Sekolah Menengah Sains Sembrong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Sains Sembrong
Lokasi
Sembrong,, Kluang, Johor Darul Takzim.
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Kerajaan, Sekolah Berasrama Penuh
MotoIhsan Ilmu Khalifah
PengetuaTuan Rozlan bin Zolkaply @ Zulkifli
GPK Pentadbiran dan AkademikPuan Salwa binti Hashim
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridEn. Sazali bin Rohani
Penolong Kanan KokurikulumPuan Juliana binti Jumaat
Laman sesawang


Sekolah Menengah Sains Sembrong (SASEM) merupakan ‘edisi terkini’ dalam sistem Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di Malaysia menjadikan jumlah SBP sebanyak 64 buah. Lahir hasil cetusan idea daripada Dato’ Sri Hishammuddin Bin Tun Hussein, ahli Parlimen Sembrong pada tahun 2008, yang juga merupakan Menteri Pendidikan ketika itu, yang menginginkan anak-anak tempatan Johor khasnya dari sekitar kawasan Parlimen Sembrong berpeluang untuk menimba ilmu dan mendapat pengalaman bersekolah di Sekolah Berasrama Penuh (SBP). Hasrat ini berjaya direalisasikan apabila SASEM memulakan sesi persekolahan pada 1 Januari 2012.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Sains Sembrong (Sekolah Sains Menengah Sembrong) atau SASEM adalah sebuah sekolah perumahan yang baru ditubuhkan di Kluang, Johor. Sekolah ini telah selesai dan secara rasmi diserahkan kepada Kementerian Pelajaran pada bulan April 2011.

Kumpulan pertama pelajar yang didaftarkan sebelum cuti sekolah akhir tahun pada bulan November 2011. Mereka kembali sebagai pelajar Tingkatan 2 pada Januari 2012. Pada masa ini, terdapat kira-kira 500 pelajar yang mendaftar di sekolah, yang terdiri daripada pelajar Tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 4 . Dari segi bilangan kelas, pelajar Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 membentuk lima kelas di mana pelajar Tingkatan 4 terdiri daripada tujuh kelas.

Kawasan Sekolah[sunting | sunting sumber]

SASEM mempunyai dua padang, satu untuk hoki dan satu lagi untuk Ragbi, Bola Sepak dan Acara Padang lain. Hanya terdapat tiga tempat letak kereta di blok akademik dan dua di asrama, satu untuk setiap perempuan dan asrama lelaki. Terdapat dua gelanggang bola keranjang di sekolah dan satu dewan besar yang mempunyai panggung dengan langsir dan tiga gelanggang badminton. Terdapat satu gelanggang bola tampar di asrama lelaki dan asrama gadis. Terdapat tambahan gelanggang Sepak Takraw di asrama lelaki. Sekolah ini juga dilengkapi dengan makmal bagi setiap mata pelajaran sains (Sains, Fizik, Kimia dan Biologi), satu bilik untuk Bahasa Perancis dan Bahasa Jepun, bilik muzik, studio seni, ruang tontonan dan juga Multimedia Studio. Bilik-bilik dan kawasan sukan disediakan untuk penggunaan pelajar di bawah pengawasan guru.

Bandar terdekat ke sekolah ialah Bandar T6, yang terletak kurang dari lima minit ke sekolah. Bandar T6 adalah sebuah bandar kecil yang menarik dilengkapi dengan beberapa kedai runcit dan sebuah masjid yang mana para pelajar lelaki pergi untuk solat Jumaat mereka. Bandar ini bagaimanapun bukanlah tempat para pelajar pergi untuk acara mingguan mereka, bas sekolah biasanya akan membawa murid-murid mereka ke bandar Kluang, yang terletak 12 km dari sekolah. Sekolah ini juga berdekatan dengan Hospital Kluang, Hospital Enche 'Besar Hajjah Kalsom, di mana penjaga asrama akan membawa pelajar sakit untuk rawatan atau pemeriksa.