Sekolah Menengah Kebangsaan Terusan Lahad Datu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Terusan Lahad Datu
Lokasi
JALAN SILAM, KM 8, KG TERUSAN, 91116 Lahad Datu, Sabah
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Moto ILMU, IMAN, AMAL
Ditubuhkan (2010-10-27) 27 Oktober 2010 (umur 13)
Kod sekolahXEA3107
Laman sesawang


Sekolah Menengah Kebangsaan Terusan Lahad Datu atau nama ringkasnya SMK Terusan Lahad Datu, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Lahad Datu, Sabah.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Terusan Lahad Datuadalah sebuah sekolah harian gred B yang telah disiapkan sepenuhnya dan diserahkan secara rasmi kepada KPM, JPN dan Sekolah pada 27hb Oktober 2010. Seterusnya hari persekolahan bermula pada 03 Januari 2011. Lokasi sekolah ini adalah di daerah Lahad Datu, Sabah.

Pada awal pengambilan pelajar, sekolah-sekolah yang menjadi pembekal pelajar tingkatan 1 kepada sekolah ini ialah Sekolah Kebangsaan Terusan, Sekolah Kebangsaan Lahad Datu IV, Sekolah Kebangsaan Amalania, Sekolah Kebangsaan Jeroco, Sekolah Kebangsaan Kennedy Bay, dan Sekolah Kebangsaan Kampung Silam. Manakala pelajar tingkatan 2 dan tingkatan 4 adalah pelajar yang berasal dari SM ST. Dominic, Sekolah Menengah Kebangsaan Sepagaya, dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agaseh dan beralamat tempat tinggal yang dizonkan bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Terusan.

Pengambilan pertama pelajar adalah pada tahun 2011 pelajar sejumlah 312 orang terdiri daripada tingkatan 1, tingkatan 2, dan tingkatan 4 sahaja dengan 18 orang guru.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Panglima Assam Kumbang
JALAN SILAM, KM 8, KG TERUSAN LAHAD DATU
91116 LAHAD DATU
Sabah,  Malaysia
Telefon =
Fax =

Pautan luar[sunting | sunting sumber]