Serbuk ikan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Serbuk ikan adalah produk yang diperoleh daripada pemprosesan ikan kering atau najisnya. Selepas memasak, produk ini dipisahkan, dikeringkan dan digiling dan dijual dalam bentuk serbuk. Setelah diproses, produk ini digunakan sebagai makanan haiwan dalam penternakan dan ternakan ayam. Kegunaan lain untuk produk ini termasuk kolam ikan dan udang. Produk ini mengandungi asid amino metionin dan sistein. Asid amino ini dapat dicerna oleh ternakan dan unggas dan mempunyai nilai pemakanan yang sangat tinggi. Vitamin dalam makanan haiwan ini termasuk vitamin B seperti B12 dan B2. Nutrien lain dalam makanan ini termasuk kolin, niasin, asid pantotenat, Diboflavin, kalsium, tembaga dan fosfor. Tetapi sifat nutrien ini tidak berakhir di sana, dan produk ini juga mengandungi protein, lemak, kelembapan abu dan nitrogen. Menarik untuk mengetahui bahawa kualiti makanan haiwan dan unggas ini ditentukan berdasarkan bahan-bahan ini. Salah satu yang paling sumber makanan yang berharga dan penting dalam industri unggas adalah serbuk ikan untuk unggas.

Serbuk ikan untuk ayam[sunting | sunting sumber]

Produk ini, yang digunakan sebagai sumber protein yang kaya, diperoleh dengan memproses semua jenis ikan atau sisa mereka. Sebab penggunaan serbuk ikan untuk unggas adalah nilai pemakanannya yang tinggi. Makanan tambahan mengandungi gabungan mineral, termasuk kalsium dan fosforus, asid amino seperti metionin dan lisin, dan vitamin B, A, dan E. Di samping itu, unsur-unsur seperti sodium dan selenium dan asid lemak tak tepu, yang diperlukan dalam jumlah kecil dalam badan, termasuk dalam makanan tambahan ini. Ciri-ciri lain dari serbuk ikan untuk ayam termasuk sifat anti-radang. Harta tanah ini berasal dari "Kota anti-Jenny" yang terdapat dalam protein daging ikan.

Serbuk ikan untuk ternakan[sunting | sunting sumber]

Ciri-ciri berharga tepung tepung ikan untuk ternakan menyebabkan penggunaannya dalam makanan haiwan. Produk ini juga digunakan dalam makanan haiwan sebagai makanan tambahan dan dalam jumlah kecil. Penggunaan bahan berharga ini dapat menghilangkan kekurangan vitamin, protein dan mineral tubuh haiwan dan membantu mereka tumbuh. Banyak daging dan ladang tenusu menggunakan serbuk ikan untuk daging lembu untuk meningkatkan sistem imun haiwan dan untuk mengatasi kekurangan vitamin dan proteinnya. Selain sifat yang disebutkan untuk serbuk ikan, aspek negatif dari suplemen ini juga harus disebutkan. Serbuk ikan untuk sapi dikenali sebagai sumber tenaga. Oleh itu, pengeluaran serbuk ikan untuk ayam harus dilakukan dalam keadaan standard dan sesuai dengan keadaan kebersihan. Berguna untuk unggas dan ternakan.

Serbuk ikan digunakan untuk membekalkan protein yang diperlukan oleh ternakan dan unggas dari pelbagai sumber haiwan dan tumbuhan. Sementara itu, serbuk ikan mempunyai tempat yang istimewa sebagai sumber terkaya. Serbuk ikan adalah sumber protein haiwan yang kaya. Ia mempunyai sejumlah besar metionin, lisin, kalsium dan fosforus. Kandungan proteinnya antara 50 dan 60, dan tenaganya berbeza-beza bergantung pada lemak di dalamnya. Kuali bakar digunakan untuk memasak ikan, ternakan dan unggas. Mekanisme mereka sama untuk produk apa pun, baik ternakan atau unggas atau ikan, dan semua alat memiliki dua dinding.