Semua huruf besar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nama enjin kereta api, ditetapkan dalam semua huruf besar.

Dalam tipografi, semua huruf besar (terma diterjemah alih secara terus daripada "all caps") merujuk kepada teks atau fon di mana semua huruf adalah huruf besar. "Semua huruf besar" boleh digunakan untuk penekanan (untuk perkataan atau frasa). Hal ini biasanya dilihat dalam tajuk-tajuk buku meliputi, dalam iklan dan di tajuk utama akhbar. Perkataan yang pendek dalam huruf besar muncul lebih berani dan "lebih kuat" daripada kes bercampur, dan ini kadang-kadang dianggap sebagai "menjerit".[1] Semua huruf besar juga boleh digunakan untuk menunjukkan bahawa perkataan yang diberikan adalah akronim.

Kajian telah dijalankan pada kebolehbacaan dan keterbacaan daripada semua teks huruf besar. Ujian saintifik dari abad ke-20 dan seterusnya secara umum menunjukkan bahawa semua teks huruf besar kurang dibaca dan dibaca daripada teks huruf kecil.[2][3] Di samping itu, bertukar kepada semua topi mungkin membuat teks kelihatan sibuk dan menjengkelkan atas sebab-sebab budaya, kerana huruf besar sering digunakan dalam ucapan yang ditranskripsikan untuk menunjukkan bahawa penceramah menjerit.[4] Teks semua huruf adalah perkara biasa dalam buku-buku komik, serta pada sistem penelepon dan radio yang lebih tua yang sering tidak menunjukkan ruang huruf sama sekali.[5][6]

Dalam dokumen profesional, alternatif yang paling disukai untuk semua huruf besar ialah penggunaan huruf kecil untuk menekankan nama-nama utama atau akronim, atau penggunaan taip condong atau (lebih jarang) teks tebal.[7] Di samping itu, jika semua topi mesti digunakan, lazimnya untuk meluaskan jarak antara huruf, dengan sekitar 10% dari ketinggian titik. Amalan ini dikenali sebagai penjejakan atau melukis huruf.[8] Beberapa fon digital mengandungi metrik jarak alternatif untuk tujuan ini.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ilene Strizver (2011). "ALL CAPS: To set or not to set?". Fonts.com. Monotype Imaging. Dicapai pada 21 Jun 2011.; Cohen, Noam (4 Februari 2008). "Is Obama a Mac and Clinton a PC?". New York Times. Dicapai pada 29 Januari 2011. Jason Santa Maria, creative director of Happy Cog Studios, which designs Web sites, detected a basic breach of netiquette. “Hillary’s text is all caps, like shouting,” he said.
  2. ^ Wheildon, Colin (1995). Type and Layout: How Typography and Design Can Get your Message Across - Or Get in the Way. Berkeley: Strathmoor Press. m/s. 62. ISBN 0-9624891-5-8.
  3. ^ Nielsen, Jakob. "Weblog Usability: The Top Ten Design Mistakes". Nielsen Norman Group. Dicapai pada 29 Julai 2015.
  4. ^ Butterick, Matthew. "All Caps". Practical Typography.
  5. ^ "Why are military messages in all capitals?". Alternatewars.com. Dicapai pada 2013-01-22.
  6. ^ "Sprite Comics Tutorial". Tabmok99.mortalkombatonline.com. 10 Disember 2004. Dicapai pada 2013-01-22.
  7. ^ Butterick, Matthew. "Small caps". Practical Typography. Dicapai pada 29 Julai 2015.
  8. ^ Butterick, Matthew. "Letterspacing". Practical Typography. Dicapai pada 29 Julai 2015.
  9. ^ Lupton, Ellen. "Kerning". Thinking With Type. Dicapai pada 29 Julai 2015.