Senarai episod Slugterra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ini adalah senarai episod Slugterra, siri televisyen animasi Kanada yang dibuat oleh Asaph Fipke. Siri ini dihasilkan oleh studio animasi Kanada Nerd Corps Entertainment.

Gambaran keseluruhan siri[sunting | sunting sumber]

Musim Episod Tayangan asal (Tarikh Kanada) Tayangan Amerika Syarikat
Kali pertama ditayangkan Kali terakhir ditayangkan Kali pertama ditayangkan Kali terakhir ditayangkan
1 14 3 September 2012 (2012-09-03) 14 Disember 2012 (2012-12-14) 15 Oktober 2012 (2012-10-15) 1 November 2012 (2012-11-01)
2 11 2 September 2013 (2013-09-02) 11 November 2013 (2013-11-11) September 6, 2013 March 15, 2013
3 14 November 18, 2013 March 3, 2014 November 22, 2013 March 7, 2014
4 7 March 17, 2014 March 31, 2014 April 14, 2014 April 19, 2014
5 13 October 1, 2015 April 1, 2016 November 16, 2015 May 12, 2016
6 4 March 30, 2018 August 27, 2018 June 25, 2018 July 16, 2018

Episodes[sunting | sunting sumber]

Musim 1 (2012-2013)[sunting | sunting sumber]

No. in

siri

No. in

Musim

Tajuk Diterbitkan Ditulis Canada air date USA air date Code produksi
1 1 "The World Beneath our Feet Part 1" Johnny Darrell, Blair Simmons Rob Hoegee, Scott Sonneborn October 1, 2012 October 15, 2012 101

Will Shane adalah mercu keadilan di Slugterra. Tetapi ketika musuhnya, Dr Blakk, menggunakan slug yang rosak dalam duel, Will hilang. Semasa dia tersedot ke portal slug yang dibuat, Will meminta Burpy untuk mencari anaknya Eli dan "memberinya surat itu." Bertahun-tahun kemudian, Eli yang berusia lima belas tahun memasuki dunia bawah tanah Slugterra untuk pertama kalinya. Dari tempat persembunyian ayahnya, dia mendapat peralatan, peledak, dan Binatang Mecha, yang dia namakan "Lucky." Dia bertemu dengan Pronto, seorang pelacak molenoid yang bangga dan berpengetahuan, yang meyakinkan Eli untuk membiarkannya bergabung dengan pasukannya. Di jalan raya, dia bertemu dengan Beatrice "Trixie" Sting, yang menyelamatkannya dari slugslinger nakal. Ketika Eli memasuki kejohanan untuk memenangkan lebih banyak slug, dia bertemu dengannya lagi dan mendapati bahawa dia sedang membuat rakaman dokumentari di Slugterra. Dia juga bertemu dengan Cave Troll bernama Kord Zane, yang mengajarnya untuk berduel. Pada pusingan kelayakan kejohanan, Eli berduet dengan Shockwire, seorang slinger kuat yang hanya menggunakan slug Tazerling. Ketika kedua-duanya bertengkar, Eli (bersenjatakan hanya Flugper slug dan Burpy) menunggu Shockwire bekerja terlalu banyak. Ketika salah satu Tazerlings bertindak balas, mengejutkan slingernya, Eli melepaskan Burpy dan memenangi pusingan. Dia diizinkan untuk memilih siput dari gudang Shockwire, tetapi sebaliknya meminta siput itu jika salah seorang dari mereka ingin bergabung dengannya, mengejutkan rakan-rakannya. Apabila salah seorang Tazerlings bersetuju, Eli menamakannya Joules dan terus ke pusingan kejohanan seterusnya.

Catatan: "Slug" adalah makhluk kecil yang berwarna-warni dengan kemampuan unik. Apabila mereka mencapai seratus batu per jam (dengan bantuan peledak yang dibawa oleh sluglingers) mereka berubah menjadi versi diri mereka yang lebih besar dan lebih kuat. Burpy adalah slug Infurnus, slug yang sangat kuat dan sangat jarang digunakan yang menggunakan serangan api.

