Senarai universiti dan kolej di Israel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Berikut adalah senarai universiti dan kolej di Israel. Terdapat lapan universiti dan banyak kolej di Israel yang diiktiraf dan akedemiknya diselia oleh Majlis Pendidikan Tinggi di Israel. Juga ditubuhkan sebuah universiti di Ariel di Tebing Barat, yang diiktiraf dan akademiknya diselia oleh Majlis Pendidikan Tinggi di Judea dan Samaria.

Perbezaan utama universiti dan kolej di Israel ialah hanya universiti boleh menganugerahkan ijazah kedoktoran, dan oleh itu universiti cenderung kepada berorientasikan penyelidikan daripada kolej yang berorientasikan pengajaran.

Universiti[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan universiti menawarkan pelbagai ijazah peringkat siswa dan siswazah – sarjana muda, sarjana dan kedoktoran. Walau bagaimanapun, Institut Weizmann tidak menawarkan ijazah sarjana muda dan Universiti Terbuka tidak menawarkan ijazah kedoktoran.

Kolej[sunting | sunting sumber]

Institut pendidikan tinggi yang lain yang diiktiraf oleh Majlis Pendidikan Tinggi dan menganugerahkan ijazah sarjana muda (sesetengahnya juga menawarkan ijazah sarjana) dikenali sebagai kolej (Ibrani: מִכְלָלָה‬ Mikhlala; majmuk מכללות Mikhlalot). Terdapat juga lebih dua puluh kolej perguruan yang kebanyakannya hanya menganugerahkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan.

Kolej bukan perguruan[sunting | sunting sumber]

Kolej perguruan[sunting | sunting sumber]

Kampus universiti asing[sunting | sunting sumber]

Universiti asing berikut mengekalkan kampus cawangan antarabangsa di Israel: