Setem pos dan sejarah pos Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Setem Tanah Melayu pada 1905.
Setem 1943 untuk pendudukan Jepun di Tanah Melayu.
Sebuah setem 1949 untuk Pulau Pinang Malaya yang menunjukkan George VI dan digunakan pada tahun 1951.
Sebuah setem 1955 untuk Singapura Malaya.

Ini adalah kaji selidik setem pos dan sejarah pos Malaysia. Semua negeri mengeluarkan setem Malaysia, terutamanya setem definitif dengan reka bentuk yang sama, tetapi dengan nama-nama negeri masing-masing.

Malaysia mula mengeluarkan setem selepas kemerdekaan dari United Kingdom pada 31 Ogos 1957. Setem ini memenangi gelaran Persekutuan Tanah Melayu sehingga 9 Ogos 1963 apabila Sabah, Sarawak dan Singapura bergabung dengan Malaya untuk membentuk Malaysia. Singapura bebas dari Malaysia pada tahun 1965.

Setem definitif Malaysia[sunting | sunting sumber]

Definitif Anggerik dan Burung 1965[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1965 Malaysia mengeluarkan setem definitif yang pertama. Kepingan setem menampilkan orkid untuk nilai rendah Negeri dan burung untuk nilai tinggi Malaysia. Setiap Negeri mempunyai set tersendiri, sama dengan pengecualian nama Negara dan Potret Raja atau puncak Negara yang berkenaan. Lapan nilai tinggi dicetak dalam format potret, memaparkan burung-burung Malaysia, dan mempunyai 'MALAYSIA' dicetak di atasnya sebagai ganti nama Negeri.

Nilai rendah negara, 15 November 1965

Setem ini direka oleh A. Fraser-Brunner.

Tiga belas negeri yang mengeluarkan setem adalah:

Bukti juga dihasilkan untuk Singapura, tetapi setem tidak pernah dikeluarkan kerana Singapura menarik diri dari Malaysia, menjadi sebuah negara yang merdeka.

Setem itu dicetak dalam format landskap oleh Harrison & Sons di England dalam dua panel 100, 10 x 10, dengan nombor silinder yang muncul di sebelah kanan margin bawah, satu untuk setiap warna, panel sebelah kiri yang bernombor 1A dan kanan pane bernombor 1B. Terdapat dua jenis gusi yang digunakan, Gum Arab dan PVA, perbezaannya jelas untuk dilihat, Gum Arab yang berkilat dan PVA pusam. Warna-warna itu tidak dihasilkan oleh kaedah litografi warna standard empat, cyan, kuning, magenta dan hitam, tetapi mempunyai warna khusus seperti yang diperlukan oleh setiap nilai yang dicetak dalam photogravure. Di sebelah kiri margin bawah berisi blok periksa warna, satu untuk setiap warna yang dikelilingi oleh kotak hitam, ini hitam untuk penyesuaian negara silinder hitam. Isu pertama adalah pada kertas bertanduk 'Multiple SPM' bertanduk dan sisir berlubang 14 1/2. Beberapa nilai muncul di kemudian hari dengan watermark mendatar dan kemudian sekali lagi tanpa tanda air.

Nilai yang dikeluarkan ialah 1 sen, 2 sen, 5 sen, 6 sen, 10 sen, 15 sen dan 20 sen. Terdapat pelbagai bukti yang menunjukkan warna individu dan digabungkan dengan bukti warna penuh. Di samping itu, setiap nilai dihasilkan pada kad bukti Harrison dalam warna penuh.

Dari permulaan, terdapat masalah mencetak isu ini kerana terdapat beberapa warna yang hilang hadir, dalam beberapa kes lebih daripada satu warna, menunjukkan kawalan kualiti yang buruk. Beberapa warna yang hilang kini sangat sukar untuk dijumpai seperti dalam beberapa kes hanya beberapa setem pada lembaran yang terjejas, umumnya 10 atau kurang. Kebanyakan kepelbagaian ini adalah hasil daripada salah satu bekalan warna percetakan yang terganggu semasa jangka cetakan dan dimulakan semula, menyebabkan warna yang hilang pada satu atau lebih tiang

Warna-warna yang hilang dikenali sebagai berikut:

Johor: 1 sen kelabu, 5 sen kuning, 10 sen hijau, 15 sen hijau dan 20 sen terang ungu.

Kedah: 1 sen kelabu, 2 sen kuning, 2 sen hijau, 5 sen hitam (nama negara & potret), 5 sen merah, 10 sen merah, 10 sen hijau, 20 sen berwarna ungu terang dan 20 sen kuning.