Floppers adalah slug lemah yang tidak berubah pada halaju. Tazerlings adalah slug elektrik yang menembak sulur elektrik.

2 "The World Beneath our Feet Part 2" Johnny Darrell, Clint Butler Rob Hoegee, Scott Sonneborn October 8, 2012 October 17, 2012 102

Eli Shane telah layak memasuki kejohanan. Sekarang, yang harus dia lakukan hanyalah menang. Dia mengalahkan setiap pemain slugsliger yang melawannya, memperoleh slug baru dengan setiap kemenangan. Ketika berjaya ke final, Dr. Thaddeus Blakk berusaha untuk memberi Eli slug yang rosak. Eli menolaknya dan cuba meyakinkan Blakk bahawa merosakkan siput adalah salah. Ketika Dr Blakk cuba memperingatkannya agar tidak menghindarinya, Eli mengingatkannya bahawa dia adalah Shane sekarang. Di final, Eli harus melawan John Bull, seorang pemalas yang kuat dan sombong. Ketika mereka bertanding, Eli nampaknya menang, tetapi John Bull menggunakan "ghoul" yang diberikan kepadanya oleh Dr. Blakk, dan mengalahkan Eli. Walaupun John Bull tidak mengambil slugnya, Eli berkecil hati dengan kehilangannya. Namun, Trixie, Kord, dan Pronto semuanya setuju untuk membantunya menjaga keadilan sebagai Shane yang baru. Perkara pertama yang dijanjikan oleh "Shane Gang" baru ini adalah untuk menghentikan Dr. Blakk daripada merosakan siput.

Catatan: Ini adalah episod pertama bahawa slug yang rosak disebut sebagai "ghouls." Eli secara tidak sengaja menamakannya ketika Dr. Blakk pertama kali menunjukkannya.

3 3 "The Trade" Johnny Darrell, Sebastian Brodin Rob Hoegee, Scott Sonneborn October 15, 2012

Geng itu melarikan diri dari serangan slug ghoul dan dikalahkan olehnya. Mereka pulang ke tempat persembunyian yang musnah. Untuk mengganti semua gear yang hancur di tempat persembunyian dan dalam pertempuran melawan slinger, mereka harus mendapatkan gear baru dan beberapa peningkatan. Untuk membeli semua peralatan, Eli harus menukar Joules. Dalam perjalanan pulang ke rumah, Eli memutuskan untuk mendapatkan kembali slugnya dan pergi ke kedai. Penjaga kedai enggan membayar balik. Eli dan geng pergi ke bahagian belakang kedai di mana mereka menjumpai Joules. Mereka juga menemui salah seorang lelaki Blakk bernama El Diablos Nacho. Mereka melawan dan kumpulan itu dikalahkan. Oleh itu, mereka menuju ke Markas Blakk untuk mendapatkan Joules. Dalam prosesnya, mereka juga membebaskan slug lain. Eli mendapatkan Joules kembali dan berduel dengan Blakk. Oleh kerana Blakk dan anak buahnya terlalu kuat, kumpulan itu melarikan diri ke tempat persembunyian.

4 4 "The Slugout" Johnny Darrell, Blair Simmons Scott Sonneborn October 22, 2012 October 26, 2012 104

Kumpulan itu mencari siput Frostcrawler. Kerana kesalahan Pronto, semua slug jatuh dan mencapai halaju. Semua slug yang berubah pada masa yang sama menimbulkan bahaya es. Kumpulan itu melarikan diri dan seorang Frostcrawler mengikuti Eli. Dia menamakannya Chiller. Semasa melarikan diri, letupan Eli musnah. Kord mengatakan bahawa hanya Red Hook yang boleh memperbaiki peletanya. Oleh itu, mereka pergi ke Quiet Lawn Cavern, kediaman Red Hook. Cavern terletak di bawah sekumpulan siput Grenuke yang menjadi masalah bagi orang-orang Cavern. The Cavern terancam tetapi Billy, Shorty, dan Glasses yang merupakan anggota Hooligang, pegawai rasmi Dr Blakk. Eli mengalahkan Billy dalam Pertandingan Trick Shot. Billy hanya mempunyai slug Boon Doc yang tidak tahu apa yang dilakukannya. Dia menganggapnya tidak berguna dan melepaskannya tetapi Eli merekrutnya ke dalam pasukannya dan menamakannya sebagai Doc. Billy mencari Dr Blakk untuk slug Ghoul dan kembali dengan dendam. Sementara itu, Eli mendapat peledak baru dari Red Hook dan menghadap Hooligang. Dalam pertempuran itu, Eli mendapati bahawa siput Boon Doc mempunyai kekuatan penyembuhan yang kuat dan dapat membersihkan siput dari Ghoul.

5 5 "Club Slug" Johnny Darrell, Clint Butler Eugene Son October 29, 2012

Geng tersebut memutuskan untuk mendaftar ke kem hujung minggu yang disebut Club slug dalam usaha untuk mempelajari sejumlah gerakan baru tanpa perlu melakukan semua kerja keras. Pengarah kem mengambil semua slug mereka kecuali Eli dan memasukkannya ke dalam mesin yang menembak mereka secara berterusan sepanjang hari. Eli tidak percaya pada mulanya tetapi ketika Kord's Rammstone mengalahkan Banger (seorang Armashelt) dia hanya menghantar Banger ke dalam mesin. Tetapi ketika keluar, ia kelihatan sangat letih kerana kehilangan wap 'setelah satu tembakan. Eli enggan kepada pengarah Kem. Oleh itu, dia dan orang lain yang menyertai kem memerangi kumpulan itu. Dalam proses itu, Banger merosakkan mesin.

6 6 "The Slug Run" Johnny Darrell, Blair Simmons Todd Garfield November 5, 2012 October 22, 2012 106

Setelah menonton iklan untuk Slugterra "Slug Run" Eli segera mahu menyertainya walaupun Kord memberi amaran bahawa perlumbaan itu adalah untuk pelumba binatang Mecha yang berpengalaman. Ketika Eli dan Pronto memasuki gua, Pronto melihat molonoied terkenal bernama Sedo yang dia panggil "Life.Long.Nemesis" walaupun dia belum pernah mendengar tentang Pronto. Sama seperti perlumbaan memulakan pelumba baru, Vance Volt, bergabung pada detik terakhir dan semasa perlumbaan Eli menyelamatkan dan mendapatkan bantuan darinya walaupun Vance bekerja untuk Blakk. Mereka berdua dikejar oleh Shadow Clan dan cacing kristal. Mereka melarikan diri entah bagaimana dan Vance bolt memenangi perlumbaan. Eli berada di tempat kedua. Ganjarannya adalah slug Crytalyd yang jarang berlaku. Hanya satu permukaan setiap 100 tahun. Vance bolt memberikannya kepada Eli. Tetapi ia diambil oleh Sedo yang bekerja untuk Blakk. Pronto mengambil Crystalyd dan menggunakannya melawan Sedo. Slug menggali lubang dalam dan Sedo jatuh ke dalamnya. Vance mengajar beberapa gerakan baru kepada geng.

7 7 "Mecha Mutiny" Johnny Darrell, Clint Butler Eugene Son November 12, 2012

Kumpulan itu sedang memburu siput yang sangat cepat, Hoverbug. Semasa mengejar Mechas mereka mengalami kerosakan. Kembali ke tempat persembunyian Kord cuba mencari tahu apa masalahnya tetapi dia tidak dapat. Dia fikir ia mungkin ada kaitan dengan peningkatan baru yang dia dapat dari rakan-rakannya di forge (kilang Mecha Beasts) sehingga mereka menuju ke sana untuk memeriksanya. Ketika mereka sampai di sana mereka mendapati bahawa troll gua yang menjalankan tempat itu telah ditangkap dan digantikan oleh orang-orang Blakk yang cuba merosakkan inti Mechas.

