Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Victoria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Victoria
Lokasi
Kedah Darul Aman
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Jenis Kebangsaan Tamil, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah045000016
Kod sekolahKBD5047


Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Victoria atau nama ringkasnya SJKT Ladang Victoria, merupakan sebuah sekolah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil yang terletak di Kedah.


Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Ladang Victoria telah dibina pada tahun 1947 dengan usaha pihak pengurusan ladang dan merupakan sekolah luar Bandar. Pada mulanya proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah ini dijalankan dalam bangunan tanpa bilik darjah. Tetapi pada tahun 1961 sebuah bangunan baru telah dibina dengan kerjasama dari ibu bapa bagi menampung pertambanhan bilangan murid yang semakin bertambah. Walau bagaimanapun bilik darjah masih tidak mencukupi dan persekolahan terpaksa dijalankan dalam 2 sesi (pagi/petang).

Sebuah bangunan lagi kemudiannya dibina pada tahun 1976 dan siap pembinanya pada tahaun 1978. Dengan keluasan tanah 1.5 hektar dan bangunan yang mencukupi maka sesi persekolahan dijalankan pada waktu pagi sahaja. Selaras dengan perkembangan pesat bangunan negara, semakin ramai ibu bapa telah sedar akan tanggunjawab mereka memberikan pendidikan kepada anak-anak.

Sehubungan dengan itu, sekolah ini turut mengalami pertambahan bilangan murid. Bagi menampung keperluan itu bangunan baru telah dibina atas usaha pihak PIBG dengan sekolah dan dirasmikan pada 29 Ogos1991 oleh YAB Tan Sri Dato Sri Haji Osman bin Hai Aroff, Menteri Besar Kedah D.A. Sekolah ini juga telah dinaikan grednya ke gred A pada tahun 1994. Terdapat 12 kelas bagi tahun 1-6 yang dijalan kan pada sesi pagi dengan jumlah murid seramai 248 orang, 23 tenaga pengajar serta 4 orang kakitangan.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

ANUGERAH YANG DITERIMA
PENCAPAIAN DALAM KO-KURIKULUM

- "CHORAL SPEAKING" (2012)-TEMPAT KE -1

-"CHORAL SPEAKING"(2013)- TEMPAT KE-3

- "PUBLIC SPEAKING" (2013)- TEMPAT KE-1

-"PUBLIC SPEAKING" (2013) - TEMPAT KE-3

-STORY TELLING (2013) - TEMPAT KE -3

PERINGKAT KEBANGSAAN

-SCIENCE FAIR FOR YOUNG CHILDREN (2011)

(BEST PAPER PRESENTATION)

-MENULIS KARANGAN BAHASA TAMIL

(BARATHAS)- 2013

Alamat[sunting | sunting sumber]

ALAMAT SEKOLAH - 09400 PADANG SERAI KEDAH
Emel = sjktldgvictoria.kbb@gmail.com,

Pautan luar[sunting | sunting sumber]