Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Treacher Methodist

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Treacher Methodist
Lokasi
 Malaysia No. 5, Jln Muzium, 34000, Taiping,, Perak Darul Ridzwan
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6058074888
Kod sekolahAEB6052
Faks6058074888


Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Treacher Methodist atau nama ringkasnya SMK (P) Treacher Methodist, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di No. 5, Jln Muzium.

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Treacher Methodi memiliki 0 pelajar lelaki dan 885 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 885 orang. Ia mempunyai seramai 56 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

122 tahun mendidik fikiran muda kita ...


TMGS (sekarang dikenali sebagai SMK (P) Treacher Methodist) adalah salah satu yang paling awal sekolah baru semua gadis yang akan didirikan di Malaysia. Ini adalah salah satu sekolah popular di Larut, Matang, dan Selama. Hal ini terletak di daerah yang cukup dan tenang. Ini adalah salah satu alasan ibubapa ingin menyekolahkan anaknya ke sekolah ini. Sekolah ini terletak strategik berhampiran sejarah serta bangunan penting seperti Museum (yang merupakan pertama di Malaysia), Taman Tasik, Penjara Taiping serta Stesen Kereta Api pertama Malaysia.

Sekolah ini ditubuhkan pada 1889 oleh mubaligh Methodist.

1889 - Sekolah ini pertama kali didirikan, itu hanya sebuah bangunan kayu dengan hanya 8 murid.

1898 - Kerajaan Perak mula menghadapi masalah dengan sekolah, yang kini mempunyai 22 murid mendaftar. Sekolah ini kemudian dikenali sebagai The Government Girls 'School.

1899 - Selepas beberapa perbincangan antara Mrs William Treacher, isteri Residen Inggeris, dan Bishop James Thoburn, Kerajaan Perak menyerahkan sekolah ini ke Misi Methodist di 4 th. Mei, 1989. Selama tahun ini juga, pendaftaran naik menjadi total 28 murid dengan Mrs Mary Cody, isteri dari seorang mubaligh Methodist dari Penang, sebagai pengetua pertama.

1901 - The tempat sekolah dilanjutkan dengan pemberian tambahan tanah dari Kerajaan Perak. Kepala sekolah kemudian Mrs. Mary Cody.

1902 - Akhirnya, selepas 13 tahun, sekolah itu christianed Lady Treacher Girls 'School untuk menghormati isteri Residen Inggeris pada waktu itu, Mr William Treacher. Sebuah perumahan asrama 25 asrama dibuka. Selama waktu ini, Miss Ethel Jackson mengambil alih dari Mrs. Mary Cody sebagai ketua sekolah. Hebatnya, pendaftaran terus meningkat menjadi total 41.

1905 - Miss Tol dilantik sebagai pengetua sekolah pada bulan Mei dan sekolah terus kemajuan indah.

1908 - Sekolah disiapkan 6 gadis untuk 6 ujian standard untuk pertama kalinya.

1909 - Dua gadis bergabung dengan Treachers muzik Kelas Latihan selepas berjaya melewati tujuh standard mereka, yang merupakan usaha luar biasa pada waktu itu.

1914 - Walaupun Perang Dunia Pertama meletus, sekolah ini diteruskan dan pendaftaran tahun 1918 melonjak hingga 108 murid. Murid lelaki masih diterima masuk pada tahun-tahun awal - bahkan sehingga darjah empat.

1924 - Pertama Cambridge School Certificate Class terancang.

1933 - Jabatan Pekerjaan Umum dibenarkan sekolah untuk menyewa bungalo di dekat persimpangan Jalan Muzium dan Walker.

1934 - Presentasi Bendera Dunia untuk Panduan Taiping pertama Syarikat Lady Treacher Girls 'School.

1935 - Miss Della Olson menjadi pengetua sekolah.

1941 - Berkat Perak Kerajaan yang memberikan bantuan pembangunan $ 30.000, sekolah membina bangunan utama yang terdiri daripada 13 ruang kelas, ruang pertemuan, ruang kakitangan pejabat, Muzik dan Domestik Ilmu bilik. Gedung ini dibuka secara rasmi oleh D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Aziz Musa Ibni Almarhum Abdul KCMCKBC

1949 - Selama tahun ini, sekolah ini mempunyai blok baru yang terdiri dari 6 ruang kelas, dan lapangan sukan diperolehi daripada Kerajaan Perak.

1951 - Awal tahun ini, gedung lain dengan enam kelas dibuka.

1952 - Miss Della Olson kembali ke Amerika Syarikat. Sebuah asrama baru, hadiah dari para wanita Methodist Amerika Syarikat, secara rasmi dibuka oleh Uskup Archer pada 11 th. Februari, 1952.

1953 - Lady Treacher Girls 'School membentuk Persatuan Orang Tua-Guru - yang pertama dari jenisnya di negeri ini Oleh kerana itu, orang tua dan guru mencari peluang untuk membincangkan cara-cara untuk membantu anak-anak mereka untuk memperbaiki. Dewan Prefectorial juga terbentuk.

