Sejarah bahasa Inggeris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bahasa Inggeris ialah bahasa Jermanik Barat yang berasal dari dialek Anglo-Frisian yang dibawa ke Britain pada pertengahan abad ke-5 hingga ke-7 AD oleh peneroka Anglo-Saxon. Dengan berakhirnya pemerintahan Rom pada 410 AD, bahasa Latin tidak lagi menjadi pengaruh utama pada bahasa Celtic yang dituturkan oleh majoriti penduduk. Orang dari apa yang sekarang barat laut Jerman, barat Denmark dan Belanda menetap di Kepulauan British dari pertengahan abad ke-5 dan datang ke kultur mendominasi sebahagian besar dari Great Britain selatan hingga abad ke-7. Bahasa Anglo-Saxon, yang kini dikenali sebagai Old English, berasal dari sekelompok dialek Anglo-Frisian yang dituturkan, sekurang-kurangnya oleh peneroka, di England dan Skotlandia selatan dan timur pada awal Abad Pertengahan. Ia berpindah ke beberapa tahap bahasa Celtic yang didominasi sebelum ini. Bahasa Inggeris Lama juga mencerminkan asal-usul asal-usul kerajaan Anglo-Saxon yang ditubuhkan di berbagai tempat di Britain. Dialek West Saxon lewat akhirnya menjadi dominan. Pengaruh berikutnya yang ketara pada pembentukan Bahasa Inggeris Lama berasal dari hubungan dengan bahasa Jerman Utara yang dituturkan oleh Viking Scandinavia yang menakluk dan menjajah sebahagian Britain pada abad ke-8 dan ke-9, yang menyebabkan peminjaman leksikal dan penyederhanaan gramatikal. Dialek Anglian mempunyai pengaruh yang lebih besar pada Bahasa Inggeris Tengah.

Selepas penaklukan Norman pada tahun 1066, Bahasa Inggeris Lama telah diganti, untuk suatu masa, sebagai bahasa kelas atas oleh Anglo-Norman, saudara Perancis, yang juga dikenali sebagai Bahasa Inggeris Tengah. Ini dianggap menandakan berakhirnya era bahasa Inggeris kuno atau Anglo-Saxon, sebagaimana dalam tempoh ini bahasa Inggeris sangat dipengaruhi oleh Anglo-Norman, berkembang menjadi fasa yang kini dikenali sebagai Bahasa Inggeris Tengah. Norman menakluk bercakap Romawi langue d'oil dipanggil Old Norman, yang di Britain berkembang menjadi Anglo-Norman. Banyak kata pinjaman Norman dan Perancis memasuki bahasa setempat dalam tempoh ini, terutama dalam perbendaharaan kata yang berkaitan dengan gereja, sistem mahkamah dan kerajaan. Bahasa Inggeris Tengah dituturkan pada abad ke-15. Sistem ortografi yang ditubuhkan semasa zaman Pertengahan Bahasa Inggeris sebahagian besarnya masih digunakan hari ini. Walau bagaimanapun perubahan dalam sebutan, bagaimanapun, digabungkan dengan penggunaan pelbagai ejaan asing, bermakna ejaan perkataan bahasa Inggeris moden kelihatan sangat tidak teratur.

Bahasa Inggeris Awal - bahasa yang digunakan oleh Shakespeare - bertarikh dari sekitar 1500. Ia menggabungkan banyak pinjaman Renaissance -era dari bahasa Latin dan Yunani Kuno, serta pinjaman dari bahasa Eropah lain, termasuk Perancis, Jerman dan Belanda . Perubahan sebutan penting dalam tempoh ini termasuk Shift Vokal Besar yang berterusan, yang mempengaruhi kualiti vokal paling lama. Bahasa Inggeris yang moden, yang hampir sama dengan yang dikatakan hari ini, telah berlaku pada akhir abad ke-17. Bahasa Inggeris telah dieksport ke bahagian lain di dunia melalui kolonisasi Inggeris, dan kini bahasa dominan di Britain dan Ireland, Amerika Syarikat dan Kanada, Australia, New Zealand dan banyak bekas tanah jajahan yang lebih kecil, dan juga dituturkan secara meluas di India, bahagian Afrika, dan tempat lain. Sebahagiannya disebabkan pengaruh Amerika Syarikat, secara beransur-ansur bahasa Inggeris mengambil status lingua franca global pada separuh kedua abad ke-20. Hal ini terutama berlaku di Eropah, di mana bahasa Inggeris sebahagian besarnya mengambil alih peranan bahasa Perancis dan (lebih awal) Latin sebagai bahasa umum yang digunakan untuk menjalankan perniagaan dan diplomasi, berkongsi maklumat saintifik dan teknologi, dan sebaliknya berkomunikasi di seluruh sempadan negara. Usaha para mubaligh Kristian berbahasa Inggeris telah mengakibatkan Bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua untuk banyak kumpulan lain.[1][2]

Perubahan global di kalangan dialek dan aksen Bahasa Inggeris yang berbeza masih penting pada hari ini. Scots, suatu bentuk bahasa Inggeris yang digunakan secara tradisonal di bahagian-bahagian Scotland dan utara Ireland, kadang-kadang dianggap sebagai bahasa yang berasingan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Snow, Donald (27 April 2001). English Teaching as Christian Mission: An Applied Theology. Herald Press. ISBN 9780836191585.
  2. ^ Burke, Susan E (1998). ESL: Creating a quality English as a second language program: A guide for churches. Grand Rapids, Michigan: CRC Publications. ISBN 9781562123437.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Cercignani, Fausto, Shakespeare's Works and Elizabethan Pronunciation, Oxford, Clarendon Press, 1981.
  • Mallory, J. P (2005). In Search of the Indo-Europeans. Thames & Hudson. ISBN 0-500-27616-1
  • Ringe, Donald R. and Taylor, Ann (2014). The Development of Old English - A Linguistic History of English, vol. II, 632p. ISBN 978-0199207848. Oxford.
  • Simek, Rudolf (2007) translated by Angela Hall. Dictionary of Northern Mythology. D.S. Brewer. ISBN 0-85991-513-1

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • David Crystal (2013). The Story of English in 100 Words. Picador. ISBN 978-1250024206.
  • David Crystal (2015). Wordsmiths and Warriors: The English-Language Tourist's Guide to Britain. Oxford University Press. ISBN 978-0198729136.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]