri, dan membalas dendam kepada pembunuh.[20]

Antara 1836 dan 1842, kumpulan Orang Asli Victoria sebahagian besarnya hilang milikan wilayah lebih besar daripada England.[21] Walaupun Pejabat Tanah Jajahan British melantik 5 orang "Pelindung Orang Asli" bagi penduduk Orang Asli keseluruhan Victoria, tiba di Melbourne pada tahun 1839, mereka bekerja "...dengan dasar tanah yang memansuhkan kerja mereka, dan tiada sebarang kehendak politik untuk mengubah ini."[22] "Adalah menjadi dasar kerajaan untuk menggalakkan penduduk setinggan untuk mengambil apa sahaja tanah milik [Orang Asli] yang mereka pilih,....yang sebahagian besarnya menjelaskan mengapa hampir semua penduduk asal di padang rumput luas Port Phillip telah mati tidak berapa lama selepas 1835".[23] Menjelang 1845, kurang daripada 240 orang Eropah kaya memegang semua lesen gembala kemudian dikeluarkan di Victoria dan menjadi bapa bangsa"...yang bersama-sama menggunakan kuasa politik dan ekonomi yang banyak di Victoria bergenerasi akan datang."[24]

Satu krisis kewangan yang teruk berlaku pada 1842-3, terutamanya disebabkan oleh Kerajaan menuntut dari bank-bank kadar besar 7% untuk semua wang yang didepositkan dengan mereka, hasil daripada jualan tanah. Bank-bank terpaksa mengenakan pelanggan mereka dari 10 hingga 12% untuk pinjaman, seringkali atas sekuriti yang boleh dipersoalkan. Ia kemudiannya dipercepatkan dengan arahan Lord John Russell bahawa semua tanah-tanah di sempadan bandar dijual pada hanya £ 1 per ekar. Kambing biri-biri yang telah dibeli dari 30s ke 40s seekor kini dijual pada harga kurang daripada 2s. Mahkamah Insolvensi telah dikejar oleh semua kelas masyarakat.

Pemisahan dari New South Wales[sunting | sunting sumber]

Petisyen pertama untuk pemisahan Daerah Port Phillip (atau 'Australia Felix') dari New South Wales telah digubal pada tahun 1840 oleh Henry Fyshe Gisborne dan dibentangkan olehnya kepada Gabenor Gipps. Gipps, yang sebelum ini memihak kepada pemisahan, menolak petisyen tersebut.

Pergolakan peneroka Port Phillip berterusan dan mendorong kepada penubuhan Daerah Port Phillip sebagai tanah jajahan yang berasingan pada 1 Julai 1851. Akta Parlimen British memisahkan Daerah Port Phillip dari New South Wales, dan menamakan tanah jajahan baru "Victoria" (sempena Ratu Victoria) dan menyediakan kepadanya Perlembagaan, telah ditandatangani oleh Ratu Victoria pada 5 Ogos 1850. Perundangan yang membenarkan telah diluluskan oleh Majlis Undangan New South Wales pada 1 Julai 1851. Ini secara rasmi detik pengasasan tanah jajahan Victoria, dengan pemisahan dari New South Wales yang ditubuhkan oleh seksyen 1 Akta Tanah Jajahan Victoria 1851.[25] La Trobe menjadi Leftenan Gabenor tanah jajahan baru pertama.

Pada tahun 1851, penduduk putih tanah jajahan baru itu masih hanya 77,000 orang, dan hanya 23,000 orang tinggal di Melbourne. Melbourne telah menjadi pusat perdagangan eksport bulu Australia.

Kerubut emas 1850-an[sunting | sunting sumber]

Pada 1851 gold pertama kali ditemui di Clunes dan Buninyong berhampiran Ballarat,[26] dan seterusnya di Bendigo. Penemuan kemudian berlaku di banyak tempat di seluruh Victoria. Ini mencetuskan salah satu daripada kerubut emas terbesar yang pernah dilihat di dunia. Tanah jajahan berkembang dengan pesat dari segi kedua-dua penduduk dan kuasa ekonomi. Dalam sepuluh tahun penduduk Victoria meningkat tujuh kali ganda dari 76,000 ke 540,000 orang. Pelbagai rekod emas dihasilkan termasuk "padang emas aluvium cetek terkaya di dunia" dan ketul emas terbesar. Victoria menghasilkan dua puluh juta auns emas pada dekad 1851-1860, satu pertiga daripada pengeluaran dunia.

Pendatang tiba dari seluruh dunia untuk mencari emas, terutama dari Ireland dan China. Banyak pelombong Cina bekerja di Victoria, dan warisan mereka amat kuat di Bendigo dan sekitarnya. Walaupun terdapat beberapa isu perkauman ditujukan kepada mereka, tidak ada tahap keganasan anti-Cina seperti yang dilihat di rusuhan Lambing Flat di New South Wales. Walau bagaimanapun, terdapat satu rusuhan di Lembah Buckland berhampiran Bright pada 1857. Keadaan di ladang emas adalah sempit dan tidak bersih – wabak kepialu di Lembah Buckland yang tidak bersih pada 1854 membunuh lebih 1,000 orang pelombong.

Pada 1854 terdapat pemberontakan bersenjata menentang kerajaan Victoria oleh pelombong yang membantah terhadap cukai perlombongan ("Eureka Stockade"). Ini telah dipatahkan oleh tentera British, tetapi beberapa pemimpin pemberontakan kemudiannya menjadi anggota Parlimen Victoria, dan pemberontakan itu dianggap sebagai satu detik penting dalam pembangunan demokrasi Australia.

Tindakan ketenteraan asing pertama oleh tanah jajahan Victoria adalah dengan menghantar tentera dan kapal perang ke New Zealand sebagai sebahagian daripada Peperangan Maori. Tentera dari New South Wales sebelum ini telah mengambil bahagian dalam Perang Crimea.

Kemelesetan 1893[sunting | sunting sumber]

Satu tempoh kemakmuran pada tahun 1880-an membawa kepada spekulasi liar tentang tanah dan bangunan, dan wang dicurahkan dari England. Syarikat tanah, persatuan gadai janji, badan perbandaran, persatuan bangunan, dan pelbagai organisasi lain semua dituntut untuk ikut dalam perkara-perkara yang baik yang berada di tawaran, dan mungkin £ 40,000,000 mengalir ke Victoria semasa tempoh enam tahun. Dengan begitu banyak wang dengan mudah dalam edaran, kemakmuran rekaan terhasil. Bank-bank mengeluarkan not-not hingga bernilai berjuta-juta pound, dan perdagangan dan industri berkembang seperti tidak pernah berlaku sebelum ini. Tindak balas selepas itu berlaku dengan cepat. Keyakinan orang ramai menurun seperti belon dicucuk. Satu jangka bermula dengan bank-bank, dan ledakan membawa bersamanya bencana yang meluas.

Pada tahun 1893, 14 buah bank gagal, dua belas daripada mereka yang mempunyai 905 cawangan di seluruh Australia, mempunyai liabiliti dinilai pada £166,000,000, dan beribu-ribu orang kehilangan seluruh harta benda mereka. Not bank menjadi sia-sia dalam banyak kes, dan Victoria jatuh paling teruk daripada kemelesetan kewangan. Pengangguran menjadi meluas, upah dan harga jatuh dan muflis mengikuti satu sama lain dalam jujukan yang membimbangkan. Pemberhentian pekerja paling drastik telah dibuat oleh badan-badan awam dan Kerajaan.[27]

Persekutuan 1901[sunting | sunting sumber]

Pada awal 1901, berikutan pengisytiharan oleh Ratu Victoria, Victoria tidak lagi menjadi sebuah tanah jajahan bebas dan menjadi sebuah negeri dalam Komanwel Australia. Ahli politik Victoria dan Tasmania khususnya aktif dalam proses Persekutuan.

Hasil daripada kerubut emas, Melbourne menjadi pusat kewangan Australia dan New Zealand. Antara 1901 dan 1927, Melbourne menjadi ibu negara sementara Australia ketika Canberra sedang dalam pembinaan. Ia juga merupakan bandar terbesar di Australia pada masa itu, dan bandar kedua terbesar di Empayar (selepas London).[28]

Perang Dunia II[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Australia semasa Perang Dunia II, dan Sejarah ketenteraan Australia semasa Perang Dunia II

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Richard Broome, pp xviii-xxii, Aboriginal Victorians: A History Since 1800, Allen & Unwin, 2005, ISBN 1-74114-569-4, ISBN 978-1-74114-569-4
  2. ^ Gary Presland, The First Residents of Melbourne's Western Region, (revised edition), Harriland Press, 1997. ISBN 0-646-33150-7. Presland says on page 1: "There is some evidence to show that people were living in the Maribyrnong River valley, near present day Keilor, about 40,000 years ago."
  3. ^ Gary Presland, Aboriginal Melbourne: The Lost Land of the Kulin People, Harriland Press (1985), Second edition 1994, ISBN 0-9577004-2-3. This book describes in some detail the archaeological evidence regarding aboriginal life, culture, food gathering and land management
  4. ^ a b gary rams butt Presland, Keilor Archaeological Site, eMelbourne website. Accessed 3 November 2008
  5. ^ Peter Brown, The Keilor Cranium Diarkibkan 2011-11-15 di Wayback Machine, Peter Brown's Australian and Asian Palaeoanthropology, Accessed 3 November 2008
  6. ^ Hanna Steyne, Investigating the Submerged Landscapes of Port Phillip Bay, Victoria Diarkibkan 2009-05-23 di Wayback Machine Heritage Victoria, Accessed 3 November 2008
  7. ^ a b David Rhodes, Terra Culture Heritage Consultants, Channel Deepening Existing Conditions Final Report – Aboriginal Heritage Diarkibkan 2009-10-01 di Wayback Machine, Prepared for Parsons Brinckerhoff & Port of Melbourne Corporation, August 2003. Accessed 3 November 2008
  8. ^ Hanna Steyne, Investigating the Submerged Landscapes of Port Phillip Bay, Victoria Diarkibkan 2009-05-23 di Wayback Machine Heritage Victoria, who sources (Lambeck & Chappell 2001) Accessed 3 November 2008
  9. ^ Hanna Steyne, Investigating the Submerged Landscapes of Port Phillip Bay, Victoria Diarkibkan 2009-05-23 di Wayback Machine Heritage Victoria, who sources(Bird 1993, Bowler 1966, Holdgate et al. 2001). Accessed 3 November 2008
  10. ^ Ian Hunter, Yarra Creation Story, Wurundjeri Dreaming. Recorded 2004-5. Accessed 3 November 2008
  11. ^ "Facts About Victoria". Gippsland Times. Vic.: National Library of Australia. 24 July 1941. m/s. 4. Dicapai pada 24 January 2012.
  12. ^ Eccleston, Gregory C. (2012), The Early Charting of Victoria's Coastline, Australian and New Zealand Map Society
  13. ^ "[?]RIMES' CHART". The Argus. Melbourne: National Library of Australia. 21 September 1877. m/s. 7. Dicapai pada 27 April 2012.
  14. ^ "CORRESPONDENCE". The Advertiser. Adelaide: National Library of Australia. 14 October 1901. m/s. 7. Dicapai pada 17 January 2012.
  15. ^ "Collins Settlement Historic Site, Sorrento" (PDF), Park Notes, Parks Victoria, July 2003, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-05-01, dicapai pada 2011-11-01
  16. ^ Templat:Cite VHD
  17. ^ Morgan, John (1852), The life and adventures of William Buckley thirty-two years a wanderer amongst the aborigines of then unexplored country round Port Phillip, now the province of Victoria., Hobart: A. Macdougall, OCLC 5345532
  18. ^ "BIRTH OF MELBOURNE". The Argus. Melbourne: National Library of Australia. 13 October 1928. m/s. 6. Dicapai pada 25 January 2012.
  19. ^ Ian D. Clark, pp17-22, Scars on the Landscape. A Register of Massacre sites in Western Victoria 1803-1859, Aboriginal Studies Press, 1995 ISBN 0-85575-281-5 Excerpt also published on Museum Victoria website, accessed 26 November 2008
  20. ^ "THE FIRST SETTLEMENT OF VICTORIA". Traralgon Record. Traralgon, Vic.: National Library of Australia. 19 March 1915. m/s. 4 Edition: MORNING. Dicapai pada 28 January 2012.
  21. ^ James Boyce, 1835: The Founding of Melbourne and the Conquest of Australia, Black Inc, 2011, page 151 citing Richard Broome, 'Victoria' in McGrath (ed.), Contested Ground: 129
  22. ^ James Boyce, 1835: The Founding of Melbourne and the Conquest of Australia, Black Inc, 2011, p.177
  23. ^ James Boyce, 1835: The Founding of Melbourne and the Conquest of Australia, Black Inc, 2011, p.199
  24. ^ James Boyce, 1835: The Founding of Melbourne and the Conquest of Australia, Black Inc, 2011, p.163
  25. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-07-16. Dicapai pada 2017-02-28.
  26. ^ "150 Years of Gold Mining in Victoria". Stawell Historical Society. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-02-11. Dicapai pada 2008-02-12.
  27. ^ "FINANCIAL FLUCTUATIONS". The Mercury. Hobart, Tas.: National Library of Australia. 23 October 1930. m/s. 5. Dicapai pada 27 January 2012.
  28. ^ "AFTER THE WAR". The West Australian. Perth: National Library of Australia. 30 October 1944. m/s. 4. Dicapai pada 27 January 2012.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

External links[sunting | sunting sumber]

Templat:Victoria