Seminar Teologi McCormick

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
McCormick Theological Seminary
JenisSeminar
Ditubuhkan pada1829
PenggabunganGereja Presbyterian (AS)
Pembiayaan$69.5 juta[1]
PresidenDavid Crawford (interim)
Staf akademik
8
Ijazah/Sarjana215
Lokasi,
Laman sesawangwww.mccormick.edu

Seminar Teknologi McCormick atau McCormick Theological Seminary adalah sekolah teologi Gereja Presbyterian (AS) yang terletak di Chicago, Illinois. Ia berkongsi kampus dengan Lutheran School of Theology di Chicago, bersempadan dengan kampus University of Chicago. Utamanya adalah sebuah seminar yang berkhidmat di Presbytery of Chicago dan Sinode Lincoln Trails, McCormick Theological Seminary juga mendidik anggota denominasi Kristian yang lain.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tugu untuk seminari di Hanover
Sekolah ini dinamakan sempena Cyrus McCormick .

Hanover Seminary ditubuhkan pada tahun 1829 sebagai sekolah persiapan di Hanover, Indiana untuk calon menteri di Gereja Presbyterian di AS, dengan harapan dapat menyediakan perkhidmatan di perbatasan barat Amerika Syarikat yang sedang berkembang. Setelah kira-kira sepuluh tahun, seminari berpindah ke New Albany, Indiana di mana ia menjadi Seminar Teologi New Albany. Ketika sempadan barat dipindahkan, sekolah itu juga berpindah dan dibuka di kawasan kejiranan Lincoln Park di Chicago pada tahun 1859 dan sekolah ini pertama kali dikenali sebagai Seminari Teologi Barat Laut. Pada tahun 1886, nama itu diganti sebagai penghormatan kepada perindustrian Amerika Cyrus McCormick (1809–1884), yang pernah bertugas sebagai anggota lembaga pengawas seminari.

Pada tahun 1975, ia menghadapi situasi kewangan yang mengerikan dan pendaftaran yang menurun, McCormick menjual kampus Lincoln Park ke Universiti DePaul dan pindah ke kawasan Hyde Park di Chicago. Langkah ini untuk melepaskan institusi infrastruktur sambil memperkukuhkan komitmennya terhadap kementerian bandar. Berkongsi kemudahan dengan Sekolah Teologi Lutheran di Chicago (LSTC), McCormick mula membantu memupuk kerjasama ekumenis penting antara gereja-gereja Presbyterian dan Lutheran. Pada tahun 2003 McCormick mengukuhkan dan mengukuhkan diri kepada perkongsian ekumenisnya dengan LSTC dengan membina bangunan baru di kampus LSTC.

Kampus Lincoln Park, di Fullerton Avenue antara Halsted dan Racine Streets, kini menjadi sebahagian daripada kampus Universiti DePaul .

Pengambilalihan Tuan Muda[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1969, Tuan Muda dan 350 penduduk komuniti tempatan yang diketuai oleh pengasasnya sebagai gerakan hak asasi manusia dan sivil, Jose Cha Cha Jimenez, dan dibantu oleh pelajar seminari, duduk di bangunan pentadbiran seminari dan mengadakannya selama seminggu, menuntut $650,000 untuk dilaburkan di perumahan berpendapatan rendah. Seminari mempunyai pagar yang mengelilinginya dan masyarakat harus berjalan beberapa blok di sekitarnya untuk sampai ke pusat membeli-belah di Lincoln Ave. McCormick Theological Seminary merancang pengembangan serta beberapa institusi lain di Lincoln Park. Gabungan Rakyat Miskin Lincoln Park bertemu dengan mereka untuk mendapatkan McCormick untuk melabur dalam rumah mampu milik. Seminari menolak dan perbincangan terhenti. Tuan Muda adalah pusat gabungan dan mereka merantai pintu dan mengambil alih pejabat pentadbiran dan menahan mereka selama seminggu penuh. Semasa pengambilalihan, para pelajar seminari secara sukarela menjadi perisai manusia untuk menghalang polis memasuki bangunan. Menjelang keesokan harinya, penduduk komuniti Latino membawa makanan dan bekalan dan banyak keluarga ini bersama anak-anak mereka bergabung dengan Tuan Muda di dalam. Pada satu ketika Presiden McKay dari McCormick Theological Seminary mengancam akan membawa polis. Tuan Muda menjawab dengan mengancam akan membakar perpustakaan. Sebuah jawatankuasa perundingan yang merangkumi peguam dari Pejabat Undang-Undang Rakyat yang baru dibentuk bertemu dengan Presiden McKay dan dia bersetuju dengan semua tuntutan Tuan Muda. Ini termasuk: $650,000 untuk dilaburkan di perumahan berpendapatan rendah; $50,000 wang benih untuk dua klinik kesihatan percuma; $25,000 untuk Pusat Kebudayaan Young Lords Puerto Rican; dan $ 25,000 untuk membuka Pejabat Undang-Undang Rakyat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Abad Kelima Kelima di McCormick, 1929-1954. oleh Dr Ovid R. Penjual . Seminari Teologi McCormick, 1955.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ As of June 30, 2009. "U.S. and Canadian Institutions Listed by Fiscal Year 2009 Endowment Market Value and Percentage Change in Endowment Market Value from FY 2008 to FY 2009" (PDF). 2009 NACUBO-Commonfund Study of Endowments. National Association of College and University Business Officers. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada December 14, 2017. Dicapai pada March 1, 2010.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

41°47′46.8″N 87°35′56.2″W / 41.796333°N 87.598944°W / 41.796333; -87.598944