Permainan video seram mandiri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Seram mandiri)

Permainan video seram atau seram mandiri (Bahasa Inggeris: Survival horror) ialah subgenre untuk permainan video aksi-pengembaraan diilhamkan oleh fiksyen seram. Permainan ini membuatkan pemain lebih terdedah dengan bahaya dengan menyediakan sedikit peluru (ammunition) dan sedikit jenis senjata berat berbanding dengan permainan aksi yang lain. Walaupun pertempuran boleh menjadi sebahagian daripada permainan, pemain berasa kurang berkuasa disebabkan beberapa faktor seperti peluru, nyawa dan kelajuan yang terhad. Pemain juga dicabar untuk mencari barang yang membuka jalan ke kawasan baru, dan menyelesaikan puzzle di beberapa lokasi. Permainan menekankan tema seram, dan pemain selalunya dicabar untuk menjelajah persekitaran umpama maze gelap, dan bertindak balas dengan serangan mengejut musuh.

Istilah "seram mandiri" pertama kali digunakan untuk keluaran permainan video Jepun bertajuk Resident Evil pada 1996, yang dipengaruhi oleh permainan sebelumnya dengan tema seram seperti Sweet Home pada 1989 dan Alone in the Dark pada 1992. Nama itu telah digunakan sejak itu untuk permainan dengan permainan serupa, dan telah diterapkan secara retroaktif pada tajuk-tajuk sebelumnya. Bermula dengan pelancaran Resident Evil 4 pada 2005, genre ini mula menggabungkan lebih banyak ciri dari permainan aksi dan permainan penembak diri-pertama dan diri-ketiga yang lebih tradisional. Ini telah menyebabkan wartawan permainan mempersoalkan sama ada francais seram mandiri dan francais baru-baru ini telah meninggalkan genre berkenaan dan beralih ke genre yang berbeza yang sering disebut sebagai "aksi seram"..[1][2][3][4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Survival Horror vs. Action Horror" (dalam bahasa Inggeris). gamerevolution.com. Dicapai pada 10 September 2013.
  2. ^ "The Evil Within preview – 'real survival horror'" (dalam bahasa Inggeris). metro.co.uk. Dicapai pada 10 September 2013.
  3. ^ "Horror Show - Survival Horror vs. Action Horror" (dalam bahasa Inggeris). zero1gaming.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-21. Dicapai pada 10 September 2013.
  4. ^ "6 Upcoming Horror Games That Look Absolutely Terrifying" (dalam bahasa Inggeris). blooody-disgusting.org. Dicapai pada 10 September 2013.

Sumber: