Selangor F.C. B-23

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Selangor FC II)
Selangor B-23
Nama penuhKelab Bolasepak Selangor Bawah 23 tahun
GelaranGergasi Muda
Gergasi Merah
Nama pendekSFC B-23
SEL B-23
Diasaskan1967; 57 tahun yang lalu (1967) sebagai PKNS FC
2 October 2020; 3 tahun yang lalu (2 October 2020), sebagai Kelab Bolasepak Selangor (bergabung dengan FAS)
StadiumStadium UiTM
(Kapasiti: 10,000)
PemilikRed Giants FC Sdn Bhd
PresidenTengku Amir Shah
JurulatihAbdifitaah Hassan
LigaPiala MFL
2023Piala MFL, ke-1 darpada 7 pasukan (Pusingan 1, Kumpulan B)
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga
Musim semasa

Kelab Bola Sepak Selangor Bawah 23, atau lebih dikenali sebagai Selangor B-23 , sebuah kelab pasukan simpanan bola sepak Malaysia profesional Selangor, yang berpangkalan di Shah Alam, Selangor, Malaysia. Kelab ini digelar Gergasi Muda. Ditubuhkan pada 1967 sebagai sebahagian daripada kelab sukan dan rekreasi Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (KSR PKNS). Kelab itu dahulunya dikenali sebagai PKNS FC apabila kelab itu digabungkan dengan Persatuan Bola Sepak Selangor, kemudian ditukar menjadi pasukan simpanan (sebagai sebahagian daripada peraturan kelab simpanan Liga Bola Sepak Malaysia) di bawah pasukan utama Selangor dan dijenamakan semula sebagai Selangor II sebelum kemudiannya dikenali sebagai Selangor U-23. Kelab itu kini bermain dalam Piala MFL dan bermain di tempat sendiri di Stadium UiTM dengan kapasiti 10,000 tempat duduk.

Tidak seperti di England, pasukan simpanan di Malaysia bermain dalam piramid bola sepak yang sama dengan pasukan pertama mereka dan bukannya sistem yang berasingan. Bagaimanapun, pasukan simpanan tidak boleh bermain di bahagian yang sama dengan pasukan pertama mereka. Oleh itu, pasukan itu tidak layak untuk dinaikkan ke Liga Super Malaysia, atau mengambil bahagian di mana pasukan induk mereka bertanding. Pasukan simpanan juga tidak lagi dibenarkan menyertai pertandingan piala selain Piala Cabaran Malaysia.

Pasukan ini secara rasminya dikenali sebagai Selangor B-23 dalam promosi dan laman web rasmi kelab, kerana Liga Bola Sepak Malaysia, badan induk dua bahagian teratas dalam sistem liga bola sepak Malaysia mempunyai peraturan yang melarang pasukan simpanan mempunyai nama yang berbeza daripada mereka. pasukan induk.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

1967–2003: Permulaan[sunting | sunting sumber]

Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) telah terlibat dalam arena sukan sejak 1967 melalui penubuhan Kelab Sukan dan Rekreasi di dalam organisasi untuk kakitangan mereka terlibat dalam aktiviti sukan dan rekreasi. Pasukan bola sepak Kelab Sukan dan Rekreasi PKNS mempunyai kakitangan sendiri sebagai pemain bola sepak pada peringkat awal. Pasukan bola sepak itu mencipta nama antara 1970-an hingga 1980-an sebagai salah satu pasukan di negeri Selangor yang beraksi dalam Liga Selangor di peringkat negeri dan Piala FAM Malaysia peringkat kebangsaan bersama pemain terkenal seperti Mokhtar Dahari, R. Arumugam, K. Rajagopal, Reduan Abdullah dan Santokh Singh yang turut berkhidmat sebagai kakitangan PKNS. Piala FAM Malaysia dibuka kepada pasukan kelab dari 1974 dan seterusnya manakala Piala Malaysia terhad kepada pasukan negeri, tetapi beberapa pemain PKNS muncul dalam kedua-dua pertandingan.[1]

Penglibatan kelab dalam bola sepak telah menyaksikan banyak pencapaian. Kelab ini telah melahirkan beberapa pemain bola sepak yang bukan sahaja berjaya di peringkat kelab tetapi juga di peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Rutin mereka adalah bekerja pada waktu siang dan malam untuk berlatih untuk kelab bola sepak syarikat itu bermain dalam perlawanan liga negeri dan Piala FAM Malaysia, dengan kemungkinan juga bermain untuk negeri Selangor dalam Piala Malaysia. Kelab Sukan dan Rekreasi PKNS pertama kali menjuarai Piala FAM Malaysia bersama India Negeri Sembilan pada 1978 selepas kedua-dua pasukan terikat 0-0. Pada tahun berikutnya, kelab itu menewaskan Hong Chin 2–1 untuk memenangi Piala FAM Malaysia. Antara pemain yang membentuk skuad ini ialah K. Rajagobal, Mokhtar Dahari, Santokh Singh dan R. Arumugam yang juga merupakan perlawanan tetap pasukan negeri Selangor.

2004–2015: Sebagai Kelab Bola Sepak PKNS[sunting | sunting sumber]

Selepas memenangi Piala FAM Malaysia pada 2003, kelab itu telah ditubuhkan sebagai pasukan bola sepak profesional yang dikenali sebagai Kelab Bola Sepak PKNS (PKNS FC) pada 2004 untuk bersaing dalam Liga Perdana Malaysia yang baru ditubuhkan yang dianjurkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM). Kelab itu menjadi pemain tetap dalam liga selepas mereka mencapai kenaikan pangkat ke liga pada tahun 2004 sebagai juara Piala FAM Malaysia tahun sebelumnya, kekal di bahagian itu untuk sepanjang tahun 2000-an.[2]

Pada 2012, PKNS melebarkan sayapnya ke Liga Super Malaysia selepas memenangi Liga Perdana Malaysia pada musim 2011. Pertubuhan itu telah memperuntukkan sejumlah wang kepada PKNS untuk menyokong semua pasukan peringkat umur yang berada di bawah panji-panji PKNS. Ini termasuk pasukan pertama dalam Liga Super Malaysia, pasukan Bawah 21 tahun dalam Piala Presiden, pasukan amatur dalam Liga Selangor, serta pasukan Bawah 17 tahun dalam Piala Belia KPM-FAM. Kelab itu bermain dalam liga divisyen teratas negara, Liga Super Malaysia selama beberapa musim sebelum diturunkan ke Liga Perdana Malaysia pada musim 2014. Tetapi selepas menghabiskan dua tahun dalam Liga Perdana Malaysia, kelab itu mencapai kenaikan semula ke Liga Super Malaysia selepas menduduki tempat kedua pada 2016.

2016–2019: Penswastaan Kelab Bola Sepak PKNS[sunting | sunting sumber]

Sebagai sebahagian daripada usaha penswastaan Liga Bola Sepak Malaysia (MFL), badan organisasi dan syarikat yang mengendalikan dan mengendalikan Liga Malaysia, untuk mengubah dan memajukan bola sepak Malaysia ke hadapan.[3][4] Setiap kelab dalam Liga Super Malaysia dan Liga Perdana Malaysia dikehendaki mendapatkan lesen Peraturan Pelesenan Kelab Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM CLR) untuk bersaing dalam Liga Malaysia. Pasukan itu diperbadankan sebagai sebuah syarikat swasta di bawah nama PKNS Sports Sdn Bhd.

Pada 2016, PKNS meninggalkan gabungannya dengan Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) demi mematuhi keperluan pelesenan.[5] Kelab itu bagaimanapun memilih untuk bergabung dengan Persatuan Bola Sepak Melayu Selangor demi menjamin masa depannya dan bersama sembilan pasukan remajanya yang lain semasa konflik antara mereka dan FAS apabila FAS memutuskan untuk menghentikan penyertaan PKNS dalam Liga Super Malaysia 2017.[3][6] FAM telah menjelaskan bahawa PKNS tidak perlu bergabung dengan mana-mana ahli gabungan FAM lain untuk bersaing dalam mana-mana pertandingan yang diuruskan oleh MFL.[4]

Kelab ini memperoleh Lesen CLR FAM untuk bermain dalam Liga Super Malaysia 2018 dan juga memperoleh Lesen Kelab AFC dan layak bermain sama ada dalam Liga Juara-Juara AFC 2018 atau Piala AFC 2018 jika kelab itu layak secara merit. Pada tahun 2019, kelab itu juga dapat memperoleh semua lesen kelab seperti musim sebelumnya. Pada penghujung musim 2019, PKNS FC kemudiannya ditukarkan sebagai pasukan simpanan (sebagai sebahagian daripada peraturan kelab feeder dalam Liga Bola Sepak Malaysia) di bawah pasukan utama Selangor dan dijenamakan semula sebagai Selangor FC II.

2020: Bergabung dengan Kelab Bolasepak Selangor[sunting | sunting sumber]

Pasukan itu kini secara rasmi dikenali sebagai Selangor II (sebelumnya dikenali sebagai Selangor B-23) sebagai sebahagian daripada projek pasukan pertama untuk mencipta DNA baharu untuk bola sepak di Selangor serta laluan pembangunan untuk pasukan simpanan lain di bawah satu pasukan utama Selangor, dengan bimbingan Michael Feichtenbeiner yang juga bertindak sebagai pengarah teknikal kelab induk itu. Bermula dari musim 2020, sebagai sebahagian daripada penstrukturan semula dan penjenamaan semula sebagai Selangor II, kit pasukan akan sama seperti pasukan pertama. Kit ini dihasilkan oleh syarikat pakaian sukan Sepanyol, Joma dan ditaja secara rasmi oleh Joma Malaysia.

Jenama dan identiti[sunting | sunting sumber]

Crest dan Warna[sunting | sunting sumber]

Lambang asal yang mula dicipta pada 1936 adalah hasil gabungan Persatuan Bola Sepak Selangor (SFA) dan Liga Bola Sepak Persatuan Selangor (SAFL) yang mengandungi lambang seladang (gaurus). Pada awal 1970-an, lambang FA Selangor, ketua seladang, telah digantikan dengan Bendera dan jata Selangor dan huruf Inggeris dalam lambang FA Selangor ditulis dalam bahasa Melayu.

Puncaknya berbentuk seperti perisai, manakala lambang pada bahagian atas lambang itu berasal daripada lambang Majlis Negeri Selangor. Ciri-ciri warna pada jambul merupakan warna utama negeri Selangor yang melambangkan Keberanian bagi merah dan Royalti bagi kuning.

Pasukan utama[sunting | sunting sumber]

Selangor FC

Pasukan Simpanan[sunting | sunting sumber]

Kits[sunting | sunting sumber]

Dari tahun 2000-an, kit pasukan telah dikeluarkan oleh pelbagai syarikat termasuk Nike, Adidas, Lotto dan Kappa.

Tahun Pengilang kit Penaja baju
2004 Adidas Dunhill
2005 TM Net
2005–06
2006–07
2007-08 Celcom
2009 Nike Streamyx
2010 wanga TM
2011 Kappa PKNS
2012–2014 Lotto
2015–2018 Kappa
2019 Lotto
2020–2023 Joma[7] PKNS & Vizione

Padang[sunting | sunting sumber]

Stadium[sunting | sunting sumber]

Pusat Latihan[sunting | sunting sumber]

Pusat Latihan Selangor FC, tempat latihan semasa Selangor U-23, dikongsi dengan pasukan utama Selangor

Kemudahan latihan tersebut terletak di Kompleks Sukan SUK, Seksyen 5, Shah Alam. Pusat latihan seluas 400,000 kaki persegi bernama Pusat Latihan Selangor FC (yang dahulunya dikenali sebagai Pusat Latihan Selangor FA) itu dirasmikan oleh presiden kelab itu, Tengku Amir Shah dalam satu majlis yang dihadiri Menteri Besar Selangor Amirudin Shari, penaja kelab, ahli Exco persatuan dan wakil media pada 24 Julai 2019. Kemudahan ini juga mempunyai kompleks pejabat untuk kakitangan pengurusan dan kakitangan teknikal, dua padang bersaiz FIFA, gimnasium, kawasan rawatan fisio, ruang rehat pemain, bilik persalinan, pantri, dsb.[8]

Vizione Holdings Berhad, rakan kongsi strategik kepada Selangor merupakan penyumbang terbesar kepada pembinaan kemudahan bernilai RM1.5 juta itu.[9]

Pemain[sunting | sunting sumber]

Skuad semasa[sunting | sunting sumber]

Sehingga 1 August 2023[10]

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
GK Malaysia Alfaiz Zula'amin U23
GK Malaysia Daniel Akmal U23
GK Malaysia Aizul Hakim U23
66 GK Malaysia Syahmi Adib Haikal U23
DF Malaysia Brandon Liew U23
DF Malaysia Raimi Shamsul U23
DF Malaysia Faiz Amer U23
DF Malaysia Fakrul Fareez U23
DF Malaysia Daniel Edzuan U23
DF Malaysia Alif Farhan U23
DF Malaysia Danish Irfan U23
DF Malaysia Aiman Hakimi U23
DF Malaysia Zharif Zaini U23
MF Malaysia Azannis Adzri U23
MF Malaysia Haiqal Haqeemi U23
No. Pos. Negara Pemain
MF Malaysia Haziq Zaki U23
MF Malaysia Izrin Ibrahim U23
MF Malaysia Haykal Danish U23
MF Malaysia Rohisham Haiqal U23
MF Malaysia Adam Haikal U23
MF Malaysia Muhammad Khalil U23
MF Malaysia Khairi Suffian U23
MF Malaysia Akid Zamri U23
FW Malaysia Adim Muzahhir U23
FW Malaysia Abdul Rahman Daud U23
76 FW Malaysia Aliff Izwan U23
24 MF Ghana Alex AgyarkwaA (on loan from Accra Lions)
33 DF Ghana Richmond AnkrahA (on loan from Accra Lions)
20 FW Ghana Rauf Salifu A

