Senarai episod Fairy Tail (musim 1)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Amaran: Tajuk paparan "<i>Senarai episod Fairy Tail</i> (musim 1)" mengatasi tajuk paparan awal "Senarai episod <i>Fairy Tail</i> (musim 1)".
Senarai episod Fairy Tail
Musim 1
Negara asalJepun
Bil. episod48
Keluaran
RangkaianTV Tokyo
Tarikh siaran12 Oktober 2009 –
27 September 2010

Siri anime Fairy Tail musim pertama telah diarahkan oleh Shinji Ishihira dan dihasilkan oleh A-1 Pictures dan Satelight.[1] Musim ini mengisahkan pengembaraan pertama Lucy Heartfilia bersama dengan Natsu Dragneel dari persatuan fiksyen, Fairy Tail. Musim ini mengadaptasikan 16 jilid yang pertama daripada siri manga Fairy Tail oleh Hiro Mashima. Lucy menyertai persatuan Fairy Tail setelah berkawan dengan Natsu, dia memulakan pengembaraan yang pertama bersama Gray Fullbuster dan Erza Scarlet serta kucing terbang Natsu, Happy. Mereka berlima pergi melakukan tugasan kelas-S yang terlarang untuk menyelamatkan Pulau Galuna dan berlawan dengan pesaing Gray, Lyon Vastia. Tidak lama selepas itu, persatuan mereka diserang oleh Phantom Lord, mencetuskan perang persatuan. Selepas menyelesaikan Phantom Lord, kumpulan itu mengetahui masa silam Erza ketika di Menara Syurga dan berlawan dengan Jellal Fernandez untuk memusnahkan menara itu. Akhir sekali, sebaik sahaja mereka pulang ke Fairy Tail, Natsu dan lain-lain berlawan dengan Laxus Dreyar dan Puak Raijin semasa mereka mahu mengambil alih Fairy Tail.

Musim ini mula disiarkan pada Oktober 12, 2009 sehingga September 27, 2010 dalam TV Tokyo di Jepun. Pony Canyon kemudiannya mengeluarkan 12 kompilasi dalam bentuk DVD, setiap satu mengandungi 4 episod diantara Januari 29 dan Disember 24, 2010.[2][3] Crunchyroll telah strim episod keseluruhan musim ini dalam sari kata bahasa Inggeris secara percuma di laman webnya. Episod musim ini telah distrim secara meluas, hanya selepas satu jam anime ini disiarkan dalam TV Tokyo di Jepun.[4] Musim telah dilesenkan oleh Animax Asia untuk siaran Asia Tenggara. Adaptasi mereka disiarkan dari 30 September 2010 hingga Disember 6, 2011. DVD daripada adaptasi mereka tidak dibebaskan. Pada tahun 2011, Funimation Entertainment telah melesenkan siri untuk keluaran DVD Bahasa Inggeris di Amerika Utara. Musim ini dikeluarkan dalam empat kompilasi antara November 22, 2011 dan Mac 20, 2012.[5][6] Siri ini juga mula ditayangkan dalam Funimation Channel di Amerika Utara bermula pada 22 November 2011. Di Malaysia, 8TV telah menyiarkan anime ini dalam bahasa Mandarin sejak 14 Januari 2012, manakala, Ntv7 pula menyiarkan dalam bahasa Melayu sejak

Musim ini telah menggunakan lapan lagu tema: empat pembukaan dan empat penutup. Lagu pembukan tersebut adalah "Snow Fairy", oleh Funkist untuk episod 1 hingga 11,[7] "S.O.W - Sense of Wonder" (S.O.W.センスオブワンダー, S.O.W Sensu obu Wondā) oleh Idoling!!! untuk episod 12 hingga 24,[8] "Ft." oleh Funkist untuk episod 25 hingga 35,[9] dan "R.P.G. (Rockin' Playing Game)" oleh Sug untuk episod selebihnya.[10] Tema penutupan masing-masing digunakan dengan tema pembukaan adalah "Kanpeki Gū no ne" (完璧ぐ〜のね, "Tak Mampu Berkata-kata") oleh Watarirouka Hashiritai,[7] "Tsuioku Merry-Go-Round" (追憶メリーゴーランド, Tsuioku Merīgōrando, "Kenangan Merry Go Round") oleh Onelifecrew,[8] "Gomen ne. Watashi" (ごめんね。私, "Maafkan Saya") oleh Shiho Nanba,[9] dan "Kimi ga Iru Kara" (君がいるから, "Kerana Kamu Di Sini") oleh Mikuni Shimokawa.[10]

Senarai episod

No. Tajuk Tarikh Penyiaran Asal[n 1] Tarikh Penyiaran Amerika[n 2] Tarikh Penyiaran Malaysia[n 3]
1 "Fairy Tail"
"Yōsei no Shippo" (妖精の尻尾) 
Oktober 12, 2009September 30, 2011 (YouTube)N.A
Natsu Dragneel dan pasangan kucingnya Happy tiba di sebuah bandar Hargeon untuk mencari naga bernama Igneel. Sementara itu, Lucy Heartfilia, seorang ahli sihir muda yang mahu menyertai persatuan tempatan disitu iaitu Fairy Tail, telah dipukau oleh Bora, seorang ahli sihir yang menyamar sebagai Salamander dari Fairy Tail yang terkenal. Natsu dan Happy secara tidak sengaja menyelamatkan Lucy selepas menghampiri Bora, menyalah anggap bahawa "Salamander" tersebut adalah naga api. Kemudian, Bora menawarkan keahlian Fairy Tail kepada Lucy dan menjemput hadir ke kapalnya, di mana dia mendedahkan rancangannya untuk menyeludup Lucy dan perempuan muda yang lain. Natsu dan Happy menyelamatkan Lucy lagi dan mendedahkan Bora sebagai penyamar. Mendedahkan dirinya sebagai Salamander sebenar, Natsu mengalahkan Bora dengan penguasaan nya terhadap sihir api dan menjemput Lucy untuk menyertai Tail Fairy, yang dia menerima semasa mereka melarikan diri daripada tentera. 
