Semikuaver

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rajah 1. Semikuaver dengan batang menghadap ke atas, semikuaver dengan batang menghadap ke bawah dan tanda rehat ke-16.
Rajah 2. Empat not ke-16 yang dikelompokkan.

Dalam muzik, semikuaver atau not per-16 ialah not yang dimainkan selama separuh tempoh kuaver (not perlapan). Ia adalah setara dengan semifusa dalam tatatanda mensural, pertama kali ditemui dalam tatatanda abad ke-15.[1]

Kuaver ditulis sebagai dengan kepala not berbentuk bujur berisi hitam dan batang not lurus dengan dua bendera (lihat Rajah 1). Satu not kuaver sentiasa berpunca dengan bendera, manakala dua kuaver atau lebih biasanya dikelompokkan.[2] Simbol rehat sepadan ialah rehat semikuaver yang menandakan tempoh rehat dalam tempoh yang sama. Seperti semua nota berbatang, semikauver dilukis dengan batang di sebelah kanan kepala nota dan menghadap ke atas apabila ia berada di bawah garis tengah staf (atau di atas baris tengah dalam muzik vokal). Sebaliknya, ia dilukis dengan batang di sebelah kiri kepala not, menghadap ke bawah. Bendera sentiasa berada di sebelah kanan batang, dan melengkung ke kanan. Pada batang menghadap ke atas, bendera bermula di bahagian atas dan melengkung ke bawah; untuk batang yang menghadap ke bawah, bendera bermula di bahagian bawah batang dan melengkung ke atas. Apabila banyak semikuaver atau kuaver (atau not darjat lebih pendek) bersebelahan antara satu sama lain, bendera boleh disambungkan dengan "rasuk", seperti dalam Rajah 2. Perhatikan persamaan tulisan semikuaver dan kuaver. Peraturan yang sama digunakan untuk bahagian yang lebih kecil seperti not per-32 (demisemikuaver) dan not per-64 (hemidemisemikuaver).

Nota itu berasal daripada semifusa dalam notasi mensural. Walau bagaimanapun, semifusa juga menetapkan nota per-64 moden dalam bahasa Sepanyol, Catala dan Portugis.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Morehen, John; Rastall, Richard (2001). "Semiquaver". Dalam Sadie, Stanley; Tyrrell, John (penyunting). The New Grove Dictionary of Music and Musicians (ed. 2nd). London: Macmillan. ISBN 9780195170672.
  2. ^ Gerou, Tom (1996). Essential Dictionary of Music Notation. Alfred. m/s. 211. ISBN 9780882847306.