Senarai penyerahan Malaysia untuk Anugerah Akademi bagi Filem Bahasa Asing Terbaik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Poster keluaran tayangan filem Lelaki Harapan Dunia arahan Liew Seng Tat, yang telah dikemukakan untuk filem bahasa asing terbaik di Anugerah Akademi ke-88.

Malaysia adalah salah satu daripada seratus negara yang telah menghantar filem untuk bersaing untuk Anugerah Akademi untuk Filem Cetera Antarabangsa Terbaik (dahulunya diberi nama "Anugerah Akademi bagi Filem Bahasa Asing Terbaik" sebelum tahun 2020) sejak tahun 2004. Anugerah Akademi untuk Filem Bahasa Asing Terbaik disampaikan setiap tahun oleh Akademi Sains dan Seni Perfileman Amerika Syarikat kepada gambar gerakan panjang yang dihasilkan di luar Amerika Syarikat terutamanya yang mengandungi dialog bukan bahasa Inggeris.

Sehingga 2016, sejumlah empat filem telah diserahkan untuk Anugerah Akademi bagi Filem Bahasa Asing Terbaik, tetapi belum ada yang menerima pencalonan Oscar. Puteri Gunung Ledang adalah filem pertama yang akan dikemukakan pada tahun 2003, sejak itu tidak ada filem lain yang dikemukakan sehingga 2012, filem yang diarahkan oleh Dain Said Bunohan dihantar untuk bersaing, tetapi gagal untuk ditetapkan sebagai penama.

Untuk Anugerah Akademi ke-88, Lelaki Harapan Dunia telah diputuskan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) untuk dikemukakan, yang bergabung dengan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Senarai filem dicalonkan[sunting | sunting sumber]

Akademi Sains dan Seni Perfileman telah menjemput industri filem dari pelbagai negara untuk menyerahkan filem terbaik mereka untuk Anugerah Akademi bagi Filem Bahasa Asing Terbaik sejak 1956. Jawatankuasa Anugerah Filem Bahasa Asing menyelia proses dan mengkaji semua filem yang diserahkan. Berikutan ini, mereka mengundi melalui undi rahsia untuk menentukan lima calon untuk anugerah itu. Berikut adalah senarai filem-filem yang telah dikemukakan oleh Malaysia untuk semakan oleh Akademi untuk anugerah tahun ini dan majlis Anugerah Akademi masing-masing.

Senarai filem yang dikemukakan
Tahun
(Acara)
Tajuk asal Tajuk filem yang digunakan dalam pencalonan Pengarah Keputusan
2004
(ke-77)
Puteri Gunung Ledang The Princess of Mount Ledang Saw Teong Hin Tidak dicalonkan
2012
(ke-85)
Bunohan[1] Dain Said Tidak dicalonkan
2015
(ke-88)
Lelaki Harapan Dunia Men Who Save the World[2] Liew Seng Tat Tidak dicalonkan
2016
(ke-89)
Redha Beautiful Pain[3] Tunku Mona Riza Tidak dicalonkan
2019
(ke-92)
M for Malaysia[4] Dian Lee, Ineza Roussille
TBD
2020
(ke-93)
Roh Soul Emir Ezwan Tidak dicalonkan
2021
(ke-94)
Prebet Sapu Hail, Driver! Muzzamer Rahman Tidak dicalonkan

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "71 Countries Vie for 2012 Foreign Language Film Oscar®". 8 October 2012.
  2. ^ "Liew Seng Tat's 'Lelaki Harapan Dunia' is Malaysia's pick as Oscar entry". Malay Mail Online. 25 September 2015. Dicapai pada 25 September 2015.
  3. ^ Chua, Dennis (4 October 2016). "'Redha' to compete at next year's Academy Awards". New Straits Times. Dicapai pada 4 October 2016.
  4. ^ Pedersen, Erik (7 October 2019). "Oscars: 93 Countries In Running For International Feature Film Race". Deadline.com. Dicapai pada 7 October 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]