2 "Naga Api, Monyet, dan Lembu Jantan"
"Karyū to Saru to Ushi" (火竜と猿と牛) 
Oktober 19, 2009Oktober 7, 2011 (YouTube)N.A
Natsu dan Happy membawa Lucy ke dewan persatuan Fairy Tail di Magnolia. Semasa menyertai Fairy Tail, Lucy terdengar perbualan diantara mahaguru persatuan Makarov Dreyar dan Romeo Conbolt berkenaan pencarian ayahnya Macao. Tidak dapat menunggu Macao, Natsu dan Happy membuat keputusan untuk pergi mencari ahli sihir itu. Lucy bergerak dengan Natsu dan Happy ke G. Hakobe dan mencari Macao. Mereka menghadapi raksasa yang dikenali sebagai Vulcan dan Lucy ditangkap. Natsu tiba dan melawan Vulcan, tetapi dibuang daripada lubang. Lucy menyeru Taurus untuk melawan Vulcan, tetapi Natsu kembali ke gunung dan secara tidak sengaja menyerang Taurus. Natsu mengalahkan Vulcan dan mengetahui bahawa ia mengambil kawalan badan Macao. Selepas menyelamatkan Macao, keempat-empat kembali ke Magnolia mana Romeo berjumpa dengan bapanya. 
3 "Menceroboh Rumah Agam Everlue"
"Sennyū Seyo!! Ebarū Yashiki!!" (潛入せよ!! エバルー屋敷!!) 
Oktober 26, 2009Oktober 14, 2011 (YouTube)N.A
Lucy pergi ke apartmen barunya. Tanpa diketahui dia, Natsu dan Happy memasuki apartmen itu dan Lucy memarahi mereka. Dia mengajar kedua-dua bagaimana ahli sihir membuat kontrak dengan semangat cakerawala. Lucy menyeru Nikora, membentuk kontrak dengan beliau dan nama beliau Plue. Dia menerima kerja untuk mencuri sebuah buku bertajuk Daybreak daripada pemilik korup Rumah Agam Everlue, Duke Everlue. Di Fairy Tail, Makarov menyatakan bahawa kerja telah diubah untuk memusnahkan buku dan meningkat ganjaran. Mereka tiba di Shirotsume dan menerima permintaan untuk membakar buku ini. Apabila Everlue menolak Lucy sebagai pembantu rumah dan menghina dia, ketiga-tiga menyusup rumah dan berjaya mencuri buku ini. Walau bagaimanapun, Everlue, pembantu rumah, dan semangat cakerawala bersaiz gorilanya Virgo menyerang ketiga-tiga. Lucy melarikan diri ke pembetung, dan mendapati rahsia tersembunyi buku itu sebelum ditangkap oleh Everlue. Sementara itu, Natsu berlawan dengan upahan Everlue, Vanish Brothers, dan mengalahkan mereka bersama-sama dengan Virgo. 
4 "Dear Kaby (Wahai Kaby)"
"Shin'ai Naru Kābi e" (DEAR KABY 〜親愛なるカービィへ〜) 
November 2, 2009Oktober 21, 2011 (YouTube)N.A
Duke Everlue mahu menghapuskan Lucy sebaik sahaja Happy muncul dan mengakhiri pertarungannya. Lucy menyeru Cancer, semangat ketamnya. Menyedari kehadiran Natsu, Duke Everlue menyeru Virgo. Lucy dan Cancer mudah mengalahkannya. Mereka mengambil kembali buku untuk Kaby, anak kepada penulis buku ini Kemu Zaleon. Kaby menjelaskan bahawa bapanya menganggap Daybreak adalah buku yang paling buruk yang pernah ditulis, dan bercadang untuk memusnahkannya untuk melindungi kehormatan ayahnya. Walau bagaimanapun, Lucy mendedahkan bahawa buku yang mengandungi mesej rahsia untuk Kaby dari bapanya sebagai permohonan maaf kerana mengabaikan dia selama ini semasa menulis buku untuk Everlue. Natsu dan Happy dengan hormat menolak ganjaran, yang agak mengecewakan Lucy, kerana Kaby tidak mempunyai wang sebanyak yang dia mendakwa dia akan memberi. 
5 "Ahli Sihir dalam Baju Perisai"
"Yoroi no Madōshi" (鎧の魔導士) 
November 9, 2009Ogos 22, 2012N.A
Erza Scarlet, salah satu daripada ahli-ahli sihir yang paling kuat Fairy Tail, kembali ke Magnolia. Dia merekrut Natsu dan Gray untuk membantunya dalam misi untuk menghentikan persatuan Eisenwald gelap daripada menggunakan Lullaby, seruling puaka dengan kuasa untuk membunuh sesiapa sahaja yang mendengar muziknya, untuk plot pembunuhan yang tidak diketahui. 
6 "Pari-pari dalam Angin"
"Yōsei-tachi wa Kaze no Naka" (妖精たちは風の中) 
November 16, 2009Ogos 22, 2012N.A
Para pahlawan yang terjebak dalam sebuah stesen kereta api di mana Eisenwald sedang bersembunyi, memikirkan yang Eisenwald akan menyiarkan muzik Lullaby dari sana. Walaupun mereka melawan ahli-ahli persatuan gelap, Erigor pemimpin Eisenwald ini memerangkap mereka di dalam stesen dengan dinding angin. Dia kemudian menuju ke bandar Clover di mana ketua persatuan sedang mengadakan persidangan dan ingin membunuh mereka dengan Lullaby. 
