Seni bina angkasa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Stesen Angkasa Freedom, sebuah projek yang akhirnya berkembang menjadi Stesen Angkasa Antarabangsa (1990)

Seni bina angkasa, dalam definisi yang paling mudah, adalah teori dan amalan mereka bentuk dan membina kawasan kediaman di angkasa lepas.[1]

Seni bina ini menjurus kepada reka bentuk kapal angkasa yang melibatkan keseluruhan binaan kediaman angkasa. Ia sebahagian besarnya berdasarkan bidang kejuruteraan (terutamanya kejuruteraan aeroangkasa), tetapi juga melibatkan pelbagai tatatertib seperti fisiologi, psikologi, dan sosiologi. Seperti seni bina di Bumi, usaha ini adalah untuk melewati elemen-elemen komponen dan sistem dan mendapat pemahaman yang luas tentang isu-isu yang memberi kesan kepada kejayaan reka bentuk.[2] Banyak kerja-kerja seni bina angkasa mereka bentuk konsep untuk stesen angkasa orbit dan lunar dan kapal penjelajah Martian dan pangkalan darat bagi agensi-agensi angkasa dunia, terutamanya NASA.

Amalan melibatkan arkitek dalam program angkasa berkembang daripada Perlumbaan Angkasa, walaupun asal-usulnya boleh dilihat bermula lebih awal. Keperluan untuk penglibatan mereka berpunca dari dorongan untuk meluaskan jangka masa misi angkasa dan menangani keperluan angkasawan termasuk tetapi lebih dari keperluan hidup minimum. Seni bina angkasa pada masa ini terdapat di beberapa institusi. Pusat Antarabangsa Sasakawa bagi Seni Bina Angkasa (SICSA) adalah sebuah organisasi akademik bersama Universiti Houston yang menawarkan Ijazah Sarjana Sains dalam Seni Bina Angkasa. SICSA juga bekerja secara kontrak dalam membuat reka bentuk bersama syarikat-syarikat dan agensi angkasa. Di Eropah, Universiti Angkasa Antarabangsa terlibat secara langsung dalam penyelidikan seni bina angkasa. Persidangan Antarabangsa mengenai Sistem Alam Sekitar bermesyuarat setiap tahun untuk membentangkan sesi mengenai penerbangan angkasa lepas manusia dan faktor manusia di angkasa. Dalam Institut Aeronautik dan Astronautik Amerika, Jawatankuasa Teknikal Seni Bina Angkasa telah dibentuk. Walaupun corak sejarah projek angkasa yang diterajui kerajaan besar dan universiti di peringkat reka bentuk konsep, kedatangan pelancongan angkasa mengancam untuk mengalih prospek untuk kerja-kerja seni bina angkasa.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sherwood, Brent (2006-09-21). "Organizing Ourselves: Schema to Build the International Space Architecture Community". Concluding Address. San Jose, CA: AIAA. http://pdf.aiaa.org/preview/CDReadyMSPACE06_1393/PV2006_7471.pdf. Diperolehi 2009-10-24.
  2. ^ "Sasakawa International Center for Space Architecture". SICSA. 2009-08-18. Dicapai pada 2009-10-28.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Spaceflight Templat:Inspace