Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Klang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Klang
Lokasi
 Malaysia Jalan Meru, Peti Surat 105, KLANG, Selangor
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah333412340
Kod sekolahBEB0102
Faks333440711


Sekolah Tinggi Klang (Singkatan: STK; Melayu: Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Klang; adalah sebuah sekolah menengah kebangsaan Malaysia yang terletak di Jalan Meru kira-kira satu kilometer dari pusat bandar Klang, Selangor, Malaysia. Ia terletak bersebelahan dengan Pejabat Pelajaran Daerah Klang. Ia adalah sebuah sekolah lelaki sahaja dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Di peringkat Tingkatan Enam, di mana pelajar mengambil STPM mereka, kelas-kelas mempunyai kedua-dua lelaki dan perempuan. Klang High School adalah salah sebuah sekolah berprestasi tinggi di Selangor semasa pentadbiran British dan sehingga hari ini, ia masih antara sekolah dihormati di Selangor. Sejak penubuhannya, sekolah ini telah melahirkan ramai bakat yang disediakan untuk negara dan luar negara. Di Klang, ia adalah salah satu sekolah yang paling terkemuka dikenali di kalangan orang Klang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Tinggi Klang (Klang High School) pada asalnya dinamakan Sekolah Sementara Inggeris dan terbuka kepada pelajar-pelajar di bandar Klang pada 14 Januari 1928 dengan awal tahun sekolah akademik. Pada mulanya, sekolah ini dijalankan kelas di sebuah pondok kecil di bidang sukan semasa sekolah.

Kerajaan British dapat merasakan keperluan pendidikan Bahasa Inggeris untuk masyarakat setempat di Klang. Oleh itu, selepas mendapat kelulusan daripada kerajaan pusat British di Tanah Melayu, sekolah ini telah diberi kemudahan yang lebih baik oleh kerajaan British, terutamanya bangunan kini dinamakan "Block A" dan "Blok B". Blok utama sekolah (Blok A) telah dirasmikan oleh Sultan Selangor pada 20 Mac 1930.

Semasa Perang Dunia II, pada tahun 1941, Sekolah Tinggi Klang telah digunakan oleh British sebagai ibu pejabat Perkhidmatan Bantuan Perubatan untuk Klang. Terdapat dua doktor dibantu oleh 52 jururawat.Walau bagaimanapun, sekolah ini pergi ke dalam kehancuran apabila Jepun menyerang Klang.Orang awam yang tidak berdosa telah dibunuh oleh tentera Jepun dan kemudahan sekolah rosak semasa perang. Semasa pencerobohan Jepun,sekolah ini telah digunakan sebagai pangkalan tentera dan juga sebagai kem perubatan.Sekolah dibuka semula selepas Perang Dunia II telah digunakan sebagai hospital tentera oleh Pihak Berkuasa Tentera British dan tentera Jepun.

Selepas kemerdekaan Malaysia, ia dikenali sebagai Sekolah Tinggi Klang atau STK singkatan. Pada akhir 1990-an, nama itu ditukar mengikut Kementerian Pelajaran peraturan-peraturan untuk nama sekarang, SMK Tinggi Klang.

[sunting | sunting sumber]

LOGO SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TINGGI KLANG

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Tahun 2028 akan menandakan ulang tahun ke-100 sejak penubuhan Sekolah Tinggi Klang pada tahun 1928. Nama sekolah telah menjadi legenda di kalangan generasi yang banyak di Klang dan Selangor. Satu perayaan besar dijangka pada tahun 2028. Pentadbiran, guru, pelajar, ibu bapa dan kanak-kanak lelaki berusia / alumni akan membantu dalam menganjurkan sambutan besar tahun ulang tahun ke-100 pada tahun itu.

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Klang
Jalan Meru, Peti Surat 105
Selangor, Malaysia
Telefon = 333412340
Fax = 333440711

Pautan luar[sunting | sunting sumber]