7 "Api dan Angin"
"Honō to Kaze" (炎と風) 
November 23, 2009Ogos 22, 2012N.A
Natsu mengalahkan Eisenwald ahli Kageyama, yang Erza berharap akan membantu mereka menghapuskan halangan angin di sekitar stesen, tetapi Kageyama adalah teruk dicederakan oleh ahli Eisenwald lain untuk memastikan dia senyap. Happy mendedahkan bahawa dia telah mencuri utama bagi semangat Virgo angkasa dari Duke Everlue, membenarkan Lucy untuk memanggilnya dan menggunakan kuasa dia untuk menggali keluar dari bawah stesen bersama Kageyama. Sementara itu, Natsu menjejaki Erigor dan berlawan untuk menghalangnya daripada sampai ke Clover. 
8 "Pasukan Terkuat"
"Saikyō Chīmu!!!" (最強チーム!!!) 
November 30, 2009Ogos 22, 2012N.A
Walaupun Natsu mengalahkan Erigor, Kageyama mencuri Lullaby dan melarikan diri ke Clover di mana beliau bersedia untuk bermain dan membunuh tuan kesatuan, tetapi mempunyai perubahan hati dan serahan selepas bercakap dengan Makarov, tuan Fairy Tail. Ini kemarahan dan membangkitkan syaitan yang dimeteraikan dalam seruling, yang cuba untuk membunuh tuan kesatuan dengan sendiri. Menggabungkan kuasa mereka, Natsu, Gray dan Erza menghapuskan Lullaby dan menyelamatkan tuan persatuan. 
9 "Natsu Menelan Sebuah Kampung"
"Natsu, Mura o Kū" (ナツ、村を食う) 
Disember 7, 2009Ogos 22, 2012N.A
Ketika pulang dari Clover, pahlawan terjumpa bandar yang sama sekali tidak mempunyai orang. Kehadiran mereka mengaktifkan sihir yang mengubah segala-galanya di bandar ke dalam raksasa gergasi, tetapi Makarov menyelamatkan semua orang dengan menyahaktifkan jampi, membebaskan penduduk bandar yang telah terperangkap di dalam raksasa. 
10 "Natsu lwn. Erza"
"Natsu vs. Eruza" (ナツ vs. エルザ) 
Disember 14, 2009Mac 4, 2012N.A
Natsu mencabar Erza kepada perjuangan untuk membuktikan kekuatannya, tetapi pertempuran mereka terganggu apabila Erza ditangkap kerana kerosakan yang disebabkan semasa peperangan menentang Eisenwald. Natsu cuba untuk menyelamatkan dia, hanya untuk mengetahui bahawa beliau sekadar berdiri dalam satu perbicaraan olok-olok untuk Majlis Magik bagi mempamerkan kuasa mereka. Sebaik sahaja dia dilepaskan, Natsu cuba untuk meneruskan pertempuran mereka, tetapi dia dengan mudah mengalahkan dia. Natsu masih berazam untuk membuktikan dirinya dan diam-diam memulakan misi SKelas dengan Happy terhadap kebenaran Makarov itu, memujuk Lucy untuk pergi dengan mereka. 
11 "Pulau Terkutuk"
"Norowareta Shima" (呪われた島) 
Disember 21, 2009Mac 10, 2012N.A
Natsu, Lucy dan Happy berangkat ke destinasi misi mereka Pulau Galuna, yang penduduknya mendakwa telah dikenakan dengan sumpahan yang mengubah mereka ke dalam roh-roh jahat apabila terdedah kepada cahaya bulan. Gray mencuba untuk membawa ketiga-tiga ke dewan persatuan, tetapi diseret ke dalam misi itu sebaliknya. Semasa meneroka pulau, pahlawan menemui tubuh beku Deliora, puaka yang guru Gray iaitu Ur telah mengorbankan dirinya untuk untuk mememnteraikannya. 
12 "Titisan Bulan"
"Mūn Dorippu" (月の雫(ムーンドリップ)) 
Januari 4, 2010Mac 13, 2012N.A
Para hero mendapati bahawa kultus penyihir - yang terdiri daripada Yuka Suzuki, Toby Harhorth dan Sherry Blendy - di pulau itu menggunakan mantra yang dipanggil Moon Drip untuk menghidupkan semula Deliora, yang menyebabkan penyebab kutukan pulau itu. Grey mengenali pemimpin kultus itu sebagai Lyon Vastia, seorang lagi bekas pelajar Ur, yang menyalahkan Gray bertanggungjawab untuk kematian Ur dan berharap dapat mengalahkan Deliora sendiri untuk melepasi tahap Ur. 
13 "Natsu lwn. Yuka Si Pengguna Ombak"
"Natsu vs. Hadō no Yūka" (ナツ vs. 波動のユウカ) 
Januari 11, 2010Ogos 22, 2012N.A
Gray cedera parah semasa perlawanannya dengan Lyon dan dibawa kembali ke kampung oleh Natsu. Angelica, tikus bersaiz besar Sherry, memusnahkan kampung dengan kelapa jeli berasid, tetapi Natsu melindungi semua orang dari Yuka dan Toby. Sementara itu, Lucy bertempur dengan Sherry, yang mempunyai kuasa untuk mengawal semangat langit Lucy. 
14 "Lakukan Apa Sahaja!!"
"Katte ni Shiyagare!!" (勝手にしやがれ!!) 
Januari 18, 2010Ogos 22, 2012N.A
Lucy mudah mengalahkan Sherry ketika Erza tiba di Pulau Galuna dan mengalahkan Angelica. Tidak berminat dalam keadaan penduduk pulau itu berada, Erza menyatakan kepada hero-hero dengan niat untuk membawa pulang mereka kepada persatuan untuk hukuman kerana mengambil kerja Kelas S tanpa kebenaran Makarov. Walau bagaimanapun, Gray melawan kata Erza untuk kali pertama, menjelaskan kepadanya bahawa dia akan mengalahkan Lyon tidak kira apa pun. Erza mengakui dan melepaskan mereka untuk mencari Natsu, yang cuba mengalahkan Lyon dan menghalang kebangkitan Deliora sendiri. Sepanjang perjalanan, Gray mendedahkan bahawa Ur masih hidup. 
