Shawarma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shawarma
Shawarma dalam roti pita
JenisDaging
Tempat asalLevant
Bahan utamaDaging: daging kambing, ayam, ayam belanda, lembu
Sandwich: daging shawarma atau shaorma falafel, roti pita atau roti balut, sayur-sayuran cincang atau carik, jeruk dan pelbagai bahan perasa
Bahan yang biasa digunakanDaging, sos, sayur, Roti pita, lavash Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Shawarma atau Shawurma (Arab: شاورما / ALA-LC: shāwarmā;) juga disebut Kebab Gulung ialah penyediaan daging Arab Levant[1][2], di mana daging kambing, ayam, ayam belanda, lembu, anak lembu, atau campuran daging diletakkan pada pencucuk (biasanya pencucuk menegak dalam restoran), dan mungkin dibakar selama sehari. Sedikit cebisan daging kemudian dipotong daripada blok daging untuk hidangan, dan baki blok dibiarkan sambil dipanaskan pada pencucuknya. Shawarma boleh dihidangkan di atas pinggan (biasanya dengan iringan), atau sebagai sandwic atau balut. Shawarma biasanya dimakan dengan tabbouleh, fattoush, roti taboon, tomato, dan timun. Hiasan termasuk tahini, hummus, jeruk lobak, dan amba.

Hidangan yang sama dalam rantaunya termasuk döner kebab Turki dan gyro Yunani.[3]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Shawarma merupakan pemaparan Arab bagi perkataan Turki çevirme [tʃeviɾˈme] 'pusing', merujuk kepada sifat daging dimasak pada rotisserie, yang "berpusing" pada paksinya.[4] Konvensyen penamaan yang sama terpakai bagi döner Turki dan gyro Yunani, kedua-duanya merujuk kepada mekanisme memasak yang berkaitan.

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Shawarma di Jerusalem
Shawarma pada pencucuk

Shawarma dibuat dengan menyusun jalur lemak dan kepingan daging yang diperisakan secara berselang seli pada pencucuk menegak. Bawang, tomato, atau limau dibelah kadang kala diletakkan di bahagian atas untuk hiasan. Daging dipanggang perlahan-lahan pada semua belah apabila pencucuk berputar di sebelah, atau di atas, api selama berjam-jam (lihat rotisserie). Gas atau haba elektrik digunakan; sebelum ini, terdapat kebuk untuk membakar arang atau kayu. Beberapa restoran menawarkan dua atau lebih pilihan daging; tetapi kebanyakan hanya mempunyai satu jenis.

Daging itu dihiris dengan pisau besar, pisau elektrik atau gergaji bulat yang kecil, lalu jatuh ke dulang bulat di bawahnya untuk diambil. Shawarma dimakan sebagai makanan segera, dibuat menjadi bungkusan sandwic dengan roti pita atau lavash bersama-sama dengan sayur-sayuran dan sos perasa. Pelbagai sayur-sayuran yang disertakan dengan shawarma yang termasuk: timun, bawang, tomato, salad, terung, pasli, jeruk lobak, jeruk, rubarb, kubis, atau kentang goreng.

Sos perasa termasuk: tahini (atau tahina), sos amba (mangga jeruk dengan cili), hummus, atau yang berperisa dengan cuka dan rempah seperti buah pelaga, kayu manis dan pala. Shawarma ayam dihidangkan dengan mayonis bawang putih, toumaia (sos bawang putih), sari delima, atau skhug (sos cili pedas).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Philip Mattar (2004). Encyclopedia of the Modern Middle Eastern (ed. Hardcover). Macmillan Library Reference. m/s. 840. ISBN 0028657713. Shawarma is a popular Levantine Arab specialty.
  2. ^ John A La Boone III (2006). Around the World of Food: Adventures in Culinary History (ed. Paperback). iUniverse, Inc. m/s. 115. ISBN 0595389686. Shawarma - An Arab sandwich similar to the gyro.
  3. ^ Aglaia Kremezi and Anissa Helou, "What's in a Dish's Name", "Food and Language", Proceedings of the Oxford Symposium on Food and Cookery, 2009, ISBN 190301879X
  4. ^ Terrorism, the Origin and the Sources: An Anthology of Poetry Ambigrams and Political Oratories, p. 307.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kategori berkenaan Shawarma di Wikimedia Commons