Senarai masakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Berikut adalah senarai masakan. Sesuatu masakan adalah satu set khusus tradisi dan amalan memasak, sering dikaitkan dengan budaya atau rantau tertentu. Setiap masakan melibatkan penyediaan makanan dalam gaya tertentu, bagi makanan dan minuman jenis khusus, untuk menghasilkan benda yang dimakan secara individu atau sebagai sebuah sajian. Sesuatu masakan sering dinamakan sempena kawasan atau tempat ia berasal. Sesuatu masakan juga pada dasarnya dipengaruhi oleh bahan-bahan yang terdapat di dalam negara itu atau melalui perdagangan. Hukum agama dalam makanan juga boleh mempengaruhi dengan kuat ke atas amalan masakan tersebut.

Masakan mengikut rantau[sunting | sunting sumber]

  • Masakan global – masakan yang diamalkan di seluruh dunia. Sesuatu masakan adalah gaya ciri amalan dan tradisi memasak,[1] sering dikaitkan dengan kawasan, negara[2] atau budaya tertentu. Untuk menjadi masakan global, masakan tempatan, serantau atau kebangsaan perlu merebak di seluruh dunia; ia adalah makanan yang dihidangkan di seluruh dunia.
  • Masakan serantau – berdasarkan rantau kebangsaan, negeri atau tempatan.[3] Masakan serantau mungkin berbeza berdasarkan ketersediaan makanan dan perdagangan, perubahan iklim, tradisi dan amalan memasak, dan perbezaan kebudayaan.[4] Satu definisi yang perlu diberi perhatian adalah berdasarkan masakan tradisional: "Suatu masakan tradisional adalah tradisi koheren penyediaan makanan yang timbul dari kehidupan seharian dan dapur sesuatu kaum dalam tempoh yang panjang di rantau tertentu sesebuah negara, atau negara tertentu, dan yang, apabila setempat, mempunyai perbezaan ketara daripada masakan di negara itu secara keseluruhannya."[4]

Gaya masakan[sunting | sunting sumber]

Persembahan masakan nouvelle Jacques Lameloise (chef Michelin Guide 3 bintang)

Masakan etnik dan agama[sunting | sunting sumber]

Ohaw, sup tradisional Ainu

Masakan bersejarah[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cuisine (definition). Thefreedictionary.com. Accessed June 2011.
  2. ^ "Cuisine (definition)". Oxford Dictionaries. Dicapai pada 2013-05-26.
  3. ^ "Region." (Definition). Merriam-Webster dictionary. Accessed June 2011.
  4. ^ a b "The American Food Revolutions: Cuisines in America." Eldrbarry.net. Accessed June 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]