15 "Magik Keabadian"
"Eien no Mahō" (永遠の魔法) 
Januari 25, 2010Ogos 22, 2012N.A
Dalam kilas balik, seorang Gray muda ditemui oleh Ur dan Lyon sepuluh tahun yang lalu apabila kampung halamannya dihancurkan oleh Deliora. Akibat dendam terhadap setan, Gray menjadi pelajar Ur untuk belajar sihir untuk mengalahkan Deliora. Apabila Deliora muncul semula, bagaimanapun, Ur menghalang Deliora menggunakan Iced Shell, sebuah mantra yang mengubah tubuhnya ke dalam ais untuk membekukan Deliora. Walaupun Ur tetap hidup dalam bentuk ini, dia telah memberitahu Lyon bahawa dia telah mati dengan harapan dia tidak akan menghabiskan hidupnya untuk mengembalikannya menjadi normal, mencetuskan kebencian Lyon terhadap Gray. 
16 "Pertunjukan Terakhir di Pulau Galuna"
"Garuna-tō, Saishū Kessen" (ガルナ島 最終決戦) 
Februari 1, 2010Ogos 22, 2012N.A
Kembali pada masa sekarang, Gray menghadapi Lyon dan cuba menggunakan Iced Shell terhadapnya, tetapi dihentikan oleh Natsu dan menyadari bahawa berbuat demikian tidak bermakna sama sekali kerana Lyon dapat dipulihkan oleh konco-konconya. Gray memberitahu Lyon tentang kebenaran mengenai Ur, tetapi Lyon mengakui bahawa dia telah mengetahui ini dan masih bercadang untuk mencairkan badan bekas Ur. Gray bengang dan mengalahkan Lyon, tetapi gagal menghentikan Moon Drip dari menghidupkan Deliora. Sementara itu, Natsu bertarung dengan konco Lyon, Zalty, yang mempunyai kuasa untuk mengawal masa objek di sekelilingnya. 
17 "Burst (Meletus)"  Februari 8, 2010Ogos 22, 2012N.A
Percubaan Natsu dan Gray untuk menghentikan Deliora, hanya untuk mengetahui bahawa Ur telah mengurangkan kekuatannya setelah dibekukan selama sepuluh tahun, menyebabkan Deliora mati sebaik sahaja dibangkitkan. Walaupun dengan kematian Deliora, semua orang menyedari bahawa mereka masih belum mengangkat kutukan pulau itu. Mereka kembali ke kampung untuk mengetahui bahawa ia telah dibaiki oleh Zalty. Penduduk kampung membuat alasan bahawa mereka mesti mengangkat kutukan itu dengan menghancurkan bulan itu sendiri. 
18 "Mencapai Langit"
"Todoke, Ano Sora ni" (届け あの空に) 
Februari 15, 2010Ogos 22, 2012N.A
Natsu dan Erza mengangkat kutukan dengan mensasarkan serangan mereka di bulan, memusnahkan membran ajaib di pulau itu yang disebabkan oleh Moon Drip, yang menjadi penyebab langsung kutukan. Tambahan pula, ternyata bahawa laknat itu tidak menjadikan orang-orang pulau menjadi setan; Sebaliknya, mereka memang sebenarnya setan sepanjang masa, dan kutukan itu mempengaruhi memori mereka. Dibebaskan dari obsesinya dengan Deliora, Lyon dan konco-konconya memutuskan untuk mengubah cara mereka, sementara Erza membawa yang lain kembali ke persatuan untuk dihukum. 
19 "Changeling (Pertukaran)"
"Chenjiringu" (チェンジリング) 
Februari 22, 2010Ogos 22, 2012N.A
Natsu terjumpa permintaan yang pelik di papan kerja dan membaca perkataan yang ditulis di atasnya, menyebabkan dia dan beberapa ahli Fairy Tail lain untuk tertukar badan antara satu sama lain. Levy cuba untuk memecahkan mantra, tetapi hanya berjaya menyelamatkan sepasang anggota persatuan sekaligus lebih banyak ahli bertukar badan juga. 
20 "Natsu dan Telur Naga"
"Natsu to Doragon no Tamago" (ナツとドラゴンの卵) 
Mac 1, 2010Ogos 22, 2012N.A
Mirajane memberitahu Lucy tentang bagaimana Natsu menemui Happy sebagai telur ketika dia masih muda dan membantu merawatnya bersama Mirajane dan adik perempuan Elfman, Lisanna, bekas anggota Fairy Tail. 
21 "Phantom Lord"
"Yūki no Shihaisha" (幽鬼の支配者) 
Mac 8, 2010Ogos 22, 2012N.A
Dewan persatuan Fairy Tail dimusnahkan oleh Phantom Lord, persatuan saingan. Pada mulanya, Makarov mengabaikan serangan itu untuk mengekalkan undang-undang kesopanan di kalangan kesatuan. Apabila Levy dan kumpulannya diserang dan dimasukkan ke hospital oleh Gajeel Redfox, ahli Pembunuh Naga Phantom Lord, Makarov kemudian mengisytiharkan perang terhadap Phantom Lord. Ketika Makarov mengetuai serangan terhadap Lord Phantom, Lucy diculik oleh Juvia Loxar dan Sol, dua anggota Phantom Lord yang paling berkuasa, Element 4. 
22 "Lucy Heartfilia"
"Rūshii Hātofiria" (ルーシィ・ハートフィリア) 
Mac 15, 2010Ogos 22, 2012N.A
Makarov berhadapan dengan Jose Porla, ketua Lord of Phantom, tetapi dikurangkan kuasa ajaibnya oleh Aria daripada Element 4, memaksa Fairy Tail untuk berundur. Mengetahui bahawa Lucy telah diculik oleh Phantom Lord, Natsu menyusup ke ibu pejabat menara mereka untuk menyelamatkannya. Di sana Lucy mengetahui bahawa orang yang bertanggungjawab untuk memerintahkan penculikannya adalah bapa lelakinya Jude Heartfilia, dengan serangan Phantom Lord yang dimaksudkan untuk memenuhi permintaannya untuk membawanya kembali ke ladang keluarga Heartfilia setelah dia melarikan diri dari rumah. Terpaksa untuk melarikan diri, Lucy melompat dari tetingkap menara dan diselamatkan oleh Natsu. 
