Senarai episod Ultraman Orb: The Origin Saga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ultraman Orb: The Origin Saga (ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA, Urutoraman Ōbu Ji Orijin Sāga) ialah siri web tokusatsu Jepun tahun 2016-2017, berfungsi sebagai spin-off ataupun prekuel bagi Siri Ultra tahun 2016, Ultraman Orb. Siri ini dimuat naik secara eksklusif dalam Amazon Video di Jepun bermula 26 Disember 2016 dan dirancang untuk dimuat naik di seluruh dunia, dengan sari kata Bahasa Inggeris dan Jerman disediakan untuk penonton antarabangsa.[1][2][3]

Episod[sunting | sunting sumber]

No. Tajuk[4] Penulis Tarikh siaran asal
1 "Bintang Berkilauan"
"Kiraboshi" (きらぼし ~煌星~) 
Hirotoshi Kobayashi26 Disember 2016

Selepas dipilih sebagai Adiwira Cahaya, Gai dan Juggler memulakan misi pertama mereka dengan memasuki Orion Nebula untuk menghentikan Psychi dan tenteranya Bezelb. Gai dan Juggler mendarat di Planet Rurin (惑星ルーリン, Wakusei Rūrin), di mana mereka mempertahankan Morcus dari ibu bapa yang diperhambakan dan Bezelb yang mengawal fikiran mereka. Apabila berubah menjadi Ultraman Orb untuk kali pertama, Gai mempunyai masalah untuk mengawal kuasanya sebelum dia dapat menamatkan raksasa itu dalam pertempuran kedua mereka.


Psychi mengancam penduduk Planet Kanon untuk menyerahkan ratu mereka, Amate atau dia akan melancarkan serangan penuh pada pokok mereka. Salah seorang ahli dari Tentara Pertahanan Kanon, Raigou menegaskan Amate untuk menjadi War God dan memimpin tentera mereka dalam serbuan ke pangkalan Psychi. Menginginkan penyelesaian yang damai, Amate menghantar Shinra pada ekspedisi ke Planet Zain, di mana Psychi menyambutnya dan menunjukkan Kugutsu yang digunakan oleh Bezelb, memperhambakan mangsa mereka dan memberi makan kepada kekuatan mereka untuk menjadi lebih kuat. Melalui hubungannya dengan Ratu Bezelb, dia juga boleh memanipulasi Bezelb dan orang-orang mereka.


Di Bumi, dua orang saintis bernama Shohei dan Yui menemukan artifak aneh dari bawah air 4,000 meter di bawah laut Jepun. Membawanya ke makmal mereka, Shohei menyentuhnya dan menyebabkan dia dapat berkomunikasi dengan Amate yang berada di Planet Kanon. 
2 "Terakhir ~Rakan~"
"Enishi ~Yukari~" (えにし ~所縁~) 
Hirotoshi Kobayashi2 Januari 2017

Gagal mengancam Shinra selepas dia menanam bom di sekitar pangkalannya, Psychi hanya boleh meminta darah Amate sebelum dia berlalu pergi. Suntikan itu disimpan oleh Amate, yang bersetuju dengan rancangan Psychi tetapi Shinra menolak keselamatannya. Pada waktu malam, ketika Amate mengenang semula bagaimana ratu sebelumnya (ibunya) kehilangan nyawanya setelah menggunakan bentuk God War untuk melawan Gargorgon, Shinra memasuki ruangannya hingga dia dikejar oleh Micott dan Ricca, dengan para wira menyangka bahawa dia hendak menjangkiti Amate dengan Kugutsu milik Psychi. Dengan Shinra dihantar ke planet terpencil untuk dibuang, dia melarikan diri melalui pod pelarian, membuatkan Micott dan Ricca terpaksa mengejarnya untuk mengetahui akan kebenaran.


Selepas mendirikan kubur untuk ibu bapa Morcus, Gai dan Juggler memutuskan untuk membawa anak lelaki itu ke sebuah kampung berhampiran untuk diadopsi. Mereka mendapat tahu bahawa Bemstar yang dijangkiti berada di situ ketika Gai menyerahkan Morcus kepada penduduk kampung dan berubah untuk melawan raksasa itu. Dengan Bemstar menyerap serangan itu, ia melarikan diri ke luar angkasa dan Gai dan Juggler mengejar raksasa tersebut, di mana ia meneruskan penggunaan Suzark yang dipandu oleh Micott dan Ricca. Gai meninggalkan kepada Juggler untuk menyelamatkan kapal dan juruterbangnya sementara dia bertempur melawan Bemstar sebagai Ultraman Orb.


Selepas melakukan analisis pada artifak itu, Yusuke mengesahkan ia adalah benih yang mana masih dalam keadaan sempurna walaupun berusia beribu tahun. Berdasarkan saiznya, Shohei percaya bahawa benih itu boleh tumbuh menjadi pokok dengan panjang 300 meter. 
3 "Echo"
"Kodama" (こだま ~谺~) 
Hirotoshi Kobayashi9 Januari 2017

Selepas memusnahkan Bemstar yang dijangkiti itu, Gai membuatkan kenyataan bahawa Bezelb adalah berkaitan dengan krisis Kanon, dengan itu menyertai Pengawal Diraja Kanon dalam perjalanan mereka ke Planet Zain. Sebelum mereka dapat sampai ke planet tersebut, sekumpulan Bezelb muncul menyerang kapal mereka dan Gai berubah untuk melawan mereka, diikuti dengan Birdon yang telah dijangkiti memasuki pertempuran tersebut.


Di Bumi, sebaik sahaja pasukan penyelidikan menyambungkan serpihan meterai, mereka menyimpulkan bahawa ilustrasi sebenarnya adalah pokok Yggdrasil. Shohei mengalami reaksi dari benih yang menghantarnya koma dan melukis Pokok Kehidupan dari Kanon apabila dia tersedar kerana fikirannya dikuasai oleh kenangan Amate.


Shin Asuka merasakan ancaman Psychi dan tentera Bezelbnya, sambil mencari bantuan Musashi (Ultraman Cosmos) yang berada di Planet Juran. Dia tidak lama kemudian tiba di Planet Zain di mana dia menyertai Orb dalam pertempuran melawan Bezelb. 
4 "Kemudian ~Tragedi~"
"Ato tomu ~Ato motome~" (あととむ ~跡求~) 
Sotaro Hayashi16 Januari 2017

Selepas Orb dan Dyna menamatkan Bezelb, mereka memperkenalkan diri antara satu sama lain sebagai identiti manusia masing-masing. Dalam masa yang sama, Gai masih memikirkan sebab dia memperoleh kuasa Orb sementara Asuka memberikan sedikit nasihat kepadanya. Menyerahkan Bezelb kepada Juggler, Micott dan Ricca mendapati kapten mereka telah dipenjarakan. Apabila Juggler dijangkiti oleh Kugutsu, Shinra menyembuhkannya dengan menggunakan benih Pokok Kehidupan yang diberikan oleh Amate.[5] Selepas Psychi melarikan diri, parti itu cuba mengejarnya tetapi dia menyalahgunakan kapal mereka sebelum ini, menghalang fungsi hyperdrive. Shinra menceritakan bagaimana kekecohan tersebut berlaku: Raigou telah menghantar seorang penculik untuk menyerang Amate ketika dia akan dibuang, yang membolehkannya untuk memaksa Amate ke dalam pertempuran sebagai War God. Apabila Shinra cuba kembali ke planet itu dengan pod pelarian, dia diculik oleh Psychi untuk memastikan rancangannya tidak akan terputus, ketika mengetuk benih Pokok Kehidupan sebagai penyembuhan Kugutsu. Tidak mahu Gai membuang tenaganya untuk mengejar Psychi, Asuka menyuruh Musashi/Ultraman Cosmos untuk mengambil alih kerja itu.


Kapal Psychi tiba lebih awal dan mengancam untuk menyerang Kanon pada waktu pagi jika mereka enggan menyerahkan Amate. Raigou dan pasukannya cuba mencari Amate tetapi dia melarikan diri.


Shohei dilepaskan dari hospital dan menemui dirinya di istana Kanon tetapi gagal mendapatkan Amate, sehingga dia kembali ke Bumi. 
5 "Fajar"
"Akatsuki" (あかつき ~暁~) 
Sotaro Hayashi23 Januari 2017

Musashi bertemu dengan Amate dan membincangkan keinginannya untuk mendapatkan penyelesaian yang damai. Dipaksa oleh penderitaan rakyatnya dari serangan Bezelb, Amate akhirnya menerima nasibnya dan berubah demi untuk mempertahankan istananya.[6]


Selepas latihan pertempuran pedang dengan Juggler, Gai telah dinyatakan oleh ramai yang dia memegang potensi sebenarnya sehingga Asuka memberi nasihat kepadanya. Apabila Amate berubah menjadi War God, Gai tidak mampu menahan kekecewaannya ketika dia menganggapnya sebagai kegagalannya.


