Shama'il Muhammadiyah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search


Shamā'il Muhammadiyyah (Bahasa Arab: الشمائل المحمدية‎, "Penampilan Muhammad"), sering disebut sebagai Shamā'il al-Tirmidhi atau hanya Shamā'il, adalah kumpulan hadis yang disusun oleh Imam Tirmidhi pada abad ke-9 mengenai butiran-butiran rumit Islam berkenaan penampilan, harta benda, adab dan kehidupan Nabi Muhammad. Buku ini mengandungi 399 riwayat dari pengganti warisan Muhammad yang dibahagikan kepada 56 bab.[1]

Bahagian yang paling terkenal dan diterima dalam buku adalah berkaitan dengan menantu Muhammad dan sepupunya, Ali.[2] Satu lagi keterangan terkenal adalah disebabkan seorang wanita bernama Umm Ma'bad. [3] Penerangan yang lain adalah Aisyah, 'Abd Allah ibn Abbas, Abu Hurairah dan Hasan bin Ali. Sebuah shama'il menyenaraikan ciri-ciri fizikal dan rohani Muhammad dalam prosa sederhana manakala hilye pula ditulis dalam gaya kesusasteraan. [4] Antara teks Shama'il yang lain adalah Dala'il al-Nubuwwah Al-Bayhaqi, Tarif-i Isfahan Abu Naeem Isfahani, Al-Wafa bi Fadha'il al-Mustafa dari Abu'l-Faraj ibn al-Jawzi dan Al-Shifa Qadi Ayyad.[4]

Kandungan penerangan[sunting | sunting sumber]

Keterangan Muhammad oleh Ali, menurut Tirmidhi, adalah seperti berikut:[5]

[Adalah berkaitan] dari 'Ali RA bahawa ketika ia menggambarkan sifat-sifat Nabi SAW, dia berkata: "Baginda tidak terlalu tinggi mahupun terlalu pendek, baginda ketinggian sederhana di kalangan negara, rambutnya tidak pendek dan kerinting, tidak juga lancip, ia akan digantung dengan ombak. Wajahnya tidak terlalu berisi, dan tidak berdaging, namun matanya agak bulat, besar dan hitam, dan bulu matanya panjang. Baginda bertulang besar dan lebar-lebar. Badannya tidak berambut kecuali suatu garis nipis yang merentangkan dadanya ke perutnya. Apabila baginda berjalan, baginda akan bersandar ke hadapan seolah-olah turun ke cerun. Apabila baginda memandang seseorang, baginda akan menghidupkan seluruh tubuhnya ke arahnya. Antara kedua bahunya adalah Penutup segala Nabi, dan baginda adalah yang terakhir bagi para nabi.


Gelaran Muhammad sebagai "penutup segala nabi" (khātam an-nabīyīn خاتم النبيين; yakni yang terakhir dari kalangan para nabi) diambil dari keterangan Ali,

Antara dua bahunya adalah meterai kenabian, dan dia adalah penutup para nabi

Gelaran "penutup kenabian" antara bahu Nabi Muhammad diberikan penerangan yang lebih dekat dalam teks-teks hadis yang lain, dan ia diberikan perbincangan khusus dalam Sahih Muslim. Ia digambarkan sebagai tahi lalat pada akhir bilah bahu kirinya, dalam saiz berbanding dengan telur merpati atau epal.[6] Suatu perjalanan dari Sunan Abu Dawood (32.4071), juga dikumpulkan di Shama'il, melaporkan bagaimana seorang Qurrah ibn Iyas al-Muzani pada kesempatan bersumpah kepada Muhammad meletakkan tangannya di dalam kemejanya untuk "merasakan meterai".[7]

Terjemahan dan edisi[sunting | sunting sumber]

Shama'il umumnya dicetak sebagai lampiran kepada Jami 'Tirmidhi di India dan Pakistan. Professor MHF Quraishi menerjemahkan Shama'il dari Tirmidhi ke dalam Bahasa Inggeris, yang diterbitkan pada tahun 1980 di India. Terjemahan dan ulasan Urdu, Khasa'il-i Nabawi ditulis oleh Muhammad Zakariya al-Kandahlawi.[tahun diperlukan] Terjemahan dan ulasan Inggeris, "Suatu Komentar mengenai Penggambaran Nabi Muhammad" diterbitkan pada tahun 2015.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ ibn Isa (2011)
  2. ^ Brockopp, Jonathan E. (2010). The Cambridge companion to Muhammad. Cambridge University Press. m/s. 130. ISBN 978-0-521-71372-6.
  3. ^ Ernst, Carl W. (2004). Following Muhammad: Rethinking Islam in the Contemporary World. UNC Press Books. halaman 76–78. ISBN 978-0-8078-5577-5.
  4. ^ a b Erdoğan, M. (2007). "Hâkim Mehmed Efendi'nin Manzum Hilyesi" (PDF). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (dalam bahasa Turkish). 11: 317–357.Selenggaraan CS1: bahasa tidak dikenali (link)
  5. ^ Shick, I.C. (2008). "The Iconicity of Islamic Calligraphy in Turkey". RES: Anthropology and Aesthetics (53/54): 211–224. JSTOR 25608818.
  6. ^ Sahih Muslim, trans. Abdul Hamid Siddiqui, "Buku yang berkaitan dengan sifat-sifat yang sangat baik dari Nabi Muhammad saw dan para sahabatnya (Kitab Al-Fada'il), bab 28 :" fakta yang berkaitan dengan meterai kenabiannya, ciri ciri dan lokasinya di tubuhnya ".
  7. ^ "Diriwayatkan dari Qurrah ibn Iyas al-Muzani: Saya datang kepada Rasul Allah (peace_be_upon_him) dengan sebuah syarikat Muzaynah dan kami bersumpah kepadanya, maka baju-bajunya terbuka, aku bersumpah kepadanya dan aku meletakkan tanganku kolar baju dan merasainya."edisi dalam talian . Konteks yang asal adalah perbincangan tentang pakaian, titik yang dibuat adalah bahawa al-Muzani mampu meletakkan tangannya di dalam kolar kemeja ketika Muhammad menyimpan kerahnya terbuka.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]