Sekolah Kebangsaan Datu Pengiran Mohamad

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Datu Pengiran Mohamad
Lokasi
D/A Pejabat Pelajaran Daerah Dalat, 96300, Dalat,, Sarawak Bumi Kenyalang
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoBELAJAR DAN BERDISPLIN
Nombor sekolah6084867225
Kod sekolahYBE3501
Guru besarEn Lias bin Haji Daud
GPK Pentadbiran dan AkademikEn Sedek @ Sidek bin Hj Yusu
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridPn Wadi Fatimah binti Suhai
Penolong Kanan KokurikulumPn Jaidah binti Isa
Faks6084867225


Sekolah Kebangsaan Datu Pengiran Mohamad atau nama ringkasnya SK Datu Pengiran Mohamad, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A Pejabat Pelajaran Daerah Dalat.

Pada 2016, Sekolah Kebangsaan Datu Pengiran Mohamad memiliki 213 pelajar lelaki dan 190 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 350 orang. Ia mempunyai seramai 35 orang guru dan 12 orang staf sokongan.2016

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Menyingkap sejarah pembangunan fizikalnya, sekolah ini dibina berdekatan dengan Sungai Batang Oya diatas tanah Encik Idris Bin Iman. Bangunannya berstrukturkan kayu dan berlantaikan nibongserta beratapkan daun rumbiadan berdindingkan daun nipah. Pada awal tahun 1930, bangunan baru dibina bagi menggantikan bangunan sekolah yang lamadan uzur. Struktur dan pelan bangunan hampir sama kecuali nama sekolah telah ditukar kepada” Sekolah Datu Pengiran Mohamad”dan dibawah seliaan Kerajaan British. Bilangan murid bertambah ramai dan murid yang berumur mendominasikan kelas-kelas standard dua dan dan tiga. Nama sekolah ini wujud bersempenadengan nama seorang pembesar tempatan ( SARAWAK NATIVE OFFICER (SNO) iaitu Datu Pengiran Mohamad.

Pada tahun 1941, sekolah ini telah diambilalih oleh pemerintahan jepun. Pada tahun 1945, urusan pentadbiran sekolah diambilalih oleh British setelah Jepun menyerah kalah. Justeru, keadaan sekolah belum begitu ramai murid dan penduduk tidak mahu pergi ke sekolah kerana masih ramai yang susah akibat peperangan dengan tentera Jepun. Seterusnya, pada tahun 1957, sekolah ini dibina semula dan strukturnya agak kuat, teguh dan tapak bangunan juga dipindah ke tempat yang lebih sesuai dan luas. Ramai anak orang Oya belajar di sekolah ini dan bahasa pengantar adalah Bahasa Inggeris disamping Bahasa Melayu diajar sebagai bahasa kedua ( Vermacular).

Setelah Sarawak membentuk Malaysia, keadaan sekolah ini berubah dan prestasi akademik lebih menyerlah cemerlang. Ramai murid yang lulus “ Common Entrance Examination”dan melanjutkan pelajaran keperingkat menengah dah university.

Pada tanggal 7 April 2014 warga SK DPM telah berpindah ke bangunan baru yang terletak dijalan Oya-Dalat. Justeru , SK DPM masih megah gagah dan tersergam indah serta redha untuk mencatat sejarah lantas dihayati oleh generasi muda dalam meniti dan menggapai ilmu pengetahuan. Disinilah para pendidik menabur jasa dan mentarbiakan murid agar lebih cemerlang, Gemilang dan Terbilang dalam senario Pendidikan, disiplin dan arena sukan.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Datu Pengiran Mohamad
D/A Pejabat Pelajaran Daerah Dalat
96300, Dalat
Sarawak, Malaysia
Telefon = 6084867225
Fax = 6084867225

Pautan luar[sunting | sunting sumber]