Akibat daripada Amate berkabung pada rakyatnya, Shohei telah menjadi koma. 
6 "War God"
"Ikusagami" (いくさがみ ~戦神~) 
Sotaro Hayashi30 Januari 2017

War God berubah dan berusaha sebaik mungkin untuk mengelakkan berlakunya kecederaan dan tidak mahu membahayakan lawannya. Melihatnya, Asuka dan Gai bergegas ke Planet Kanon sebagai Dyna dan Orb untuk melawan Bezelb manakala War God menjalinkan hubungan dengan Ratu Bezelb. Walaupun seolah-olah berjaya, Ratu Bezelb mengkhianati War God dengan Kugutsu, menjangkitinya sebelum Cosmos masuk campur dan Juggler memberikan benih Pokok Kehidupan kepada Ultra itu. Selepas Micott ditikam oleh Bezelb, Juggler melepaskan jeritan sebagai tindak balas terhadap ketakutannya.[7]


Shohei dihantar ke bilik kecemasan dan menerima pelbagai defibrillasi. Dia dapat bertemu Amate semasa jangkitan War God
7 "Balut ~Memukau~"
"Kururu ~Mabayuru~" (くるる ~眩る~) 
Hirotoshi Kobayashi6 Februari 2017

Di bawah trauma besar setelah melihat kematian Micott, harapan Juggler untuk kuasa mengubahnya menjadi Bentuk Majin dan membelah Pokok Kehidupan setelah mendapatinya sebagai punca semua konflik yang berlaku. War God dipaksa untuk memusnahkannya untuk menyelamatkan penduduk, oleh itu membahayakan planet tersebut dan menghancurkan rancangan Psychi. Setelah dicap sebagai musuh, Juggler memutuskan hubungannya dengan Gai manakala kedua-dua Amate dan Ratu Bezelb merasakan Pokok Kehidupan.[8][a]


Selepas keluar dari hospital lagi, Shohei mendapati bahawa benih yang diselamatkannya sedang tumbuh menjadi Pokok Kehidupan. 
8 "Bunyi"
"Hibiki" (ひびき ~響~) 
Hisako Kurosawa13 Februari 2017
Melihat Psychi cuba mengancam Pokok Kehidupan dan Shohei, Gai meluangkan masa untuk pergi ke Bumi sambil menyerahkan Planet Kanon kepada para seniornya. Apabila Pokok Kehidupan mula membesar di dalam makmal, Gamu Takayama menyelamatkan kedua-dua Shohei dan Yui sebelum mereka bertemu Gai. Kedua-dua Gamu dan Gai mendedahkan identiti mereka sebagai Ultra manakala Shohei diamanahkan untuk melindungi pokok itu sendiri. Apabila kapal Psychi tiba, dia menghantar sekumpulan Bezelb untuk menyerang bandar itu dan salah satunya menculik Shohei. Selepas menyelamatkan Shohei, Bezelb cuba untuk menyerang Orb tetapi dihalang oleh Juggler sementara Gaia memusnahkan satu Bezelb gergasi. Tidak dapat memusnahkan satu lagi Bezelb, Juggler jatuh ke dalam laut. Kemudian, ia mendedahkan kemunculan Ultraman Agul.[10] 
9 "Sentuh ~Teori~"
"Kotowari ~Ri~" (ことわり ~理~) 
Hisako Kurosawa20 Februari 2017
Setelah bertarung sebagai Ultraman Agul, Fujimiya mendedahkan dirinya kepada Juggler, mengingatkan tentang dirinya sendiri. Dia melawat Gamu sekali lagi sebelum Gai meninggalkan dan menyelamatkan kapal Amate daripada diserang. Apabila semua orang berkumpul semula, Amate dan Shohei percaya bahawa Ratu Bezelb dikawal oleh Psychi, menyebabkan Gai berlalu pergi untuk menyiasat. Apabila tiba, Psychi terperangkap dan cuba meletupkan kapal sendiri sebelum Juggler campur tangan.[11] 
10 "Ribut Bunga"
"Hanaarashi" (はなあらし ~花嵐~) 
Sotaro Hayashi27 Februari 2017
Selepas diselamatkan oleh Juggler, Gai mendapati Bezelb cuba mempertahankan Pokok Kehidupan dari kerajaan Jepun sehingga buahnya matang. Apabila Ratu Bezelb menyertai anak-anaknya, Gai berusaha sebaik mungkin untuk mempertahankannya sementara dia mendapatkan bantuan Amate untuk berubah. Pertemuan Psychi, Shinra kira-kira akan membunuhnya sehingga Fujimiya muncul dan menunjukkan kesilapan saintis walaupun hasrat murni. Amate bertukar menjadi War God sekali lagi di bawah anggapan untuk mencipta dunia baru tetapi Ratu Bezelb mengkhianatinya lagi dalam usaha untuk menjangkitinya sebelum Orb muncul dan menggunakan tubuhnya sebagai perisai. Ini memaksa War God untuk melawan Ratu Bezelb sebelum Ultraman Gaia dan Agul bergabung.[12] 
11 "Haba Jerebu"
"Kagerō" (かげろう ~陽炎~) 
Sotaro Hayashi6 Mac 2017
Berhasil menjejaskan War God, Ratu Bezelb mengkhianati Psychi dan merancang untuk memadamkan kebebasan dari alam semesta dengan menggunakan War God sebagai bom dan menyebarkan Kugutsu. Walaupun telah memperoleh sebahagian daripada benih dari Pokok Kehidupan di bawah air, Ricca gagal menyembuhkan War God sebelum semangat Micott menyelamatkan kapalnya dari kemalangan. Juggler memperoleh benih itu dan menggunakannya untuk membersihkan Gai sebelum dia menyertai pertempuran untuk melampaui adiwira cahaya itu. Selepas dikalahkan oleh Juggler, ratu itu menegaskan bantuan Psychi sekali lagi dengan Partel menyatukan kedua-dua mereka ke Psyqueen.[13] 
12 "Tanah Besar ~Dunia Baru~"
"Mahoroba ~Shin Sekai~" (まほろば ~新世界~) 
Hirotoshi Kobayashi13 Mac 2017
Oleh kerana pembentukan Psyqueen, Psychi tidak lagi memerlukan buah-buahan dari Pokok Kehidupan dan cuba memusnahkannya. Asuka dan Musashi muncul apabila kelima-lima Ultra berubah untuk melawan tentera raksasa tersebut. Melalui kenangan Amate, Shohei dan Yui dapat menggunakannya untuk semua buah-buahan dari Pokok Kehidupan untuk menjadi matang, membolehkan Orb dan Cosmos membersihkan War God dan mangsa-mangsa Kugutsu yang lain. Dalam taktik pertempuran terakhir, Psyqueen cuba menggabungkan dengan War God sebelum semua serangan Ultra dibuka dan Orb menyelamatkan Psychi dari kematiannya. Selepas diberikan ucapan tahniah oleh seniornya, Gai kembali ke O-50 di mana dia menerima misi seterusnya, dan memperoleh warna hitam pada tubuh Ultraman Orb, dan menjadi Orb Origin.[14] 


Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Episod ini menandakan kemunculan cameo Eichii Shimizu dan Tomohiro Shimoguchi, penulis manga ULTRAMAN manga.[9]
  • Hiragana beberapa tajuk episod tidak sepadan dengan tulisan kanji mereka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "日本オリジナル作品発表 特集ページ:Amazonビデオ". www.amazon.co.jp. Dicapai pada 2016-05-31.
  2. ^ "ウルトラマンシリーズ最新作のスピンオフ・シリーズ『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』Amazonプライム・ビデオ限定にて12-26(月)より見放題配信スタート!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2016-11-28. Dicapai pada 2016-11-28.
  3. ^ "スピンオフ・シリーズ『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』Amazonプライム・ビデオ限定にて12/26(月)より見放題配信スタート!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp/orb. 2016-11-28. Dicapai pada 2016-11-28.
  4. ^ "Amazonオリジナルストーリー ウルトラマンオーブ公式サイト" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp/orb/saga/story. Dicapai pada 2017-01-01.
  5. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第4話「あととむ ~跡求~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-01-16. Dicapai pada 2017-02-13.
  6. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第5話「あかつき ~暁~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-01-23. Dicapai pada 2017-02-13.
  7. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第6話「いくさがみ ~戦神~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-01-30. Dicapai pada 2017-02-13.
  8. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第7話「くるる ~眩る~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-02-06. Dicapai pada 2017-02-13.
  9. ^ "本日配信開始の「ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA」第7話には「あの方々」が出演!ぜひご注目を!" (dalam bahasa Jepun). heros-ultraman.com. 2017-02-06. Dicapai pada 2017-05-20.
  10. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第8話「ひびき ~響~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-02-13. Dicapai pada 2017-02-13.
  11. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第9話「ことわり ~理~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-02-20. Dicapai pada 2017-02-21.
  12. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第10話「はなあらし ~花嵐~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-02-27. Dicapai pada 2017-02-27.
  13. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第11話「かげろう ~陽炎~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-03-06. Dicapai pada 2017-03-06.
  14. ^ "Amazonオリジナル『ウルトラマンオーブ THE ORIGIN SAGA』第12話「まほろば ~新世界~」配信開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-03-13. Dicapai pada 2017-03-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]