1954 -Pendaftaran sekolah tahun ini adalah 1,562. Masyarakat dan kelab yang ditubuhkan untuk melayani bakat pelajar. Tahun ini melihat masalah pertama dari majalah sekolah. Dr Clara Perancis, setiausaha eksekutif untuk Asia Tenggara dari Divisi Perempuan Perkhidmatan Kristian Gereja Methodist, membayar sekolah lawatan. Dia membantu sekolah untuk membeli buku-buku perpustakaan dan beberapa peralatan audio-visual.

1957 - Sekolah ini diadakan dalam 2 bahagian dengan Miss Flora Knight sebagai pokok Bahagian Sekunder dan Mrs U Teck Hua sebagai pokok Bahagian Utama.Dalam dua kepala, sekolah berkembang. Ia selama tahun ini juga, bahawa Lady Treacher Girls 'sekolah diubah namanya Treacher Methodist Girls' School, (TMGS).

1959 - Dr Clara Perancis meletakkan batu asas bagi perpustakaan baru dan unit ilmu pengetahuan. Tuan Putri, Raja Perempuan Perak, membuka gedung baru yang terdiri daripada Bilik Sains, Jahit Room, Science Room Domestik dan Perpustakaan yang menelan kos $ 87.000. Ilmu tua dan Ilmu Domestik Bilik ditukar menjadi sebuah kantin, bilik sakit di kapal dan sebuah klinik gigi.

1962 - Sekolah membeli sebidang tanah seluas 5 hektar untuk membina sebuah Sekolah Dasar yang berasingan.

1963 - Sekolah Athletic Sebuah pasukan divisi memenangi Perak Utara Gabungan Sekolah Sukan untuk kesepuluh kalinya yang luar biasa.

1964 - Sekolah kami merayakan 75 th nya, ulang tahun. Permaisuri Mulia-Nya. Sultan Perak, Y.M. Puan Sharifah Salmah, membuka blok baru yang terdiri daripada Ruangan Seni, Ilmu Domestik Dapur, Ruang Menjahit, bilik sakit di kapal, klinik gigi dan ruang kantin-cum-makan pada bulan Julai, 1964 dan didedikasikan oleh Uskup Amstutz. Unit baru kos $ 35,000. Pada tahun ini pula, dua mata pelajaran tambahan, Sains dan Matematik Murni Tambahan diperkenalkan kepada pelajar menengah atas.


1965 - Perpustakaan sekolah bernama Clara Perancis Perpustakaan untuk menghormati Dr Clara Perancis. Menteri Pendidikan memberikan pengiktirafan rasmi terhadap sistem aliran tiga di kelas atas.

1967 - Dua bilik masakan dan ruang jahit disediakan untuk meningkatkan taraf pengajaran Sains Domestik.

1968 - Sebuah makmal biologi baru dibiayai oleh Jabatan Pendidikan dan selesai pada Seni baru / unit Sains.

1970 - Sekolah Dasar yang baru dibuka di tapak baru, berhampiran Taman Tasik.Dengan demikian, bangunan sekolah utama menjadi sekolah menengah sendiri.Sekolah Menengah telah menyumbangkan $ 20.000 terhadap Bangunan Sekolah Dasar Fund.

1971 - Ilmu Bersepadu, Fizik dan Kimia Laboratorium diselesaikan bersama-sama dengan ruangan pertemuan baru. Dua pelajar, Juniata Aman dan Sooriya Kumari, dipilih untuk mewakili Malaysia di rantau Sukan Asia Tenggara (SEAP).

1972 - Miss F.R. Knight bersara selepas 19 tahun sebagai pengetua sekolah. Di bawah bimbingan dia, sekolah telah berkembang dan sekolah terus sehingga di bawah tangan Miss Satwant Kaur, yang mengambil alih sebagai ketua Junaidah Aman diwakili Malaysia pada Sukan Olimpik di Munich, Jerman Barat.

1973 - Junaidah Aman menjadi kebanggaan sekolah ketika ia dalam poket "olahragawati Tahun".

1976 - Sekolah ini memperoleh peratusan tertinggi MCE melewati antara sekolah Taiping. Untuk pertama kalinya, borang 3 murid duduk untuk kertas Matematik Moden untuk pemeriksaan LCE.

1977 - Sebuah sepeda gudang itu dibina di belakang blok 3 borang oleh Persatuan Orang Tua-Guru dan blok tandas diubahsuai.

1978 - Ruangan Seni diubah menjadi makmal Kimia. Borang kami tiga murid mereka mengambil ujian SRP. Dalam Bahasa Malaysia untuk pertama kalinya. Sekolah kami memenangi piala Sekolah Antarabangsa tempatan Debating, Lee Tung cawan Mooi cabaran, untuk tahun kedua berturut-turut.

1979 - Sekolah merayakan ulang tahun ke-90 nya.

1980 - Gelanggang badminton 3 dan sebuah mahkamah tujuan semua dibina.

1981 - Ching Joo Lian, mahasiswa, dipilih untuk mewakili Malaysia di SEA Games di Jakarta.

1982 - The PIBG menyumbang kipas untuk setiap kelas. Pasukan debat sekolah memenangi Lee Tung cawan cabaran Mooi untuk keempat kalinya.

1984 - Pengubahsuai perpustakaan selesai pada tahun ini. Sebuah Ruangan TV dan Ruang Komputer disediakan.

1985 - The Kitchen Ilmu Domestik diubahsuai dengan menambah 2 jahit Bilik, 2 Domestik Ilmu Dapur dan 2 kompor. Sebuah gudang itu dibina di pintu masuk Walker Road. Hal ini disumbangkan oleh Datuk Paul Leong yang juga membuat sumbangan untuk peralatan perpustakaan. Poh Tay Hong telah dipilih untuk bermain tampar untuk Malaysia pada SEA Games di Bangkok. PIBG memutuskan di kantin Day sebagai projek penggalangan dana tahunan.

1986 - Bilik II diubah menjadi kuliah teater dan tandas yang diubahsuai, berkat sumbangan Datuk Paul Leong. The PIBG menyumbang sejumlah besar untuk mengubahsuai Kaunseling Ruang dan klinik gigi tua itu diubah menjadi Bilik Art. Kelab dan Masyarakat dibuat wajib untuk Padam, borang Satu dan Dua gadis '.

1987 - Hostel tua Blok dibeli atas dari Misi Methodist dan ditukar dalam kelas.

1988 - KBSM diperkenalkan. Renovasi dan replanning (toilet) untuk kedua kalinya, dengan koridor baru, pintu dan ruang ganti.

1989 - Hostel Blok diubahsuai menjadi 2 kelas besar, sesuai untuk KBSM. Usaha sedang dilakukan untuk membuat kerja kayu, paip dan lokakarya kuasa untuk murid.

1991 - Pn. Azizah bt. Taib, PPT, dia adalah yang pertama Melayu menjadi Ketua sekolah ini. Dia juga kepala pertama yang memperkenalkan kalendar I dan II. (Takwim I & II) untuk digunakan di sekolah-sekolah. Pada tahun 1996-1997 sekolah ini muncul sebagai sekolah terbersih untuk Zon Utara. Untuk mendorong pelajar untuk menulis, dia memperkenalkan newsletter dikenali sebagai 'Pariwarta'.

1999 - Pn. Zaitone bt. Shaffie sebagai pelaku, dia tidak hanya tempat-tempat penting dalam pencapaian akademik tetapi juga pada perbaikan fizikal bangunan sekolah.Pembantu senior Room, Bilik Operasi, kantin sekolah gerbang serta tandas guru.

2001 - Dr Joan Llewellyn, yang mengajar mata pelajaran ilmu pengetahuan dasar dan Ilmu Kesihatan kurang dari 730 hari dalam TMGS pada tahun 1958, melawat TMGS 10 July 2001 setelah telah meninggalkan Taiping selama 42 tahun sejak 1959.

2002 - Pada tarikh 4 Mac, Miss Maxine Olson, keponakan Miss Della Olson (seorang ketua bekas TMGS), datang untuk berkunjung ke sekolah kami.

2005 - Perpustakaan sekolah mengalami peningkatan baru sesuai dengan era komputer. Sistem lama buku pinjaman dipertingkatkan dengan sistem automasi.Komputer, scanner, printer dan perkhidmatan internet kini disediakan untuk digunakan oleh pelajar.

2006 - Pengenalan sistem sekolah sesi tunggal.

Renovasi dan peningkatan kemudahan di blok tandas pelajar. Kepala sekolah, Pn Zaitone Bt. Shaffie, bersara pada 25 April 2006. Pn Hjh. Salmah Bt. Jaapar yang telah melayani sekolah sebagai Ketua Jabatan dan Kemanusiaan Senior Asisten Pentadbiran, menjadi pokok baru TMGS.

2007 - Pada tarikh, 11 2007 Hjh Pn. Salmah Bt. Jaapar bersara selepas bertugas pendeknya sebagai prinsipal. Pn Noriza Bt. Dato 'Sulaiman, yang telah menjabat sebagai penyelia sekolah petang (Mac 1998-Disember 2005), mengambil alih kemudian.

2008 - Peruntukan dari Perak Kementerian Negara Pendidikan digunakan untuk penyelenggaraan bumbung Blok Knight. Kawat pagar sekolah dipertingkatkan dan diganti dengan pagar konkrit.

2009 - TMGS merayakan ulang tahun ke-120 nya. Sebuah cyclethon diadakan tarikh 17 Januari 2009 untuk memulakan perayaan.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

-,- Alamat -,- 
Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Treacher Methodist
No. 5, Jln Muzium
34000, Taiping
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = 6058074888
Fax = 6058074888

Pautan luar[sunting | sunting sumber]