Seni bina Turki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Seni bina Turki atau Seni Bina Turki pada Zaman Republik merujuk kepada seni bina yang diamalkan di Turki sejak penubuhan republik ini pada 1923 hingga kini. Pada tahun-tahun awal republik, seni bina Turki dipengaruhi oleh seni bina Saljuk dan Uthmaniyah, khususnya semasa "Pergerakan Seni Bina Nasional Pertama" (juga disebut gerakan seni bina neoklasik Turki.) Namun begitu, mulai 1930-an, gaya seni bina mula berbeza dengan seni bina tradisional, juga akibat daripada peningkatan bilangan arkitek asing yang diundang untuk bekerja di negara itu, kebanyakannya dari Jerman dan Austria.[1] Perang Dunia Kedua menjadi masa pengasingan, di mana Pergerakan Seni Bina Nasional Kedua muncul. Mirip dengan seni bina Fasis, gerakan ini bertujuan untuk mewujudkan seni bina moden tetapi nasionalistik.[2]

Mulai 1950-an, pengasingan daripada seluruh dunia mulai berkurang, membolehkan para arkitek Turki bereksperimen dengan gaya baru dan menjadi semakin terinspirasi oleh rakan-rakan mereka di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, mereka sebahagian besarnya terbatas oleh kekurangan infrastruktur teknologi serta sumber kewangan yang tidak mencukupi hingga 1980-an.[3] Selepas itu, liberalisasi ekonomi dan pertukaran ke arah ekonomi berasaskan eksport[4] membuka jalan bagi sektor swasta untuk menjadi pengaruh utama dalam seni bina Turki.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Deutschsprachige Architekten in der frühen Republik" (dalam bahasa Jerman). Goethe Institut. Dicapai pada 20 Januari 2012.
  2. ^ "Michael Meeker. Review of Bozdogan, Sibel, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic". H-Net Reviews, Humanities & Social Sciences Online. Dicapai pada 2 February 2012.
  3. ^ "The 1950s and Modernism". ArchMuseum.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 September 2011. Dicapai pada January 21, 2012.
  4. ^ "Mapping Turkey, Short History of Architecture". www.culturalexchange-tr. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Disember 2011. Dicapai pada 22 Januari 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]