8 8 "Deadweed" Johnny Darrell, Daniel Ife Joseph Kuhr November 19, 2012

Eli dan geng memasuki gua Deadweed, sebuah batang lombong lama yang ditinggalkan untuk siput Frightgeist. Mereka diserang oleh penambang yang berubah menjadi hantu oleh Dark Water. Mereka mendapati bahawa Blakk menggunakan Air Gelap untuk mengubah slug normal menjadi hantu. Mereka berlari ke Nacho sekali lagi dan berduel dengannya. Pelombong membantu kumpulan itu untuk melawan Nacho. Oleh itu, dia melarikan diri dengan sejumlah besar air gelap. Kesan air gelap memudaratkan pelombong dan mereka berubah menjadi orang biasa. Dalam prosesnya, Eli dan Trixie mendapatkan slug Frightgeist. Eli menamakan Spooker.

9 9 "Shadows and Light" Johnny Darrell, Sebastian Brodin Ken Pontac November 26, 2012 October 21, 2012 109

Geng Shane menghentikan serangan, yang disebabkan oleh dua pekerja Dr. Blakk, Locke dan Lode, pada pengiriman slug Fandango yang diperlukan untuk menghidupkan kembali Bullseye Cavern setelah siput asli melarikan diri dari tempat itu kerana air gelap. Semasa kumpulan itu menuju ke gua, Eli belajar bahawa tenaga slug banyak tenaga, jika tidak semua, gua Slugterra. Locke dan Lode mengikuti dan menyebabkan gua mengakibatkan geng itu melalui wilayah Shadow Clan, yang mengarah ke pengejaran lebih jauh ke wilayah mereka (terima kasih kepada Pronto) dan muka antara salah satu klan dan Eli yang cuba beralasan dengannya . Sama seperti Clan siap menyerang, Burpy mulai berkicau dengan panik dan Shadow Clan membiarkan mereka berlalu, meninggalkan Eli bertanya-tanya apa yang dikatakan Burpy dan mengapa mereka hanya mendengarkannya? Setelah akhirnya sampai ke gua dan memperkenalkan Fandangos ke kediaman baru mereka, siput itu lari dari sesuatu dan sebelum mereka dapat mengetahui Locke dan Lode membuat pintu masuk yang hebat. Eli dan Kord berhadapan dengan Locke dan Lode, sementara Pronto memburu Fandangos dan Trixie mencari sumber ketakutan siput yang ada di Bullseye. Setelah mengalahkan duo yang menyusahkan itu, Trixie memberitahu budak-budak itu bahawa siput itu berlari dari Dark Water yang merembes keluar dari monumen gua sehingga Eli bertanya kepada Doc jika dia dapat menangani sebanyak itu untuk membersihkan yang dia balas dengan pandangan serius dan pam. Ketika Doc cuba membersihkan Air Gelap, dia mulai kehilangan wap pada saat itu Pronto tiba dengan satu fandango, yang menurut Trixie sudah cukup untuk memberi dorongan kepada Doc dan memang begitu! Sekarang Air Gelap disucikan dan Fandangos dan siput asli mencari beberapa tempat baru untuk bertengger, kumpulan itu tertanya-tanya berapa banyak gua lain yang mula dijangkiti Air Gelap dan apa yang pernah terjadi pada Locke dan Lode. Locke dan Lode berlari untuk berkumpul kembali dan bertanya apakah mereka sekarang harus memberitahu Blakk, tepat ketika Shadow Clan tiba dan mengejar mereka.