Kenyataan:
I Pemain ini didaftarkan sebagai pemain Antarabangsa.
A Pemain ini didaftarkan sebagai pemain Asia.
S Pemain-pemain ini didaftarkan sebagai pemain ASEAN.
U23 Pemain ini didaftarkan sebagai pemain Bawah 23 tahun.
U18 Pemain ini didaftarkan sebagai pemain Bawah 18 tahun.

Pasukan pengurusan[sunting | sunting sumber]

Sehingga 18 January 2023[10]
Posisi Nama
Ketua jurulatih Malaysia Abdifitaah Hassan
Penolong Ketua Jurulatih Malaysia Nazliazmi Nasir
Malaysia Shaiful Nizam
Jurulatih Penjaga Gol Malaysia Nasril Nourdin
Jurulatih Kecergasan Malaysia Khairal Afiq
Penolong Jurulatih Kecergasan Malaysia Fariq Rahman
Doktor pasukan Malaysia Wazien Wafa
Ahli fisioterapi Malaysia Afiq Jamarudin
Penyelaras Pasukan Malaysia Raja Fazureen
Penganalisis Pasukan Malaysia Rafiudin Sa'ari
Kitman Malaysia Afif Fahmi
Tukang Urut Malaysia Nazmi Mohd
Malaysia Faizwan Malek
Pakar pemakanan Malaysia Exmeralda Kuyun

Sejarah pengurusan[sunting | sunting sumber]

Pengurus[sunting | sunting sumber]

Tahun Nama Nota
2003–2006 Malaysia Azmi Adnan
2007–2012 Malaysia Yaacob Jailani
2013 Malaysia Azmi Adnan
2014–2019 Malaysia Mahfizul Rusydin Abdul Rashid
2020–kini Malaysia Sugumaran Parthasarathy

Ketua jurulatih[sunting | sunting sumber]

Tahun Nama Nota
2003–2008 Malaysia Mohd Zaki Sheikh Ahmad
2006–2008 Malaysia Ismail Ibrahim
2008 Malaysia K. Gunalan
2009–2013 Malaysia Abdul Rahman Ibrahim
2014 Malaysia Wan Jamak Wan Hassan
2015–2017 Malaysia E. Elavarasan Sehingga 7 Julai 2017
2017 Malaysia Adam Abdullah pengurus sementara 8 July 2017 sehingga 16 Julai 2017
2017 Jerman Sven Gartung Dari 17 Julai 2017 sehingga 21 November 2017
2017–2019 Malaysia K. Rajagopal[11] Dari 22 November 2017
2019–2022 Jerman Michael Feichtenbeiner
2023– Malaysia Abdifitaah Hassan

Gabungan[sunting | sunting sumber]

Kelab ini bergabung dan bekerjasama dengan Persatuan Bola Sepak Selangor.

Rekod musim demi musim[sunting | sunting sumber]

      Pertama atau Juara       ke-2 atau Naib Johan       tempat ke-3       kenaikan pangkat       Penyingkiran

Tahun Liga Dalam Negeri Piala Domestik Penjaring gol terbanyak
Division P M S K J B PJ MT Ked Piala FA