23 "15 Minit"
"Jūgo-fun" (15分) 
Mac 22, 2010Ogos 22, 2012N.A
Phantom Lord muncul di Magnolia untuk memusnahkan Fairy Tail dengan meriam sihirnya, Jupiter. Erza mempertahankan semua orang dari serangan itu, tetapi cedera parah. Dengan 15 minit sehingga meriam menembak lagi dan ditinggalkan tanpa pejuang terkuat, Lucy dibawa ke tempat selamat sementara Natsu cuba memusnahkan Jupiter, meninggalkan semua orang untuk mempertahankan dewan persatuan. 
24 "Supaya Tidak Melihat Air Mata"
"Sono Namida o Minai Tame ni" (その涙を見ない為に) 
Mac 29, 2010Jun 5, 2012N.A
Natsu berjaya memusnahkan Jupiter ketika berperang dengan Totomaru Element 4. Sebagai tindak balas, dewan persatuan Phantom Lord diubah menjadi robot gergasi dan mula menggunakan sihir terlarang Abyss Break untuk menghapuskan kota. Mirajane menawarkan diri kepada Lord Phantom sambil menyamar sebagai Lucy, tetapi Jose melihat melalui menyamar dan menangkapnya. Elfman, yang menyusup dengan Phantom Lord dengan Gray, dihadapkan oleh Sol, yang memaksa dia mengingati semula kesalahannya membunuh adiknya Lisanna. Namun setelah melihat Mirajane sebagai tebusan, Elfman melakukan Soul Beast, mantra yang menyebabkan kematian Lisanna, terhadap Sol. 
25 "Bunga yang Mekar dalam Hujan"
"Ame no Naka ni Saku Hana" (雨の中に咲く華) 
April 12, 2010Jun 12, 2012N.A
Selepas Elfman mengalahkan Sol, dia meminta maaf kepada Mirajane kerana gagal melindungi Lisanna. Mirajane menyedari bahawa pemutus Abyss Break telah memperlahankan dan menyimpulkan bahawa mereka boleh menghentikan mantra dengan mengalahkan semua ahli Element 4. Sementara itu, Gray bertemu dengan Juvia, yang segera jatuh cinta kepada Gray. Gray menyerang Juvia, tetapi tubuhnya bukan hanya terbuat dari air, tetapi dapat menangkis serangan apa pun. Apabila dia cuba meyakinkan Gray untuk menyerahkan Lucy, Gray menyatakan bahawa dia akan membahayakan nyawanya. Juvia mencetuskan kemarahan dan melawannya tanpa pilihan, tetapi Gray membekukan Juvia. Apabila Gray mengatakan hujan menyedihkan, Juvia menyerang Gray lagi, tetapi dia dengan mudah mengalahkannya. Sementara itu, Natsu menghadapi ahli terakhir Element 4, Aria. 
26 "Sayap Api"
"Honō no Tsubasa" (炎の翼) 
April 19, 2010Jun 19, 2012N.A
Erza menyertai perjuangan menentang Aria walaupun kecederaannya dan mudah mengalahkan Aria lalu berjaya menyahaktifkan Abyss Break. Sementara itu, Lucy diculik dari Rumah selamat Fairy Tail oleh Gajeel, walaupun usaha Loke untuk menyelamatkannya dalam masa. Erza memberitahu Natsu untuk menyelamatkan Lucy sebelum Jose memasuki pertempuran untuk membunuh Erza, Gray, Elfman, dan Mirajane. 
27 "Dua Pembunuh Naga"
"Futari no Doragon Sureiyā" (二人の滅竜魔導士(ドラゴンスレイヤー)) 
April 26, 2010Jun 26, 2012N.A
Demi menyelamatkan Lucy, Natsu bertarung melawan Gajeel, salah seorang Pembunuh Naga membolehkan mereka berdua bertarung sama rata sehingga Gajeel menang dengan memakan besi untuk mendapatkan kembali tenaganya, meninggalkan Natsu lemah tanpa api untuk dimakan. Lucy menolong Natsu dengan memanggil Sagittarius, satu-satunya roh cakerawala yang kini ada di tangannya, yang dapat menyalakan api dengan menembak anak panah ke satu set mesin, menyebabkan letupan yang membolehkan Natsu memberi makan dan terus berjuang. 
28 "Fairy Law (Undang-undang Fairy)"
"Fearī Rō" (フェアリーロウ) 
Mei 3, 2010Julai 3, 2012N.A
Natsu mengalahkan Gajeel sementara Erza terus memerangi Jose, yang menyatakan niatnya untuk menyimpan Lucy sehingga dia dapat memonopoli kekayaan keluarganya sepenuhnya, yang memungkinkan Phantom Lord membuktikan keunggulannya terhadap Fairy Tail. Namun, Makarov kembali pulih sepenuhnya dan melemparkan mantra legenda Fairy Law, mengalahkan Jose dan mengakhiri perang antara Fairy Tail dan Phantom Lord. 
29 "Penyelesaianku"
"Atashi no Ketsui" (あたしの決意) 
Mei 10, 2010Julai 10, 2012N.A
Selepas pertempuran, Lucy menyedari bahawa ayahnya Jude bertanggungjawab atas serangan terhadap Fairy Tail dan memutuskan untuk pulang ke rumah. Kerana takut dia akan meninggalkan mereka, Natsu, Erza, Gray dan Happy mengikutinya. Menolak cadangan ayahnya untuk menerima kekayaan yang banyak, Lucy menyatakan bahawa rumahnya adalah dengan Fairy Tail dan memutuskan hubungan dengannya. Semasa dia pergi, Lucy bertemu kembali dengan rakan-rakannya dan kembali ke Fairy Tail. 
