Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Balik Pulau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Balik Pulau
Lokasi
Jalan Sungai Nipah, 11020, Balik Pulau,, Mutiara Timur
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6048668262
Kod sekolahPEA3034
Faks6048662230


Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Balik Pulau atau nama ringkasnya SMK Seri Balik Pulau, merupakan sebuah sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jalan Sungai Nipah.

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Balik Pulau memiliki 782 pelajar lelaki dan 768 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1550 orang. Ia mempunyai seramai 107 orang guru.2009

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Balik Pulau
Jalan Sungai Nipah
11020, Balik Pulau
Pulau Pinang, Malaysia
Telefon = 6048668262
Fax = 6048662230

Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Balik Pulau (singkatan:SMK Seri Balik Pulau) ialah sebuah sekolah yang terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang, Malaysia. Sekolah ini siap dibina pada tahun 1966.


Rumah Sukan[sunting | sunting sumber]

SMKSBP mempunyai empat rumah sukan iaitu Seri Penara (merah), Seri Genting (hijau), Seri Kongsi (kuning), Seri Betong (biru), Seri Perlis (ungu) dan Seri Pinang (oren).

Misi Sekolah[sunting | sunting sumber]

MEREALISASIKAN SEKOLAH SEBAGAI PUSAT PEMBANGUNAN MANUSIA BAGI MELAHIRKAN INSAN BERILMU, BERKEMAHIRAN, BERKETRAMPILAN, BERAKHLAK, BERTANGGUNGJAWAB, DAN BERUPAYA MEMBERI SUMBANGAN BERGUNA KEPADA MASYARAKAT DAN NEGARA YANG DICERMINKAN OLEH FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA.

Falsafah Sekolah[sunting | sunting sumber]

Usaha sekolah ingin melahirkan para pelajar yang berilmu pengetahuan berketrampilan, berdisiplin dan berakhlak mulia melalui khidmat guru-guru yang berkemahiran dan dedikasi menyampaikan pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan pendekatan dan kaedah yang sesuai, berkesan dan mutakhir. Guru-guru akan sentiasa memberi bimbingan dan inspirasi melalui latihan intelektual dengan matlamat mencapat kecemerlangan dan kesejahteraan diri pelajar-pelajar.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]