Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Pai Wen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Pai Wen
Lokasi
Ranau, Sabah
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah jenis kebangsaan Cina, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6088875381
Kod sekolahXCC5429
Faks088-875381
Laman sesawang


Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Pai Wen atau nama ringkasnya SJK(C) Pai Wen, merupakan sebuah Sekolah jenis kebangsaan Cina yang terletak di Peti Surat 9,.

Pada 2009, Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Pai Wen memiliki 238 pelajar lelaki dan 237 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 475 orang. Ia mempunyai seramai 27 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Cina ditubuhkan atas kesedaran perlunya pendidikan di kalangan orang-orang Cina oleh mendiang Encik Chong Tai Kong, Kapitan Cina Ranau (1946-1986). Satu AJK untuk mewujudkan sebuah sekolah Cina dibentuk. Beliau telah memohon tanah dari kerajaan untuk menjadi tapak sekolah (rujuk pelan lokasi tapak sekolah). Perbelanjaan pembinaan bangunan sekolah adalah hasil derma dari orang-orang Cina setempat. Atas kerjasama dan usaha dari masyarakat Cina setempat, sekolah Cina di Ranau telah didirikan pada tahun 1950 dan dinamakan Sekolah Rendah Hwa Chiaw.

Bilangan muridnya hanyalah dalam lingkungan 10 orang apabila sekolah ini mula beroperasi dengan seorang guru besar merangkap guru yang mengajar. Beliau ialah Encik Lim Xi Ming yang kemudiannya diganti oleh mendiang Encik Lim Chu Keng, Kapitan Cina Ranau (1986-2000). Penggajian mereka pada masa itu datang dari hasil pungutan derma masyarakat Cina setempat. Sejak tahun 1956, polisi pelajaran telah mendapat satu hala yang lebih jelas. Dasar galakan dari kerajaan telah merangsang pertambahan kemasukan anak-anak ke sekolah. Sehingga Jun 1965, bilangan murid mencecah hingga 70 orang. Pada 1964, mendiang Encik Lim Choo Keng yang juga Pengerusi Lembaga Pengurusan Sekolah pada ketika itu menyedari perlunya mencari tapak baru bagi sekolah kerana bangunan sekolah yang sedia ada tidak lagi mampu menampung murid yang semakin bertambah. Kebetulan pula kerajaan Negeri ingin bertukar tapak sekolah ini dengan tapak yang baru.

Pada tahun 1965, pembinaan sekolah baru iaitu tapak yang digunakan hingga sekarang telah siap dibina dengan satu blok bangunan baru yang mempunyai 4 buah bilik darjah, 1 bilik guru dan 1 bilik guru besar. Perpindahan ke sekolah baru ini juga membuka satu era baru kerana nama sekolah ini telah diganti kepada Sekolah Rendah Pai Wen.

Pada tahun 1984, satu lagi blok bangunan telah didirikan hasil usaha AJK Lembaga Pengurusan Sekolah ketika itu yang diketuai oleh mantan lembaga iaitu Encik Abdul Halik Chong, Kapitan Cina Ranau pada masa kini. Pungutan derma ke seluruh negeri Sabah dari para pekedai Cina (kecuali kawasan Pantai Timur Sabah dan Labuan) telah dibuat untuk tabung pembangunan. Selain dari itu, Kuari Tan Shin Dam, Kilang Papan Tempios, Superwood dan Syarikat Perlombongan Mamut juga turut menyumbangkan bahan-bahan pembinaan.

Pada tahun 1990, sebuah lagi blok bangunan didirikan. Pembinaan kali ini termasuk tandas murid, kantin, rumah guru besar, padang permainan dan pagar. Perbelanjaan projek pembangunan ini adalah 100% bantuan modal dari kerajaan negeri. Satu blok bangunan dua tingkat telah siap dibina pada tahun 2005. Tingkat bawahnya dengan 6 buah bilik darjah mulai digunakan pada Ogos 2005.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Pai Wen
Peti Surat 9,
89307, Ranau
Sabah, Malaysia
Telefon = 6088875381
Fax = 088-875381

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]