Kelantan: 1 sen magenta, 10 sen merah, 20 sen ungu terang dan 20 sen kuning.

Melaka: 5 sen kuning dan 5 sen merah.

Negeri Sembilan: 5 sen kuning dan 5 sen merah.

Pahang: 1 sen kelabu, 5 sen merah dan 10 sen merah.

Pulau Pinang: 5 sen kuning, 5 sen merah, 5 sen biru, 5 sen biru dan kuning, 6 sen kuning, 15 sen hijau, 15 sen hitam, 20 sen berwarna ungu terang dan 20 sen kuning.

Perak: 2 sen hijau tua, 5 sen kuning, 10 sen merah, 15 sen hitam, 15 sen magenta dan 20 sen berwarna ungu terang.

Perlis: Tiada.

Sabah: 2 sen hijau gelap.

Sarawak: 1 sen kelabu, 2 sen hitam, 2 sen hijau gelap, 2 sen kuning-zaitun, 6 sen hitam (nama negara & perisai) dan 10 sen merah,

Selangor: 1 sen magenta, 2 sen kuning, 5 sen kuning, 5 sen merah, 10 sen merah, 15 sen hijau, 20 sen berwarna ungu terang dan 20 sen hijau.

Terengganu: 15 sen hitam (nama negara & potret) dan 20 sen terang ungu.

Nilai tinggi dan sederhana Malaysia[sunting | sunting sumber]

Lapan nilai dikeluarkan untuk nilai sederhana dan tinggi yang memaparkan burung Malaysia. Nilai-nilai itu adalah 25 sen, 30 sen, 50 sen, 75 sen, $ 1, $ 2, $ 5 dan $ 10 dan bertujuan untuk digunakan di mana-mana Negeri Malaysia. Seperti nilai-nilai yang rendah, ia dicetak dalam dua jajaran 100, 10 x 10 dengan nombor silinder 1A dan 1B untuk pane kiri dan kanan, 'PTM berbilang PTM tegak' watermarked 14 1/2. Terdapat pelbagai bukti yang menunjukkan warna individu dan digabungkan dengan bukti warna penuh. Di samping itu, setiap nilai dihasilkan pada kad bukti Harrison dalam warna penuh. Sama dengan nilai-nilai yang rendah, warna-warna yang hilang boleh didapati pada beberapa nilai dan tanda air terbalik pada 25 sen, 30 sen, 50 sen, $ 1, $ 2 dan $ 5.

Warna yang hilang dikenali sebagai berikut:

30 sen, biru, 30 sen kuning, 50 sen kuning, 50 sen merah.

Kelemahan malar boleh didapati dengan nilai-nilai yang paling banyak, sebahagiannya di katalog oleh Stanly Gibbons buat kali pertama pada tahun 2013.

Kerja dalam proses

Definitif rama-rama[sunting | sunting sumber]

Terdapat tujuh nilai bagi setiap negeri dan lapan nilai tinggi yang ditulis 'Malaysia'. Negeri-negeri itu ialah: Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Trengganu. Isu-isu keadaan asal dicetak oleh Bradbury Wilkinson & Sons di United Kingdom, dengan kepingan 200 dalam dua jajaran 100, 10 x 10, untuk nilai 1c, 2c, 5c, 6c, 10c, 15c dan 20c. Proses percetakan adalah litografi.

Bukti pemisahan warna bagi setiap warna individu dicetak untuk setiap nilai, dan warna digabungkan dalam proses yang akhirnya menghasilkan bukti warna penuh. Bukti-bukti ini dihasilkan, pada mulanya, dalam unit-unit kecil, empat atau lebih dan kemudian sebagai helaian penuh. Pencetakan ini berlaku untuk memastikan bahawa semua warna dicetak dengan betul apabila digabungkan dan juga didaftarkan dengan betul. Bukti lembaran yang lebih biasa dapat dikenal pasti dengan mudah dari unit-unit yang lebih kecil kerana ia mempunyai sempadan putih. Setem yang dicetak sebagai helaian mempunyai reka bentuk yang membolehkan 'pendarahan' di antara setiap setem, percetakan di atas perforasi. Setiap nilai mempunyai dua warna hitam yang berasingan, yang pertama digunakan sebagai terperinci untuk rama-rama dan nilai setem, yang biasa untuk semua Negeri. dan yang kedua untuk nama Negeri, potret Raja dan / atau kot Negara, ini menjadi warna 'penyesuaian' untuk setem asas.

Sebagai tambahan kepada setem helaian, dua nilai, 10 sen dan 15 sen, dihasilkan sebagai setem gegelung untuk digunakan dalam mesin layan diri di beberapa lokasi di seluruh Malaysia. Reka bentuk adalah serupa dengan nilai-nilai negeri, tetapi dihasilkan dengan 'Malaysia' sebagai nama negara kerana ia digunakan untuk mana-mana negeri. Gelung-gelang ini dicetak oleh Harrison & Sons dalam photogravure. Dari permulaan, mesin cap gegelung terbukti tidak cekap dengan mendispens nilai-nilai yang betul untuk wang yang ditawarkan, mungkin disebabkan kelembapan yang mempengaruhi setem. Disebabkan masalah ini, mesin-mesin itu dibekalkan dengan segera selepas mereka memulakan tugas mereka. Oleh itu, contoh yang digunakan secara komersial dari kedua-dua nilai adalah terhad. Pada tahun 2006, satu varian gusi telah dikenalpasti. Ia berwarna coklat, dengan kesan 'ribbing' yang jelas. Ini mungkin merupakan percubaan untuk mengatasi beberapa masalah dengan mesin, ribbing yang mungkin membantu untuk mengelakkan keriting setiap setem. Harrison Proof Cards ada untuk kedua-dua nilai dengan setem imperforate dalam warna penuh pada setiap satu.

Cetakan Harrison & Sons Pada tahun 1978, cetakan semula yang tidak diingini untuk beberapa nilai negeri dikeluarkan dicetak dalam fotografur oleh Harrison & Sons, pencetak yang sama yang menghasilkan setem gegelung lebih awal. Sesetengah cetakan ini agak terhad, terutamanya Perlis 10 sen dan Sabah 20 sen nilai, kerana ia digantikan dengan isu baru Bunga dan Haiwan pada tahun yang sama, dan isu baru itu tidak diumumkan oleh pejabat pos. Sekali lagi, setem dicetak dalam helaian 200 dalam dua barisan 100, 10 x 10. Tidak seperti cetakan Bradbury Wilkinson, lembaran ini mempunyai nombor silinder di margin kanan bawah, satu untuk setiap warna dan bernombor 1A untuk anak panah kiri dan 1B untuk yang betul. Setem ini mudah dipisahkan daripada cetakan Bradbury Wilkinson, kerana photogravure menghasilkan tepi dengan 'kabur', disebabkan oleh proses fotografi ketika menghasilkan silinder percetakan. Ini dapat dilihat dengan jelas di tepi perkataan 'Malaysia'. Cetakan Bradbury Wilkinson mempunyai tepi yang jelas, lurus. Terdapat juga perbezaan dalam naungan, tetapi ini tidak boleh dipercayai. Terdapat dua cetakan semula, tidak semua nilai dicetak semula dua kali, dan nilai-nilai baru dihasilkan semasa percetakan kedua. Ia adalah percetakan yang menghasilkan nilai 10 sen yang terhad. Satu-satunya bukti yang telah muncul adalah bukti penuh warna tunggal pada kad persembahan Harrison & Sons, semua nilai yang ada. Adalah dianggap bahawa hanya dua daripada setiap kad ini akan dihasilkan, satu untuk rekod pencetak dan satu untuk Pejabat Pos Malaysia di Malaysia.

Kerja dalam proses

Definitif haiwan dan bunga[sunting | sunting sumber]

Definitif buah-buahan dan pertanian 1986[sunting | sunting sumber]

Setem 5 sen
Setem 10 sen
Setem 15 sen
Setem 20 sen
Setem 30 sen

Pada tahun 1986, satu set definitif yang memaparkan hasil pertanian dan setem buah telah dikeluarkan, tujuh nilai rendah bagi setiap Negeri dan lapan nilai sederhana dan tinggi yang bertuliskan 'Malaysia' untuk digunakan di mana-mana Negeri. Isu ini terbukti menjadi yang paling kompleks yang pernah dihasilkan oleh Malaysia, yang berlangsung selama lebih dari 14 tahun, percetakan terakhir dalam format asal yang berlaku pada tahun 2000. Isu ini penting untuk jenis penebalan, gusi dan air. Nilai rendah adalah sama bagi setiap Negeri, kecuali nama negara, puncak kerajaan dan pemerintah, atau puncak negara hanya untuk Negara-negara tanpa pemerintah. Setem itu dicetak dalam lima warna litografi, cyan, kuning, magenta dan hitam dengan kelabu untuk menonjolkan pelbagai bidang dan bayangan kelabu-kelabu untuk panel latar belakang. Mereka dicetak pada kertas fosforus 'Multiple SPM' dengan pola bergelombang, dalam helai 100, 10 hingga 10 dan mempunyai gusi merah jambu dan berlubang 12 hingga 12. Nilai rendah dan sederhana dicetak oleh 'Printers Keselamatan Malaysia' di Petaling Jaya, berhampiran Kuala Lumpur. Empat nilai tinggi dicetak oleh Harrison & Sons di United Kingdom. Nilai rendah mempunyai nombor plat, satu untuk setiap warna yang digunakan untuk percetakan, di sebelah kiri atas, kanan atas, kiri bawah dan kanan bawah setiap helaian, dalam format 1A, 1A 1A dan lain-lain, dengan warna di atas atau di bawah setiap siri nombor plat.

Nilai rendah negeri

Tujuh nilai yang dikeluarkan untuk setiap negeri adalah 1 sen, 2 sen, 5 sen, 10 sen, 15 sen, 20 sen dan 30 sen.

Kopi 1 sen menampilkan Kopi

2 sen menampilkan Kelapa

5 sen menampilkan Koko

10 sen menampilkan Lada Hitam

15 sen menampilkan Getah

20 sen menampilkan kelapa sawit

30 sen menampilkan Beras

Kerja dalam proses

Setem peringatan Malaysia[sunting | sunting sumber]

31 Ogos 1982, ulang tahun ke-25 kemerdekaan[sunting | sunting sumber]

Pada 31 Ogos 1982, Malaysia menerbitkan helaian kecil pertama untuk memperingati ulang tahun ke-25nya sebagai negara merdeka. Lembaran ini banyak digunakan pada hari pertama dan hasilnya dijual awal. Ini diperbetulkan dengan memesan cetakan tambahan dari pencetak Austria, Rosenbaum Brothers Vienna, untuk memenuhi permintaan. Beberapa tahun kemudian, perhatikan bahawa cetakan pertama mempunyai bingkai perak di sekitar tepi setem kiri atas setem 10 sen, ini tidak berlaku dengan cetakan semula, yang tidak ada. Akibatnya, disebabkan oleh penggunaan lembaran asal yang tinggi pada penutup hari pertama, lembaran mint dengan bingkai perak adalah lebih kecil daripada yang digunakan, dan digunakan tanpa bingkai perak yang lebih kecil daripada pudina. Bingkai perak sukar dilihat, dan paling baik dilihat dengan memegang lembaran pada sudut ke arah cahaya.

Setem sukan[sunting | sunting sumber]

Malaysia mula mengeluarkan setem sukan pertamanya pada tahun 1965 untuk Sukan Semenanjung Asia Tenggara. Ini masih diteruskan hingga ke hari ini.

Setem Persekutuan Tanah Melayu[sunting | sunting sumber]

1957[sunting | sunting sumber]

  • Keluaran Umum

Tarikh keluaran 5 Mei 1957 MALAYAN FEDERATION SERIES Watermark : Multiple St. Edwards Crown CA Perf :13(6c, 12c & 25c) Perf :13 x 12 1/2 (30c)

  • Hari Kemerdekaan

Tarikh keluaran 31 Ogos 1957 Perf :12 1/2 Watermark Multiple Script CA Design by : A.B. Saman Recess by : Waterlow & Son Ltd

1958[sunting | sunting sumber]

  • Suruhanjaya Ekonomi bagi Persidangan Asia dan Timur Jauh PBB, Kuala Lumpur
  • Ulang tahun pertama Kemerdekaan
  • Ulang tahun ke-10 Deklarasi Hak Asasi Manusia

1959[sunting | sunting sumber]

  • Perasmian Parlimen

1960[sunting | sunting sumber]

  • Tahun Pelarian Sedunia
  • Persidangan Penyelidikan Getah Asli

1961[sunting | sunting sumber]

  • Pertabalan Yang Di-Pertuan Agong (Tuanku Syed Putra)
  • Persidangan Pelan Colombo, Kuala Lumpur

1962[sunting | sunting sumber]

  • Pembasmian Malaria
  • Bulan Bahasa Kebangsaan
  • Pengenalan Pendidikan Rendah Percuma

1963[sunting | sunting sumber]

  • Kebebasan dari Hunger
  • Skim Janakuasa Cameron Highlands

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]