30 "Next Generation (Generasi Seterusnya)"  Mei 17, 2010Julai 17, 2012N.A
Majlis Sihir membubarkan Phantom Lord dan tidak menyetujui tindakan Fairy Tail, tetapi tidak dapat memaksa mereka untuk membubarkan. Rakan Makarov dari dewan, Yajima, mencadangkan agar Makarov bersara dan memilih pengganti. Namun, Makarov enggan mengundurkan diri setelah mendengar kerosakan yang disebabkan oleh Natsu dan rakan-rakannya dalam misi terbaru mereka. Sementara itu, para pahlawan terpaksa membuat persembahan untuk teater yang gagal. Walaupun mereka seolah-olah merosakkan drama dan menghancurkan teater dengan telatah mereka, ini sangat menghiburkan penonton dan menjadi kejayaan. 
31 "Sebuah Bintang Dibuang dari Langit"
"Sora ni Modorenai Hoshi" (空に戻れない星) 
Mei 24, 2010Julai 24, 2012N.A
Loke mula bertindak pelik terhadap Lucy, yang selalu dielakkan oleh Loke pada masa lalu. Setelah Loke berpisah dengan semua teman wanitanya dan hilang, Lucy menjadi prihatin dan menyiasat masa lalu Loke. Dia mendapati dia benar-benar roh surgawi Leo, pengasingan dari dunia roh. 
32 "Raja Semangat Cakerawala"
"Seirei-ō" (星霊王) 
Mei 31, 2010Julai 31, 2012N.A
Loke menceritakan kisahnya kepada Lucy, bahawa tiga tahun sebelumnya, dia membuat kontrak dengan tuannya sebelumnya, Karen Lilica, untuk mencegahnya membuli rakannya, Aries. Namun, dia menghalangnya memanggil roh lain untuk melindungi dirinya, secara tidak langsung mengakibatkan kematiannya. Tambahan pula, tiga tahun yang dihabiskannya diasingkan dari dunia roh menyebabkannya secara beransur-ansur memudar dan mati. Lucy mencabar undang-undang yang dilanggar Loke untuk menyelamatkannya, menyebabkan Raja Roh Surgawi muncul di hadapan mereka. Raja Roh Langit mempertimbangkan semula pengasingan Loke ketika Lucy memanggil rohnya secara serentak untuk menyokongnya, yang membolehkan Loke kembali ke dunia roh. 
33 "Menara Syurga"
"Rakuen no Tō" (楽園の塔) 
Jun 7, 2010Ogos 7, 2012N.A
Loke memberikan pasport Lucy dan yang lain ke tempat peranginan terbaik Fiore Kingdom sebagai terima kasih kerana menyelamatkannya. Semasa bercuti di sana, Erza dihantui sekilas dari masa lalunya sebagai hamba yang terpaksa membina Menara Syurga. Dia dan Happy kemudian diculik oleh bekas rakan Erza dari menara, yang percaya bahawa dia telah mengkhianati mereka, dan dibawa ke menara untuk bertemu Jellal. 
34 "Jellal"
"Jerāru" (ジェラール) 
Jun 21, 2010Ogos 22, 2012N.A
Ketika pertempuran besar bermula dalam kegelapan Menara Syurga, masa lalu Erza dan sistem R yang misteri mula terungkap. 
35 "Suara Kegelapan"
"Yami no Koe" (闇の声) 
Jun 28, 2010Ogos 22, 2012N.A
Masa lalu Erza dan Jellal dan hubungan mereka terungkap, bersama dengan bagaimana Erza memperoleh kemahirannya sebagai ahli sihir. 
36 "Permainan Kayangan"
"Rakuen Gēmu" (楽園ゲーム) 
Julai 5, 2010Ogos 22, 2012N.A
Setelah pemberontakan terhadap Jellal, terungkap bahawa dua "rakannya" mengkhianatinya kepada Erza. Sementara itu, Lucy dan Juvia menemui salah satu pembunuh Jellal, Vidaldus Taka, sementara Natsu bertengkar dengan pembunuh lain, Fukuro. 
37 "Perisai Hati"
"Kokoro no Yoroi" (心の鎧) 
Julai 12, 2010Ogos 22, 2012N.A
Juvia bertemu Lucy sambil dikawalkan oleh Vidaldus, memberi inspirasi kepada Lucy untuk mengalahkan lawan mereka dengan memanggil Aquarius di dalam badan Juvia untuk menjatuhkannya semasa mereka melakukan Unison Raid kepadanya. Sementara itu, Fukuro melahap Natsu untuk mendapatkan kekuatannya tetapi dikalahkan oleh Gray, sementara Siegrain mengungkapkan rancangan Jellal untuk membangkitkan Zeref untuk mendapatkan sokongan Majlis Sihir untuk Etherion menembak. 
38 "Destiny (Destinasi)"
"Desutinī" (運命(デスティニー)) 
Julai 19, 2010Ogos 22, 2012N.A
Sho diserang oleh Ikuruga, pemimpin Trinity Raven, tetapi serangannya membebaskan Erza dari penjara kadnya. Setelah sebahagian besar baju perisinya dimusnahkan oleh Ikaruga, Erza menyedari bahawa memakai baju besi merupakan bentuk kelemahan baginya, jadi dia mengenakan pakaian dari kain biasa dan mengalahkan Ikaruga. Dia kemudian naik ke puncak Menara Syurga dan, setelah pertempuran singkat, berjaya menjatuhkan Jellal. Khuatir bahawa Erza tidak akan ada dalam hatinya untuk membunuh teman masa kecilnya, Simon menghantar Natsu untuk menyelamatkannya. 
