Sekolah Menengah Muda Hashim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 4°49′07.3″N 114°39′52.7″E / 4.818694°N 114.664639°E / 4.818694; 114.664639

Sekolah Menengah Muda Hashim
Alamat
Jalan Sungai Besar
Bukit Bendera, TA1341, Tutong
Brunei
Maklumat
Jenismenengah, kerajaan
Ditubuhkan1961
PengetuaHaji Mohamad Saiful Bahrin Bin Haji Sabli
Jantinasekolah lelaki
Buku tahunanRentis
Map

Sekolah Menengah Muda Hashim (SMMHT) ialah sebuah sekolah menengah lelaki kerajaan di Daerah Tutong, Brunei. Pengetua semasa ialah Ismail OKS Haji Tengah.[1]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Muda Hashim dinamakan sempena Pengiran Muda Hashim bin Pengiran Anak Abdul Rahman, ahli keluarga diraja Brunei. Walau bagaimanapun, jangan dikelirukan dengan Raja Muda Hashim, seorang anak Sultan Brunei yang hidup pada abad kesembilan belas dan memainkan peranan penting dalam penglibatan James Brooke dalam sejarah Sarawak .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pendidikan menengah yang akan menjadi asas Sekolah Menengah Muda Hashim bermula pada tahun 1961 dengan pengenalan kelas selepas Kelas VI di Sekolah Rendah Muda Hashim , kemudian dikenali sebagai Sekolah Melayu Muda Hashim.[2] Pada tahun 1966, Sekolah Menengah Melayu Pertama ( Sekolah Menengah Pertama Melayu) ditubuhkan di ibu negara yang menyediakan pendidikan menengah dalam aliran Melayu. Kemudian, seksyen sekunder di Sekolah Melayu Muda Hashim menjadi Sekolah Menengah Melayu Pertama dengan pemisahan pentadbiran dari bahagian utama serta pengenalan pengetua sekolah sebagai ketuanya.[2]

Pada 1 Mei 1971, sekolah menengah berpindah ke tempat sekarang dan pada tahun berikutnya bertukar nama kepada Sekolah Menengah Melayu Muda Hashim[2]. Sekolah ini akhirnya menggugurkan kata 'Melayu' dari namanya tidak lama selepas ia memperkenalkan aliran Bahasa Inggeris dan apabila bahasa Inggeris akhirnya menjadi bahasa pengajaran utama, seperti sekarang ini.

Sekolah Menengah Muda Hashim menjadi sekolah menengah satu jantina, hanya menerima pelajar lelaki, bermula pada tahun 1998.[2] Pada masa ini, terdapat tiga sekolah menengah di negara ini, yang lain ialah Maktab Sultan Omar Ali Saifuddien dan Ma'had Islam Brunei. Ia juga merupakan salah satu daripada tujuh sekolah menengah satu jantina di seluruh negara, yang empat selebihnya hanya menerima pelajar perempuan.

Akademik[sunting | sunting sumber]

Sekolah ini menyediakan pendidikan menengah yang bermula pada Tahun 7. Pada amnya, pelajar akan belajar selama lima tahun, iaitu sehingga Tahun 11. Walau bagaimanapun, beberapa pelajar boleh memilih untuk menyelesaikan dalam hanya empat tahun, iaitu pada Tahun 10, melalui Skim Express SPN-21. Walau bagaimanapun, pembelajaran tertinggi adalah pada pengambilan pepriksaan Tahap GCE O dan / atau IGCSE.[3]

Sesetengah pelajar boleh meneruskan pada Tingkatan Enam , di mana pelajar yang tinggal di daerah ini akan mendaftar di Pusat Tingkatan Enam Tutong. Yang lain boleh meneruskan di sekolah-sekolah teknikal dan vokasional, khususnya sekolah-sekolah di bawah Institut Pendidikan Teknikal Brunei , yang berada di luar daerah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "SM Muda Hashim catat peningkatan – Media Permata Online". Media Permata Online (dalam bahasa Inggeris). 2017-03-17. Dicapai pada 2017-08-30.
  2. ^ a b c d Puak Tutong: Sejarah dan Perkembangan Awal Sosio-Budaya. Bandar Seri Begawan: Pusat Sejarah Brunei. 2004. m/s. 159–162.
  3. ^ "Ministry of Education, Brunei Darussalam - Secondary Education". www.moe.gov.bn (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-07-20.