Sekolah Menengah La Salle, Kota Kinabalu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sekolah Menengah La Salle, Kota Kinabalu (English: La Salle School Kota Kinabalu) adalah sekolah menengah co-educational untuk lelaki dan perempuan (kebanyakannya lelaki) dan salah satu sekolah tertua di Kota Kinabalu pantai Borneo di Malaysia Timur.


Sekolah Menengah La Salle
La Salle Secondary School
Lokasi
Jalan Murni, Tanjung Aru,
Kota Kinabalu,

 Malaysia, Peti Surat 88100, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolah Sekolah Menengah Kebangsaan
MotoFides et Opera
Ditubuhkan1953
PengetuaMr. Vijaya Kumar A/L Arumugam
Kelas ditawarkanTingkatan 1 hingga Tingkatan 5, dan Pra-U (Rendah 6 dan Atas 6)
Bilik kelasVega, Rigel, Capella, Procyon, Agena
Laman sesawang
Map


Ia ditubuhkan pada tahun 1953 oleh Bapa Bernard Davies sebagai Missionary Mill Hill. Walaupun menjadi sekolah misi, pelajar terdiri daripada semua kaum tanpa mengira agama.

Sekolah Menengah La Salle, Kota Kinabalu dibahagikan kepada dua bahagian tanah. Blok Kanan (Tingkatan 4 hingga Tingkatan 6), kekal di lokasi semasa. Blok Junior (Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3) telah dipindahkan ke tempat baru untuk menampung peningkatan kemasukan pelajar.

Sekolah menengah satu sesi terletak di Tanjung Aru. Ia berjarak beberapa minit berjalan kaki dari Pekan Tanjung Aru. Di sebelah Block Senior ialah SM Stella Maris.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah La Salle Kota Kinabalu ditubuhkan pada Julai 1903 sebagai Sekolah Rendah Sacred Heart oleh Bapa Van Der Heyden. Sekolah ini bermula dengan visi untuk memberi pembelajaran yang sihat untuk memenuhi keperluan penduduk muda yang semakin meningkat. Menjelang Jun 1913, sekolah ini mempunyai sekitar 50 pelajar yang meningkat kepada 215 pada tahun 1923. Antara tahun 1941 dan 1945, bangunan sekolah kayu dengan lapan kelas dibina di tapak di mana Sekolah Rendah Sacred Heart kini berdiri.[1]

Father Van Der Heyden

Apabila minat yang semakin meningkat dalam pendidikan dimaklumkan, pendaftaran murid mula meningkat. Sekolah ini didaftarkan secara rasmi dengan Jabatan Pendidikan Borneo Utara pada 24 September 1947. [perlu rujukan]

Pada awal 1950-an, Misi Katolik memulakan sekolah menengah Sacred Heart dan Bapa Bernard Davies yang berkhidmat sebagai Pengetua pertama. Pada tahun 1953, Misi Katolik memperoleh tanah seluas 3 hektar di Tanjung Aru dan memindahkan sekolah ke tempatnya sekarang.[1]

Menjelang 1958, La Salle Brothers mengambil alih pengurusan sekolah dengan Brother Raphael Egan sebagai Pengetua pertama. Pada 22 Mei 1958, Sekolah Menengah Sacred Heart kemudiannya dinamakan semula Sekolah Menengah La Salle. Nama ini diperolehi selepas pengasas, John Baptist De La Salle yang impiannya untuk perubahan sosial untuk menyentuh hati muda adalah konsep.

Sekitar 1951/52, Misi Katolik menubuhkan Sekolah Menengah Sacred Heart dengan Bapa Davies sebagai Pengetua pertama sekolah. Pada tahun 1953, Misi Katolik memperoleh tanah seluas 7.6 ekar di Tanjung Aru, sehingga memindahkan sekolah ke tapak sekarang.

Sekolah ini bersekutu dengan institusi pengajian Lasallian lain di Malaysia.

Lencana Sekolah[sunting | sunting sumber]

Lencana Sekolah La Salle, mempunyai bentuk perisai. Ia terbahagi kepada tiga bahagian. Bahagian atas dikuasai oleh Bintang. Puncak ini mempunyai hubungan rapat dengan Perintah La Salle.

Meterai Pesanan adalah Bintang pada bidang azure (biru) (latar belakang). Bintang, ketika menyampaikan cahaya, menyebabkan kita meninggikan pemandangan kita. Ia telah menjadi simbol dari cita-cita tinggi yang kita harus berusaha untuk mencapai kehidupan. Ini adalah peringatan bintang yang memandu tiga orang Bijaksana ke Betlehem ketika Yesus dilahirkan.

Di sebelah kanan pemakai lencana adalah lampu kecil dan buku terbuka. Lampu adalah simbol cahaya pengetahuan dan lampu bersama dengan buku itu boleh diambil sebagai sebatian kajian atau proses pembelajaran.

Di sebelah kiri atau sisi "Sinister", terdapat tiga bilah bengkok atau chevrons, menyerupai V yang terbalik. Chevrons adalah peluk tangan keluarga La Salle, yang merujuk kepada keturunan keluarga La Salle yang kaki mereka patah dalam peperangan ketika berjuang untuk raja.

Akhirnya, moto "Beriman dan Beramal atau" Fides et Opera "- i.e. 'Dengan Iman dan Perbuatan' mengingatkan kita untuk membuktikan kepercayaan kita kepada Tuhan dan kebenaran dengan berbuat baik.

Pengetua[sunting | sunting sumber]

  • Father Bernard Davies M.H.M (1952–1954)
  • Father. Arthur Crowther M.H.M (1954–1958)
  • Brother Raphael Eagan FSC (1958–1966)
  • Brother Brendan Dunne FSC (1966–1969)
  • Datuk Brother Charles Michael O’Leary FSC (1969–1986)
  • Mr. Stanley Liew Hyuk Hiong (1987–1999)
  • Dr. Edward Miku Tionsu (2000–2003)
  • Mdm. Katherine Philip (2004–2006)
  • Mdm. Julia Willie Jock, ADK, ASDK (2006–2016)
  • Mdm. Mary Macdalena A. Komuji (2016–2022)
  • Mr. Vijaya Kumar A/L Arumugam (2023-Present)

Alumni yang terkenal[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Sabah Secondary Schools