Seri Wati Iku

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Seri Wati Iku (kadang-kadang digelar Seriwati Iku) adalah ahli politik dari Kepulauan Cocos (Keeling), yang kini berkhidmat sebagai Presiden Majlis Shire Kepulauan Cocos (Keeling).

Beliau mula dipilih pada kedudukan pada Majlis pada tahun 2015, dan merupakan satu-satunya segelintir wanita untuk berkhidmat di badan itu sejak ditubuhkan pada tahun 1992. Pada Oktober 2017, beliau dipilih oleh ahli-ahli Majlis lain untuk berkhidmat sebagai Presiden Shire; beliau adalah wanita pertama yang memegang kedudukan itu dalam sejarah pulau-pulau.[1] Tempoh jawatannya berakhir pada 2019.[2] Dalam kehidupan profesionalnya, beliau berkhidmat sebagai pengurus projek untuk Koperasi Kepulauan Cocos. Sebagai ahli majlis shire, beliau telah mengambil bahagian dalam perbincangan dengan kerajaan Australia mengenai lokasi strategik wilayah dan keinginan Australia untuk mewujudkan kehadiran di pulau-pulau. Beliau telah menyatakan keberatan tentang idea itu, sebahagian besarnya disebabkan kebimbangan bahawa populasi bukan penduduk besar mungkin mempengaruhi budaya tempatan; dia juga mengatakan bahawa satu-satunya kehadiran Australia, bukannya yang melibatkan negara-negara lain, mungkin dianggap lebih baik. Beliau berkahwin dengan seorang lelaki dari Malaysia,[3] Fazli Musa, dan mempunyai anak lelaki bernama Izahan Fazli. Beliau mengatakan bahawa dia berharap contohnya dapat memberi inspirasi kepada wanita lain di pulau-pulau untuk meneruskan minat dalam politik tempatan.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "ABC North West". www.facebook.com. Dicapai pada 24 November 2017.
  2. ^ "Meet the Council". www.shire.cc. Dicapai pada 24 November 2017.
  3. ^ "ParlInfo - Joint Standing Committee on the National Capital and External Territories : 05/04/2017 : Strategic importance of the Indian Ocean Territories". Parlinfo.aph.gov.au. 5 April 2017. Dicapai pada 24 November 2017.