39 "Berikan Doaku kepada Cahaya Suci"
"Seinaru Hikari ni Inori o" (聖なる光に祈りを) 
Julai 26, 2010Ogos 22, 2012N.A
Erza menghadapi Jellal dengan fakta bahawa Menara Syurga tidak dapat disiapkan tanpa sejumlah besar tenaga sihir, yang menyebabkan Jellal nampaknya mengakui kekalahan. Tidak lama kemudian, Etherion menembak di menara yang, yang mengejutkan semua orang, diserap oleh bentuk sebenarnya menara, kristal lakrima yang sangat besar, yang mencegah serangan membunuh siapa pun. Jellal mendedahkan bahawa dia telah menyamar sebagai Siegrain menggunakan unjuran ajaib dirinya untuk memaksa Majlis Sihir menembak Etherion di menara, sehingga menyelesaikannya. Dia cuba menggunakan Erza sebagai pengorbanan untuk membangkitkan Zeref, tetapi Natsu tiba dan menyelamatkannya. Natsu melawan Jellal, tetapi Jellal mengalahkannya, jadi Natsu memutuskan untuk mengarahkan serangannya ke menara dan menghancurkannya. 
40 "Kejatuhan Titania"
"Titānia, Chiru" (妖精女王(ティターニア)、散る) 
Ogos 2, 2010Ogos 22, 2012N.A
Marah dengan kerosakan yang menimpa menara, dan memutuskan bahawa dia tidak lagi memerlukan Erza sebagai pengorbanan, Jellal cuba membunuh kedua Natsu dan Erza, tetapi Simon terbunuh setelah tiba dan mempertahankan keduanya dari serangan Jellal. Natsu menjadi marah dengan Jellal ketika melihat Erza menangis atas kematian Simon dan memakan sepotong lacrima yang mengandungi Etherion, yang meningkatkan kekuatan fizikal dan magisnya, yang memungkinkan dia mengalahkan Jellal dan menghancurkan menara. Menyedari bahawa peninggalan menara itu kini tidak stabil dan mengancam akan meletup, Erza memutuskan untuk mengorbankan dirinya untuk menyelamatkan Natsu dengan bergabung dengan menara lacrima untuk mengawal kuasanya. 
41 "Home (Keluarga)"  Ogos 9, 2010Ogos 22, 2012N.A
Erza mempunyai pandangan tentang kesedihan rakan-rakannya di pengebumiannya sendiri dan menyesali keputusannya untuk mengorbankan hidupnya untuk mereka. Namun, dia diselamatkan oleh Natsu, dan keduanya melarikan diri dari menara bersama-sama. Erza menawarkan keahlian rakan lamanya di Fairy Tail, tetapi mereka menolaknya kerana mereka ingin mengalami dunia tanpa membebankan, jadi Erza dan rakan-rakannya mengadakan upacara perpisahan untuk mereka. Mereka pulang ke rumah untuk mencari persatuan baru mereka yang lebih besar akhirnya selesai dan Juvia sebagai ahli Fairy Tail; bagi mereka yang kecewa, Gajeel juga telah menjadi ahli. Laxus, mempercayai perubahan-perubahan pada persatuan ini menyebabkan orang-orang tidak terlalu memikirkan persatuannya, memutuskan untuk mengambil alih persatuan secara paksa. 
42 "Perlawanan Fairy Tail"
"Batoru obu Fearī Teiru" (バトル・オブ・フェアリーテイル) 
Ogos 16, 2010Ogos 22, 2012N.A
Anggota Fairy Tail meraikan festival penuaian tahunan Magnolia, yang merangkumi pertandingan kecantikan di mana Lucy dan Erza serta ahli Fairy Tail wanita lain turut serta. Festival ini diganggu oleh Laxus dan pengawal peribadinya, Skuad Raijin, yang menjadikan peserta pertandingan menjadi batu dan memaksa anggota lain untuk bergabung dalam pertempuran di mana mereka mesti mengalahkan satu sama lain untuk menyelamatkan gadis-gadis itu. Untuk memastikan Makarov tidak mengganggu, mereka membuat penghalang runik di sekitar dewan persatuan yang menghalang orang berusia lebih dari 80 tahun untuk masuk, yang entah bagaimana mempengaruhi Natsu juga. 
43 "Kalahkan Kawanmu untuk Selamatkan Kawanmu"
"Tomo no Tame ni Tomo o Ute" (友の為に友を討て) 
Ogos 23, 2010Ogos 22, 2012N.A
Anggota Fairy Tail mengalahkan semua orang di guild mereka di luar dewan guild sehingga hanya Natsu dan Gajeel yang tinggal dan masih terperangkap di dalam dewan persatuan Fairy Tail. Nasib baik, mantra petrifikasi meningkat pada Erza lebih cepat daripada biasa berkat mata kanan buatannya, dan Mystogan memasuki pertandingan, memberi Fairy Tail peluang yang mereka perlukan untuk mengalahkan Laxus. 
44 "Istana Kilat"
"Kaminari Den" (神鳴殿) 
Ogos 30, 2010Ogos 22, 2012N.A
Erza bertarung dan mengalahkan Evergreen dari Skuad Raijin, mengembalikan gadis-gadis lain menjadi normal. Sebagai pembalasan, Laxus mengelilingi seluruh kota dengan Istana Kilat, sekumpulan bola lacrima yang menyerang dengan kilat yang mengancam untuk memusnahkan kota, dan merosakkan siapa saja yang menyerang mereka. Gadis-gadis yang diselamatkan memasuki pertandingan, dengan Lucy berhadapan dengan Bickslow dari Skuad Raijin dengan bantuan Loke. 
45 "Kedatangan Syaitan"
"Satan Kōrin" (サタン降臨) 
September 6, 2010Ogos 22, 2012N.A
Lucy dan Loke mengalahkan Bickslow, hanya tinggal ketua Thunder Legion, Freed Justine. Cana dan Juvia mencarinya tetapi dipaksa oleh sihirnya untuk bertempur satu sama lain sehingga salah satu dari mereka jatuh terlebih dahulu. Percaya sebagai tindakan untuk mendapatkan kepercayaan penuh Fairy Tail, Juvia malah menyerang salah satu lacrima Thunder Palace, mengorbankan dirinya sehingga Cana dapat melawan Freed. Namun, Cana dikalahkan oleh Freed, begitu juga Elfman. Kesengsaraan Mirajane atas penderitaan saudaranya menyebabkan dia mengaktifkan kekuatan sihir pendamnya, Satan Soul, yang dia gunakan untuk mengalahkan Freed dalam kemarahan. Namun, dia kembali menguasai dirinya dan meyakinkannya untuk berhenti bertengkar dengan rakan-rakannya sehingga kedua-dua anggotanya memutuskan untuk kehilangannya. 
46 "Pertembungan di Kardia Cathedral!"
"Gekitotsu! Karudia Daiseidō" (激突! カルディア大聖堂) 
September 13, 2010Ogos 22, 2012N.A
Poluchka muncul di dewan persatuan untuk memeriksa Makarov, yang telah sakit kerana tekanan daripada pertempuran yang berlaku, dan menyatakan dia tidak akan lama hidup. Sementara itu, Mystogan menghadap Laxus di Kardia Cathedral untuk meyakinkannya untuk mengangkat mantra Istana Kilat. Mereka berdua bertempur hingga Natsu dan Erza tiba di katedral dan menyaksikan Laxus meletupkan topeng Mystogan, menunjukkan dia menyerupai Jellal. Selepas Mystogan pergi, Erza keluar untuk menghancurkan Istana Kilat sementara Natsu memerangi Laxus. 
47 "Tiga Naga"
"Toripuru Doragon" (トリプル ドラゴン) 
September 20, 2010Ogos 22, 2012N.A
Lucy memujuk rakan sekerjanya yang lain, yang masih pahit kerana pertempuran mereka yang tidak masuk akal, untuk menolong Erza memusnahkan Istana Kilat. Sementara itu, Natsu melawan Laxus bersama-sama dengan Gajeel, tetapi serangan mereka terbukti tidak berkesan terhadapnya ketika dia mengungkapkan dirinya sebagai Pembunuh Naga Kilat. Kecewa dengan kegagalan rancangannya, Laxus bersiap untuk menggunakan Fairy Law untuk menghancurkan seluruh kota sekaligus. Levy tiba untuk memberitahunya bahawa Makarov tenat, tetapi dia dengan dingin menafikannya dan tetap melafazkan mantera itu. 
48 "Fantasia"
"Fantajia" (幻想曲(ファンタジア)) 
September 27, 2010Ogos 22, 2012N.A
Setelah melafazkan Fairy Law, Laxus mendapati bahawa mantra itu tidak mempengaruhi siapa pun di Magnolia, menandakan dia tidak benar-benar melihat rakan-rakannya sebagai musuhnya. Dia menafikan kebenaran dan Laxus terus memerangi Natsu, tetapi Natsu mengalahkannya dengan bantuan Gajeel. Selepas itu, Poluchka memulihkan Makarov untuk kesihatan sepenuhnya. Sebagai hukuman atas tindakannya, Makarov mengusir Laxus dari Fairy Tail. Namun, semasa perarakan Fantasia di festival penuaian, Makarov memimpin ahli persatuan ketika mereka mengucapkan selamat tinggal dengan isyarat yang dibuat sendiri oleh Laxus ketika kecil, menunjukkan bahawa mereka akan selalu melihatnya. 

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tarikh asal episod disiarkan di TV Tokyo
  2. ^ Tarikh episod disiarkan di Amerika Utara dalam Funimation Channel,alih suara dalam bahasa Inggeris
  3. ^ Tarikh episod disiarkan di Malaysia dalam Ntv7 (terjemahan bahasa Melayu) dan 8tv (alih suara dalam bahasa Mandarin)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Umum
  • "Episodes 1-11" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. Dicapai pada Jun 22, 2012.
  • "Episodes 12-24" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. Dicapai pada Jun 22, 2012.
  • "Episodes 25-35" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. Dicapai pada Jun 22, 2012.
  • "Episodes 36-48" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. Dicapai pada Jun 22, 2012.
Spesifik
  1. ^ "あにてれ: FAIRY TAIL" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. Dicapai pada Mei 13, 2012.
  2. ^ "ポニーキャニョン - FAIRY TAIL (1): DVD". Pony Canyon. Dicapai pada Mei 13, 2012.
  3. ^ "ポニーキャニョン - FAIRY TAIL (12): DVD". Pony Canyon. Dicapai pada Mei 13, 2012.
  4. ^ "Crunchyroll and TV Tokyo Recruit Anime Fans to the Fairy Tail Wizards Guild" (Siaran akhbar). Anime News Network: Crunchyroll. Oktober 5, 2009. Dicapai pada Mac 4, 2013.
  5. ^ "Fairy Tail DVD/Blu-ray Part 1 (Hyb)". Funimation. Dicapai pada Mei 13, 2012.[pautan putus]
  6. ^ "Fairy Tail DVD/Blu-ray Part 4 (Hyb)". Funimation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-01. Dicapai pada Mei 13, 2012.
  7. ^ a b "妖精の尻尾". Fairy Tail. Episod 01 (dalam bahasa Jepun). Oktober 12, 2009. TV Tokyo. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan)
  8. ^ a b "月の雫(ムーンドリップ)". Fairy Tail. Episod 12 (dalam bahasa Jepun). Januari 4, 2010. TV Tokyo. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan)
  9. ^ a b "雨の中に咲く華". Fairy Tail. Episod 25 (dalam bahasa Jepun). April 12, 2010. TV Tokyo. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan)
  10. ^ a b "楽園ゲーム". Fairy Tail. Episod 25 (dalam bahasa Jepun). Julai 5, 2010. TV Tokyo. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan)