Sekolah Menengah Kebangsaan Ken Hwa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Ken Hwa (CF)
Lokasi
 Malaysia Peti Surat 55, 89007, Keningau,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Menengah
Moto1 Impian, 1 Harapan, 1 Kemenjadian
Nombor sekolah6087331561
Kod sekolahXFE1021
Pengerusi PIBGEncik Benjamin Kandau (Sementara Sahaja)
PengetuaEncik Goh Soon Peng
Faks6087330561
Laman sesawang


SM Ken Hwa
SM Ken Hwa
SM Ken Hwa

Sekolah Menengah Ken Hwa (CF) atau nama ringkasnya SM Ken Hwa (Cf), merupakan sebuah Sekolah menengah yang terletak di Peti Surat 55.

Pada 2014, Sekolah Menengah Ken Hwa (CF) memiliki 678 pelajar lelaki dan 636 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1314 orang. Ia mempunyai seramai 79 orang guru.2014

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah penubuhan SM Ken Hwa bermula pada 23hb Julai 1965 yang pada ketika itu, daerah Keningau tidak mempunyai sekolah menengah yang menawarkan mata pelajaran Bahasa Cina untuk murid-murid lepasan Sekolah Rendah Cina. Mereka yang telah tamat pengajian di Sekolah Rendah Cina tidak dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat sekolah menengah kerana sekolah yang menawarkan subjek Bahasa Cina berada jauh dari Keningau. Malahan, kebanyakan ibu bapa pada ketika itu berada dalam kehidupan yang susah dan menghadapi masalah kekangan hidup. Justeru, satu mesyuarat khas telah diadakan di Dewan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Yuk Yin yang dianjurkan oleh Sabah Chinese Association. Mesyuarat tersebut telah dihadiri oleh para pemimpin masyarakat setempatm, para dermawan dan sukarelawan. Mesyuarat tersebut telah sebulat suara bersetuju untuk menubuhkan sebuah sekolah menengah aliran Bahasa Cina di daerah Keningau. Sehubungan itu, pada 21hb Mac 1967, sebuah jawatankuasa pengelola telah ditubuhkan yang dipengerusikan oleh En. Chow Shian Zhon manakala Datuk Lee Sen dilantik sebagai sebagai pegawai khas bersama 11 orang jawatankuasa pengelola. Jawatankuasa tersebut akhirnya telah bersependapat untuk mendirikan sebuah sekolah menengah yang dinamakan Sekolah Menengah Ken Hwa. Jawatankuasa tersebut telah mengambil inisiatif untuk mewujudkan 2 buah bilik darjah melibatkan pelajar Tingkatan 1 dan 2 sebagai langkah permulaan.

Penubuhan sebuah sekolah menengah bantuan kerajaan aliran Cina di Keningau sememangnya menghadapai pelbagai kekangan dan cabaran. Walau bagaimanapun, kesungguhan dan komitmen yang jitu ditunjukkan oleh Datuk Lee Sen dengan kerjasama para sukarelawan akhirnya membuahkan hasil. Jawatankuasa tersebut telah berusaha dengan mengutuskan surat rasmi melalui Pemangku Ketua Menteri Sabah kepada Kementerian Pelajaran Pusat dan Jabatan Pelajaran Sabah bagi memberikan penjelasan tentang situasi kesulitan dalam kalangan masyarakat setempat akibat ketiadaan sebuah sekolah menengah aliran Cina. Justeru, pada 18hb November 1967, pihak Kementerian Pelajaran akhirnya memberi kelulusan untuk pembinaan Sekolah Menengah Aliran Cina di Keningau. Lembaga Pengurusan Sekolah yang pertama telah berjaya ditubuhkan yang dipengerusikan oleh Datuk Lee Sen pada 3hb Disember 1967. Sekolah tersebut telah didaftarkan dengan rasminya sebagai Sekolah Menengah Aliran Cina bantuan kerajaan pada 8hb Disember 1967.

[sunting | sunting sumber]

Pada logo SM Ken Hwa, terdapat sekuntum bunga orkid yang mekar pada suatu latar belakang yang berwarna biru muda. Orkid ini berasal dari negeri Sabah dan tumbuh di kawasan-kawasan yang bersuasana nyaman, bersih dan tenteram. Warna putihnya melambangkan kesucian, keikhlasan dan kesungguhan untuk memperolehi ilmu pengetahuan. Bunga orkid ini mencerminkan tujuan pendidikan adalah untuk mengembangkan potensi-potensi yang ada pada seorang kanak-kanak dalam persekitaran yang aman-damai,harmonis dan berdisiplin. Warna latar belakang biru muda itu menggambarkan kualiti-kualiti keharmonian, kekitaan dan perpaduan iaitu unsur-unsur yang perlu dalam komuniti yang pelbagai keturunan, kebudayaan dan kepercayaan.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Ken Hwa (CF)
Peti Surat 55
89007, Keningau
Sabah, Malaysia
Telefon = 6087331561
Fax = 6087330561

Pautan luar[sunting | sunting sumber]