Diasaskan: 1990

Piala Malaysia / Piala Cabaran Nama Goal Nota
2003 Liga FAM Malaysia ked-1
2004 Liga Perdana Malaysia 24 13 4 7 47 35 +12 43 ked-6 Slovenia Roman Chmelo 10 Kiraan gol tidak termasuk pertandingan piala domestik
2005 Liga Perdana Malaysia 21 13 2 6 46 25 +21 41 ked-6 Slovenia Roman Chmelo / Malaysia Rudie Ramli 13 Kiraan gol tidak termasuk pertandingan piala domestik
2006 Liga Perdana Malaysia 21 11 6 4 39 25 +14 39 ked-4
2007 Liga Perdana Malaysia 20 9 5 6 29 27 +2 32 ked-3 Suku Akhir
2008 Liga Perdana Malaysia 24 5 7 12 27 38 -11 22 ked-11 Pusingan Pertama
2009 Liga Perdana Malaysia 24 8 7 9 20 24 -4 31 ked-7 Pusingan Pertama Tidak Layak
2010 Liga Perdana Malaysia 22 14 3 5 56 18 45 ked-3 Pusingan Kedua Peringkat Kumpula Malaysia Zamri Hassan 20
2011 Liga Perdana Malaysia 22 18 3 1 51 7 57 ked-1 Pusingan Kedua Peringkat Kumpulan Malaysia Khairul Akhyar 11
2012 Liga Super Malaysia 26 8 11 7 35 35 35 ked-7 Pusingan Pertama Peringkat Kumpulan Guadeloupe Michaël Niçoise 7
2013 Liga Super Malaysia 22 8 4 10 34 34 28 ked-8 Pusingan Kedua Suku Akhir Liberia Patrick Wleh 14
2014 Liga Super Malaysia 22 4 6 12 24 40 18 ked-12 Suku Akhir Tidak Layak Liberia Patrick Wleh 4
2015 Liga Perdana Malaysia 22 11 8 3 41 22 41 ked-4 Pusingan Pertama Suku Akhir Argentina Gabriel Guerra 16
2016 Liga Perdana Malaysia 22 15 3 4 49 25 48 ked-2 Naib Juara Suku Akhir Argentina Gabriel Guerra / Argentina Juan Cobelli 15
2017 Liga Super Malaysia 22 6 7 9 33 38 25 ked-7 Pusingan Kedua Peringkat Kumpulan Liberia Patrick Wleh 8
2018 Liga Super Malaysia 22 10 5 7 37 29 35 ked-3 Separuh Akhir Suku Akhir Brazil Bruno Matos / Brazil Rafael Ramazotti 7
2019 Liga Super Malaysia 22 5 6 11 37 28 -1 21 ked-9 Suku Akhir Peringkat Kumpulan Liberia Kpah Sherman 17
2020 Liga Perdana Malaysia 11 4 1 6 17 23 -6 13 ked-7 Batal[a] Malaysia Danial Asri 6
  1. ^ Dibatalkan kerana Pandemik COVID-19.

Domestik[sunting | sunting sumber]

Liga[sunting | sunting sumber]

Piala[sunting | sunting sumber]

Sumber:[12]

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "PKNS FC | Laman Web Rasmi". Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2016. Dicapai pada 26 September 2016.
  2. ^ "Malaysia - List of Cup Winners". Rsssf.com. Dicapai pada 1 Ogos 2018.
  3. ^ a b "PKNS get endorsement but new affiliation up for scrutiny | FourFourTwo". Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Disember 2016. Dicapai pada 20 Disember 2016.
  4. ^ a b "Fam FMLLP Buat Kelakar Isu PKNS Fas | Blog - BM | Stadium Astro". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Disember 2016. Dicapai pada 20 Disember 2016.
  5. ^ "PKNS Tidak Bernaung Di Bawah FAS". Stadiumastro.com. Dicapai pada 8 Ogos 2016.
  6. ^ "FAS tidak sokong penyertaan PKNS FC dalam Liga M | Stadium Astro". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Disember 2016. Dicapai pada 20 Disember 2016.
  7. ^ "SFC Extended Partnership With Joma Until 2023". selangorfc.com. Dicapai pada 23 September 2021.
  8. ^ "FA Selangor Launches New Facility in Shah Alam Worth RM1.5 Million". www.semuanyabola.com. 24 Julai 2019. Dicapai pada 25 Julai 2019.
  9. ^ "FA Selangor Launches New Facility in Shah Alam Worth RM1.5 Million". www.semuanyabola.com. 24 Julai 2019. Dicapai pada 25 Julai 2019.
  10. ^ a b "Selangor FC Development Squad Update". selangorfc.com. Selangor FC. 18 Januari 2023. Dicapai pada 18 Januari 2023.
  11. ^ "'King Gobal' Diumumkan Sebagai Jurulatih Baharu PKNS FC". Semuanyabola.com. 22 November 2017. Dicapai pada 1 Ogos 2018.
  12. ^ "Sejarah Pencapaian PKNS FC". Selangorpknsfc.com. Dicapai pada 8 Ogos 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:PKNS F.C. Templat:Selangor FA Templat:Malaysia Premier League